Pokaż wyniki od 1 do 11 z 11
Like Tree2Likes
  • 2 Post By kitenation

Wątek: Motogodzina

  1. #1

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie Motogodzina


    Polecamy

    Cześć,

    Wiem, że podobne tematy już były, ale nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytania. Bardzo często rozliczenie wynajmu samolotu jest robione wg. licznika motogodzin.

    Generalnie jak jest liczona motogodzina wiem, w uproszczeniu: czas pracy silnika * obory / obroty znamionowe. Czyli np. jak na przelocie mamy 2000 obrotów a silnik ma znamionowe 2400, to każda minuta lotu daje 50 sekund na liczniku motogodzin.

    Pytanie jak to wygląda w przypadku samolotu z śmigłem stałoobrotowym? Producent przewiduje np. zakres normalnych obrotów dla przelotu 2000-2400. Obroty znamionowe to 2400.

    Jak tutaj będzie liczona motogodzina? Tak samo jak w przykłądzie powyzej? Bo wtedy w zależności od obrotów ustawionych przez pilota różna będzie jej wartość. Dla 2400 będzie 1 do 1 a dla 2000 będzie 0,83/1.

    Będę wdzięczny za rozjaśnienie tematu.

  2. #2

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    teraz_na_wsi

    Domyślnie

    Tak jak powiedziałeś. Zależy jaka jest ta wartość normatywna, np w elektronicznych JP Instruments jest to odnoszone do Average cruise RPM i kumulowane z interwałem sekundowym. Zatem przy RPMach zgodych z tym średim RPM tachTime=HOBBS Time, przy innych RPMach jest przeliczane i wychodzi mniej lub więcej.

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    A to Ciekawe bo akurat takie rozwiązanie jest mocno niekorzystne dla wynajmującego, gdyż w wielu fazach lotu (start, wznoszenie, podejście, GA) używane są obroty maksymalne, więc de fakto za godzinę pracy silnika płaci się więcej niż silnik faktycznie przepracował wg MTH.

  4. #4
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Z jednej strony tak ale z drugiej to fazy lotu w których spalanie i zużycie silnika jest największe.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  5. #5

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Czy ja wiem czy w trakcie approach, gdzie na zniżaniu raczej na małęj mocy sie leci to takie spalanie i zużycie jest wysokie? to/ga, climb ok.

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2012
    Mieszka w
    teraz_na_wsi

    Domyślnie

    Z tego co pamiętam w tym JP ten parametr Average cruiise RPM można ustawiać, oczywiście na etapie konfiguracji systemu. Wszystko zależy jak latasz tym samolotem.
    Jak wozisz nim skoczków i robisz za windziarza to 90% lotu jest na maksymalnych parametrach, jak wozisz turystów widokowo to wręcz odwrotnie. Może więc trzeba się dogadywać na poziomie ceny za godzinę lotu zależnie od rodzaju działalności którą prowadzisz. Nie wiem, Tak to wymyślili i tak to już jest

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie

    Może nie do końca na temat ale mam pytanko, wybaczcie, że trochę laickie. Nigdy nie pożyczałem samolotu w celach turystycznych i zastanawia mnie czy ATO pożyczają samolot w cenie netto czy brutto? Różnica jest znacząca. Wiem tylko że szkolenia zawodowe zwolnione są z podatku. A co jeśli pilot z CPL pożycza samolot?

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    +VAT chyba że masz umowę na szkolenie.

  9. #9
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Z ciekawości: jak jest rozliczany wynajem np. na weekend? Domyślam się, że odpowiedź brzmi "zależy jak się umówisz z właścicielem". Ale jaka jest najczęstsza forma rozliczenia takiego wynajęcia samolotu w aeroklubach, czy szkołach? Szkoły w ogóle wypożyczą komuś samolot na całe dni?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  10. #10

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Oczywiście wynajem, chociażby był to wynajem dokonywany przez 2 pilotów liniowych na raz w celach zarobkowych będzie z 23% VAT - wynika to z przepisów o podatku od towarów i usług i inaczej być nie może. Często nawet wynajem na egzaminy jest z 23% VAT (nawet egzamin do CPL), chyba że ośrodki upychają to jakoś w szkolenie, co moim zdaniem jest wątpliwe pod kątem ryzyka podatkowego.

    Co do wypożyczenia na weekend - wszystko zależy od kogo bierzesz samolot, w przypadku ATO bywa różnie, niektóre dają (z regóły Ci z mniejszym obłożeniem), ale stawiają warunki - np. musisz wylatać min. 4h dziennie (czyli np. jeśli bierzesz samolot na 3 dni to musisz wylatać / zapłacić za 12 h). W pyrzpadku większości babickiego mordoru, gdzie samoloty nie zdążą ostygnąc pomiędzy poszczególnymi uczniami raczej nikt ci samolotu na weekend nie da, bo po prostu samolot więcej zarobi tłukąć się dookołą CTR Warszawy.

    W przypadku prywatnych maszych jest dużo łatwiej - samolot i tak stoi i tak stoi i ja np. nie miałem problemu pożyczyć samolotu na tydzień, żeby polecieć na wakacje, gdzie w jedną stronę było kilka godzin lotu. Po prostu włąścicel "po znajomości" mi go oddał, żebym poleciał, on latał następny weekend.
    frik and buzz like this.

  11. #11

    Dołączył
    Jun 2012

    Domyślnie


    Polecamy

    Dzięki za odzew. A co polecacie na przeloty w 4 osoby? Wiadomo, że najlatwiej znalezc C-172, jednak może macie jakieś alternatywy? Ps28? Trochę drogi. Może tb9 lub tb10? Może czasem warto dopłacić 100zl za godzinę i mieć 10-20kts większą przelotowa. Nie zależy mi tak na nalocie jak na sprawnym i stosunkowo tanim podróżowaniu. Może ktoś jeszcze podzieli się doświadczeniem w wypożyczaniu i podróżowaniu.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •