Ostatnie szkolne samoloty odrzutowe Cessna T-37 Tweet, zostały wycofane z US Air Force. Służyły od ponad pół wieku. Będą jednak nadal latać w USA, operując z bazy Sheppard, w ramach programu Euro-NATO Joint Jet Pilot Training.
31 marca 2008. Ostatnie lądowanie T-37 w bazie Columbus i – oficjalnie w ramach działań US Air Force. Samolot o numerze 68-8068 był pilotowany przez instruktora, mjr Roberta McGratha, a na miejscu ucznia zasiadł kpt. Jay Labrum. Była to 10 351. misja samolotu, który łącznie wylatał 16 637,6 h. Maszyna przybyła do bazy 25 września 1969, niemal wprost w zakładów Cessny / Zdjęcie: USAF

T-37 to konstrukcja z ponad półwieczną historią. Pierwszy egzemplarz małego, dwusilnikowego odrzutowca szkolenia wstępnego wzbił się w powietrze we wrześniu 1955. Do 1959 zakłady Cessny opuściło 444 egz. wersji A. Później produkowano kolejną serię, modelu B (552 egz.), z mocniejszymi silnikami i zmodernizowaną awioniką. Linię montażową zamknięto w 1975. Do tego czasu zbudowano także 273 egz. na eksport. Łącznie wyprodukowano 1 269 T-37 kilku wersji.

Pierwotnie samoloty nie miały uzbrojenia. Dopiero zmodernizowana wersja C otrzymała zasobniki podskrzydłowe z km, npr i bombami ćwiczebnymi. W takim wariancie spadał jednak szybkość maksymalna, nie przekraczając 600 km/h.

Jeszcze w ubiegłym roku US Air Force wykorzystywała ok. 100 Tweetów. Jednak w 2007 zostały one wycofane z baz w Vance i Laughlin. Do tego roku dotrwały jedynie egzemplarze w ośrodku szkoleniowym, w bazie Columbus. Ostatni lot miał miejsce 31 marca. 3 kwietnia był – oficjalnie – ostatnim dniem służby T-37 w US Air Force. Zostały one zastąpione przez turbośmigłowe T-6 Texan II.

T-37 będą jeszcze przez kilka miesięcy latać w bazie lotniczej Sheppard, w ramach natowskiego programu szkolenia pilotów wojskowych.
http://www.altair.com.pl/start-1048