Takie "koszty" istnieją i nazywają się opłaty nawigacyjne. W Europie dzielą się na trasowe (enroute) i "podejściowe", nazwane przez jakiegoś urzędnika z angielska terminalowymi.
Za loty VFR w Polsce tych opłat się nie pobiera.
ViTam serdecznie.
Od pewnego czasu obserwuję to forum i pogłębiam swoją wiedzę na temat GA.
Podczas jednej z dyskusji ze znajomymi jednak napatoczył się pewien wątek, który nie daje mi spokoju (a którego we własnym gronie nie jesteśmy w stanie rozwiązać jednoznacznie).
Otóż - z czym wiążą się faktyczne koszty "latania" (nazwijmy to - ogólnie) w przestrzeni publicznej?
Na pewno wyszczególnić tutaj można takie podstawowe czynniki jak:
- posiadanie / zdobycie licencji (koszt kursu, egzaminu, badań medycznych, odnowień uprawnień)
- posiadanie / zdobycie statku powietrznego (tu: w zależności o przyjętego modelu - albo koszt wynajęcia, albo koszt zakupu)
- "koszta zużyciowe" = paliwo ( + w przypadku "posiadania własnego" koszt ubezpieczenia + przeglądów + wymiany części)
- koszta związane z użytkowaniem lotnisk i/lub hangarów (opłaty za lądowanie, przechowanie statku powietrznego, etc)
No i dochodzimy do sedna. Czy z możliwością… nazwijmy to ogólnie - "latania w przestrzeni publicznej" wiążą się jakieś dodatkowe koszta? Jakaś składka na opłaty państwowe / podatek / opłata dla FIS / za użytkowanie "dróg powietrznych" (?), za przelot przez kraj (wykonując np. trasę Polska -> Holandia, bez zatrzymania)?Ogólnie - czy mogą istnieć jakieś dodatkowe koszta poza ww. i jeżeli - z czym (i na jakim pułapie cenowym) są one związane?
Takie "koszty" istnieją i nazywają się opłaty nawigacyjne. W Europie dzielą się na trasowe (enroute) i "podejściowe", nazwane przez jakiegoś urzędnika z angielska terminalowymi.
Za loty VFR w Polsce tych opłat się nie pobiera.
Jesteś w stanie powiedzieć, ile (szacunkowo) mogą wynosić i od czego są uzależnione?
Rozumiem, że w przypadku lotów IFR byłyby już naliczane.
Pytanie poboczne - JAK (w przypadku zaistnienia) uiszcza się taką opłatę? Przychodzi rachunek na adres, pod którym zarejestrowany jest statek powietrzny? Przy najbliższym lądowaniu uiszcza się opłatę w stosownym terminalu? Podaje się swój numer karty kredytowej via radio?
L.
Najlepiej przeczytaj AIP Polska GEN 4.2, długo by pisać. AIP Polska - AIP Poland
Zakładki