Pokaż wyniki od 1 do 5 z 5
Like Tree1Likes
  • 1 Post By jordanj

Wątek: DME bez VOR-a na mapach VFR - do czego służą ?

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie DME bez VOR-a na mapach VFR - do czego służą ?


    Polecamy

    Witam Lotników

    chciał bym zapytać bardziej doświadczonych kolegów, zauważyłem na mapach VFR-owych punkty oznaczone jako samodzielne stacje DME np: jakieś 2 NM na południowy zachód od Mszczonowa jest stacja Karnice KRN 125X - lub jakieś 15 NM na zachód od Ostrołęki - Działyń DIA 126Y ; w jaki sposób wykorzystywane są te stacje ? Czy jako pilot GA mogę w jakiś sposób z nich korzystać ?

    pozdrawiam

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Służą do nawigacji obszarowej przy wyznaczaniu pozycji DME/DME. Jest to w zasadzie back up dla GNSS. Używane automatycznie przez awionikę obszarową, może jakieś odbiorniki GA pozwalają na ręczne strojenie tych stacji ale nie jest to zbyt przydatne jeżeli nie planujesz robić kółka dookoła DME.

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Te DME można normalnie wykorzystywać, one mają kanały jak każde inne. Aby wystroić dane DME należy wybrać w radiu częstotliwość hipotetycznego VORa, który byłby z nim sparowany (w niedalekiej przeszłości był). Do tego mogą posłużyć archiwalne mapy lotnicze, albo tabelka określająca przydział kanału DME do danej częstotliwości VOR - znajdziesz w Internecie, nie chce mi się szukać.

    Mozna tego użyć do wyznaczenia swojej pozycji tak samo jak zrobiłby to FMS czyli w krótkim czasie ustalić odległość od kilku DME i wykreślić na mapie. Jeśli z grubsza wiesz, gdzie jesteś to dwa Ci wystarcza, a jeśli się totalnie zgubiłeś to musisz mieć 3.

    Oczywiscie ich cel jest taki jak wskazał kolega wyżej, ale VFRowy lotnik może rownież wykorzystać. Tylko prawdę powiedziawszy prędzej na pokładzie małego samolotu znajdziesz odbiornik GNSS niż DME.
    thewho likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  4. #4

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    Według mnie to bardzo teoretyczna możliwość. Jeśli już masz na pokładzie odbiornik VOR/DME to lepiej użyć go do określenia swojej pozycji względem jakiegoś nadajnika VOR/DME niż samego DME.
    Natomiast te nadajniki to są bardzo charakterystyczne obiekty terenowe i można ich użyć do nawigacji wzrokowej

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    Super - bardzo dziękuję za wyczerpującą odpowiedź- pozdrawian

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •