Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
Like Tree1Likes
  • 1 Post By psotter

Wątek: Budowa zbiorników balastowych w szybowcu

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie Budowa zbiorników balastowych w szybowcu


    Polecamy

    Od pewnego czasu zastanawiam się, jak są zbudowane zbiorniki balastowe w skrzydłach szybowców. Chodzi mi konkretnie o to, jak zapobiega się przelewaniu się wody "na boki" podczas skrętów, gdy zbiorniki są tylko częściowo zapełnione. Czy są one jakoś segmentowe? Wujek Google niestety nie umiał mi odpowiedzieć, w każdym razie nie po polsku (a mój angielski jest ciut za słaby na czytanie naukowych tekstów).
    Z góry dzięki za odpowiedzi.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  2. #2
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Zapobiega się tak samo, jak w samolocie pasażerskim przesypywaniu się klientów spod jednych okien na drugą stronę - prawidłową koordynacją w zakręcie.
    Rosenzweigova likes this.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    No ale jeśli nawet przechylam się bardzo łagodnie, to część wody "przeleje się na bok" i zmieni się położenie środka ciężkości. Ważne jest (nawet w locie bez balastu), ile waży szybownik, a nie jest ważne, czy środek ciężkości nie przesunął się bliżej któregoś skrzydła? Zaskoczyłeś mnie psotter.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  4. #4
    Awatar Finch

    Dołączył
    Sep 2009
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Koordynacja zakrętu a jego 'łagodność' to dwie inne kwestie.

  5. #5

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    to część wody "przeleje się na bok"
    Niekoniecznie. Jesli potrafisz leciec w dobrym skoordynowaniu (sa tacy co to potrafia) to nic sie nie przeleje, bez wzgledu czy zakret ostry czy lagodny. Zreszta kolega Finch ujal to dobrze uzywajac jeszcze mniej slow. Wyobraz sobie pasazera w 1-klasie popijajacego wino do obiadu, raczej nie bylby zachwycony jakby mu cos sie z kieliszka wylalo, tak naprawde wpatrujac sie w sam kieliszek nigdy nie stwierdzi czy samolot zakreca czy leci prosto.

  6. #6
    Awatar alien

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    3M

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    No ale jeśli nawet przechylam się bardzo łagodnie, to część wody "przeleje się na bok" i zmieni się położenie środka ciężkości. Ważne jest (nawet w locie bez balastu), ile waży szybownik, a nie jest ważne, czy środek ciężkości nie przesunął się bliżej któregoś skrzydła?
    Kiedy czegoś się nie wie (ale wie się, jak to coś się nazywa), warto zaczynać od początku: koordynacja zakrętu. A w czymś takim: coordinated turn to nawet obrazki od razu pokazują.

    Zaskoczyłeś mnie psotter.
    Życie jest jak pudełko czekoladek...
    For every solution there is a problem.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Poczytałam i już rozumiem, o co chodzi z koordynacją zakrętu. Jak zastanowiłam się, jakie siły działają podczas zakrętu (grawitacja i siła odśrodkowa), wydaje się to nawet dosyć oczywiste. Wielkie dzięki za cierpliwość
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  8. #8

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBA

    Domyślnie

    Teraz mogę się mylić, ale o ile dobrze pamiętam to np. w SZD-55 były żebra które dzieliły zbiornik balastowy w skrzydle na kilka sekcji. Czas robi swoje, ale pamiętam że w późniejszych egzemplarzach na wewnętrznych poszyciach krawędzi natarcia były laminowane paski tkaniny węglowej pod tymi żebrami jako wzmocnienie.


  9. #9

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Poczytałam i już rozumiem, o co chodzi z koordynacją zakrętu. Jak zastanowiłam się, jakie siły działają podczas zakrętu (grawitacja i siła odśrodkowa), wydaje się to nawet dosyć oczywiste. Wielkie dzięki za cierpliwość
    Jako dowód polecam jeszcze ten legendarny filmik...


  10. #10

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie


    Polecamy

    Nie do końca. Jak nalejesz do wiadra wody i zaczniesz nim szybko kręcić, nie wyleje się ani kropla. Te beczki były większą wersją tego eksperymentu Przy koordynacji zakrętu siła odśrodkowa musi równoważyć siłę grawitacji, a tu może być większa.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •