Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 70
Like Tree42Likes

Wątek: Zakaz low-pass na EPBC

  1. #1

    Dołączył
    Sep 2014

    Domyślnie Zakaz low-pass na EPBC


    Polecamy

    Zarządzający lotniskiem opublikował na stronie internetowej następujący komunikat:

    Ze względu na duży ruch na kręgu nadlotniskowym oraz w celu ograniczenia hałasu Zarządzający lotniskiem Warszawa-Babice zabrania wykonywania przelotów Low Pass statkom powietrznym nie wykonującym lądowania i nie bazującym na stałe na lotnisku Warszawa-Babice.
    Portal dlapilota.pl dotarł do pisma, w którym autor wnioskuje o wprowadzenie takich ograniczeń. Szczegóły tutaj: Komunikat 13/2014: Zakaz Low Pass-Ăłw na Babicach dla samolotĂłw nie bazujących na EPBC

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Czy ktoś z forumowiczów jest w stanie przytoczyć jakieś noty prawne które są w stanie wskazać moc prawną takiego zakazu?

    Pytam, bo na moją logikę nikt nie może zabronić lotu w przestrzeni niekontrolowanej G, a przecież low-pass jest właśnie takim lotem.

  3. #3
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    W "przestrzeni niekontrolowanej G" obowiązuje lot 150m nad terenem.

  4. #4
    mg84
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter Zobacz posta
    W "przestrzeni niekontrolowanej G" obowiązuje lot 150m nad terenem.
    Mówiąc w skrócie - w przypadku startu i lądowania ten przepis nie obowiązuje.
    Sprawa inna że zawsze pilot ma prawo odejść na drugi krąg...
    Cóż kraj w których absurdów nie brakuje...

  5. #5
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Low-pass nie jest ani startem, ani lądowaniem. Przejście na drugi krąg też wygląda cokolwiek inaczej.

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Laroxa Zobacz posta
    .....noty prawne które są w stanie wskazać moc prawną takiego zakazu?.....
    Prawo właściciela/zarządzającego?

  7. #7
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Na logikę ATZ rządzi się własnymi prawami i jego dysponent może chyba decydować kto ma prawo tam latać i jakie operacje wykonywać. Klasa przestrzeni nie ma zupełnie nic do rzeczy. Klasa ma tylko znaczenie w ramach zapewniania służby kontroli ruchu lotniczego.

  8. #8
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krótka Prosta Zobacz posta
    Prawo właściciela/zarządzającego?
    Prawo to dotyczy lotniska w sensie pola wzlotów, budynków i urządzeń mu towarzyszących. Zarządzający może zakazać lądowania lub startu, jednakże co się tyczy użycia przestrzeni powietrznej nad tym lotniskiem, to od kiedy nadano przestrzeni ATZ klasę G, zarządzający może co najwyżej "udzielić rad i wskazówek dotyczących bezpiecznego wykonania lotu".
    Aby wprowadzać regulacje i ograniczenia, należałoby zmienić ATZ na TSA/TRA/EA, ale wtedy stali użytkownicy byliby narażeni na kaprysy organów władnych wysyłać RQA i zamawiać przestrzeń w AUP. Raczej nie byli by zachwyceni.

    Pozdrawiam
    M..M
    Ostatnio edytowane przez m..m ; 09-11-2014 o 23:57 Powód: literówka

  9. #9
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    Klasa przestrzeni nie ma zupełnie nic do rzeczy
    Klasa mówi jasno - na wlot do jakich przestrzeni potrzebne jest uzyskanie zgody służb ruchu lotniczego. Klasa G do takiej nie należy. Pomijam kwestę łączności radiowej - tą reguluje nie klasyfikacja, a wymogi RMZ.

    Pozdrawiam
    M..M

  10. #10

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez m..m Zobacz posta
    ....jednakże co się tyczy użycia przestrzeni powietrznej nad tym lotniskiem, to od kiedy nadano przestrzeni ATZ klasę G, zarządzający może co najwyżej "udzielić rad i wskazówek dotyczących bezpiecznego wykonania lotu".....
    Czy dobrze rozumiem, że aby uziemić dowolne lotnisko wyłączone wystarczy wziąć dowolny statek powietrzny (może być dron) i latać nad jego pasem w tą i z powrotem nie narażając się przy tym na odpowiedzialność prawną?
    Jerry likes this.

  11. #11
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez m..m Zobacz posta
    Klasa mówi jasno - na wlot do jakich przestrzeni potrzebne jest uzyskanie zgody służb ruchu lotniczego.
    To jest tylko dodatkowy wymóg. Przecież poza tym są całe tomiska mówiące o zdatności do lotu, o licencjonowaniu i tak dalej. Nie sprowadzajmy sytuacji do absurdu, gdzie w klasie G można wszystko. W klasie G nie trzeba uzyskać zezwolenia od organu kontroli. Odpada jeden z bardzo wielu wymogów. Powoływanie się na klasę nie ma żadnego sensu. Interesujące wycinki z Ustawy Prawo Lotnicze.

    Art 66 p. 2: Zarządzający lotniskiem użytku publicznego może odmówić przyjęcia statku powietrznego wyłącznie ze względu na ważne okoliczności związane z funkcjonowaniem lotniska, uniemożliwiające bezpieczne jego lądowanie.

    Art. 67:

    1. Statki powietrzne i ich użytkownicy mają prawo korzystać z lotnisk użytku publicznego na równych zasadach.
    2. Warunki korzystania z lotnisk użytku publicznego, w tym opłaty za to korzystanie, mogą być zróżnicowane wyłącznie w sposób niepowodujący dyskryminacji użytkowników i zapewniający zachowanie zasad uczciwej konkurencji, w szczególności ze względu na rodzaje i charakterystyki statków powietrznych oraz charakter wykonywanych operacji lotniczych.

    Art 68 p. 2: Zarządzający lotniskiem obowiązany jest w szczególności (...) prowadzić eksploatację lotniska w sposób zapewniający bezpieczeństwo lotów oraz sprawność obsługi użytkowników lotniska;

    2a. Zarządzający lotniskiem, w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów, uniemożliwia wykonywanie czynności mających wpływ na bezpieczeństwo lotów, jeżeli dalsze ich wykonywanie zagrażałoby temu bezpieczeństwu.

    3. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego obowiązany jest ponadto (...) niezwłocznie zawiadamiać zainteresowanych o wydaniu zarządzenia o zamknięciu lotniska dla ruchu lotniczego lub wprowadzeniu odpowiednich ograniczeń w jego eksploatacji, ich przyczynach i przewidywanym okresie trwania;

    Art 71 p. 1: Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej, ograniczyć ruch na lotnisku lub zamknąć dla ruchu lotniczego na czas oznaczony lotnisko niespełniające wymagań technicznych lub eksploatacyjnych określonych na podstawie niniejszej ustawy.

    Dla każdego coś miłego.

    Natomiast teza, że w klasie G można robić cokolwiek i nie można niczego zakazać jest z całym szacunkiem - śmieszna.

  12. #12

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Krótka Prosta, sprowadzasz sprawę do absurdu, ale wciąż obowiązują przepisy załącznika 2 pkt 3.2.5.

    Z całej tej niepotrzebnej draki należałoby się zastanowić nad faktycznie trudną kwestią związaną z ograniczaniem eksploatacji niekomunikacyjnych lotnisk wokół których wyrosła zwarta zabudowa mieszkaniowa. Lotniska komunikacyjne mają swoje OOU, a więc podstawę do kompensacji mieszkańcom ujemnych skutków swojej działalności oraz określone ramy i limity działalności. Tymczasem sąsiadom lotnisk niekontrolowanych pozostaje "telefon na wieżę" i tworzenie lokalnych komitetów ds. walki.

    Warto też zwrócić uwagę, że źródłem tego zakazu były powstałe na zachód od Warszawy strefy "Sochaczewa" przeznaczone do "wojskowych lotów szkolnych" jako strefa EA. Dla CUL LWB nie byłoby problemem wydzielenie przestrzeni nad Babicami w postaci EA, TRA czy czegokolwiek w tym stylu, ale chyba nie o to chodzi?

  13. #13
    mg84
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter Zobacz posta
    Low-pass nie jest ani startem, ani lądowaniem. Przejście na drugi krąg też wygląda cokolwiek inaczej.
    Wyglada inaczej jednak kto komu zabroni wykonywac dla cwiczenia podejscie bez klap i na wiekszej predkosci, po czym zglosic odejscie na drugi krag.

    Generalnie szkolacym sie i ich instruktorom chodzi przewaznie o wykonanie low approach, a tego nie zabronili :-) (bedac dokladnym)


    Bzdurny zapis ktory jest sztuka dla sztuki, zanim napisali wystarczylo pomyslec...

  14. #14
    mg84
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    To jest tylko dodatkowy wymóg. Przecież poza tym są całe tomiska mówiące o zdatności do lotu, o licencjonowaniu i tak dalej. Nie sprowadzajmy sytuacji do absurdu, gdzie w klasie G można wszystko. W klasie G nie trzeba uzyskać zezwolenia od organu kontroli. Odpada jeden z bardzo wielu wymogów. Powoływanie się na klasę nie ma żadnego sensu. Interesujące wycinki z Ustawy Prawo Lotnicze.

    Art 66 p. 2: Zarządzający lotniskiem użytku publicznego może odmówić przyjęcia statku powietrznego wyłącznie ze względu na ważne okoliczności związane z funkcjonowaniem lotniska, uniemożliwiające bezpieczne jego lądowanie.

    Art. 67:

    1. Statki powietrzne i ich użytkownicy mają prawo korzystać z lotnisk użytku publicznego na równych zasadach.
    2. Warunki korzystania z lotnisk użytku publicznego, w tym opłaty za to korzystanie, mogą być zróżnicowane wyłącznie w sposób niepowodujący dyskryminacji użytkowników i zapewniający zachowanie zasad uczciwej konkurencji, w szczególności ze względu na rodzaje i charakterystyki statków powietrznych oraz charakter wykonywanych operacji lotniczych.

    Art 68 p. 2: Zarządzający lotniskiem obowiązany jest w szczególności (...) prowadzić eksploatację lotniska w sposób zapewniający bezpieczeństwo lotów oraz sprawność obsługi użytkowników lotniska;

    2a. Zarządzający lotniskiem, w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów, uniemożliwia wykonywanie czynności mających wpływ na bezpieczeństwo lotów, jeżeli dalsze ich wykonywanie zagrażałoby temu bezpieczeństwu.

    3. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego obowiązany jest ponadto (...) niezwłocznie zawiadamiać zainteresowanych o wydaniu zarządzenia o zamknięciu lotniska dla ruchu lotniczego lub wprowadzeniu odpowiednich ograniczeń w jego eksploatacji, ich przyczynach i przewidywanym okresie trwania;

    Art 71 p. 1: Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej, ograniczyć ruch na lotnisku lub zamknąć dla ruchu lotniczego na czas oznaczony lotnisko niespełniające wymagań technicznych lub eksploatacyjnych określonych na podstawie niniejszej ustawy.

    Dla każdego coś miłego.

    Natomiast teza, że w klasie G można robić cokolwiek i nie można niczego zakazać jest z całym szacunkiem - śmieszna.
    Art 67 p.3 ...aaa czy to nie oznacza czasem, ze taka decyzja powinna byc niezwlocznie zmieszczona w Notamie?...

  15. #15

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Prawo też mówi, że w okolicach lotnisk i lądowisk należy stosować się do ustalonych przez zarządzającego zasad ruchu nadlotniskowego.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  16. #16

    Dołączył
    Sep 2012
    Mieszka w
    Radom, Poland

    Domyślnie

    DEL
    EOS 450D/EOS 1200D+Tamron AF70-300 F/4-5,6; DSC-QX10; HDC-SD100; MAK90

    Radar FR24: T-EPRA1, T-EPRA20
    Flightaware: http://flightaware.com/adsb/stats/user/sq5irz
    Obłożenie w RDO: https://goo.gl/Mxp1sQ



  17. #17

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Warto też zwrócić uwagę, że źródłem tego zakazu były powstałe na zachód od Warszawy strefy "Sochaczewa" przeznaczone do "wojskowych lotów szkolnych" jako strefa EA. Dla CUL LWB nie byłoby problemem wydzielenie przestrzeni nad Babicami w postaci EA, TRA czy czegokolwiek w tym stylu, ale chyba nie o to chodzi?
    Warto zwrócić uwagę, że przytoczenie powstania stref EA263, EA264 i EA265 jako źródło zakazu L/P na Babicach to chyba próba znalezienia kozła ofiarnego. Pomijam tutaj już zupełnie fakt, że większość zainteresowanych jak mantra powtarzała że zajęta jest strefa wielkości CTRu okęcia podczas gdy aktywna była głównie EA263.

    Przede wszystkim te strefy od dłuższego czasu są nieaktywne a nawet gdy były to z EPSO do EPBC latał dziennie średnio jeden samolot. Argument o nadużywaniu gościnności przez wojskowych (w większości byli to wojskowi a nie cywile jak błędnie się podaje) jest więc co najmniej nietrafiony. Co więcej: bywały dni, gdzie więcej samolotów z EPBC robiło L/P w EPSO, niż odwrotnie.

    Wracając do:

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak
    Art 66 p. 2: Zarządzający lotniskiem użytku publicznego może odmówić przyjęcia statku powietrznego wyłącznie ze względu na ważne okoliczności związane z funkcjonowaniem lotniska, uniemożliwiające bezpieczne jego lądowanie.

    Art. 67:

    1. Statki powietrzne i ich użytkownicy mają prawo korzystać z lotnisk użytku publicznego na równych zasadach.
    2. Warunki korzystania z lotnisk użytku publicznego, w tym opłaty za to korzystanie, mogą być zróżnicowane wyłącznie w sposób niepowodujący dyskryminacji użytkowników i zapewniający zachowanie zasad uczciwej konkurencji, w szczególności ze względu na rodzaje i charakterystyki statków powietrznych oraz charakter wykonywanych operacji lotniczych.

    Art 68 p. 2: Zarządzający lotniskiem obowiązany jest w szczególności (...) prowadzić eksploatację lotniska w sposób zapewniający bezpieczeństwo lotów oraz sprawność obsługi użytkowników lotniska;

    2a. Zarządzający lotniskiem, w celu zapewnienia bezpieczeństwa lotów, uniemożliwia wykonywanie czynności mających wpływ na bezpieczeństwo lotów, jeżeli dalsze ich wykonywanie zagrażałoby temu bezpieczeństwu.

    3. Zarządzający lotniskiem użytku publicznego obowiązany jest ponadto (...) niezwłocznie zawiadamiać zainteresowanych o wydaniu zarządzenia o zamknięciu lotniska dla ruchu lotniczego lub wprowadzeniu odpowiednich ograniczeń w jego eksploatacji, ich przyczynach i przewidywanym okresie trwania;

    Art 71 p. 1: Prezes Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej, ograniczyć ruch na lotnisku lub zamknąć dla ruchu lotniczego na czas oznaczony lotnisko niespełniające wymagań technicznych lub eksploatacyjnych określonych na podstawie niniejszej ustawy.
    Czy na podstawie tych regulacji nie można uznać "listu" który został opublikowany na DlaPilota.pl jako bezzasadny?

  18. #18
    mg84
    Goście

    Domyślnie

    eeehhhh nie tylko bezzasadny, ale i bezsensowny - wymyślone na siłę...

    Gdyby już tak się chcieli uprzeć, że musi być takie ograniczenie to NOTAM byłby rozwiązaniem tej sprawy.
    No ale po co, przecież piloci przylatujący z innych krajów czytają dlapilota.pl z zainteresowaniem

  19. #19
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mg84 Zobacz posta
    No ale po co, przecież piloci przylatujący z innych krajów czytają dlapilota.pl z zainteresowaniem
    Dobrze, ze to napisales.
    Czy faktycznie tak duzo ludzi a zwlaszcza z innych krajow przylatuje na Babice, zeby zrobic low-pass?
    Myslisz, ze np w Niemczech jest teraz poruszenie w zwiazku z ta sprawa i nie beda tu juz przylatywac?
    Rozumiem, ze mozna miec pretensje do takich czy innych decyzji ale jaki sens ma robienie tego typu manewrow dla ludzi spoza tego lotniska (gdzie w zasadzie tylko osrodki szkolenia maja jako taki powod aby wykonywac ten manewr).
    Lotnisko jest po to, zeby na nim wyladowac, wysadzic/zabrac pasazerow i leciec dalej - zwlaszcza polozone w centrum miasta.

  20. #20
    mg84
    Goście

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    Dobrze, ze to napisales.
    Czy faktycznie tak duzo ludzi a zwlaszcza z innych krajow przylatuje na Babice, zeby zrobic low-pass?
    Myslisz, ze np w Niemczech jest teraz poruszenie w zwiazku z ta sprawa i nie beda tu juz przylatywac?
    Rozumiem, ze mozna miec pretensje do takich czy innych decyzji ale jaki sens ma robienie tego typu manewrow dla ludzi spoza tego lotniska (gdzie w zasadzie tylko osrodki szkolenia maja jako taki powod aby wykonywac ten manewr).
    Lotnisko jest po to, zeby na nim wyladowac, wysadzic/zabrac pasazerow i leciec dalej - zwlaszcza polozone w centrum miasta.
    Oczywiście że dobrze.
    Może podałem skrajny przypadek - piloci z innych krajów z low pass-em (choć to się zdarza) - ale chyba nikt nie korzysta z "news-ów" na portalu gdy się przygotowuje do lotu... (taki to głębszy sens był ukryty )

Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •