Ponawiam, jak doświadczenia w leasingu samolotu w polsce? Jaka waluta?
Ponawiam, jak doświadczenia w leasingu samolotu w polsce? Jaka waluta?
Co prawda latam w Stanach ale nigdy nie spotkałem się z opcja wzięcia małego samolotu GA w leasing. Jest natomiast termin leaseback który właśnie stosuje się do niedużych samolotów i polega na tym ze kupujesz samolot i żeby zmniejszyć swoje koszta oddajesz go w lease do jakiegoś klubu lotniczego czerpiąc w ten sposób różne korzyści finansowe. Ale taki lease jak naprzyklad mamy w runku samochodowym - nie istnieje.
Jak najbardziej się da. Przerabiałem to na własnej skórze i to samolot z 1982r. 25% wkładu własnego i robi PKO Leasing
Jak wygląda procent? Możesz coś więcej o tym leasingu napisać?
Rozmawiałem z ING Lease. Każdą ofertę rozważą i dadzą odpowiedź co do finansowania danego egzemplarza. Czasem potrzebna ocena rzeczoznawcy.
Tutaj angielska firma leasingowa ktora specjalizuje sie w nieduzych samolotach:
Leasing light aircraft - Pure Aviation Support Services Limited
Ale juz widac na czym to polega w ich wypadku - oni sa wlascicielami pewnej ilosci roznych samolotow i ty sobie od nich leasingujesz samolot z ich inwentarza. Z informacji zamieszczonej na ich stronie wydaje sie ze niczego w miare nowoczesnego tam nie dostaniesz, specjalizuja sie w roznych starociach choc w latajacym stanie.
Parę słów od osoby która pracuje w branży leasingowej(we wspomnianym wyżej PKO Leasing) i przeprowadzała transakcje leasingu samolotów GA.
Jeśli chodzi o podejście firm leasingowych do takich tematów, to praktycznie wszystkie mają bądź miały w swoim portfelu transakcje gdzie przedmiotami leasingu był samolot lub helikopter.Jedne robią to bardziej chętnie inne mniej. Na rynku dość mocno takimi transakcjami chwali się np. SG Leasing, jednak jak wspomniałem, do tematu podejdzie pewnie jakieś 70% działających firm pod jednym, ale bardzo istotnym warunkiem - zdolność kredytowa lub dobre dodatkowe zabezpieczenie(hipoteka, kaucja, poręczenie, itp) a najlepiej oby te warunki jednocześnie. Wynika to przede wszystkim z faktu postrzegania samego samolotu jako dość słabego zabezpieczenia, oczywiście ze względu na mały rynek wtórny a co za tym idzie małą liczbę potencjalnych kupców przy ewentualnej windykacji. Oczywiście rynek zmienia się(rośnie) i pewnie za jakiś czas podejście firm leasingowych będzie bardziej liberalne, ale na chwilę obecną, bez dobrego uzasadnienia ekonomicznego zakupu i "zaplecza finansowego" temat do realizacji dość ciężki, ale jak wspomniałem wyżej, większość firm realizuje takie transakcje.
Jeśli chodzi o same samoloty które miały by być finansowane, to w przypadku nowych egzemplarzy od autoryzowanych dealerów wyceny nie są wymagana, używane - jak najbardziej, gdyż sam samolot jest jednym z zabezpieczeń całej transakcji, stąd planując leasing używanego samolotu lepiej rozglądać się za czymś nowszym(nawet droższym)i ze sprawdzonego źródła, gdyż dobry przedmiot leasingu zmniejsza ryzyko całej transakcji a więc i o pozytywną decyzję łatwiej.
Jeśli są jakieś pytania, można pisać. Pomogę na tyle ile mogę
a to moj kolega ma ta firme, jak ktos jest zainteresowany to na priv
samoloty sa starsze ale maja nowe silniki, awionike itp, czasami trafiaja sie naprawde ciekawe egzemplarze, np auster ( w PL jest chyba tylko jeden taki ) i z tego co wiem od razu jak bierzesz od nich samolot to masz w tym obsluge, cenowo wychodzi bardzo ciekawie ale dopiero po zakontraktowaniu wiekszej liczby godzin
Zakładki