Strona 21 z 21 PierwszyPierwszy ... 11 19 20 21
Pokaż wyniki od 401 do 412 z 412
Like Tree22Likes

Wątek: Lotnictwo ultralekkie

  1. #401

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    Lublin

    Domyślnie


    Polecamy

    A dlaczego sugerujesz że by się nie dało nim latać? Po mojemu to coś pięknego mieć całą Polske w zasięgu max 1 godziny.

  2. #402
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Piotruś Zobacz posta
    A dlaczego sugerujesz że by się nie dało nim latać?
    Taki tam sceptycyzm kłusownika w stosunku do "darmowych" obietnic . Samolot, a UL już wybitnie, to latający kompromis więc jak zoptymalizujesz wszystko pod kątem prędkość to hmmm... ciekawe gdzie oszczędzili. Intuicja podpowiada że takie osiągi sugerują brzydkie zabawy ze środkiem ciężkości.

    Cytat Zamieszczone przez Piotruś Zobacz posta
    Po mojemu to coś pięknego mieć całą Polske w zasięgu max 1 godziny.
    Tak, dla lotów IFR gdzie samolot jest środkiem lokomocji. W zwykłym V ważniejsza jest ogólna kombinacja parametrów a nie sama prędkość którą ciężko wykorzystać w praktyce. Statystyki wypadków pokazują że matka grawitacja nie jest łaskawa dla większości wyrafinowanych, produkowanych w małej ilości, żyletek z przeciętnym pilotem za sterami..... tak że z ciekawością będę śledził losy tego projektu.
    Rosenzweigova, 12wit and Trooper85 like this.
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  3. #403

  4. #404

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez durian Zobacz posta
    Jeśli jesteśmy już w temacie silników i przekładni to słyszałem, że resurs Rotaxa 912 to 2000h.
    A co po przekroczeniu tych 2000h? Czy możliwe jest dalsze używanie takiego silnika, na jakich zasadach i czy jest to bezpieczne?

  5. #405

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Kapitalny remont. W praktyce nieopłacalny, koszt porównywalny z nowym silnikiem, dlatego raczej po prostu się wymienia.

    Czy bezpieczne? Jeśli producent mówi, że po 2000h silnik nadaje się w zasadzie do wymiany, to ja na przykład wolę nie analizować, czy wytrzyma jeszcze 50, 100 czy 1000h Tak serio, po prostu jak się kończy resurs, to się wymienia lub robi odpowiednie prace (w zależności od tego, co to za element) i nie ma dyskusji. Skoro producent napisał, że max 2000h, to z założenia potem nie jest bezpiecznie.

    Na marginesie, rotax np. zwiększał resursy - początkowo było to chyba 1200h, potem 1500h (mogę nieznacznie mylić godziny), teraz 2000h, bo na podstawie analiz, badań i praktyki wiedzą, że to bezpieczne. Boeing też zwiększał w pewnym momencie żywotność płatowca, bo po założonych godzinach przeprowadzili próby i okazało się, że jest lepiej niż sądzili. Ale tylko wtedy możesz przyjąć, że jest bezpiecznie. W innym wypadku nie dyskutujesz, wymieniasz, a jak nie możesz sobie w danym momencie na to pozwolić, nie latasz.

    Zwróć uwagę na ceny samolotów. Podoby samolot, podobne wyposażenie, różna cena. Dlaczego? Bo masz napisane, że silnik rotax ma wylatane 1800h, a śmigło ileś tam i w praktyce za 20h musisz je wymienić, a za 200h wymieniasz silnik. Inny samolot ma nalot 500h na danym silniku i świeżo po wymianie śmigła. Znikąd to się nie wzięło. Po prostu - resurs się kończy, są wydatki, bo trzeba wymienić...

  6. #406

    Dołączył
    Jul 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedź

  7. #407
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez eprz Zobacz posta
    A co po przekroczeniu tych 2000h?
    Dla prawidłowo eksploatowanego silnika, najczęściej nic. Znacznie bardziej niż wylatane godziny, silnikom szkodzi np. notoryczne niedogrzanie lub przegrzewanie. Jeżeli wszystkie czynności obsługowe były wykonywane zgodnie z instrukcją, a silnik nakręcił resurs w kilka lat, to zdecydowanie wolę taki, niż "skarb ze stodoły" z 500h w 25 lat, gaźnikiem i elektryką nie ruszanymi od nowości. Wyjątek stanowią wiatrakowce gdzie silnik, jeżeli w ogóle wytrzyma 2000h, będzie wyeksploatowany.

    Cytat Zamieszczone przez eprz Zobacz posta
    Czy możliwe jest dalsze używanie takiego silnika, na jakich zasadach
    Generalnie w przypadku UL-ów powinno się pisać "resurs", bo resurs silnika niecertyfikowanego to taki oksymoron, którego sens i głębię rozumiał tylko nasz ULC Obecnie w Polsce możesz użytkować silnik wg. stanu jeżeli nie używasz go do działalności zarobkowej np. szkolenia.

    Cytat Zamieszczone przez eprz Zobacz posta
    czy jest to bezpieczne?
    Bezpieczne to znowu bardzo relatywna kwestia w odniesieniu do małego lotnictwa, ale odpowiem tak: twoje bezpieczeństwo będzie wprost proporcjonalne do kultury technicznej obsługi silnika i płatowca oraz świadomości lotniczej.

    howgh!
    frik likes this.
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  8. #408
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Z ciekawości - możesz przybliżyć, dlaczego w wiatrakowcach silnik bedzie bardziej wyeksploatowany i jakie skutki ma notoryczne przegrzewanie/niedogrzanie?


  9. #409
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Z ciekawości - możesz przybliżyć, dlaczego w wiatrakowcach silnik bedzie bardziej wyeksploatowany
    Bo ten diabelski niszczyciel energii, dla samego utrzymania się w powietrzu i przemieszczania z prędkością większą niż motorower, obciąża silnik jak 126p z przyczepą kempingową i ekwipunkiem na dachu Dodatkowo chłodzenie wymaga solidnych zabiegów, jako że moc jest przetwarzana głownie na hałas i wibracje....
    A już prawie serio, rotax liczy godziny zegarkowe a nie obroty wału jak stare silniki, więc 2000h wylatane na samolocie przy obciążeniu w zakresie 55-75% mocy będzie czymś innym niż ciągłe 75+ na wiatrakowcu.

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    i jakie skutki ma notoryczne przegrzewanie/niedogrzanie?
    Szybsze zużycie. Olej ma optymalne właściwości smarne w przedziale ca. 80-110 st. Jeżeli silnik nie przekracza 85 st. to w oleju pozostaje wilgoć co może powodować korozję. A od przegrzewania, no cóż kto Skodą 105 nie jeździł ten życia nie zna
    frik, Rosenzweigova and myszygon like this.
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  10. #410
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft over the rainbow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez przemo1000 Zobacz posta
    chłodzenie wymaga solidnych zabiegów, jako że moc jest przetwarzana głownie na hałas i wibracje....
    Haha, piękny opis

    Pytam trochę w kontekście używania UL jako holówek (niektóre radzą sobie świetnie), temat poruszany w równoległym wątku - ciekawi mnie jakie są parametry pracy Rotaxów w takim zastosowaniu, i czy skutek solidnej "orki" jako holówka nie jest podobny do użytkowania w wiatrakowcu...


  11. #411
    Awatar przemo1000

    Dołączył
    Dec 2012
    Mieszka w
    Wilga

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    Haha, piękny opis

    Pytam trochę w kontekście używania UL jako holówek (niektóre radzą sobie świetnie), temat poruszany w równoległym wątku - ciekawi mnie jakie są parametry pracy Rotaxów w takim zastosowaniu, i czy skutek solidnej "orki" jako holówka nie jest podobny do użytkowania w wiatrakowcu...
    Tu mogę napisać jedynie to co mi się wydaje, a wydaje mi się że Rotax nadaje się do tej roli tak samo jak każdy inny silnik czterocylindrowy, może nawet bardziej bo chłodzone cieczą głowice są mniej podatne na wychładzanie przy zniżaniu. Co do orki, to pomijając kwestie chłodzenia, które można załatwić konstrukcyjnie, przy standardowym holu (tj. do 1000m) silnik wykonuje taką samą pracę jak na długim wznoszeniu (większy ciężar na mniejszą wysokość w stosunku do większej wysokości przy mniejszej masie), więc może będzie zużywał się nieco szybciej, ale nie porównywał bym tego do ciągłego "szwungu" jak w wiatrakowcu.
    Natomiast w kontekście równoległego wątku, silnik używany do roboty, raczej nie powinien zawierać w sobie ilości sadzy niczym kopciuch zasilany oponami.....

    A propos parametrów dla Dynamica ciekawe danych dostarcza strona (tak wiem że to diler)
    Rosenzweigova likes this.
    Budować, Latać, Zalegalizować !

  12. #412

    Dołączył
    Jan 2023

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzień dobry. Czy jest w Polsce forum poświęcone budowie samolotów ultralekkich?

Strona 21 z 21 PierwszyPierwszy ... 11 19 20 21

LinkBacks (?)

  1. 18-01-2017, 21:31
  2. 10-08-2016, 14:19
  3. 23-06-2015, 20:15
  4. 14-12-2014, 15:46
  5. 08-09-2014, 22:36
  6. 18-08-2014, 19:39
  7. 31-01-2014, 20:41
  8. 11-12-2013, 16:16
  9. 07-11-2013, 13:31
  10. 17-09-2013, 19:08
  11. 04-08-2013, 11:12
  12. 03-07-2013, 13:03
  13. 03-06-2013, 21:19
  14. 30-05-2013, 23:12
  15. 26-05-2013, 23:24
  16. 05-05-2013, 10:48
  17. 06-03-2013, 12:15
  18. 25-02-2013, 19:04
  19. 04-02-2013, 21:52
  20. 23-01-2013, 09:44
  21. 13-01-2013, 19:45
  22. 25-11-2012, 14:27
  23. 24-10-2012, 19:21
  24. 23-10-2012, 22:35
  25. 09-09-2012, 21:35
  26. 09-09-2012, 18:46
  27. 02-09-2012, 22:15
  28. 31-07-2012, 15:06
  29. 17-07-2012, 19:35
  30. 11-07-2012, 20:30
  31. 08-07-2012, 14:57
  32. 01-07-2012, 20:16
  33. 29-06-2012, 09:44
  34. 11-06-2012, 20:17
  35. 31-05-2012, 17:08
  36. 12-03-2012, 16:38
  37. 23-02-2012, 16:46
  38. 30-01-2012, 14:31
  39. 28-01-2012, 22:09
  40. 23-01-2012, 09:34
  41. 22-12-2011, 10:02
  42. 08-12-2011, 21:48
  43. 03-11-2011, 16:07
  44. 07-10-2011, 21:46
  45. 25-09-2011, 15:36
  46. 16-07-2011, 22:27
  47. 12-05-2011, 23:02
  48. 12-04-2011, 19:34
  49. 03-04-2011, 10:54
  50. 16-02-2011, 21:10

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •