Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 27
Like Tree2Likes

Wątek: Miejsca do awaryjnego lądowania koło EPBC

  1. #1
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie Miejsca do awaryjnego lądowania koło EPBC


    Polecamy

    Pomysł na założenie tego wątku powstał przy okazji dyskusji o wypadku szybowca w Bezmiechowej:
    2013.08.15 Wypadek szybowca na Bezmiechowej
    więc tam to mały OT, ale informacje, które się tam pojawiły mogą się przydać każdemu latającemu na/z EPBC. Jak wiadomo położenie lotniska nie rozpieszcza możliwością awaryjnego lądowania, więc każde takie miejsce jest na wagę złota (może życia). Jedno z nich bardzo dobrze opisał Craft:
    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Masz informację, gdzie można siadać awaryjnie tuż przed Babicami. Jest to dokładnie na wschód od Lipkowa. Byłem tam trzykrotnie na "wizji lokalnej", żeby sprawdzić rodzaj gruntu, roślinność i wszystkie inne czynniki. Zaznaczyłem Ci czerwonymi liniami dwa lądowiska gdzie spokojnie może siadać i szybowiec i nawet lekki dwusilnikowiec GA. Zauważ tylko, że zaznaczyłem dwa sektory. Dzieje się tak dlatego, że pomiędzy nimi biegnie bardzo szeroki i głęboki rów melioracyjny, naprawdę bardzo głęboki, na oko powyżej 2 m głębokości, więc kapotaż gwarantowany, gdyby się z tym rowem spotkać. Ale jest on tak potężny, że widać go z powietrza dość wyraźnie i w razie czego można podjąć dobrą decyzję o lądowaniu.

    Nikomu oczywiście nie życzę tam lądowania, ale gdyby już, to warto wiedzieć, że ten teren jest naprawdę bardzo dogodny. Grunt jest twardy i płaski. Orany jest tylko sporadycznie w kilku miejscach. Nic tam nie jeździ, nikt tam nie chodzi. Byłem tam bardzo długo trzy razy w trzech różnych latach, zawsze z moim psem i snuliśmy się po tym terenie wiele godzin i nomen omen psa z kulawą nogą tam nie spotkaliśmy, więc nikogo się nie zrani lądując przygodnie, a z drugiej strony dla służb ratunkowych i technicznych jest tam dobry wjazd, bo na osi wschód-zachód biegnie tam ubita droga. Jest ona dość prosta i np. szybownik mógłby ją wykorzystać wręcz jako „pas” lądowania i wtedy już w ogóle nie włóczy szybowca po gorszym gruncie, tylko ląduje prawie jak na utwardzonym lotnisku. Dla samolotu chyba bezpieczniej jednak będzie nie korzystać z tej drogi (za wąska) tylko z tych twardych płaskich łąk.
    Kierunki orki, tam gdzie ona w ogóle się odbywa, też są dobrze widoczne w google maps. Moim zdaniem przymusowo da się tam wylądować z ominięciem terenów oranych, ale gdyby już ktoś musiał lub chciał lądować na zaoranym, to musi oczywiście podjąć decyzję z jakiego kierunku - decyzja na podstawie zdjęcia satelitarnego, bo kierunki orki są niezmienne. Ja jestem ze starej szkoły szybowcowych lądowań przymusowych, gdzie preferowano tę operację raczej w poprzek bruzd, ale czasy się zmieniają, szybowce też, więc dziś to już co kto uważa, bo tłuczenie eleganckiej laminatówki w poprzek bruzd to może nie każdy sobie życzy.
    Tak, czy siak, polecam ten teren pod rozwagę, gdyby kogoś dopadł kryzys w powietrzu.
    Jeśli macie jakieś inne pomysły lub swoje sprawdzone miejsca, gdzie można by posadzić samolot GA lub szybowiec niedaleko EPBC to podzielcie się. Na szczęście takie sytuacje zdarzają się bardzo rzadko (no może szybownikom częściej ), ale taka informacja może komuś uratować życie.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  2. #2
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Interesuje mnie pole 52.277782,20.973115 (należy to wkleić w mapach google). Może ktoś mieszka w pobliżu albo często bywa i mógłby podzielić się informacjami to byłbym wdzięczny. Z powietrza wygląda całkiem OK, czasami widać tam jakieś osoby - byłby problem przy lądowaniu bez silnika cichaczem, w dodatku pole jest dość krótkie (wg google maps ok 230 metrów) jakiem by się wylądowało a w innych wypadkach tylko ratowanie życia. Niestety sam nie miałem okazji pojawić się na tym polu od dłuższego czasu ze względu na natłok obowiązków Z góry dzięki

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Interesuje mnie pole 52.277782,20.973115 (należy to wkleić w mapach google). Może ktoś mieszka w pobliżu ...
    Google car mieszka w pobliżu i tam był :
    http://goo.gl/maps/ZrZ4i
    http://goo.gl/maps/Ma46m

  4. #4

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ozim Zobacz posta
    Google car mieszka w pobliżu i tam był :
    http://goo.gl/maps/ZrZ4i
    http://goo.gl/maps/Ma46m
    Nie mieszkam może w pobliżu ale bywałem tam w tym roku dość często (przejażdżki rowerowe po okolicy a na rzeczonym polu zdarzyło mi się latać małym modelem RC). Ogólnie łąką dość płaska i nie zauważyłem tam większych przeszkód. Natomiast pole jest małe a co gorsza przy ładnej pogodzie, w weekendy jest tam zawsze sporo ludzi (szczególnie z psami). Do ratowania skóry na pewno jedno z lepszych w okolicy, ale podejście musi być bardzo precyzyjne.

  5. #5
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Chyba właśnie na tym polu próbowali wylądować goście, którzy w końcu zwalili się na Trasę Toruńską parę lat temu.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  6. #6
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Chyba właśnie na tym polu próbowali wylądować goście, którzy w końcu zwalili się na Trasę Toruńską parę lat temu.
    Też mi się tak wydaje. Zakręt do pola/lotniska bez silnika bywa zabójczy.

  7. #7
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Też mi się tak wydaje. Zakręt do pola/lotniska bez silnika bywa zabójczy.
    Ale chyba nie aż tak jak się wydaje. W zeszłym roku mój instruktor robił takie próbne przerwane starty na EPBC i bez problemu wracał na lotnisko po zdjęciu mocy na 300ft AGL.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  8. #8
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Poczytaj troche o dead turn i przypomnij sobie co sie stało rok temu na bemowie

  9. #9
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez S.W.A.T Zobacz posta
    Poczytaj troche o dead turn i przypomnij sobie co sie stało rok temu na bemowie
    Czytałem dużo, pamiętam co się stało, co nie zmienia faktu, że widziałem jak C152 zawraca bez problemów z 300ft AGL. Są również filmy z tych lotów.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Wystarczy na YouTube wpisać 'impossible turn', żeby się przekonać, że 'niemożliwe' jest możliwe, choć z pewnością wszystko wygląda super podczas kontrolowanych treningów z możliwością dodania mocy i przerwania manewru. Słowo impossible też jest użyte nie bez kozery bo wielu się ten manewr nie udał.

    W komentarzach pod tymi filmikami jak i tu na forum wielu ludzi śpieszy z krytyką i przypomina, że na niskiej wysokości nie wolno zawracać. Super, tyle teoria. W praktyce... konia z rzędem temu, kto świadomie, z zimną krwią wyląduje na wprost w lesie po starcie z 28 na EPBC z pełnymi zbiornikami paliwa. Oczywiście możecie mi tu przytoczyć przypadki, w których ludzie próbowali zawrócić i się nie udało, ale to żaden argument - po prostu nie było przypadków by ktoś się odważył na wprost usiąść w lesie. Ludzie, słusznie bądź nie, wybierają 'impossible turn' z niewielką szansą, że jednak się uda, niż 'impossible straight line landing'.
    Buashy and uKL like this.

  11. #11
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Są sytuacje w lotnictwie bez łatwego i bezpiecznego wyjścia. Sam też robiłem zawracanie do lotniska bez mocy, które w teorii nie powinno sie udać a się udawało. Często łapałem się także na zaciąganiu drąga w szybowcu pomimo robiania normalnego 4 zakrętu na odpowiedniej wysokości. Nikt tu nie da jednoznacznej odpowiedzi co zrobić.

  12. #12
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ozim Zobacz posta
    Oczywiście możecie mi tu przytoczyć przypadki, w których ludzie próbowali zawrócić i się nie udało, ale to żaden argument - po prostu nie było przypadków by ktoś się odważył na wprost usiąść w lesie. Ludzie, słusznie bądź nie, wybierają 'impossible turn' z niewielką szansą, że jednak się uda, niż 'impossible straight line landing'.
    To nie 'udało' głownie polegało na tym ze ludzie wpadali w korkociag wskutek kiepsko wykonanego zakretu. Jesli uważasz ze nerwy masz na tyle w porządku ze nie stracisz głowy i koordynacja zakretu, bez przeciagniecia, bedzie poprawna to oczywiście ze skrecaj jesli sytuacja do przodu wydaje sie beznadziejna. Osobiscie zawsze wybiore ladowanie 'na lesie' niż korkociag nad płyta lotniska.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 28-08-2013 o 18:38

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2013

    Domyślnie

    Generalizować nie ma co wszystko zależy od wysokości , prędkości obciażenia maszyny, kierunku i siły wiatru, sytacje bardzo indywidualne i odnoszące się do wielu czynników, jeżeli jest szansa trzeba ją wykorzystać, ale takie decyzje podejmuje się w ułamku sekundy i niestety czasami są obarczone dużym błędem dlatego ciężko lub wręcz niemożliwym jest mówić ja bym w tej sytuacji zrobił tak lub tak, ale każdą sytuację warto przeanalizować i wyciągnąć możliwe w takiej sytuacji wnioski.Dla nie osobiście zagadką pozostaje co bym zrobił starując z 10 po minięciu toru kartingowego?

  14. #14

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    W temacie odcięcia silnika po starcie z 10 chciałbym poznać waszą opinię o terenie, który znajduje się krótko za centrum handlowym. Poprawcie mnie, jeśli się mylę, ale chyba taki krytyczny moment gdzie ciężko się jeszcze zmieścić na betonie, a jeszcze brakuje wysokości do powrotu wypada najczęściej gdzieś za wschodnim progiem pasa a ulicą powstańców.

    Dziś zrobiłem kilka zdjęć terenu zaznaczonego na mapie - na pewno nie da się tego nazwać miejscem do awaryjnego lądowania, raczej miejscem do "controlled crash" z jako taką szansą na wyjście w jednym kawałku. Teren jest spory, ale niestety w paru miejscach rosną niewielkie drzewa. Dość nierówno, pełno krzaków, ale plusem jest to, że nie chodzi tam dużo ludzi, więc przynajmniej jest mała szansa wylądować komuś na głowie.

    Zdjęcia robione w kierunku pasa, stopniowo oddalając się od progu:







  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Nad centrum to nawet słabą cessną jest już te 700-800ft...

  16. #16

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Nad centrum to nawet słabą cessną jest już te 700-800ft...
    No ale od końca pasa do centrum jest kilometr - problem jest na tym odcinku

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    A ile masz wysokości na końcu pasa? Policz z doskonałości zasięg mniej więcej, może jednak dociągniesz pod centrum ;-)

  18. #18
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Spróbowałem to ogarnąć obliczeniowo i wyszło mi, że startując C152 z pasa 10, odrywając ją po 750 m i wznosząc się 700 fpm (wg instrukcji, temp. +20) wchodzisz w stożek zasięgu dla tego pola (założyłem doskonałość 10) mniej więcej 300 m za progiem pasa 28 na wysokości ok. 300 ft AGL. Z tej wysokości już można zaryzykować powrót na lotnisko. Ponadto do tego pola ciężko chyba podejść na wprost, bo jest tuż za CH, trzeba by zrobić zawjas i podejść znad ul. Piastów Śl.. Chyba jednak wolałbym powrót na lotnisko.
    Obliczenia zrobiłem w Excelu, jak ktoś chce mogę udostępnić plik. Obliczenia zakładają wznoszenie z prędkością 65 KIAS, przy 55 KIAS osiągnięcie stożka zasięgu dla tego pola następuje przy 320 ft AGL, ale za to wcześniej, bo już 230 m za progiem pasa 28.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Trzeba wziąć jeszcze pod uwagę wiatr...
    A mile of highway only takes you one mile, a mile of runway can take you anywhere in the world.
    http://eplatanie.wordpress.com/

  20. #20
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    No i moim zdaniem cessna oderwie się szybciej od ziemi o ile się jej nie przeciąży i da pełną moc. Nie chce tutaj strzelać (nie mam kart osiągowych a nawet jakbym miał to po tylu latach byłyby nieaktualne) ale latałem z trawiastego pasa o długości 560 metrów i zawsze zostawał mi spory zapas. Doskonałość 10 też lekko zbyt optymistycznie ale ok. Generalnie takie analizowanie jest moim zdaniem dobre, może przygotować do realnej awarii.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •