Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 30
Like Tree56Likes

Wątek: Prywatny helikopter.

  1. #1
    Jakub Sijka
    Goście

    Domyślnie Prywatny helikopter.


    Polecamy

    Budżet około pół miliona złotych, jakby była jakaś super okazja to mogę wziąć dodatkowe pół miliona kredytu. Młodziutki biznesmen szuka alternatywnego środka transportu dla co najmniej 2 osób, w grę wchodzą też ultralighty. Co najmniej 2 osoby i 140 kmh przelotowej nie starszy niż z 2000 roku. Niezbyt archaiczny design bo mnie kontrahenci wyśmieją że latam złomkiem. Lubię Belle/Airbusy, mam awersje do R22/R44/R66 nie mam kompletnie pojęcia czy słuszną.

    Znalazłem kilku kandydatów:
    2014 Millennium MH-1, Fallston MD - - Aerotrader.com

    2006 ROBINSON R44 RAVEN II Piston Helicopters For Sale At Controller.com

    New and Used Aircraft For Sale - Cessna, Eurocopter, Piper, Boeing, Bell Helicopter/Textron and more - AeroTrader.com

    New and Used Aircraft For Sale - Cessna, Eurocopter, Piper, Boeing, Bell Helicopter/Textron and more - AeroTrader.com

    2009 Robinson R44 Raven I Quebec QC CA - JamesEdition.com

    Czy do takich maszyn da się zamontować dodatkowy zbiornik paliwa? Jeszcze jeden szalony pomysł fana latania, czy da się zamontować niewielki silnik odrzutowy do takiego helikoptera? Taki mały jak używa się do startu szybowców. Albo nawet dwa takie
    Ostatnio edytowane przez STYRO ; 14-12-2015 o 17:19
     

  2. #2
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Witam!
    Ten MH-1 jest jednomiejscowy - więc chyba odpada
    Robinsony R44 - OK. Pamiętaj tylko, że w cieplejsze dni (około +20 stopni Celsjusza) maksymalna masa startowa z FLM, ograniczy liczbę osób na pokładzie do 2 (3 - opcjonalnie).
    Najrozsądniejszym wyborem jest EC-120 - tylko, że swoje kosztuje, nie mówiąc już o serwisie.

    I najważniejsze pytanie: kto ma pilotować ten śmigłowiec: Ty czy wynajęty pilot? Bo jeśli planujesz zatrudnić pilota, to pozostaje TYLKO EC-120 (przy założeniu, że na pokładzie będą: pilot + więcej niż 2 osoby).
    A jeśli Ty - to, czy wiesz, ile robi się licencję pilota i jakie trzeba spełnić wymagania??? Bo - wybacz za szczerość - ale po charakterze wpisu nie wygląda abyś był specjalistą w tej dziedzinie... Szczególnie te "odrzutowe silniki"
    Pozdrawiam
    Pyro1 and Maciey like this.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc

     

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    A jaki budżet na eksploatację? Jaki nalot roczny?
     

  4. #4
    Jakub Sijka
    Goście

    Domyślnie

    Nie jestem specjalistą dlatego pytam, to taka w sumie stara dziecinna rozkmina "dlaczego tak nie robią?". Tylko proszę traktujcie mnie poważnie, może kiedyś też będę takim specjalistą jak Wy. Sam zrobię licencje wiem że kosztuje 60-90k, nikogo nie będę wynajmował żeby mi zabierał przyjemność z latania! Budżet eksploatacyjny zależy od tego ile VATu urwie moja księgowa dzięki leasingowi, multimilionerem jeszcze nie jestem. Potrzebuje klimatyzowanego wnętrza z ogrzewaniem jakimś dobrym nagłośnieniem i GPS. Na razie odległość od domu do hali produkcyjnej to około 120 km. w linii prostej, do firmy której będę współwłaścicielem już niedługo to około 300-350 km i co najmniej kilka takich lotów w miesiącu będę odbywał.
     

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Licencję chcesz robić od razu na swoim sprzęcie?
     

  6. #6
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jakub Sijka Zobacz posta
    Potrzebuje klimatyzowanego wnętrza z ogrzewaniem jakimś dobrym nagłośnieniem i GPS
    To ma być w śmigłowcu???
    Pzlm28, Jakub Sijka, Pyro1 and 2 others like this.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc

     

  7. #7
    Jakub Sijka
    Goście

    Domyślnie

    Jeżeli tylko to jest możliwe i nie zniszczę przy tym mojego nowego cacka - jak najbardziej tak! Mały błąd, w śmigłowcu raczej ewentualna muzyka płynie z słuchawek nie z głośników. To wiem, miałem już okazję latać. Po prostu dla mnie klima i dobre audio to taki nierozłączny duet

    Edit
    Jak z tymi dodatkowymi zbiornikami? Bo jednak kolejny wydadek w postaci cysterny przy firmie nie jest mi potrzebny do życia. W dodatku chciałbym nim latać na Kretę na wakacje.
    Ostatnio edytowane przez Jakub Sijka ; 13-12-2015 o 22:49
     

  8. #8
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Wiesz co, umów się z jakimś pilotem z Twojej okolicy i porozmawiaj o warunkach zostania pilotem oraz o odpowiedzialności jaka się z tym wiąże, wykorzystaniu śmigłowca jako środka transportu biznesowego, ograniczeniach ruchowych i pogodowych, o tym ,że śmigłowiec to nie samochód, o opłatach, papierach i finansowaniu a dopiero potem bierz się za zakup czegokolwiek Znam kilku biznesmenów z Polski, którzy, przy wręcz bajecznym kapitale, sami dochodzili do wniosku, że śmigłowiec używany tylko kilka razy w miesiącu, to zbyt droga i niepewna (pogody i ograniczenia) przyjemność.
    Pozdrawiam.
    Pyro1 and Maciey like this.
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc

     

  9. #9
    Jakub Sijka
    Goście

    Domyślnie

    Gdybym nim latał 3-4 razy w tygodniu? Mój czas jest dosyć cenny. Zostanę pilotem niezależnie czy kupię cokolwiek czy zwrócę się w stronę zdalnie sterowanych zabawek jako substytutu lotu. Jak wyglądałby budżet i możliwy wybór używanych maszyn gdybym do wymagań dodał IFR i IFR night?
     

  10. #10

    Dołączył
    May 2013

    Domyślnie

    IFR night...? Trochę elementarnej wiedzy
    konradeck and STYRO like this.
     

  11. #11
    Jakub Sijka
    Goście

    Domyślnie

    Grrr, VFR night + IFR, tak dwa IFR to takie masło maślane Takie diabełki wychodzą jak się pisze ze zbyt wieloma osobami i jeszcze ktoś zawraca głowę. No dobra, ale nie o to pytałem, proszę potraktujcie to poważnie i nie czepiajcie się słówek/skrótów.
    Ostatnio edytowane przez Jakub Sijka ; 13-12-2015 o 23:03
     

  12. #12
    Awatar SAR37

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    KRK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jakub Sijka Zobacz posta
    Gdybym nim latał 3-4 razy w tygodniu?
    Kolego, niezależnie od tego ile byś nim miał zamiar latać - czy jesteś gotowy aby poświęcić na zdobycie licencji - minimum 1 ROK - żmudnej nauki????? Skoro Twój czas jest taki cenny, to jakoś tego nie widzę... Licencja pilota to nie egzamin na prawko kat. B Pomyśl o tym...
    heliHansa

    "Największe zagrożenia dla Polski to nacjonalizm i klerykalizm"
    Jerzy Giedroyc

     

  13. #13
    Jakub Sijka
    Goście

    Domyślnie

    Myślałem o tym już długo, samodoskonalenie i rozszerzanie swojej wiedzy, umiejętności, możliwości traktuje jako inwestycje na przyszłość. Nie chcę zostać korposzczurkiem który sam na siebie ściągną gilotynę i pracuje 20h/dziennie. To będzie jako taka odskocznia od nudnej rzeczywistości i przy okazji ciekawe doświadczenie i inwestycja w samego siebie.
     

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Na pewno jest to wykonalne i przez wielu praktykowane rozwiązanie, bardzo fajnie że masz określone i regularne trasy bo dzięki temu będziesz mógł łatwiej pokonać trudności logistyczne związane z odpowiednim miejscem lądowania i przechowywania sprzętu oraz tankowania.

    Jeżeli chodzi o jakiekolwiek modyfikacje związane z konstrukcją i jednostką napędową śmigłowca, to są one niemal niemożliwe. Na pewno nie ma możliwości "domontowania" do certyfikowanego śmigłowca silnika odrzutowego (dlaczego to temat na oddzielną dyskusję), jeżeli chodzi o zbiornik paliwa to niektóre typy śmigłowców są dostępne w wersjach o zwiększonym zasięgu i obejmuje to między innymi powiększone/dodatkowe zbiorniki. Ogrzewanie jest w prawie każdym śmigłowcu, klimatyzacja jest dostępna w śmigłowcach mniej więcej od R44/EC120 w górę.

    Co do tankowania to pamiętaj że na dłuższą metę własne miejsce do przechowywania paliwa będzie pewnie korzystniejsze niż dolatywanie i tankowanie na lotnisku, oczywiście wymaga to oddzielnego rozpoznania - jakiej wielkości zbiornik aby paliwo w nim za długo nie zalegało a jednocześnie opłacało się je komuś do Ciebie przywieźć. Paliwa generalnie są dwa rodzaje - AVGAS i Jet A-1.

    Polecam na początek mimo wszystko zrobienie licencji na jakimś małym ekonomicznym śmigłowcu dostępnym niedaleko, samo zrobienie licencji to wymagająca samozaparcia i poświęcenia droga ale na pewno warto. Po wyszkoleniu będziesz już wiedział o jakie latanie Ci chodzi, poznasz trochę środowisko i dostępnych stosunkowo blisko pilotów i instruktorów. Niezależnie od tego czy ktoś lata "na linii" czy swoim prywatnym sprzętem wymaga to ciągłego doskonalenia, odświeżania wiedzy, nabierania i wymiany doświadczeń.
     

  15. #15
    Jakub Sijka
    Goście

    Domyślnie

    Samozaparcia mam aż nadto, sam z niewielką pomocą dziadka przeciwko całej rodzinie która najchętniej wysłałaby mnie na studia zaraz po liceum uruchomiłem z sukcesem dosyć nietypowy start-up który przebija się na bardzo zatłoczonym rynku. Pomimo kilku(nastu) pewnych dróg kariery łącznie z kilkuletnim protektoratem "wysokich urzędników" wybrałem "grząski grunt" i niepewny swoi biznes. Niczego nie żałuję. Licencję zrobię tak czy siak, tutaj klamka zapadła. Możliwe że dopiero później podejmę decyzje co do maszyny.
     

  16. #16
    Jakub Sijka
    Goście

    Domyślnie

    Nie mogę już edytować poprzedniego postu, przepraszam za doubla. Decyzja nie musi być w pełni ekonomicznie uzasadniona, to będzie również moja pasja. Nawet jak nie kupię żadnej maszyny i tak od czasu do czasu będę jakąś wypożyczał. Tylko w sprawach biznesowych zrobię co najmniej 500h nalotu rocznie a nie wliczam tutaj wycieczek do mojego domku letniskowego, wypadów na prognozę z ziomkami na windsurfing, wypadów na narty, za granicę itp. Ile może sięgnąć roczny koszt utrzymania mechanicznego (bez paliwa) takiej maszyny przy 500h/rok? 50000 zł? Mniej, więcej?
     

  17. #17

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Ech ta młodzieńcza wyobraźnia, ta fantazja, ta nieskrępowana otwartość - jakże ci zazdroszczę.... Choć byłbym nieszczery nie pisząc, że równie szczerze współczuję....
    STYRO, woszczol, suszykuba and 5 others like this.
     

  18. #18

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    To jest naprawdę duży nalot jak na jedną osobę, dla której smiglowiec jest tylko narzędziem - nie jest ona pilotem zawodowo. Kazdy lot wypada jednak przygotować, chocby sprawdzic meteo, zajętość przestrzeni powietrznej, zaplanować trasę, czasami zlozyc plan lotu, wypełnić PDT, wykonać przegląd przedlotowy, sprawdzic paliwo. Średnio na godzinę lotu druga godzinę spędza się na ziemi, a w przypadku krótkich lotów nawet więcej. W Twoim przypadku latanie śmigłowcem wliczając w to czynności naziemne moźe zająć jakieś 1200 godzin rocznie, co przy założeniu ze etat ma 168 godzin daje to jakieś 7,5 miesiąca pracy.
    Odnośnie kosztow eksploatacji. Zalezy jaki smiglowiec, dla porównania mogę powiedzieć, ze koszt utrzymania w CAMO Tecnama P2002 (malutki, prosty samolocik klasy CS-VLA) to jakieś 120 PLN/h, więc watpię aby smiglowiec klasy EC120 był tańszy. Obawiam się, ze 500 PLN za godzinę moze nie wystarczyć (mam na myśli tylko przeglądy i częsci zamienne) do tego dochodzi koszt paliwa, ubezpieczenia i amortyzacja maszyny - łącznie ok. 2000 PLN netto na godzinę (dużo zalezy od amortyzacji czyli wieku i stanu technicznego śmigłowca).

    O wadach i zaletach użytkowania śmigłowca o kosztach porównywalnych z małym samolotem pisałem tu
    Śmigłowiec czy samolot? R44, SR22?

    Ja się nie znam na pilotażu śmigłowców, ale z relacji znajomych, którzy latają zawodowo i mają rownież licencje samolotowe dowiedziałem się, ze jest to bardziej męczące niż samolot.

    odpowiadajac na sugestię "dodałbym IFR". Bardziej doświadczeni ode mnie pewnie dokładniej opiszą problem. W skrocie. Smiglowiec certyfikowany do lotow IFR w załodze jednoosobowej musi posiadać układ stabilizacji, którego sam koszt wraz z dostosowaniem układu elektrycznego moze być wyższy niz Twoj budżet. Musiałbyś rozglądać sie za śmigłowcami takimi jak EC135, Agusta 109, Bell Jet Ranger.

    p.s. Z tym IFR nic to nie była taka głupia uwaga. Wg nowych wytycznych EASA osoba, ktora szkoli się do IFR nie mając uprawnienia VFR noc moze uzyskać uprawnienie IR z ograniczeniem do wykonywania operacji tylko w dzien. Dotyczy to jednak głownie osob, ktore ze wzgledow zdrowotnych nie mogą latac w nocy. Kiedyś uprawnienie do wykonywania lotow nocnych było konieczne przed rozpoczęciem szkolenia do IR.

    P.s. Proponuję się zapisać na szkolenie do PPL(H), choćby tylko teoretyczne na początek abyś zdał sobie sprawę jakie czynności należy wykonać od momentu podjęcia decyzji o wykonaniu lotu do jego wykonania, a także jakie ograniczenia eksploatacyjne mozesz napotkać. Jesli pomimo to bedziesz chciał nabyć smiglowiec proponuję szkolenie na własnym, gdyż w przeciwieństwie do samolotow śmigłowce nie są objęte systememklas (np. samolot wielosilnikowy, tłokowy, lądowy z załoga jednoosobową, czy najbardziej popularny jednosilnikowy, tłokowy, lądowy), a zatem kazdy smiglowiec wymaga uprawnienia na typ (TR). Po 45 godzinach nalotu na lekkim śmigłowcu tłokowym w stylu R22 czy Schweizer kilkugodzinne szkolenie na turbinę to prosta droga do wypadku (poza tym ubezpieczyciel też bedzie miał wymagania odnosnie nalotu, wiec licz sie z koniecznością zatrudnienia pilota bezpieczeństwa na pierwszy rok).
    Pletwa and thewho like this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero
     

  19. #19
    Jakub Sijka
    Goście

    Domyślnie

    Bardzo dziękuje za pomoc, myślałem że około 2000-2500 zł wystarczy aby wynająć nieduży helikopter na godzinę a nie żeby utrzymać tylko własny ...
     

  20. #20
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie


    Polecamy

    ^^^ Ale ogólnie dobrze podajesz do pieca.

    Niepohamowany optymizm siedmiomiesięcznego labradora.
    zicherka, hawky, STYRO and 7 others like this.
    For every solution there is a problem.
     

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •