Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree6Likes
  • 6 Post By Magdish

Wątek: Samolot czteroosobowy - jaki wybrać?

  1. #1

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie Samolot czteroosobowy - jaki wybrać?


    Polecamy

    Witam

    Przymierzam się do zakupu samolotu czteroosobowego, póki co wpadły mi w oko: Socata TB9, TB10, Piper Pa28
    I mam kilka pytań. Który z tych samolotów jesteście w stanie polecić? Którą wersje pa28? Może jakiś inny?
    Jeśli ktoś jest w stanie to proszę o podanie jakie jest spalanie tych modeli, jaki średni koszt utrzymania?
    Samolotem zamierzam rocznie wylatywać ok. 150h. Górna granica jaką jestem przeznaczyć to 150k zł.
    Z tego co się orientuje to znacznie taniej można kupić podane modele za granicą. Jak wygląda sprawa rejestracji, ubezpieczeń, odnawiania arc? Czy warto przerejestrowywać sprowadzony samolot?

    Z góry dziękuje za odpowiedź
    Pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    W tej cenie możesz kupić Socatę TB-9 Tampico z początku lat 90', z tego co się orientuję SP-MIG jest na sprzedaż. Ja nie polecam. Samolot wprawdzie wygodny (obszerna kabina), ale wznosi się ledwo 650 fpm (jeśli ma wheel fairings to ok. 750 fpm wg POH, ponadto parametry zależą od zastosowanego śmigła, niektóre modele mają smigło zoptymalizowane na krótki start i szybkie wznoszenie - mały skok, a inne na cruise. Skok nie jest nastawialny ani przestawialny), lata 95 KTAS, to raczej samolot dla kogoś kto czerpie przyjemność z samego faktu utrzymywania się w powietrzu niż potrzebuje szybko przemieszczać się pomiędzy konkretnymi miejscami.

    Socata TB-10 ma zmienny skok śmigła dzięki czemu jej osiągi są istotnie lepsze. Podobnie Pa-28, który dzięki chowanemu podwoziu przy porównywalnym spalaniu wyciąga nawet 130-135 KTAS - zależy od wersji. Nie oszukujmy się jednak, że w cenie do 40 000 USD (przy obecnym kursie) kupuje się raczej złom niż samolot. W samolotach (szczególnie Pa 28) w tej cenie zazwyczaj zbliża się przegląd generalny silnika, trzeba wymienić węże hydrauliki podwozia, regulator prędkości obrotowej śmigła, czasami nawet śmigło, a sam samolot zazwyczaj pochodzi z lat 70', a awionika nie zawsze była upgrade'owana.

    Wsystkie modele palą porównywalnie tj. ok. 40 litrów (9-12 USG/h zależnie od zubożenia mieszanki i otwarcia przepustnicy) na godzinę, ale ich prędkość przelotowa jest diametralnie różna, więc i spalanie na mile znacznie inne.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  3. #3
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Podobnie Pa-28, który dzięki chowanemu podwoziu
    Tak naprawde to okreslenie PA-28 jest tak nieprecyzjne i ogolne ze pod tym moze sie kryc zarowno Piper Warrior czy Piper Archer ze stalym podwoziem jak i Piper Arrow z chowanym podwoziem. Tak samo jest z rozpietosciami w samych silnikach i smiglach. Jak podwozie jest chowane to widzi sie literke R, naprzyklad PA-28R-201. No i rozpietosci cenowe tez beda olbrzymie - wszystko zaleznie o ktorym dokladnie PA-28 mowa. Dla kogos na bardzo ograniczonym budzecie odradzam zabawe w chowane podwozie.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 19-08-2015 o 00:49

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez inputs Zobacz posta
    Samolotem zamierzam rocznie wylatywać ok. 150h.
    To juz niezle ale ciagle jest to malo aby uzasadnic ekonomie posiadania samolotu na wlasnosc, innymi slowy praktycznie nie oszczedzisz nic w porownaniu do wypozyczania tego samego samolotu. Oczywiscie trudnosc dostepu do samolotu na zawolanie z klubu (plus inne klubowe ograniczenia) moze byc dostatecznym bodzcem do kupna bez wzgledu na same liczby.
    Warto tez zastanowic sie jakie to bedzie latanie - IFR czy tylko VFR bo od tego moze sporo zalezec koszt, zawsze nowoczesna cyfrowa awionika certyfikowana do IFR podniesie cene samolotu.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    @saturn5 oczywiście ma rację. Ja dla uproszczenia pisząc o Pa28 miałem na myśli Arrow, ale rzeczywiście latają różne modele w tym Turbo Arrow, którego performance jest naprawdę OK jak na dość przystępną cenę, ale turbina i często zdarzające się engine overboost znacznie podnoszą koszty eksploatacji.

    Proponuję też zmienić myślenie odnośnie pojęcia samolot 4-osobowy i zacząć myśleć samolot 4-miejscowy. ... bo to, że są 4 fotele nie oznacza, że zmieszczą się 4 osoby (głównie mam na myśli masę). Jeśli masz 3 dziewczyny po 50kg to raczej je upakujesz, ale trzech kumpli to nawet przy masie 80-85kg na osobę może być problem.

    Analogicznie Seneca, która ma 6 foteli (nierzadko jeden się wymontowuje i zastępuje barkiem) jest raczej 4 osobowa, a w wersji certyfikowanej na 1999kg nawet 1/2-osobowa (przynajmniej oficjalnie). ;-)
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  6. #6

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    bo to, że są 4 fotele nie oznacza, że zmieszczą się 4 osoby
    Dokladnie, bardzo wazna uwaga, to jest tez jedna ze spraw nad ktora sie trzeba zastanowic przy wyborze samolotu - kogo typowo bede wozic, z jakim bagazem na jakie dystanse. To moze zawezic wybor w rodzinie PA28 bo taki Warrior to slabizna a juz Dakota czy Arrow to duzo lepiej. Ale za wymieniona u gory cene nie kupi sie dobrej Dakoty.

  7. #7

    Dołączył
    Nov 2014

    Domyślnie

    Dziękuję wszystkim za odpowiedz, pozwoliło mi to trochę rozjaśnić sytuację. Jeśli chodzi o Pa28 to skłonny bym był wybrać pa-28-140 lub 180 cherokee. Mam jeszcze pytanie czy ktoś orientuje się odnośnie realnych kosztów utrzymania. Przykładowy cennik prac serwisowych dla pa28 50h/1100zł 100h/2000zł 200h/2600zł 1rok/2500zł. Jak te kwoty wyglądają w praktyce? Wiem że nie da się tego oszacować dokładnie gdyż zawsze może wyjść coś dodatkowo do wymiany ale tak mniej więcej?

  8. #8
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez inputs Zobacz posta
    Mam jeszcze pytanie czy ktoś orientuje się odnośnie realnych kosztów utrzymania.
    Ktos tu kiedys podawal portal gdzie jest duzo uzywanych samolotow sprzedawanych na terenie Europie (znam kilka takich portali ale w US). Znalazlbym na tej stronie przykladowy samolot ktory ciebie interesuje i bezposrednio zapytal wlasciciela o konkretne liczby, jest 95% szansy ze dostaniesz wiarygodna i uczciwa odpowiedz.

    Jest jeszcze jeden samolot ktoremu moglbys sie przypatrzyc bo moze byc atrakcyjny cenowo a jest b.podobny do Cherokee - RV10, to sa bardzo popularne i praktyczne samoloty, latwe do kupienia na rynku uzywanych samolotow.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 21-08-2015 o 20:46

  9. #9

    Dołączył
    Aug 2012
    Mieszka w
    EPWR

    Domyślnie

    Witajcie,


    z własnego doświadczenia, mogę podpowiedzieć kilka rzeczy. Posiadam Piper Arrow II PA28R-200. (IO-360-C1C + Hertzell HC-C2YK-1BF X (bezAD 2009-22-03 ))


    - Overhaul tego silnika to wydatek w okolicach 120 000 PLN (brutto) (Możesz jednak znależć samolot, który np. ma wciąż resurs godzinowy, a minęło 12 lat od ostatniej głównej naprawy. W tej sytuacji firmy pozbywają się takich samolotów, jednak prywatnie za zgodą ULC można latać. Są w Polsce firmy, które "zerują" owe 12 lat. Wtedy masz 0 lat + pozostały resurs godzinowy. (Jeśli pozostałe godziny są w okolicach 1000 FH, a przegląd/ remont kosztuje około 60 tys PLN brutto [połowa naprawy głównej) to według mnie, gra jest warta świeczki [wciąż możesz latać prywatnie bez 12 lat, nie oddając samolotu do szkoleń i lotów zarobkowych, ale to już Twoja decyzja - aczkolwiek taka możliwość istnieje. Dodam, że w innych krajach bardzo częstym jest przedłużanie reursów ])


    - Overhaul śmigła - to wydatek od 10 000 PLN (brutto bez transportu) do nawet 20 000 PLN (brutto) / 6 lat
    - Badanie piasty śmigła NDT (wymagane akurat w moim przypadku, gdzie nie wykonano wcześniej wspomnianego AD 2009-22-03) co 100FH - kwota ~ 1000 PLN brutto (tu trzeba przekalkulować na podstawie wylatywanych godzin czy warto kupić nowego HUBa czy zwyczajnie bawić się w NDT )




    Nawigacja
    - Baza Jepessen do GNSa ~1500 PLN brutto / rok z miesięcznymi aktualizacjami.
    - Karta Jepessen do GNSa ~ 1000 PLN brutto ( moja była uszkodzona )
    - Programator ~ 300 PLN brutto


    Obsługa
    - Spalanie na zubożonej mieszance ~ 8 USG/h przy prędkości 120mph / alt 2000 ft (ładowanie 2200 + śmigło 2200 rpm + 3 osoby na pokładzie)
    - hangarowanie ~1000 PLN brutto
    - akumulator (Concorde lub Gill 35 ) ~ 1100 PLN brutto (prywatnie - wymienisz sam, komercyjnie organizacja obsługowa )
    - Przegląd 50FH ~ 700PLN brutto, 100FH ~ 2200 PLN brutto (mechanik PART 66 z "wbitym" typem - prywatnie, komercyjnie organizacja obsługowa)
    - Camo (wejście 2000 brutto - 3000 brutto ) miesiącznie ~400 - 600 PLN brutto (oczywiście jeśli masz prywatnie, możesz sam wykonywać wszystkie czynności. POT wtedy musisz sam stworzyć i wysłać do akceptacji (tu warto dodać punkty obsługi pilota-właściciela, jak wymiana akumulatorów, klocków hamulcowych, ściąganie kół etc....[klucz dynamometryczny wymagany do właśnej obsługi musi posiadać certyfikat i również posiada resurs)
    - Przy zakupie/wyborze samolotu, kieruj się również dostępnością mechaników/organizacji obsługowych, które mogą wykonać na danym typie czynności obsługowe. Tu jest ISSUE. Latanie na obsługi przez pół Polski lub nawet poza, będzię "bolało"




    Rejestracja
    Grosze Przy wszystkich wydatkach na zakup samolotu, te kwoty przestają być zauważalne.
    Przy czym dodam, że sama procedura rejestracji w ULC (często słyszałam narzekania) przebiegła bezproblemowo - 3 tygodnie. Tydzień w UKE, 2 tygodnie w ULC (rezerwacja znaków - 1 tyd., następnie zmiana w rejestrze- 1 tyd.)


    Ubezpieczenie
    Zależy od wariantu - prywatnie od 5000 PLN brutto do 8000 PLN brutto (na wszystkie miejsca + casco + nw + Polska/Europa)


    Zakup samolotu.
    Ja nabyłam swojego Pipera w Polsce w 2015 (od firmy). Serwisowany, w CAMO, wszystkie rzeczy oprócz HUBa zostały wymienione i wykonane. Cena za roczniki z lat 70-tych , zbliżona jest do ceny podanej przez Ciebie "inputs". Wyposażenie IFR, GNS, GTX330, skórzane wnętrze etc. W następnym roku, muszę wymienić "śrubkę". Tylko latać ! Nie poddawaj się i szukaj. Nie zawsze rocznik i niska cena oznacza "złom"


    P.S. Omijaj szerokim łukiem pośredników ! Bo to kosztuje, a sam kontakt z nimi .... mocno "piecze".


    Pozdrawiam
    Magda


    Dodane:
    Możesz również przyglądnąć się możliwościom wykonania STC na MOGAS. Np Lycoming IO-360-C1C nie ma takiej możliwości. Inne Lycomingi, Continentale mają taką możliwość, a to znacznie obniży koszta
    saturn5, frik, jordanj and 3 others like this.

  10. #10

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie


    Polecamy

    Witam
    Za granicą popatrz na
    Www.ukga.com
    Planes and Aircraft For Sale - Light Aircraft, Autogyros, Helicopters ... (UK)
    Nie wiem jak to jest w PL, ale w UK bardzo popularne jest shared ownership, grupa ludzi ma samolot i sie dzielą kosztami i latają. Ja osobiście jestem w takiej grupie, mamy Grummana AA5A cheetah, na sprzedaż jest, godny polecenia, sam byłem nim w Polsce w zeszłym roku.
    Może i w PL opcja shared ownership, cząstkowego udziału jest realna, obniża koszty i to znacznie, w naszym przypadku jest to Ł130/ miesiąc, koszty parkingu, ubezpieczenia, obsługi, Ł85/tacho h, uwzględnia paliwo i zrzutka na silnik. Dodatkowo placimy za lądowania i tyle. Przy lataniu średnio 5h/miesiąc opłaca sie taka opcja bardziej, niż wynajmowanie z klubu, a i dostępność większa.

    Osobiscie polecam Grummana AA5A/B, przelotowe prędkości A 105kts, B 125kts, palą ok 30-35l/h, 3,5-4h w powietrzu, stałe podwozie i stałe śmigło, więc tyle taniej utrzymać.
    "Mój" jest wystawiony za Ł18000, do negocjacji, obecje ma roczny przeglad, więc bedzie z nowymi papierkami.
    Cessna jakos mi nie podeszła, miałem udział w 172, więcej nie będę już patrzył w ich stronę.
    PA28 jak najbardziej, ale przynajmniej z 160KM silnikiem.
    Pozdrawiam
    Lukasz

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •