Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree5Likes
  • 1 Post By jordanj
  • 1 Post By jordanj
  • 2 Post By Krótka Prosta
  • 1 Post By Buashy

Wątek: C172 + 2 pilotów (?) - nalot

  1. #1

    Dołączył
    Dec 2009

    Domyślnie C172 + 2 pilotów (?) - nalot


    Polecamy

    Witam,

    C172 leci dwoch pilotow (gola PPL nie zadne FI(A)). Czy oboje moga wpisac nalot ? Jeden pic, drugi copilot?

    Pozdrawiam

  2. #2
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Nie bo C172 to nie jest samolot przystosowany do załogi wieloosobowej (uczen+instr to nie jest załoga wieloosobowa).

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Temat był poruszany na forum wiele razy. Instrukcja do Cessny 172 mówi, że załogę stanowi jeden pilot, (w niektórych wersjach instrukcji dopisano również) który zajmuje miejsce na lewym, przednim fotelu.

    Czysto hipotetycznie gdyby załogę C172 miało stanowić dwóch pilotów to wracamy do norm PART-FCL, które mówią, że Type Rating wymagany jest na każdy samolot, który:
    - jest napędzany silnikiem odrzutowym
    - jest napędzany więcej niż jednym silnikiem turbośmigłowym
    - posiada załogę wieloosobową
    - ze względu na jego skomplikowanie lub cechy pilotażowe został uznany przez właściwą władzę lotniczą jako wymagający specjalistycznego szkolenia.

    To by oznaczało, że trzeba mieć MCC, i Type Rating na C172!!! Padam ze śmiechu pisząc to.

    Są sytuacje, w których mały samolot może posiadać załogę wieloosobową. Głównie wykonywanie operacji zarobkowych w nocy lub w IMC bez autopilota (PART-CAT 1.525 albo 1.825 muszę sprawdzić, piszę jak zwykle z pamięci). Wówczas jednak na stanowisku drugiego pilota musi znajdować się pełen zestaw przyrządów pilotażowych (w C172 taka opcja nie występuje), i tylko 50% czasu takiego lotu zalicza się na poczet nalotu wymaganego do uzyskania uprawnienia lub licencji. Takie sytuacje mają zazwyczaj miejsce w wykorzystywanych Senecach lub Cessnach 421 i podobnych.

    P.s. Skąd w Twojej głowie kreatywne metody zdobywania nalotu rodem z Wojska Polskiego? Tam w Mi-2 załoga może stanowić chyba do 5 osób: dowódca, 2 pilot, nawigator, technik pokładowy i operator uzbrojenia. :-P Idąc tym tropem mogliby do Cessny włożyć dowódcę, 2 pilota, nawigatora i radiooperatora. 4 osoby piszą nalot.
    PiotrekR likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  4. #4
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    P.s. Skąd w Twojej głowie kreatywne metody zdobywania nalotu rodem z Wojska Polskiego? Tam w Mi-2 załoga może stanowić chyba do 5 osób: dowódca, 2 pilot, nawigator, technik pokładowy i operator uzbrojenia. :-P Idąc tym tropem mogliby do Cessny włożyć dowódcę, 2 pilota, nawigatora i radiooperatora. 4 osoby piszą nalot.
    Kolega tylko zadał pytanie, to nic złego.

  5. #5

    Dołączył
    Dec 2012

    Domyślnie

    Też tak sądzę.

    W odniesieniu do cytatu kolegi @jordanj zastanawia mnie tylko, jak z tej perspektywy wygląda sytuacja jeśli chodzi o wykonywanie lotów na AN-2. Ten samolot wymaga przecież dwóch członków załogi. Czy zatem AN-2 jest wpisywany obecnie jako TR czy po prostu wieloosobowa załoga to wymysł aeroklubowy tak jak np. laszowanie?

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Wieloosobowa załoga na An-2 to wymysł zaszłości przepisów PRL opisany gdzieś w polskim prawodawstwie. W innych krajach EASA np. w Niemczech na An-2 może latać jeden pilot.

    Nie jest to jednak typowy Type Rating, który się poprostu nazywa np. TR B738 tylko zwyczajnie uprawnienie na typ An-2. ... i egzaminator lub instruktor również nie posiadają uprawnień TRI/TRE tylko uprawnienie instruktora/egzaminatora na typ An-2. Czasami podaje się to jako TR An-2 jednak są to oddzielne wymagania i oddzielny proces szkolenia względem uprawnień TR/TRI/TRE, które regulowane są na poziomie ICAO i EASA.

    Wynika to między innymi z załącznika numer 1 do rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie egzaminów państwowych na licencje lub uprawnienia lotnicze. Internetowy System AktĂłw Prawnych
    PiotrekR likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  7. #7
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Poza tym na An-2 nie trzeba mieć MCC. Wyjątek od reguły i tyle.

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Dla uściślenia - wieloosobowa załoga An-2 to nie tyle zaszłość rodem z PRL tylko wymóg instrukcji użytkowania w locie.

    Wątpliwości co do składu załogi wynikają zaś z faktu różnic w definicji słów "załoga wieloosobowa".
    Wg IUwL oznaczać to może dwóch pilotów, ale również jednego pilota i np. mechanika pokładowego.
    EASA natomiast na sztywno definiuje załogę wieloosobową jako taką w której jest min. dwóch pilotów.

    Jako że "antek" nie wymaga dwóch pilotów, nie jest certyfikowany jako samolot z załogą wieloosobową - tym samym nie znajduje się na liście samolotów na których wymagany jest TR.
    PiotrekR and jordanj like this.

  9. #9
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez adamokon01 Zobacz posta
    C172 leci dwoch pilotow (gola PPL nie zadne FI(A)). Czy oboje moga wpisac nalot ? Jeden pic, drugi copilot?
    Można zrobić inaczej. Jeden pilot leci w jedną stronę, ląduje na lotnisku docelowym, tam zamieniają się miejscami i drugi pilot wraca.. Wtedy obaj zapiszą sobie nalot, ale oczywiście nie cały lot, tylko każdy swój odcinek.
    kobuch likes this.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Koledze chodziło chyba raczej jak płacąc za godzinę lotu w pisać w godziny "nalotu" (każdy z pilotów 1h). Nie ma takiej możliwości i w sumie dobrze, bo wtedy ktoś z nalotem teoretycznym 100h miałby wylatane w praktyce raptem 50...

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •