Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3
Pokaż wyniki od 41 do 59 z 59

Wątek: Awionika

  1. #41
    Awatar Maciey

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SŁUPSK (EPSK)

    Domyślnie MI 2 - WSKAŹNIKI KOKPIT - CO DO CZEGO SŁUŻY


    Polecamy

    Witajcie mam propozycje aby opisać kontrolki w śmigłowcu MI2 (konkretnie chodzi mi o jedną ciekawi mnie 4 od lewej z góry z mojego zdjęcia) ale sądzę iż opisanie wszystkich kontrolek Mi2 i nie tylko tego śmigłowca ale też innych samolotów to bardzo ciekawa idea.


    Dałem w GA bo nie wiedziałem specjalnie gdzie to dać. Niech ktoś pomoże.

    http://img199.imageshack.us/img199/9982/img0508f.jpg

  2. #42
    Awatar Krasin

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Dęblin

    Domyślnie

    To chyba wskaźnik poziomu paliwa.

  3. #43
    Zbanowany
    Dołączył
    Jan 2007
    Mieszka w
    Udetfeld

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Krasin Zobacz posta
    To chyba wskaźnik poziomu paliwa.
    Masz rację Krasin

  4. #44
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Dokładnie wskaźnik paliwa w zbiorniku głównym (bodajże SKES-27), wskazujący poziom od 0 do 600 l - wskaźnik nie uwzględnia paliwa w zbiornikach dodatkowych (2 x 238 l) a jedynie pokazuje poziom max do czasu wypracowania paliwa ze zbiorników dodatkowych.

    Potem podaje faktyczne wskazania zbiornika głównego jednak z dużym błędem (wskaźnik pływakowy).
    POZDRAWIAM
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  5. #45
    Awatar Maciey

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SŁUPSK (EPSK)

    Domyślnie

    Dzięki za odpowiedzi. Właśnie widziałem ten wskaźnik podczas lotu wskaźnik ten był właśnie mocno niestabilny. A te 2 lampki obok tego wskaźnika do czego służą?

  6. #46
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Górna lampka (żółta) "zanieczyszczony filtr paliwa" a dolna (czerwona) "pozostało 150 l paliwa) czyli tzw. rezerwa.
    Co ciekawe, podczas sprawdzenia podświetlenia lampek przełącznikiem pakietowym zawsze pozostaje zaświecona lampka zanieczyszczonego filtra - kasuję się sygnał przez chwilowe wyłączenie i ponowne włączenie AZS pompy paliwa nr 2.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  7. #47
    Awatar RobCopter

    Dołączył
    Mar 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    a dolna (czerwona) "pozostało 150 l paliwa) czyli tzw. rezerwa.
    100 literków. Jak się zapali to natychmiast lądować więc raczej żadna rezerwa

  8. #48

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Bydgoszcz

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SAR37 Zobacz posta
    Górna lampka (żółta) "zanieczyszczony filtr paliwa"

    Co ciekawe, podczas sprawdzenia podświetlenia lampek przełącznikiem pakietowym zawsze pozostaje zaświecona lampka zanieczyszczonego filtra - kasuję się sygnał przez chwilowe wyłączenie i ponowne włączenie AZS pompy paliwa nr 2.
    Rozwiązanie techniczne w konstrukcji instalacji paliwowej śmigłowca wprowadzone i realizowane w śmigłowcach końcowych serii produkcyjnych (bodajże gdzieś koło 90 serii) i starszych remontowanych w PZL Świdnik. Rozwiązanie to, niezbyt fortunne, zastępujące filtr zgrubnego oczyszczania (którego de facto w tej instalacji nie ma). Są tylko dwa filtry dokładnego oczyszczania.
    Dajnik ciśnienia podający sygnał na "zaświecenie" lampki ostrzegawczej "FILTR PALIWA ZANIECZYSZCZONY" może podać mylny sygnał (pośrednio o zanieczyszczonym paliwie) dla załogi śmigłowca np. w przypadku krótkotrwałego spadku napięcia zasilającego pompę paliwa ECN-75 znajdującą się w zbiorniku głównym śmigłowca (co może skutkować krótkotrwałym spadkiem cisnienia w instalacji paliwowej). Wówczas, pomimo, że wszystko jest w porządku (z czystością paliwa) pilot otrzymuje fałszywy sygnał, że coś się w instalacji dzieje.
    System filtrowania paliwa w Mi-2 jest tak skonstruowany, że nawet gdyby wystąpiło całkowite zanieczyszczenie filtra zgrubnego oczyszczania (w instalacjach starszego typu w których nie ma sygnalizatora) paliwo jest podawane na filtry dokładnego oczyszczania drogą bocznikową z pominięciem zanieczyszczonego filtra. Następny filtr, o mniejszej dokładności (siatka) znajduje się w układzie w miejscu doprowadzenia paliwa do pompy paliwowej PNRP-2 na silnikach.

    Jedynym sensownym rozwiązaniem dla załogi jest wówczas lądowanie i sprawdzenie paliwa na obecność zanieczyszczeń. Wówczas może się okazać, że z paliwem jest wszystko w porządku.

    Jest jeszcze drugie rozwiązanie. Wprawdzie instrukcja użytkowania w locie na to nie pozwala, ale można na chwilę wyłączyć i włączyć pompę ECN-75. Lampka wówczas zgaśnie i przestanie denerwować załogę. Podciśnienie wytwarzane przez pompę na silniku wystarcza w zupełności na "zaspokojenie" paliwożernego silnika GTD-350 i silnik pomimo wyłączenia głównej pompy paliwowej wcale nie zgaśnie jak można by sądzić.

    To taka ciekawostka dotycząca tego śmigłowca. Kto może - niech sprawdzi, ale dla większego bezpieczeństwa - najpierw na ziemi. A w locie musi sam zadecydować, czy lecieć z zaświeconą lampką "FILTR PALIWA ZANIECZYSZCZONY" czy ją po prostu wyłączyć.
    Gdy się drugi raz włączy, tu wtedy już trzeba lądować, bo z paliwem NAPRAWDĘ COŚ SIĘ DZIEJE

    UWAGA DLA PILOTÓW.
    To nie jest errata do "Instrukcji użytkowania w locie śmigłowca Mi-2" ale sprawdzony sposób na niezbyt fortunne rozwiązanie problemu. Niestety, nie autoryzowany przez konstruktorów tego "wynalazku", a szkoda, bo wytwórca mógłby śledzić dzieje swojej tfórczości

    Co do drugiej lampki, to jej nie można wyłączyć. Jak się wyłączy, to już będzie po wszystkim. Instrukcja zabrania wykonywać lot bez odpowiedniego zapasu paliwa, a dla Mi-2 to wcale nie jest 150 litrów, ale trochę więcej

  9. #49
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez RobCopter Zobacz posta
    100 literków. Jak się zapali to natychmiast lądować więc raczej żadna rezerwa
    Zgadza się, bo dokładność sygnalizacji czasami zawiera się w przedziale +/-100l.
    Kiedyś koledze zaświeciła się na prostej do lądowania i pierwszy silnik wyłączył się na kołowaniu (gdzieś w 7 minucie od zaświecenia)a innym razem z zaświeconą lampką wykonał dolot do lotniska w czasie 20 min. (oczywiście na własną odpowiedzialność ).

    Cytat Zamieszczone przez RemigiuszGadac Zobacz posta
    To taka ciekawostka dotycząca tego śmigłowca. Kto może - niech sprawdzi, ale dla większego bezpieczeństwa - najpierw na ziemi. A w locie musi sam zadecydować, czy lecieć z zaświeconą lampką "FILTR PALIWA ZANIECZYSZCZONY" czy ją po prostu wyłączyć.
    Gdy się drugi raz włączy, tu wtedy już trzeba lądować, bo z paliwem NAPRAWDĘ COŚ SIĘ DZIEJE
    Jak wcześniej napisałem, sposób z AZS-em pompy nr 2 wykonuje się PODCZAS SPRAWDZENIA PODŚWIETLENIA LAMPEK AWARYJNYCH PRZEŁĄCZNIKIEM PAKIETOWYM np. podczas tzw. "próby" śmigłowca.

    Jeśli taka sytuacja wystąpi w locie to nie ma dwóch zdań: nie jest to NASZE CELOWE działanie.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  10. #50
    SAS
    SAS jest nieaktywny

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie

    SKES-27 czy KES-2097A?

    Tak tylko na marginesie bo odkurzam notatki.
    Co do eksperymentów z czerwoną lampką paliwa, to NIE polecam. Wtedy jakoś dziwnie robi się gorąco.

    Pozdrawiam.

  11. #51
    Awatar Maciey

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    SŁUPSK (EPSK)

    Domyślnie

    Ostatnio podczas tych wielkich mrozów widziałem sobie pięknie lecącego mi2 około 7 rano przy -21 stopni celsjusza. Tak sobie pomyślałem, na ile jest wydajne ogrzewanie w takim śmigłowcu, uwzględniając czynnik chłodzenia wiatru, temperatura w środku jaka może być?

  12. #52

    Dołączył
    Jun 2008
    Mieszka w
    Szczecin

    Domyślnie

    Czy ktos sie pokusi opisac od czego sa poszczegolne wskazniki?

    pozdrawiam
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 01-03-2010 o 17:39

  13. #53
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Odnośnie zdjęcia: pierwszy z lewej na górze:radiowysokościomierz RW-3, następny- wysokościomierz barometryczny , następny- busola GIK-1, następny (itd)-paliwomierz SKES-2097A, wskaźnik temp.przekładni WR-3, wskażnik ciśnienia oleju w przekładni WR-3,niżej prędkościomierz US-250K, sztuczny horyzont AGK-47B, wariometr, wskaźnik obrotów wirnika nośnego, wskaźnik zespolony(dwu-wskazówkowy) obrotów silnika 1 i 2, sztuczny horyzont j/w, dół: wskaźnik wychylenia trymerów, wskaźnik skoku ogólnego wirnika nośnego, wskaźnik temp. oleju 1 i 2 silnika, wskaźnik ciśnienia oleju 1 i 2 silnika, wskaźniki temperatury gazów przed turbiną 1 i 2 silnika, na dole panel z włącznikami -wycieraczki lewej szyby, świateł pozycyjnych, reflektora lądowania/kołowania, transformatora zapasowego do zasilania manometrów DIM, dalej: panel sterowania radiostacji kwarcowej R-860, chronometr lotniczy ACzS-1, panel sterowania radiostacji RS-6105.
    Dokładnych oznaczeń nie pamiętam ale mogę się dowiedzieć jak sprawdzę moje notatki
    Mam nadzieję, że byłem użyteczny - POZDRAWIAM
    Ostatnio edytowane przez SAR37 ; 01-03-2010 o 22:33 Powód: drobiazgi
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc


  14. #54
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    Postanowilem zmienic AI oraz DI z powodu awarii zyroskopu. Zamiast kupowac takie same przyzady postanowilem podniesc klase przyzadow i zainstalowac Aspen Evolution Pro 1000. Zmiana masy zerowa, cena 2x wieksza co w rzeczywistosci oznacza ze zaplacilem jakies 3 do 4 x wiecej ale ... Urzadzenie zainstalowane calkowiecie dubluje wszystkie przyzady na tablicy (oprocz monitorowania silnika niestety).
    Oto zdjecie tablicy przed oraz po zamontowaniu




    a to film z pierwszego lotu po zainstalowaniu
    YouTube - Testing Aspen Evolution 1000 on Gobosh (AT-4)

    (szkoda ze nie mozna wpiac filmu do srodka postu zamiast linku)

    Jest to pierwsza instalacja takiego urzadzenia na samolocie AT-4.
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  15. #55
    gzt
    gzt jest nieaktywny
    Awatar gzt

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Massachusetts

    Domyślnie

    Nastepny lot testowy z Aspenem
    Greg
    Flying is a thrill #2 known to mankind. Landing is #1.

  16. #56

    Dołączył
    Mar 2012
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie Odchylająca się kreseczka na Garminie.

    Witam wszystkich
    Od kilku dni staram sobie przypomnieć jak się nazywa jeden ze wskaźników wyświetlanych na Garminie.Dokładniej chodzi mi o tą różową kreseczke która odchyla się podczas zakrętów.Ta kreseczka która np gdy dochodzi do tej pierwszej białej przedziałki to znaczy że wykonujemy zakręt Rate 1. Coś mi się kojarzy że zaczyna się na literę "o" No i niestety to wszystko co pamiętam Mam nadzieję że ktoś z was będzie mi mógł pomóc bo nie daje mi to spokoju


    Pozdrawiam

  17. #57
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Tak na szybko wygooglane:
    Turn Rate Indicator
    The Turn Rate Indicator is located above the rotating compass card on the HSI. A magenta trend vector indicates the heading predicted in six seconds given the current turn rate. Tick marks indicate standard and half-standard rate turns.
    (http://krepelka.com/fsweb/learningce...ngtheg1000.htm)

    ... i na szybko tłumaczone:
    Zakrętomierz jest zlokalizowany nad obracającą się tarczą kompasu na HSI. Wektor zmiany kursu, koloru magenta, wskazuje przewidywany kurs osiągnięty w ciągu 6 sekund przy bieżącym przechyleniu. Pośrednie znaczniki wskazują standardowe i pół-standardowe prędkości zakręcania.

    P.S. Jeśli coś nie tak to wina nieludzkiej godziny

    Edyta: jeśli chodzi o słowo na "o" to może chodzi o turn cOOrdinator?
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  18. #58

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez foofighter3 Zobacz posta
    zaczyna się na literę "o"
    Obawiam sie ze niczego takiego nie ma.

  19. #59

    Dołączył
    Mar 2012
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Kurcze, to może mi się coś przesłyszało lub pomyliło przez ten natłok informacji podczas pierwszych lotów szkolnych do PPL Może faktycznie chodziło po prostu o koordynator zakrętu. W każdym bądź razie, dzięki za odpowiedz! Przy okazji następnych lotów zapytam o to instruktora, zobaczymy co mi powie

Strona 3 z 3 PierwszyPierwszy 1 2 3

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •