Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree3Likes
  • 1 Post By saturn5
  • 1 Post By Rocko Silento
  • 1 Post By jordanj

Wątek: Samoloty jednosilnikowe GA z De-ice/IFR

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie Samoloty jednosilnikowe GA z De-ice/IFR


    Polecamy

    Jakie znacie samoloty w GA do IFR z możliwością kontynuowania lotu w warunkach oblodzenia?

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    PC12/TBM/PA46
    Ograniczone SR22, niektóre Cessny 400 (TTx) też. Ale ogólnie latanie w oblodzeniu nigdy nie jest zalecane żadnym tłokowym samolotem.

  3. #3

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    SR22 jest chyba najtanszym takim samolotem (oczywiscie wersja Turbo bedzie lepsza) posiada tak zwane mokre skrzydlo (weeping wing) - plyn antyoblodzeniowy przecieka przez tysiace malych kanalikow, samolot ma certyfikat FIKI (latanie w warunkach oblodzenia). Te duzo drozsze samoloty z silnikami turbosmiglowymi maja bardziej klasyczne systemy anty-oblodzeniowe ktore nie polegaja na zbiorniku z plynem.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Niewiele tych samolotów.

  5. #5

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Bo oblodzenie to trudny temat, nawet o wiele większe samoloty miewają z tym problemy.

  6. #6
    Awatar saturn5

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Taurus-Littrow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez sochasz Zobacz posta
    Niewiele tych samolotów.
    Wynika to z potrzeb rynku. Ludzie kupujacy 1-silnikowe tlokowe samoloty raczej mysla o lataniu na majowke aby podziwiac widoki a nie penetrowaniu chmur z oblodzeniem. Dodatkowo to sa drogie systemy i certyfikacja jest droga. A ci co kupuja turbosmiglowe/odrzutowe samoloty placa miliony, maja zupelnie inne potrzeby i wymagania i oczywiscie nie wyobrazaja sobie samolotu bez systemow antyoblodzeniowych i dlatego dostaja je automatycznie.
    Ostatnio edytowane przez saturn5 ; 05-12-2017 o 21:04
    Krótka Prosta likes this.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Wybrane egzemplarze C-182 - mokre skrzydło.

  8. #8

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Zasadniczo to wiele samolotów ma jakąś antyoblodzeniówkę ale bardziej po to aby się ratować, a nie aby intencjonalnie lecieć w lód. Starsze Cirrusy bez certyfikatu FIKI mają, Cessna 182 czy Socata 20 też mogą mieć.

    Z dwusilnikowych tłokowych to Diamond 42, Piper Seneca i wiele innych.

    Z samolotów jednosilnikowych, tłokowych do latania all weather godna uwagi może być Cessna P206 Centurion lub Piper Malibu Mirage. Oba mają deicing boots, a nie płyn, który po pierwsze się kiedyś kończy, a po drugie jest strasznie drogi. Poza tym oba mają hermetyzowaną kabinę i radar pogodowy (oczywiście zależy od wersji wyposażenia).

    Tylko koszt takiego samolotu (używanego) to zdecydowanie powyżej bańki, a nowy to 1,1 bańki tylko USD (Mirage).

    ... i najważniejsza zasada. W warunkach oblodzenia się nie lata, tylko się je pospiesznie przelatuje i kontynuuje lot poza nimi. Najczęściej to wygląda tak, że startujemy, wpadamy w lód, wlatujemy nad chmury i już nie lodzi (bo nie ma wilgoci). Zniżamy, przelatujemy przez lód i już nie lodzi bo jest ciepło (zimą lodzi praktycznie do parteru jeśli jest wilgotne powietrze).

    Tacy co latali w lodzie raczej dobrze nie skończyli np. pewien amerykański ATR-72, który wykonywał holding w warunkach oblodzenia. Niby instrukcja niezabrania ale praktyka pokazała, że nikt nie przeżył. Znam też przypadki zablokowania sterów wysokości przez lód w Cessnie 421 czy którejś z tych (Golden Eagle lub Chancellor - nie pamiętam). Generalnie to latanie małym samolotem w takich warunkach to śliska sprawa.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  9. #9
    Awatar Rocko Silento

    Dołączył
    Jan 2012
    Mieszka w
    Between EPMI & EPSC

    Domyślnie

    Przepraszam za offtopic, ale...
    JordanJ, nie myślałeś o kontynuowaniu bloga?
    psiapsius likes this.


  10. #10

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Jordanj


    Z tym holdingiem ATR to świetny przykład. Diabelnie niebezpieczne zjawisko te oblodzenie.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie


    Polecamy

    Kontynuuję tylko z małą intensywnością bo roboty dużo i nie mam kiedy pisać. ..., ale coś tam ostatnio naskrobałem i będą kolejne wpisy uzupełnione.
    Rocko Silento likes this.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •