Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12

Wątek: Autopilot

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie Autopilot


    Polecamy

    Nigdy nie latałem samolotem wyposażonym w autopilota i chciałbym się dowiedzieć jak on się zachowuje w turbulencji. Jak silna musi być turbulencja by autopilot się rozłączył? Czy porządnie musi miotać samolotem czy wystarczy jedno przepadnięcie, jakie często się zdarza na przelotach? Żeby było jasne nie pytam się o autopiloty w boeingach czy airbusach ani nawet jetach GA, chodzi mi o małe samoloty a nawet ultralighty (bo pewnie te częściej sa wyposażone w takowe). Chodzi mi o prostego autopilota 2 axis, bez kontroli trymera. Jeśli np. autopilot musi cały czas trzymać siłę na jakimś ramieniu (bo nie samolot nie jest dobrze wytrymowany ręcznie) i autopilot się rozłączy, to po porstu puszcza tę siłę i samolot może wystrzelić np. w górę lub w dół?

  2. #2
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    W C152 i C172 nigdy mi się autopilot nie rozłączył w turbulencji. Najwyżej nie trzymał do końca wysokości w noszeniu/duszeniu tylko sygnalizował kontrolką potrzebę korekty wytrymowania samolotu. Nie wiem w sumie czy ten model powinien się rozłączyć przy wiekszej turbulencji, czy nie. Poczytam w instrukcji przed następnym lotem i dam znać
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Dlatego w turbulencji nalezy wylaczyc mod autopilota ktory stara sie trzymac wysokość i nie bedzie żadnych problemów ze jak sie wyłączy to dojdzie do sytuacji która opisujesz. Jesli takiego moda nie masz to nie masz sie czym przejmować. A wogole przy najprostszych autopilotach najlepiej w turbulencji włączyć mod który tylko utrzymuje skrzydła w poziomie, większość autopilotow coś takiego ma i w turbulencji nie powinieneś wymagać od autopilota nic wiecej.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 07-08-2013 o 19:43

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ElJay Zobacz posta
    Jeśli np. autopilot musi cały czas trzymać siłę na jakimś ramieniu (bo nie samolot nie jest dobrze wytrymowany ręcznie) i autopilot się rozłączy, to po porstu puszcza tę siłę i samolot może wystrzelić np. w górę lub w dół?
    Nie, to nie jest mozliwe jesli jak piszesz twoj autopilot nie kontroluje trymera.

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    Nie, to nie jest mozliwe jesli jak piszesz twoj autopilot nie kontroluje trymera.
    Czy mógłbyś rozwinąć myśl? To znaczy, że autopilot się rozłączy ale nadal będzie trzymał drążek w ostatniej "zapamiętanej" pozycji?

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Po pierwsze zajrzyj do instrukcji obslugi swojego autopilota - tam powinienies znalezc wyczerpujaca informacje, nikt tu nie wie jaki dokladnie AP posiadasz i jakie moga byc jego unikalne parametry.

    Po drugie zdecyduj sie jaki autopilot posiadasz bo z jednej strony piszesz ze jest to 2-axis a z drugiej ze nie ma kontroli trymera, wedlug mnie sa to sprzeczne ze soba informacje.

    O ile wiem (kazdy, prawie kazdy?) 2-axis autopilot kontroluje ster wysokosci i robi to wlasnie dokladnie przez trymer.

    Po trzecie wyobraz sobie dobrze zasade dzialania sterow w samolocie i postaraj sam wykombinowac dlaczego bez kontroli trymera nie moze nastapic takie "wystrzelenie". Jak autopilot sie rozlaczy to sie kompletnie rozlaczy, koniec kropka i zostawi wszystko tam gdzie bylo ostatnio.

  7. #7

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Rozumiem chyba co piszesz i jest to jasne jeśli pitch servo jest na trymerze wysokości, ale nie każdy autopilot 2-axis działa poprzez trymer, tak jak mówiłem nie latałem z autopilotem, wiem jednak, że przynajmniej w dwóch przypadkach był on podłączony pod drążek (serwo z ramieniem na drążku). Jeśli więc moment graniczny serwa, w którym puszcza sprzęgło jest dosyć wysoki wyobrażam sobie sytuację, że aby utrzymać zadaną wysokość cały czas działa momentem na ten drążek (tak jak bym w źle wytrymowanym samolocie cały czas trzymał drążek siłą) i gdy autopilot "puści" (albo ja pilotująć puściłbym drążek) to samolot "wystrzeli" do góry lub do dołu.

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Tutaj masz opis dzialania autopilota 2-axis STEC-2 (System 50) w ktorym trymer jest kontrolowany recznie. Jest dobry opis dzialnia funkcji altitude-hold. Nie ma szans na scenariusz ktory opisujesz bo : 1. sam kontrolujesz trymer 2. jak nastapi sytuacja "out-of-trim" autopilot daje ci o tym znac i jesli sam nie skorygujesz to autopilot sie rozlaczy i zostaniesz z samolotem ktory nie jest powaznie out-of-trim czyli nie bedzie zadnych nienormalnych sil na drazku. Oczywiscie twoim obowiazkiem pilota jest monitorowac prace autopilota i szybko chwycic stery w momencie wylaczenia autopilota i trzymac kontrole nad samolotem. W przypadku tego autopilota dostaniesz ostrzezenia i lepiej miej oczy otwarte co sie dzieje. Poza tym autopilot zawsze moze nawalic i lepiej znaj metody na jego kompletne rozlaczenie, posiadanie autopilota nie daje zadnych gwarancji ze jego uzytkowanie zawsze bedzie bezproblemowe. Zdarzaly sie wypadki takich awarii autopilota ze pilot musial sie niezle mocowac z serowo motorami dopoki nie znalazl metody na jego kompletne rozlaczenie (bezpieczniki, itp.). Poza tym jak pisalem, byloby bledem pilotazu nalegac na uzywanie alt-hold mode w sytuacji srednich lub powaznych turbulencji.

    http://www.google.com/url?sa=t&rct=j...50310824,d.aWc
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 07-08-2013 o 23:00

  9. #9
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    O ile wiem (kazdy, prawie kazdy?) 2-axis autopilot kontroluje ster wysokosci i robi to wlasnie dokladnie przez trymer.
    C152 i C172, którymi czasem latam mają ręczny trymer niekontrolowany przez AP, więc to, co napisał wyżej Saturn5 ma największy sens.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  10. #10
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    C152 z autopilotem? Grubo, ale nie takie rzeczy się widziało...
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  11. #11
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Ano, mój ulubiony egzemplarz stoi w hangarze nr 4 na Babicach. Ma jeszcze zabudowany interkom z wejściem mini-jack, tylko klimatyzacji niestety brak
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  12. #12

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzięki Saturn, to ma rzeczywiście sens, jednak wgłębiając się w temat widzę, że nie wszystkie serwa mają sygnały wyjściowe, które mogą informować AP o zbyt dużych siłach czyli o stanie out-of-trim, więc w takich przypadkach trzeba po prostu uważać na prawidłowy trymer.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •