Możesz brać pasażerow. Czasami niektore ośrodki życzą sobie konkretnej ilości wylatanych godzin żeby latać z paxami, a część pozwala brać od razu.
Możesz brać pasażerow. Czasami niektore ośrodki życzą sobie konkretnej ilości wylatanych godzin żeby latać z paxami, a część pozwala brać od razu.
Czysto teoretycznie z PPL możesz nawet latać Boeingiem z 300 pasażerami pod warunkiem posiadania odpowiednich uprawnień i pod warunkiem, że nie robisz tego komercyjnie.
Generalnie z PPL możesz latać czym chcesz i z kim chcesz, byle niekomercyjnie. Reszta to uprawnienia. Domyślnie po ukończonym kursie możesz latać samolotami jednosilnikowymi, tłokowymi, w dzień, według przepisów VFR. Rozszerzenie tych uprawnień nie ma związku z licencją.
Nie gadaj proszę takich bzdur.
W którym miejscu jest to bzdura?
Cytat z ustawy
2.6.1.6. Uprawnienia posiadacza licencji. Posiadacz licencji pilota samolotowego turystycznego jest uprawniony do wykonywania bez wynagrodzenia czynności dowódcy i drugiego pilota każdego samolotu nieużywanego odpłatnie, z ograniczeniem do lotów dziennych VFR, chyba że posiada odpowiednie ważne uprawnienie, wymienione w ust. 2.6.1.5 pkt 3 lub 4.2.6.1.6.1. Uprawnienia wymienione w ust. 2.6.1.6 dotyczą również samolotów określonych w art. 33 ust. 2 i 3 ustawy - Prawo lotnicze, chyba że jest wymagane odrębne uprawnienie dotyczące typu.
Rozporządzenie (nie ustawa) jest już przeterminowana. Cała Polska huczy o zmianach, ale widać nie do wszystkich dotarło. Teraz jest PART FCL, Rozporządzenie KE nr 1178/2011.
FCL.720.A Wymagane doświadczenie i warunki wstępne dotyczące wydania uprawnień na klasę lub typ – samoloty
b) Samoloty non-complex o wysokich osiągach z załogą jednoosobową. Przed rozpoczęciem szkolenia lotniczego osoba ubiegająca się o wydanie pierwszego uprawnienia na klasę lub typ samolotu z załogą jednoosobową sklasyfikowanego
jako samolot o wysokich osiągach musi:
1) posiadać co najmniej 200 godzin czasu lotu ogólnego, z czego 70 godzin w charakterze pilota dowódcy na
samolotach; oraz
2) (i) posiadać zaświadczenie o zaliczeniu szkolenia w zakresie dodatkowej wiedzy teoretycznej przeprowadzonego
przez zatwierdzony ośrodek szkolenia; lub
(ii) musi zdać egzaminy z wiedzy teoretycznej na licencję ATPL(A) zgodnie z przepisami niniejszej części; lub
(iii) musi posiadać, oprócz licencji wydanej zgodnie z przepisami niniejszej części, licencję ATPL(A) lub CPL(A)/IR
z wpisanym zaliczeniem wiedzy teoretycznej w zakresie ATPL(A), wydaną zgodnie z załącznikiem 1 do
konwencji chicagowskiej; 25.11.2011 Dziennik Urz PL ędowy Unii Europejskiej L 311/35
3) dodatkowo, pilot ubiegający się o uprawnienie do pilotowania samolotu z załogą wieloosobową musi spełnić
wymagania określone w lit. d) pkt 4.
c) Samoloty complex o wysokich osiągach z załogą jednoosobową. Osoba ubiegająca się o wydanie pierwszego upraw_
nienia na typ samolotu complex z załogą jednoosobową sklasyfikowanego jako samolot o wysokich osiągach, oprócz
spełnienia wymagań określonych w lit. b), musi spełniać wymagania dotyczące uprawnienia IR(A) na samoloty
wielosilnikowe, określone w podczęści G
Idąc drogą 2 (i) nie wynika z tego, że trzeba mieć licencję "wyższą" od PPL(A). W tym konkretnym przypadku trzeba mieć:
- 200h nalotu ogólnego, w tym 70 dowódczego
- przebyte szkolenie high performance
- type rating (dla samolotów complex)
- uprawnienie IR(A) (dla samolotów complex)
Faktycznie nie byłem na bieżąco z rozporządzeniami/ustawami, ale pod względem istoty mojej wypowiedzi nic się nie zmienia.
W moim potocznym rozumieniu CPL dodaje możliwość latania komercyjnego, ATPL w rozkładowych lotach lotnictwa komunikacyjnego.
@kowgli, w co Ty brniesz i komu co chcesz udowodnić?
W nic nie brnę i nic nie chcę udowodnić. Nie rozumiem tylko czemu moją pierwszą wypowiedź określiłeś mianem "bzdura". Chciałem w zasadzie potwierdzić co napisałeś podając skrajny przykład, że PPL(A) nie narzuca żadnych ograniczeń na rodzaj samolotu i pasażerów. Wszystko rozbija się u dodatkowe uprawnienia (w tym szkolenia, nalot itp.).
@Chudy
Jako pierwszy oficer chyba faktycznie może. To było uproszczenie, nie mające zresztą żadnego związku z tematem - dotyczącym tego co można, a czego nie można z PPL.
W sumie nie do końca rozumiem co koledzy chcą udowodnić lub z czym dyskutują bo jedyne określenie jakie padło to "bzdura".
PPL podobnie jak i CPL narzuca ograniczenia. Bez ATPL nie możesz dowodzić na samolotach powyżej MTOM 5700 kg, o ile dobrze pamiętam to były jeszcze ograniczenia w ilości przewożonych osób(9) ale nie jestem już tego pewien. Jako pierwszy oficer można latać z CPL w liniach po spełnieniu kilku dodatkowych warunków.
Ja mam uprawnienia do 3 samolotów complex a żadnego TR
Nie jestem pilotem ,ale jeśli koś posiada PPL to powinien znać przepisy?
Zakładki