Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
Like Tree1Likes
  • 1 Post By Finch

Wątek: IFR a brak instalacji przeciwoblodzeniowej

  1. #1
    Awatar kelcon

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie IFR a brak instalacji przeciwoblodzeniowej


    Polecamy

    W jednym z ostatnich PLAR pojawiło się stwierdzenie, że - cytuję z pamięci - bez instalacji przeciwoblodzeniowej i tleniu nie ma prawdziwego IFR.
    Nie mam jeszcze dość wiedzy, aby samemu to ocenić. No i od jakiegoś czasu mnie ten temat gryzie.
    Jak jest w rzeczywistości?
    AB A3 AF BA 7D B6 CO C0 DL DY EI FL FR JU J2 K2 LH LO NB OF OU PS SK SN UX U2 YG VY VV W6 WN WU
    A318 A319 A320 A33(23) A388 AN24 C150 C152 C172(LMPSR) CR9 AT5 AT7 B717 B73(3456789) 752 B76W B744 DH4 E45 E70 E75 E95 IL18 P28(140/181) RJ1H YK42D
    Warsaw Piper Group | CAVOK | PPL EASA + FAA

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Równi dobrze do tej listy możnaby dorzucić jeszcze silnik turbodoładowany (turbonormalized) i radar pogodowy. Co to znaczy "prawdziwy lot IFR"?

    Musimy rozróżnić lot IFR i samolot do niego przystosowany od "all weather operations". Do tego drugiego instalacja przeciwoblodzeniowa się przyda, podobnie jak silnik turbodoładowany, tlen i radar aby mieć więcej możliwości wykrycia i ominięcia burzy.

    Lot IFR można równie dobrze wykonać na 3000 ft (minimalna wysokość lotu IFR to 2000ft), w strefach klimatycznych w których oblodzenie na tej wysokości nie występuje. W takim razie po co zwiększać masę samolotu dodatkowymi urządzeniami? Tlen również na tej wysokości nie jest potrzebny.

    Jest wiele sytuacji, np. front ciepły latem, które bardzo ograniczają widoczność, ale nie wymagają ani instalacji przeciwoblodzeniowej ani tlenu. Można bezpiecznie wznieść się na 3000-4000ft i kontynuować lot ponad warstwą chmur stratus czy mgłami, które zazwyczaj kończą się kilkanaście/kilkadziesiąt metrów nad ziemią, a później bezpiecznie w nie wlecieć i wykonać podejście wg wskazań przyrządów.

    Osobiście bardziej zależałoby mi na radarze pogodowym czy chociaż stormscope niż instalacji przeciwoblodzeniowej. Oblodzenie można łatwiej przewidzieć i go uniknąć (niestety zazwyczaj poprzez niewykonanie lotu), a wpaść w chmurę burzową w nocy jest dość łatwo.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Podpisuje sie pod tym co napisal poprzednik, definiowanie "prawdziwego lotu IFR" jako wymagajacego anty-oblodzenia lub tlenu jest nonsensem. Jak lecisz IFR to kontroler widzi twoj lot na swoim ekranie jak kazdy inny lot IFR, bez wzgledu czy to Boeing czy mala Cessna bez tlenu i anti-ice, kontroler nie mowi sam do siebie - tamten jest 'prawdziwy' a ten taki 'udawany'. Kazdy natomiast ma prawo miec wlasna opinie co nazywa "prawdziwym lotem IFR" ale to sie nijak ma do stanu faktycznego, to jest tylko opinia. Ja moge naprzyklad wydac opinie ze "prawdziwy" samolot to taki co ma mase startowa od 3 ton wzwyz, tak sobie wymyslilem i juz.

  4. #4
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    To stwierdzenie jest trochę na wyrost ale chyba jednak sporo w nim prawdy. Zastanawiam się nad szkoleniem IR do licencji turystycznej no i też nurtuje mnie pytanie na ile rzeczywiście takie uprawnienie uniezależni mnie od pogody w przypadku lotów klasycznymi C172. Domyślam się, że taki IFR ma sens raczej tylko latem, bo poza sezonem letnim w chmurach chyba zawsze istnieje ryzyko oblodzenia? Czy dłuższy lot takim samolotem w chmurze nawet latem będzie bezpieczny? Przecież nie zawsze wejdziemy takim samolotem nad chmurę, szczególnie latając niezbyt dalekie trasy. Czy ktoś byłby w stanie ocenić jaka jest użyteczność takiego uprawnienia? Czy to rzeczywiście zmiana jakościowa, czy tylko taki dodatkowy bezpiecznik?

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    minimalna wysokość lotu IFR to 2000ft
    Skąd Ty bierzesz takie mądrości?

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    Czy to rzeczywiście zmiana jakościowa, czy tylko taki dodatkowy bezpiecznik?
    Nie ma na to jednoznacznej opinii. Panuje poglad wsrod wielu ze jesli nie uzywasz samolotu jak srodka transportu (bo musisz sie gdzies stawic na termin, masz klienta, itp) a jedynie latasz dla przyjemnosci to IFR malo ci bedzie pomocne. Co do oblodzenia, sa prognozy w Polsce dla pilotow co do szansy oblodzenia na pewnych wysokosciach, trasach, itp? Tutaj w US piloci maja dostep do takich prognoz, prognoza nie jest pewnikiem ale lepsze to niz nic. Moi kumple klubowi co robia IFR to nie przyszli piloci Boeingow a raczej ludzie ktorzy chca byc zwyczajnie lepszymi pilotami i miec to IFR na "wszelki wypadek", poza tym niektorych samolotow moj klub nie wypozyczy komus kto jest tylko VFR. Nawet jak zdobyles to IFR to musisz byc "current" co tez nalezy rozwazyc czy sie "oplaca", bo bez tego tak jakbys tego nie mial.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Skąd Ty bierzesz takie mądrości?
    ICAO annex 2 appendix 3
    ICAO annex 2 chapter 3, 5.1.2

    porownaj AIP Polska ENR 1.7.2

    oczywiscie mam na myśli minimalną wysokosc lotu poziomego, ale to chyba wynika z kontekstu.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Minimalna wysokość lotu poziomego to nie jest to samo co dostępny poziom przelotu.

    ENR 6.1-1

  9. #9
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez saturn5 Zobacz posta
    Co do oblodzenia, sa prognozy w Polsce dla pilotow co do szansy oblodzenia na pewnych wysokosciach, trasach, itp? Tutaj w US
    Tutaj w PL też mamy
    ania_mh likes this.

  10. #10

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Minimalna wysokość lotu poziomego to nie jest to samo co dostępny poziom przelotu.

    ENR 6.1-1
    oczywiscie, ze tak. Tylko lot IFR nie musi być wykonywany w przestrzeni kontrolowanej i w sieci dróg lotniczych. Rzeczą normalną jest wykonywanie lotow IFR samolotami z silnikami wolnossącymi na poziomach FL80/90 gdyź tam mają one wlasnie najlepsze osiągi.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Zwróć uwagę na to, że każda tabela poziomów przelotu - z zał. 2, z AIP ENR 1.7 oraz ta z mapy jest inna. MEA nad Bałtykiem wynosi 1500ft.
    Ostatnio edytowane przez aaben ; 10-12-2014 o 12:13

  12. #12

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Na wstępie mówię, że nie mam praktyki latania IFR w Polsce, ale tak ogólnie to jeśli (jak wspomniał saturn) potrzebujesz się gdzieś przemieścić samolotem to IFR nawet w C172 może być pomocny. Szczególnie w poranki kiedy wisi niski stratus i trzeba się przez niego przebić albo wieczorami, kiedy szansa pojawienia się zachmurzenia czy niskiej widzialności istnieje i chcesz kontynuować lot w nocy bez ryzyka że zostaniesz zamknięty nad chmurami. Oblodzenie pojawia się wtedy, gdy masz chmury lub opad i temperaturę lodzenia (dla uproszczenia można przyjąć 0C). Oczywiście może być tak, że jesteś w chmurze przy -3C i nie ma oblodzenia, a może być tak że jest +1 i lodzi. Niemniej jednak zwykle celem złożenia planu IFR w małym samolocie jest przebicie się przez chmury w górę lub w dół i lot w okolicach 3000-9000 ft. Jak masz chmury na 500 ft które mają 50 ft grubości to nawet w zimie nie ma specjalnie problemu. Dlatego przed lotem sprawdzasz na jakiej wysokości możesz spodziewać się wierzchołków chmur i jaka tam będzie temperatura (np. przyjmując spadek 2C/1000 ft albo przy inwersji patrząc na pomiary z balonów). Pytanie, czy robienie IFR ma do końca sens w Polsce, kiedy żadne lotnisko niekontrolowane nie ma podejść IFR (nawet RNAVowych). Można pewnie zniżyć się do MORA i liczyć że będzie się pod chmurami albo robić podejście na jakieś duże lotnisko i później kontynuować VFR, ale to tylko częściowe rozwiązanie. No chyba że będziesz się przebijał przez chmury na własną rękę udając VFR, ale nie wiem jak to wygląda z legalnego punktu widzenia...
    Ostatnio edytowane przez Krasnall ; 10-12-2014 o 13:10

  13. #13
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasnall Zobacz posta
    Pytanie, czy robienie IFR ma do końca sens w Polsce, kiedy żadne lotnisko niekontrolowane nie ma podejść IFR (nawet RNAVowych).
    Dobrze zauwazyles, infrastruktura tez odgrywa tu role.

  14. #14

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez djozwiak Zobacz posta
    Czy to rzeczywiście zmiana jakościowa,
    Powiedzmy sobie jedno - napewno kolosalna zmiana jakosciowa w twoich umiejetnosciach jako pilot (co moze nie byc bez znaczenia w twoich lotach VFR) natomiast czy "warto" to kazdy sam musi zadecydowac.

  15. #15
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez N077GL Zobacz posta
    czy "warto" to kazdy sam musi zadecydowac.
    dokladnie tak
    dla kazdego kto chce isc we komerche to jest obowiazkowy etap, a dla kogos kto lata dla zabawy to najlepszym rozwiazaniem byloby wprowadzenie w innych krajach takiego cos co w UK nazywa sie IMC rating ( nie mylic z IR(R) )

  16. #16
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie IFR a brak instalacji przeciwoblodzeniowej


    Polecamy

    A co powiecie o EIR ? Biorąc pod uwagę brak infrastruktury IFR na lotniskach niekontrolowanych w Polsce może PPL+EIR wystarczy, żeby choć trochę uniezależnić się od pogody ?

    A co do początkowego stwierdzenia, to ja rozumiem je tak, że owszem da się latać IFR bez tlenu i odladzania, ale z tlenem i odladzaniem można te uprawnienia wykorzystać w dużo (?) większym zakresie.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •