Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
Like Tree21Likes
  • 1 Post By jordanj
  • 3 Post By jordanj
  • 1 Post By PiotrekR

Wątek: Flight levele w locie VFR w przestrzeni G

  1. #1

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie Flight levele w locie VFR w przestrzeni G


    Polecamy

    Przeczytałem AIP ENR 1.7.1 ale nie rozwiało to moich wątpliwości dotyczących poziomów lotów na których mogę lecieć w przestrzeni niekontrolowanej w locie VFR. Może ktoś pomoże:

    1. Czy mogę latać między warstwą i poziomem przejściowym ?
    2. Czy mogę lecieć na FL95 - na granicy przestrzeni kontrolowanej ?
    3. Czy podział na loty IFR/VFR, wg. którego IFR latjają na FL 70,80,90 a VFR na 65,75,85,95 to bezwzględnie obowiązujący przepis czy jedynie zalecenie?

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    1. Obecnie tak, ale nie zaleca się ze względu na to, że samolot na FL75 może być poniżej samolotu na 7000ft itp. Kiedyś było to oficjalnie zakazane, obecnie tylko zaleca się aby nie wykonywać lotów poziomych w warstwie przejściowej.
    2. Tak. Istota bezpieczeństwa jest przedmiotem dyskusji, gdyż teoretycznie można minąć się z ruchem IFR w przestrzeni klasy C bez wymaganych minimów separacji 1000ft. Kiedyś lot na FL95 wymagał koordynacji poprzez FIS, obecnie nie ma takich wymagań i jest to przedmiotem różnych żartów.
    3. To jest norma prawa (przepis jest jednostką redakcyjną tekstu prawnego) i tak się lata jeśli KRL nie wyda innego polecenia (w klasie G nie ma KRL, więc tak się bezwzględnie lata, oczywiście poza TRA i innymi zarezerwowanymi strefami). Obowiązuje to powyżej 3000 ft AMSL lub 1000ft AGL w zależności od tego co wyższe.
    W praktyce wiem, że latając VFR w zajętej przestrzeni kontrolowanej np. klasa C KRL zazwyczaj wydaje polecenie zniżenia o 500ft do poziomu odpowiedniego IFR aby nie zajmować dwóch poziomów.
    ozim likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  3. #3
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    3. To jest norma prawa (przepis jest jednostką redakcyjną tekstu prawnego) i tak się lata jeśli KRL nie wyda innego polecenia (w klasie G nie ma KRL, więc tak się bezwzględnie lata, oczywiście poza TRA i innymi zarezerwowanymi strefami). Obowiązuje to powyżej 3000 ft AMSL lub 1000ft AGL w zależności od tego co wyższe.
    W praktyce wiem, że latając VFR w zajętej przestrzeni kontrolowanej np. klasa C KRL zazwyczaj wydaje polecenie zniżenia o 500ft do poziomu odpowiedniego IFR aby nie zajmować dwóch poziomów.
    Mimo wszystko mało kto tak robi w niekontrolowanym VFRze. Jak robiłem pierwszą trasę wyżej (przez pół Polski) to trochę się napociłem żeby pogodzić przepisy, teren i możliwości samolotu a i tak wszyscy inni to olali i ruch przecinający z każdej strony był na tej samej wysokości a FIS słowem o tym nie wspomniał. Oczywiście najlepiej jakby wszyscy się do tego stosowali. Dochodzi do śmiesznych sytuacji później, że leci się w IFR a trzeba się rozglądać dookoła jak w VFR

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Lot IFR nie zwalnia od rozglądania się nawet w przestrzeni klasy A.
    "Olewanie", jak sam piszesz, norm prawa jest niestety powszechne, im więcej osób lata tym będzie w tym względzie gorzej. Jeśli przedsiębiorca się dorobi i kupi sobie szybkie auto, którym jeździ 200 km/h na drodze z oraniczeniem do 70km/h to niby dlaczego ma przestrzegać zasad w ruchu powietrznym. Już kiedyś pisałem, że chamstwo i brak szacunku do prawa z dróg przenosi się w powietrze wraz z trendem, który powoduje, że nie lata elita pasjonatów, którzy doszli do tego ciężką pracą, tylko byle łom zarobiwszy 25000 PLN, choćby na zmywaku w UK.

    P.s. Nie każdy kto zarabia n realizacje marze wykonując nawet najprostsze prace zagranicą jest łomem. To tak dla wyjaśnienia.
    Irik, S.W.A.T and Zorro_gppl like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  5. #5
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Lot IFR nie zwalnia od rozglądania się nawet w przestrzeni klasy A.
    Nie zwalnia ale rozglądanie się jest utrudnione, IFR to zupełnie inna bajka niż VFR i jak lecisz w załodze jednoosobowej to wierz mi zadań jest bardzo dużo. Przyznam się, że w pewnych sytuacjach nie byłem w stanie satyfakcjonująco prowadzić obserwacje. Newralgicznym momentem jest dolot do TMA (poniżej FL95) kiedy przygotowuje się już do wykonania STARa/podejścia, ruch VFR też jest spory w takiej okolicy zwykle.
    Zorro_gppl likes this.

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •