Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie Faktyczne koszty latania.


    Polecamy

    ViTam serdecznie.

    Od pewnego czasu obserwuję to forum i pogłębiam swoją wiedzę na temat GA.
    Podczas jednej z dyskusji ze znajomymi jednak napatoczył się pewien wątek, który nie daje mi spokoju (a którego we własnym gronie nie jesteśmy w stanie rozwiązać jednoznacznie).
    Otóż - z czym wiążą się faktyczne koszty "latania" (nazwijmy to - ogólnie) w przestrzeni publicznej?
    Na pewno wyszczególnić tutaj można takie podstawowe czynniki jak:
    - posiadanie / zdobycie licencji (koszt kursu, egzaminu, badań medycznych, odnowień uprawnień)
    - posiadanie / zdobycie statku powietrznego (tu: w zależności o przyjętego modelu - albo koszt wynajęcia, albo koszt zakupu)
    - "koszta zużyciowe" = paliwo ( + w przypadku "posiadania własnego" koszt ubezpieczenia + przeglądów + wymiany części)
    - koszta związane z użytkowaniem lotnisk i/lub hangarów (opłaty za lądowanie, przechowanie statku powietrznego, etc)

    No i dochodzimy do sedna. Czy z możliwością… nazwijmy to ogólnie - "latania w przestrzeni publicznej" wiążą się jakieś dodatkowe koszta? Jakaś składka na opłaty państwowe / podatek / opłata dla FIS / za użytkowanie "dróg powietrznych" (?), za przelot przez kraj (wykonując np. trasę Polska -> Holandia, bez zatrzymania)?Ogólnie - czy mogą istnieć jakieś dodatkowe koszta poza ww. i jeżeli - z czym (i na jakim pułapie cenowym) są one związane?

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Takie "koszty" istnieją i nazywają się opłaty nawigacyjne. W Europie dzielą się na trasowe (enroute) i "podejściowe", nazwane przez jakiegoś urzędnika z angielska terminalowymi.

    Za loty VFR w Polsce tych opłat się nie pobiera.

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Takie "koszty" istnieją i nazywają się opłaty nawigacyjne.
    Jesteś w stanie powiedzieć, ile (szacunkowo) mogą wynosić i od czego są uzależnione?

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Za loty VFR w Polsce tych opłat się nie pobiera.
    Rozumiem, że w przypadku lotów IFR byłyby już naliczane.

    Pytanie poboczne - JAK (w przypadku zaistnienia) uiszcza się taką opłatę? Przychodzi rachunek na adres, pod którym zarejestrowany jest statek powietrzny? Przy najbliższym lądowaniu uiszcza się opłatę w stosownym terminalu? Podaje się swój numer karty kredytowej via radio?



    L.

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Najlepiej przeczytaj AIP Polska GEN 4.2, długo by pisać. AIP Polska - AIP Poland

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Najlepiej przeczytaj AIP Polska GEN 4.2, długo by pisać. AIP Polska - AIP Poland
    Dziękuję serdecznie!

    Myślę, że najciekawszy z punktu widzenia GA jest punkt
    4. Odstępstwa:
    4.1: Nie pobiera się opłat za następujące loty:
    4.1.3: wykonywane przez statki powietrzne o maksymalnej masie startowej poniżej 2 ton

  6. #6

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez L___u__c Zobacz posta
    Rozumiem, że w przypadku lotów IFR byłyby już naliczane.
    Ale to dopiero w przypadku latania "na bogato"

    Nie pobiera się opłat za [...] loty [...] wykonywane przez statki powietrzne o maksymalnej masie startowej poniżej 2 ton

  7. #7
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie


    Polecamy

    Dlatego często Seneca ma w EU w papierach MTOW 1990 kg, chociaż ten sam samolot w Stanach lata na 2,5T
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •