to zadzwon na wieze i sie zapytaj
simple
Chciałbym liznąć tematu wykonywania konwojerów na lotniskach kontrolowanych w Polsce i mam w związku z tym kilka pytań, bo google mi tak średnio pomaga w rozwianiu wątpliwości.
1. Na jakich lotniskach kontrolowanych w Polsce wykonam touch and go bez żadnych opłat?
2. Jeśli są za to opłaty lub touch and go jest niedozwolone to gdzie zawsze na ten temat znajdę precyzyjne informacje? W AIPie nie umiem tego poprawnie zinterpretować, bo samo touch and go np. nie jest w ogóle wymienione, a od kogoś kto był na danym lotnisku dowiaduję się, że można konwojera zrobić bez problemu albo odwrotnie, że wymagane jest pełne lądowanie, kołowanie i opłata.
W Modlinie bez problemu zrobisz Low Pass - ale low pas bo T&G już będzie za kasę. Na Okęciu raczej nie ma opcji.
Z odmową low passa się nie spotkałem (na EPWA jedynie było oczekiwanie dość długie). W EPKT Pani kontroler sama zachęcała do T&G zamiast low passa
ale powiedza ci czy sa jakies ograniczenia, ew. dostaniesz numer do handlingu jezeli nie beda znali stawek
tak przynajmniej to dziala tam, gdzie zagoscila juz cywilizacja
A czy w internecie nie ma zawsze aktualnego zestawienia lotnisk i ich opłat dla konwojerów i innych operacji GA VFR lub też po prostu miejsca gdzie można na 100% dla wybranego lotniska taką informację przeczytać? Wolałbym uniknąć każdorazowego dzwonienia przed planowaniem trasy, czy aby na pewno na tym lotnisku zrobię touch and go bez opłat. Teraz też chciałbym wiedzieć jaka jest sytuacja dla wszystkich lotnisk kontrolowanych w Polsce i nie wykonywać 25 telefonów.
Musisz być świadomy dwóch rzeczy:
1. Najczęściej touch and go albo low pass wykonujesz w celach treningowych, szkoleniowych, może egzaminacyjnych. Ponieważ nie będziesz miał pierwszeństwa względem wszystkich innych operacji warto zadzwonić na wieżę (jeżeli lecisz tylko przez CTR) ew. też na zbliżanie (jeżeli planujesz podejście IFR lub przelot przez TMA i CTR) w celu skoordynowania wykonania takiego lotu czasowo. Pozwoli to uniknąć długiego oczekiwania, które przecież de facto może być bardziej kosztowne niż opłata za skorzystanie z pasa.
2. Opłata za korzystanie z pasa to opłata na rzecz portu lotniczego, a nie ATC i kontrolerzy najczęściej nie znają wysokości i warunków uiszczania opłat. Aby je potwierdzić zadzwoń do portu lotniczego. Na mniejszych lotniskach powinien tego typu informacje mieć dyżurny operacyjny, na większych jest czasem oddzielny numer telefonu.
Trzeci post: aktualne zestawienie opłat powinno być w AIP Polska Gen 4.1
A jeszcze tak trochę z innej beczki. Jak wygląda kwestia pełnego lądowania na lotniskach kontrolowanych jeśli np. chciałbym sobie zrobić przelot Cessną na EPGD, pozwiedzać miasto i wrócić? Czy wystarczy złożyć plan lotu i po przylocie zostanę pokierowany na ziemi gdzie trzeba czy muszę zapoznać się wcześniej z jakimiś informacjami na temat procedur kołowania, opuszczania samolotu i wyjścia/wejścia przez terminal?
Na początek:
1. Należy bardzo dokładnie przeczytać informacje zawarte w AIP,
2. Należy zapoznać się z NOTAM,
3. Na większości lotnisk kontrolowanych handling jest obowiązkowy, należy więc porozumieć się z daną firmą i umówić na przylot, żeby po wkołowaniu na stanowisko postojowe nie spędzić całego dnia w tym miejscu zamiast zwiedzać miasto.
Zakładki