Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 24
Like Tree2Likes

Wątek: Latanie rekreacyjne nie posiadając swojego samolotu

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie Latanie rekreacyjne nie posiadając swojego samolotu


    Polecamy

    Witam.
    Jestem tutaj całkiem nowy. Od dawna planuję zrobienie kursu PPL i latanie.

    Moje pytanie brzmi tak:
    Jakie są sposoby na latanie nie mając swojego samolotu i nie wydając przy tym fortuny?

    Po pierwsze zaznaczę że nie interesują mnie ultralajty - jakoś nie mam zaufania.
    Po drugie to chciałbym kiedyś mieć swój samolot czteromiejscowy, ale jest z tym mały problem a mianowicie koszta... Póki co nie dysponuję kilkuset tysiącami na zakup i dodatkowymi na koszty utrzymania które są podobno wysokie (strzelam że z hangarowaniem wynoszą pewnie w okolicy 40 tys rocznie).
    Na sam kurs pieniądze się znajdą tylko zastanawiam się co dalej.
    Chcę latać czysto rekreacyjnie, czasem zabrać pasażera lub dwóch. Nie zamierzam zawodowo wiązać się z lataniem.

    Ceny za wynajem z tego co widzę to powiedzmy średnio 600PLN za godzinę. Zakładając że rekreacyjnie chcę w ciągu miesiąca wylatać z 3-4h czyli moim zdaniem bardzo mało to daje roczny nalot około 36-48h. Czyli mnożąc to razy 600PLN to mamy roczny wydatek w granicach 21600 - 28800. Może i mógłbym sobie pozwolić, ale nie ma co ukrywać że jako młody człowiek mam sporo innych pomysłów na wydawanie pieniędzy.

    Do tego dochodzą pewnie jakieś dodatkowe koszty tupu ubezpieczenia itd.
    To jest dość dużo a i tak zakładam bardzo mały nalot, co jeżeli chciałbym wylatać dwa razy więcej - co roku wydatek 60k PLN.

    A więc pytanie pomocnicze: Czy można latać inaczej niż tylko wynajmując samolot? Jak to jest zwykle praktykowane?

    To pewnie nieistotne ale obecnie latam paralotnią z napędem, więc widziałem już świat z góry i wiem że chcę go oglądać z samolotu

  2. #2

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Siemka

    mam podobna sytuacje, samolotu nie posiadam i posiadac nie bede (cala zabawa z obsluga to pieklo). Kilka spostrzezen:
    - przeszacowales koszty - nie ma opcji abys latal tyle samo kazdego miesiaca. Latem dociagniesz do 8-10h miesiecznie, ale w pi****erniku wylatasz zero lub prawie zero
    - znajdz szkole / klub w ktorym sa sprzety w dobrym stanie i dogadaj sie o cene
    - w tym samym klubie utrzymuj KTP / KWT i dbaj o jakies doksztalcanie (ATPL? ICAO EN? nVRR? IR?)
    - zaplanuj 20 tras po PL (i sasiadach) ktore chcesz zrobic - pogode/dostepnosc mamy taka a nie inna i przez 4 lata tego nie zrobisz

    pisz PW, bo temat ktory poruszyles rowniez daje mi do myslenia raz na kilka miesiecy

    mfk

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzybu Zobacz posta
    A więc pytanie pomocnicze: Czy można latać inaczej niż tylko wynajmując samolot? Jak to jest zwykle praktykowane?
    Większość z nas latających dla przyjemności wynajmuje i płaci stawkę godzinna za samolot.
    Jest jeszcze inna metoda która moze zmniejszyć koszta latania - znajdujesz kilku innych podobnych jak ty i razem kupujecie samolot - zwykle używany, koszta obsługi samolotu sie wtedy dziela na wielu. Pewnie 4-5 takich pilotów właścicieli są dobra liczba.

  4. #4
    Awatar b182

    Dołączył
    Jun 2010
    Mieszka w
    Gorlice

    Domyślnie

    Pomyśl jednak o ultralightach. Nieporównywalnie mniejsze koszty, wyposażenie niejednokrotnie lepsze, spalanie 1/2 tego co taka cessna 152 albo i mniej a samoloty UL nowe z BRS-em są napewno bezpieczniejsze od starych certyfikowanych. No ale jak masz na PPL to po niej ULM-em również latać możesz.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez b182 Zobacz posta
    Pomyśl jednak o ultralightach. Nieporównywalnie mniejsze koszty, wyposażenie niejednokrotnie lepsze, spalanie 1/2 tego co taka cessna 152 albo i mniej a samoloty UL nowe z BRS-em są napewno bezpieczniejsze od starych certyfikowanych. No ale jak masz na PPL to po niej ULM-em również latać możesz.
    Z tymi mniejszymi kosztami to zależy o czym mówimy, bo kupno i utrzymanie ulma jest tańsze, ale jeśli chodzi o wypożyczenie to ceny są często podobne, a nawet i większe niż w przypadku Cessny.

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2011
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MichalFilipKowalik Zobacz posta
    cala zabawa z obsluga to pieklo
    Jakie znowu pieklo?
    martineho likes this.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Możesz jeszcze zrobić inny manewr - jeśli dysponujesz wolną gotówką. Szkoły często pozwalają na wykupienie od razu pakietu np. 50 godzin, płatne z góry, wtedy wychodzi sporo taniej za godzinę.
    Możesz też dogadać się prywatnie z kimś, kto ma samolot, że wynajmiesz od niego bezpośrednio. Cenę możesz wtedy negocjować, w zasadzie jesteś w stanie zrobić to prawie po kosztach, bo właścicielowi i tak się to opłaca, bo rozkładają mu się koszty stałe. No ale musisz znaleźć kogoś, kto będzie chciał wchodzić w takie układy.
    No i przede wszystkim poszukaj odpowiedniej maszyny. 600 zł to dość dużo, jeśli latasz sam, albo z jednym pasażerem, jesteś w stanie znaleźć cessnę 152 albo właśnie jakiegoś porządnego ultralajta za 300-400 zł za godzinę. Oczywiście nie ma co czarować - stara cessna 150 za 350 zł daje dużo niższy komfort niż cessna 172 lub np. nowy tecnam. No ale to już kwestia wypośrodkowania jakości i ceny w stosunku do zasobności Twojego portfela.

    Pamiętaj też, że ultralajt ultralajtowi nierówny. Jeśli weźmiesz jakiś dziwaczny wynalazek składany w garażu w Czechach po taniości, to jest to inna bajka, niż np. nowy Aeroprakt 22 czy np. Virus. I wiele innych. Okaże się, że taka cessna 152 to dopiero jest rzęch w porównaniu w takimi maszynami A jak chcesz zabrać więcej niż 1 pasażera, wtedy śmiało wynajmujesz cessnę 172 na przykład.

  8. #8

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Ok dzięki za odpowiedzi, bardzo pomocne. Mam jeszcze dodatkowe pytanie:
    Nie boicie się latać wypożyczonym samolotem? Przecież nie wiadomo jak właściciel o niego dba. W jakim tak naprawdę jest stanie technicznym.
    Posiadając swój wiemy w 100% co się z nim działo i jakie konserwacje były przeprowadzone, a w wypożyczonym to trochę loteria nie?

    Ja latając na paralotni miałbym stracha pożyczając napęd od nieznanej mi osoby bo wiem że ludzie różnie dbają o sprzęt.

  9. #9
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzybu Zobacz posta
    Nie boicie się latać wypożyczonym samolotem? Przecież nie wiadomo jak właściciel o niego dba. W jakim tak naprawdę jest stanie technicznym.
    .
    Dobre pytanie, zawsze możesz kazać sobie pokazać książkę samolotu gdzie są zarejestrowane wszystkie przeglądy (naucz sie co jest obowiązkowe i jak często), naprawy, brak takich wpisów oczywiście nie będzie dobra oznaka, możesz tez porozmawiać z mechanikiem który grzebał w tym samolocie. Wszystko sie ostatecznie sprowadza do zaufania bo nawet jak masz własny samolot to czy stoisz przy samolocie i patrzysz mechanikowi na ręce jak wykonuje przegląd? Idziesz do kogoś kto ma juz dobra opinie, tak samo naprzyklad z klubami lotniczymi - wypożyczasz z klubu który ma dobra opinie. Nie wiem jak w Polsce ale w US gdzie latam kluby lotnicze moga być okresowo kontrolowane przez FAA i klub ktory oszukuje na obsłudze technicznej długo by nie działał.

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2015

    Domyślnie

    Witam. Jeśli chodzi o wypożyczanie samolotu i strach, że samolot może być niesprawny technicznie to nie jest tak, iż oferuje ktoś maszynę niesprawną, jeśli sam też na niej lata. Latam na ultralighcie i wypożyczam chętnym do latania którzy nie mają własnego statku powietrznego. Oczywiście mającym odpowiednie uprawnienia. Działa to w ten sposób, że bardzo dbam o samolot gdyż życie mi miłe .Oczywiście wszyskie przeglądy, dokumentacje trzeba mieć w jak najlepszym porządku. Jeśli chodzi o koszty, to już samo paliwo jest dużo tańsze w ultralightach. Doskonały 100-konny lub jeszcze lepszy długowieczny 80-konny Rotax 912 są zasilane benzyną 98. Latałem na przykład FK14 Polarisem gdzie komfort lotu oraz prędkość przelotowa są bardzo duże. Jedyna wada to tylko jeden pasażer.
    Tak na morginesie wspomniałem, że pożyczam swój samolot chętnym do latania w Warszawie i okolicach. Zapraszam na stronę Skyranger
    Pozdrawiam.

  11. #11

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie

    Raczej większość jest samolotów zadbanych, jak to w lotnictwie, raczej każdy człowiek by nie wsiadł do rupiecia który nie ma przeglądów, mało jest takich ryzykantów, to nie samochód który albo się zepsuje albo objedzie, albo palić gumę codziennie. W lotnictwie jak się nie zadba o samolot to się długo nie polata.

  12. #12

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Skyranger Zobacz posta
    iż oferuje ktoś maszynę niesprawną, jeśli sam też na niej lata.
    To oczywiscie teoria, czesto oczywiscie prawdziwa ale napewno nie zawsze. Ludzie potrafia sami wsiadac i latac maszyna niesprawna, o pozyczaniu innemu nawet nie wspomne. Po prostu sa takie przypadki, ktos "bardzo" potrzebuje gdzies leciec, nie moze czekac, ma jakis drobny problem ale ufa ze bedzie w porzadku, doprawdy byly setki takich wypadkow w ktorych pilot lata, samolot ma jakis 'drobny' problem, mechanik ma problem z diagnoza ale cos tam znalazl, cos tam naprawil, wydaje sie ze moze bedzie OK, pilot chce wierzyc ze bedzie OK i tak sie to czesto zaczyna. Latwo jest nie poleciec ultralitem jak to czysta przyjemnosc i lot bliski, jak uzywasz samolot jako transportacja, jak wracasz powiedzmy w niedziele z jakiegos dlugiego wypadu i musisz sie stawic do pracy w poniedzialek to duzo trudniej jest podjac decyzje ze z przyczyn technicznych (lub innych) nie lecisz.

  13. #13

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    pod skrzydłem

    Domyślnie

    Wybaczcie, że odgrzewam kotleta, ale:

    - znajdz szkole / klub w ktorym sa sprzety w dobrym stanie i dogadaj sie o cene
    - w tym samym klubie utrzymuj KTP / KWT i dbaj o jakies doksztalcanie (ATPL? ICAO EN? nVRR? IR?)

    Pokaż mi aeroklub, gdzie będąc członkiem, mając KTP i KWT, wszytskie poświadczenia i inne bzdury dadzą Ci cessnę od tak i pozwolą zabrać kogokolwiek gdziekolwiek. Chętnie tam się przepiszę.

  14. #14
    Awatar Maverick125

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    L984/L981/M857

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ORMO_PL Zobacz posta
    Pokaż mi aeroklub, gdzie będąc członkiem, mając KTP i KWT, wszytskie poświadczenia i inne bzdury dadzą Ci cessnę od tak i pozwolą zabrać kogokolwiek gdziekolwiek. Chętnie tam się przepiszę.
    Czytanie ze zrozumieniem, nie koniecznie musi być to aeroklub.
    Pozdrawiam
    ------------------
    Maverick125a

    FUJI FINEPIX HS25EXR+ TURIST 8x20x32

  15. #15

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    pod skrzydłem

    Domyślnie

    W szkołach tym bardziej.

  16. #16
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ORMO_PL Zobacz posta
    Pokaż mi aeroklub, gdzie będąc członkiem, mając KTP i KWT, wszytskie poświadczenia i inne bzdury dadzą Ci cessnę od tak i pozwolą zabrać kogokolwiek gdziekolwiek. Chętnie tam się przepiszę.
    Aeroklub Warszawski. To kiedy wpadasz?
    Irik likes this.

  17. #17

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ORMO_PL Zobacz posta
    Pokaż mi aeroklub, gdzie będąc członkiem, mając KTP i KWT, wszytskie poświadczenia i inne bzdury dadzą Ci cessnę od tak i pozwolą zabrać kogokolwiek gdziekolwiek. Chętnie tam się przepiszę.
    Airport Biernat (EPZE), SmartAviation (EPPO), SmartAero (EPMO) i wiele innych...
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  18. #18
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez ORMO_PL Zobacz posta
    Pokaż mi aeroklub, gdzie będąc członkiem, mając KTP i KWT, wszytskie poświadczenia i inne bzdury dadzą Ci cessnę od tak i pozwolą zabrać kogokolwiek gdziekolwiek. Chętnie tam się przepiszę.
    z mojego podworka to wyglada tak - przychodzisz z ulicy z licencja i logbookiem, wsiadamy na jakies 40 minut razem do aeroplanu ktory chcesz wynajac i jak bedziesz jako tako ogarniety, wyladujesz samodzielnie i samolot bedzie sie nadawal do uzytku to sobie go bierz i lec z kim chcesz i gdzie chcesz

    btw o tym ze wogole istnieje cos takiego jak KWT to sie dopiero w Polsce dowiedzialem. W cywilizowanym swiecie od tego sa egzaminy ktore skoro zdales to znaczy ze umiesz

  19. #19

    Dołączył
    Mar 2015

    Domyślnie

    Witam. Jako praktyk wypożyczający samolot (ultralekki) i sam z niego korzystając uważam, że każdy kij ma dwa końce. Jeśli ktoś lata na mojej maszynie, to tak samo jak on zastanawia się, czy pożyczył sprawny sprzęt, tak samo ja zastanawiam się, czy taka osoba potrafi latać. Układ jest prosty. Najpierw muszę wiedzieć, czy dana osoba potrafi latać, a nie tylko o tym mówi, a pożyczający musi być pewien sprzętu. Wspólny lot rozwiązuje problem. Nie eliminuje to obowiązku posiadania wszystkich dokumentów pilota i maszyny w porządku, a potwierdza teorię papierową z praktyką. Nie wyobrażam sobie obcemu pokazać palcem samolot ze słowami "Bierz Pan i leć", podobnie klient oczekuje prezentacji dokumentów i maszyny w locie. Zresztą normalni ludzie mówią często "fajny samolot, ale pomimo uprawnień nie znam tego typu". Wtedy lecimy do instruktora na wylaszowanie i po problemie, i klient już wie, że może ufać sprzętowi (a ja umiejętnościom wypożyczającego). Tak to działa za pierwszym razem. Potem jest wariant uproszczony "proszę, oto kluczyki do maszyny". Zapraszam. http://www.skyranger.pl/wypożyczanie-samolotu

  20. #20
    Awatar oscar_MT

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Malta

    Domyślnie


    Polecamy

    Ciekawy temat. Bede sledzil, poniewaz bylbym zainteresowany wypozyczeniem od czasu do czasu samolotu na weekend. Czy ktos wie jak w takiej sytuacji jest rozliczany wynajem? Za motogodzine? Za dzien?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •