Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
Like Tree4Likes
  • 1 Post By jordanj
  • 2 Post By Atco
  • 1 Post By hawky

Wątek: Lot IFR w przestrzeni G

  1. #1

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    teraz_na_wsi

    Domyślnie Lot IFR w przestrzeni G


    Polecamy

    Hi,
    Mam pytanie o lot IFR w przestrzeni G. Wiem, że był podobny wątek ale ja w trochę innym kontekście. Chodzi mi o aspekt praktyczny seperacji. Zgodnie AIPem ENR1.4 dla ruchu IRF w przestrzeni G separacji nie zapewnia się. Czy zatem jedyna praktyczna metoda, która tu obowiązuje to (za którymś amerykańskim forum) „sky is big, a plane is small” czy można liczyć, na pomoc ze strony systemu ? Na stronie PAŻPu jest takie info:




    Na loty IFR w przestrzeni klasy G wymagane jest złożenie planu lotu. Składając plan lotu, należy zwrócić szczególną uwagę na kilka szczegółów:

    • Jeżeli start odbywa się z lotniska niekontrolowanego wg VFR, a dalej lot odbywa się jako IFR, w planie lotu powinno się zaznaczyć przepisy wykonywania lotu "Z". Podanie w planie lotu "I" spowoduje, że plan ten nie trafi za pomocą AFTN do FIS, a to może skutkować np. wydłużoną koordynacją z Obszarem czy Zbliżaniem, jeżeli po planowane jest przejście do tych przestrzeni.

    Itd.,itd


    Załóżmy zatem hipotetyczną sytuację (pomijam sensowność takiej operacji lotniczej):
    Zawodnik A składa plan lotu z „flight rules” Z z Pobiednika EPKP o 14.00 na FL90 INPIV/IFR DCT do Warszawa
    Zawodnik B składa plan lotu z „flight rules” I z Balic EPKK o 13.50 na FL90 INPIV DCT do też Warszawa


    Czy służby/system będą miały świadomość takiej potencjalnie konfliktowej sytuacji ?
    Czy FIS Kraków/Warszawa będzie miał świadomość zawodnika B
    Czy ta świadomość pojawi się dopiero jaksquawk kody pojawią się blisko siebie na ekranie ?


    Być może pytanie i sytuacja są zbyt wyimaginowane, ale bardzo mnie to ciekawi

  2. #2
    Awatar tinek6

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Nowa Iwiczna

    Domyślnie

    W przestrzeni klasy G separacji nie zapewnia się. Pilot może uzyskać na życzenie wskazówkę, lub informację o ruchu ale informator na FISie nie musi widzieć wszystkich a/c (niektóre mogą być bez transpondera). Ale ostateczne zapewnienie separacji leży po stronie pilota.

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez mafiu Zobacz posta
    Być może pytanie i sytuacja są zbyt wyimaginowane, ale bardzo mnie to ciekawi
    Interesuje Cię nie tyle separacja co bezpieczne minięcie się z innym statkiem powietrznym. Zwróć uwagę że dla lotu IFR w przestrzeni klasy G wymagana jest ciągła dwukierunkowa łączność radiowa. Dla ogromnej większości lotów IFR FIS przynajmniej w Polsce jest w stanie zapewnić służbę dozorowania. Oba loty IFR mogą się więc spodziewać informacji o ruchu. W przypadku braku możliwości zapewnienia służby dozorowania informacja o ruchu będzie podana w oparciu o meldunki pozycyjne.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    W Polsce FIS stara się zapewnić "bezpieczne minięcie" nawet pomiędzy dwoma znanymi VFR w przestrzeni klasy G przy widzialności milionXmilion, a IFR tym bardziej jeśli z komunikatu meteo wynika, że widzialność jest słaba ma zapewnioną bardzo dobrą obsługę - w ogóle moim zdaniem polski FIS zapewnia największą pomoc dla pilota porównując do innych krajów Europy, w których latałem. W takich Niemczech głównie klasa E, VFR nawet nie słyszy lotów IFR i wzajemnie (IFR są na Bremen Radar, a VFR na Bremen Info). Możesz lecieć IFR i nagle spod chmur w niewielkiej dziurze wyłoni się piękny, kolorowy balon.

    Inna sprawa, że jeśli w VMC spotkasz się z lotem VFR w przestrzeni klasy D, E, F, G to obowiązują Cię ogólne zasady unikania kolizji, w skrócie prawa wolna, i to, że jesteś IFR to nie znaczy, że jesteś świętą krową, której VFR musi ustępować drogi.
    No i oczywiście informator FIS w przestrzeni klasy G nie ma obowiązku nawet udzielać informacji o innych ruchu IFR jeśli nie ma wolnych mocy przerobowych.
    ruben323 likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie

    Informator ma obowiązek udzielić informacji o ruchu lotowi IFR w przestrzeni klasy G.

  6. #6
    PMM
    PMM jest nieaktywny

    Dołączył
    Aug 2012

    Domyślnie

    Zasadniczo lecąc tą trasą na FL90 połowę trasy i tak przelecisz w przestrzeni C

  7. #7

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    Zapytam trochę inaczej, bo nie do końca powyższe odpowiedzi wyjaśniły mi temat.
    Przepis jest jasny – w G za separację odpowiada dowódca. W VMC jest to w oczywisty sposób „rabialne”.
    Jednak loty IFR w przestrzeni G mogą się odbywać również w IMC. Wtedy wzrok dowódcy skupia się raczej na przyrządach, bo za oknem i tak nic nie widać
    Czy w takiej sytuacji „system” jakoś wspomaga zainteresowanych? Np. FIS ma plany lotu oznaczone jako „potencjalnie konfliktowe”?
    Czy jednak to pilot musi wytworzyć sobie świadomość sytuacyjną na postawie tego co słyszy czyli meldunków innych załóg zgłaszających się do FIS?

  8. #8
    Moderator
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Ponieważ w IMC nie będzie lotów VFR (o których FIS może nie wiedzieć) masz pewność, że dostaniesz kompletną informację o ruchu. Jeżeli konflikt będzie ewidentny to się o tym zapewne również dowiesz i wypracujecie rozwiązanie. Nie oczekuj jednak, że informator odwali za Ciebie całą robotę i Cię "wyseparuje". Tym bardziej, że wcale nie musi mieć całego ruchu w kontakcie radarowym.

    Cytat Zamieszczone przez kad-et Zobacz posta
    Czy jednak to pilot musi wytworzyć sobie świadomość sytuacyjną na postawie tego co słyszy czyli meldunków innych załóg zgłaszających się do FIS?
    "Jednak"? Z takim podejściem do tematu sugeruję nigdy nie planować się w przestrzeni poniżej C.

    BTW: Trochę akademicko, ale tak jak aaben już wyżej pisał, w klasie G nie mówimy stricte o zapewnianiu (lub nie) separacji, bo takiej po prostu nie ma. Ruch ma się bezpiecznie minąć, cokolwiek by przez to rozumieć.

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kad-et Zobacz posta
    Np. FIS ma plany lotu oznaczone jako „potencjalnie konfliktowe”?
    Nie ma czegoś takiego jak konfliktowy plan lotu. Konfliktowy może być rzeczywisty ruch. Tak jak napisałem wcześniej, powinieneś otrzymać informację o ruchu od FIS, co z nią zrobisz i czy jesteś sobie w stanie poradzić w takich warunkach - Twoja sprawa.

  10. #10

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    Dzięki za wyjaśnienia.

    Cytat Zamieszczone przez hawky Zobacz posta
    "Jednak"? Z takim podejściem do tematu sugeruję nigdy nie planować się w przestrzeni poniżej C.
    Nie planuję - ani poniżej ani w C – bo mi nie wolno – na razie mam nadzieję
    Stąd moje dopytywanie, bo dla tych którzy mają IR to pewnie oczywiste.

    Chciałem przez to powiedzieć, że nie wyobrażam sobie podjęcia decyzji o sposobie ominięcia konfliktowego ruch tylko i wyłącznie w oparciu o „wyobraźnię” pilota… Z tego co napisaliście wynika, że generalnie nie ma takiej potrzeby, bo załogi dostaną od FIS niezbędne do takiej decyzji informacje o ruchu. Nie chodzi o to, że FIS „odwali robotę”, ale mając do dyspozycji radar może bardzo pomóc.

  11. #11
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez aaben Zobacz posta
    Nie ma czegoś takiego jak konfliktowy plan lotu.
    Radzieccy inżynierowie z Indra Sistemas nie podzielają tej opinii.
    wiler and SPMRK like this.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  12. #12
    Awatar gliderman13

    Dołączył
    Sep 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez kad-et Zobacz posta
    Dzięki za wyjaśnienia.



    Nie planuję - ani poniżej ani w C – bo mi nie wolno – na razie mam nadzieję
    Stąd moje dopytywanie, bo dla tych którzy mają IR to pewnie oczywiste.

    Chciałem przez to powiedzieć, że nie wyobrażam sobie podjęcia decyzji o sposobie ominięcia konfliktowego ruch tylko i wyłącznie w oparciu o „wyobraźnię” pilota… Z tego co napisaliście wynika, że generalnie nie ma takiej potrzeby, bo załogi dostaną od FIS niezbędne do takiej decyzji informacje o ruchu. Nie chodzi o to, że FIS „odwali robotę”, ale mając do dyspozycji radar może bardzo pomóc.
    Generalnie, w przestrzeni klasy G nie musisz mieć kontaktu radiowego z nikim. FIS ma służyć tylko i wyłącznie jako pomoc dla Ciebie - Twoja sprawa jak z niej i czy z niej skorzystasz. Co więcej latając w "wyższych" klasach w ruchu kontrolowanym w warunkach VMC , nawet IFR-em, poniekąd też jesteś jako dowódca odpowiedzialny za unikanie kolizji.

  13. #13
    Moderator
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez gliderman13 Zobacz posta
    Generalnie, w przestrzeni klasy G nie musisz mieć kontaktu radiowego z nikim.
    Generalnie, to nie powinno się generalizować. W locie IFR masz obowiązek utrzymywać ciągłą łączność dwukierunkową.
    Irik likes this.

  14. #14

    Dołączył
    Feb 2008

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez gliderman13 Zobacz posta
    Generalnie, w przestrzeni klasy G nie musisz mieć kontaktu radiowego z nikim. FIS ma służyć tylko i wyłącznie jako pomoc dla Ciebie - Twoja sprawa jak z niej i czy z niej skorzystasz.
    A potem piloci GA się dziwią, że służby ruchu lotniczego czasem traktują ich z... rezerwą.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •