Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 92
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPPO

    Domyślnie Wejście w CTR i lądowanie na lotnisku kontrolowanym


    Polecamy

    Co mówimy do kontrolera wchodząc w CTR?

    Czy to będzie "XXX APP, Dzien dobry, XXX, chciałbym wylądować" czy "XXX APP, Dzien dobry, XXX, proszę o instrukcje lądowania" czy po prostu witam się i czekam co na to kontroler..?

  2. #2
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Przede wszystkim, przed wlotem w CTR musisz złożyc plan lotu.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    EPWA/EPPO

    Domyślnie

    No zgadza się, plan lotu jest już dawno złożony. Ale do rzeczy...
    Nakolannik.pl - pierwszy w Polsce niezbędnik pilota!
    Sigmet.pl - przekaźnik pogodowy - wszystko, czego potrzeba w jednym miejscu.

  4. #4
    Awatar whufc

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    EGLL

    Domyślnie

    Cos w stylu: (chyba)
    XXX app Godd morning, Speedbird 5555 with you.
    i tyle
    oni chyba wiedza ze lecisz do nich bo maja planu lotu
    czasem prosza o potwierdzenie kierunku ,wysokosci i modelu samolotu
    Cos takiego speedbird 5555 is a B777 , FLIGHT 0555 to Barahas, FL350 Heading 270
    Chyba jakos tak
    Jest jakas kolejnosc ,ze najpierw podajesz kierunek potem wysokosc czy cos takiego

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jak CTR to chyba TWR?

  6. #6
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    A wszystko zależy od kontrolera. Jeśli chodzi o loty "po krzakach" w CTRze to chyba dobrym pomysłem jest zgłoszenie się z określeniem pozycji i wysokości oraz informacji pogodowej. Czyli np.
    "Wieża, dzień dobry, SP-ABC, nad punktem Sierra, 1800 stóp, informacja Kilo".

    TWR w Polsce (chyba wszystkie) nie prowadzą kontroli radarowej, więc podawanie squawk'a zazwyczaj nie ma sensu.

    Kontroler powinien mieć Twój plan lotu, więc zna Twoje zamiary. Inna sprawa jeśli np. masz plan na przylot na lotnisko, a przed lądowaniem chciałbyś wykonać kilka podejść w ramach treningu. Wtedy lepiej podać taką informację odpowiednio wcześniej (a nie na prostej).

  7. #7
    Awatar wegi

    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    epby

    Domyślnie

    Eeee, tylko zgłaszając się do TWR przy locie VFR wpierw powinniśmy poprosic o zgode na wlot do ctr'u i nie robic tego juz na granicy czy w samym ctr,a odpowiednio wczesniej...
    zapraszam --> www.vlatanie.blog.pl
    ostatnia aktualizacja 6.03.2011

  8. #8
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Zezwolenie na wlot powinno się uzyskać na 10 minut przed planowanym wlotem. Najlepiej to zrobić za pośrednictwem organu FIS.

  9. #9
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Zezwolenie na wlot powinno się uzyskać na 10 minut przed planowanym wlotem.
    A gdzie jest taki przepis?
    Bo ja znam tylko taki, ze jak skladasz plan lotu z powietrza to organy ATS powinny go otrzymac co najmniej 10 minut przed czasem gdy osiagniesz przestrzen kontrolowana albo droge lotnicza.

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    organy ATS
    Co to jest ATS? /ot z mojej strony

  11. #11
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Air Traffic Services - Sluzby Ruchu Lotniczego (czy jakos tak po Polsku )

  12. #12
    Awatar Flyer

    Dołączył
    May 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    A w ramach treningu i wykonywaniu Touch and Go kto zazwyczaj kontroluje samolot TWR czy APP?

  13. #13
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Zezwolenie na wlot powinno się uzyskać na 10 minut przed planowanym wlotem.
    A gdzie jest taki przepis?
    Bo ja znam tylko taki, ze jak skladasz plan lotu z powietrza to organy ATS powinny go otrzymac co najmniej 10 minut przed czasem gdy osiagniesz przestrzen kontrolowana albo droge lotnicza.
    Racja, mój błąd.

  14. #14
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flyer
    A w ramach treningu i wykonywaniu Touch and Go kto zazwyczaj kontroluje samolot TWR czy APP?
    Zazwyczaj TWR, chyba że są to podejścia instrumentalne. Wtedy zazwyczaj APP, o ile jest.

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wegi
    Eeee, tylko zgłaszając się do TWR przy locie VFR wpierw powinniśmy poprosic o zgode na wlot do ctr'u i nie robic tego juz na granicy czy w samym ctr,a odpowiednio wczesniej...
    W teorii, w praktyce wyglada to tak ze jesli jest plan lotu z wlotem do CTRu, to w momencie gdy a/c zbliza sie do granicy FIS zadzwoni na TWR i poinformuje "SP-XXX za 5 minut na punkcie XYZ" i tyle. Twoj wariant to ewentualnie wtedy gdy a/c nie nawiazywal lacznosci z FISem.

    A co do odpowiedzi na oryginalne pytanie, to najlepsze wariant brzmi tak:

    "Wieza, SPABC, dzien dobry" i finito. Nie ma nic lepszego niz wchodzacy na lacznosc na ruchliwym lotnisku samolot VFR z cala swoja historia zyciowa, zwlaszcza spowiadana przez niepewnego pilota-ucznia. Dlatego najlepsza opcja to po prostu przywitac sie, tak zeby wieza wiedzala ze jestes na lacznosci, i czekac co ona powie.

  16. #16
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    No właśnie. Kiedy padnie "Wieża, SPABC, dzień dobry", to właściwie możliwe są dwa scenariusze
    Pierwszy - uzyskanie konkretnych instrukcji, zezwolenia na wlot do CTRu itp
    Drugi - odpowiedź "dzień dobry, słuchamy" albo "dzień dobry, pozycja i wysokość?"

  17. #17
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot
    A co do odpowiedzi na oryginalne pytanie, to najlepsze wariant brzmi tak:

    "Wieza, SPABC, dzien dobry" i finito.
    To jak juz sie tak martwicie o zapchanie czestotliowsci to "dzien dobry" tez sobie mozna darowac
    Albo przyjamniej zastapic ja wysokoscia...

  18. #18

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    A pewnie ze mozna se darowac wszystkie dzien dobry do widzenia dziekuje, w koncu nie ma tego we frazeologii...

    "Zastapic wysokoscia" - no ale dlaczego akurat wysokoscia, a juz punktem, kursem, albo zamiarami nie? Wlasnie o to chodzi zeby nie podawac od razu na starcie wszystkich tych informacji, po pierwsze zeby nie zajmowac czestotliwosci, a po drugie sa one zazwyczaj juz znane kontrolerowi.

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Myslalem, ze tam gdzie jest wykorzystywany transpoder z modem C trzeba podac wysokosc w celu potwierdzenia czy zgadza sie z tym co ma kontroler na ekranie.
    Zreszta jak jest czas na dzien dobry to znaczy, ze czestotliwosc nie jest az tak zapchana wiec i reszte wiadomosci takich jak aktualny ATIS tez mozna podac za pierwszym razem.

  20. #20
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Myslalem, ze tam gdzie jest wykorzystywany transpoder z modem C trzeba podac wysokosc w celu potwierdzenia czy zgadza sie z tym co ma kontroler na ekranie.
    W kontroli radarowej owszem. W Polsce póki co żadna wieża nie prowadzi kontroli radarowej. Ale wysokość i tak się może wieży przydać.

    Cytat Zamieszczone przez thewho
    Zreszta jak jest czas na dzien dobry to znaczy, ze czestotliwosc nie jest az tak zapchana wiec i reszte wiadomosci takich jak aktualny ATIS tez mozna podac.
    Na "dzień dobry" kontroler odpowie od ręki, natomiast w innych sprawach może potrzebować 1-2 sekund na znalezienie Twojego paska. Oprócz zapchania częstotliwości zdarza się i zapchanie głowy kontrolera.

Strona 1 z 5 1 2 3 ... OstatniOstatni

LinkBacks (?)

  1. 15-02-2015, 18:55

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •