Lepiej sie spala mieszanka.
Witam,
Jak w temacie. Pomijając kwestie związane z bezpieczeństwem - czy są jakieś inne przesłnki dlaczego montuje się dwa iskrowniki jak np w cessnach?
Nie mogłem znaleźć odpowiedzi na to pytanie w sieci.
Z góry dziękuję za odpowiedź
Pozdrawiam
a jakieś ma to powiązanie z układem cylindrów? bo każdy z nich daję iskrę do 4 garów prawda?
Każdy iskrownik zasila wszystkie cylindry (4, 6, lub 8 w zależności od typu silnika). Tak jak powyżej- lepiej się spala mieszanka i jak sam zaznaczyłeś- kwestie bezpieczeństwa.
ok - dzięki bardzo - mechanik z tego mnie meczył a nie byłem pewien. teraz już wiem
Mimo wszystko logiczniejsze i bardziej zgodne z prawdą jest stwierdzenie, że iskrowniki są zdublowane dla zwiększenia bezpieczeństwa, a świece dla lepszego spalania.
Bezpieczeństwo w pierwszej kolejności ( to było poza dyskusją, kolega zaznaczył w pierwszym poście), a "coś" tym świecom musi dać "znać" kiedy maja dać iskrę. Jeśli uziemisz jeden iskrownik połowa świec nie daje iskry, obroty silnika spadają, gorsze własności spalania mieszanki.
Z czysto technicznej strony to iskrownik wytwarza prąd elektryczny, który w świecy zapłonowej powoduje powstanie łuku elektrycznego (wyładowania), które zapala mieszankę paliwowo-powietrzną.
Bardziej prawidłowe określenie to "zmasowanie" iskrowników niż ich "uziemianie". "Uziemiony" to iskrownik może być kiedy samolot stoi w hangarze. ;-)))
Ostatnio edytowane przez martineho ; 21-07-2010 o 06:22 Powód: uśmiech
Prawy iskrownik zapala prawe dolne i lewe górne świece zapłonowe (O-235)
W silnikach lotniczych o przeciwbieżnym układzie tłoków (popularne w Cessnach Lycomingi czy Contintntiale) świece zapłonowe są górne i dolne.
Nie daje iskry połowa świec podłączonych do zmasowanego iskrownika na krzyż (prawe dolne i lewe górne i na odwrót). Zasada jest taka, że na każdy z cylindrów przypada para świec, każda ze świec jest podłączona do innego iskrownika. Więc masując jeden iskrownik nie "wyłączasz" lewych czy prawych cylindrów a tylko pogarszasz właściwości spalania mieszanki WE WSZYSTKICH cylindrach. Przy działającym jednym iskrowniku pracują wszystkie cylindry.
PS. aaben był pierwszy ;-)
Ostatnio edytowane przez martineho ; 22-07-2010 o 10:49 Powód: PS
o thx - teraz mam jasność
Bardzo prosze o link do stron opisujacych takie iskrowniki.
Staralem sie szukac w wikipedii ale sa opisane jedynie magneta motocyklowe, a wydaje mi sie, ze troche sie roznia od lotniczych (korbka do kontroli pracy iskrownika).
Przy okazji, dlaczego w samolotach nie stosuje sie zdublowanego elektonicznego bezstykowego systemu zaplonowego?
Cześć. Dwa najbardziej rozpowszechnione typy iskrowników do silników Lycoming i Continental to: Slick i Bendix.
Tu jest trochę informacji o Slick: Slick Magneto Frequently Asked Q
Jeszce troche pociagne temat.
1. Czy podczas lotu jest jakas sygnalizacja uszkodzonego iskrownika (poza lekkim spadkiem mocy), jesli mamy dwa iskrowniki, bo przy jednym sprawa jest raczej jasna?
2. W literaturze opisujacej samoloty lat miedzywojennych byl opis uruchamiania silnika (samodzielnego): pokrecic smiglem przy wylaczonym zaplonie, wsiasc do kabiny, wlaczyc zaplon, pokrecic korbka iskrownika i silnik ruszal. Nie wiem, na ile sie ten opis zgadza z prawda, a nic w necie na ten temat znalezc nie moge.
Zakładki