Cześć wszystkim ;)
Mam pytanie odnośnie przyrządów w cockpicie. A mianowicie, które z nich działają bez pompy podciśnienia?
Wersja do druku
Cześć wszystkim ;)
Mam pytanie odnośnie przyrządów w cockpicie. A mianowicie, które z nich działają bez pompy podciśnienia?
Raczej pytanie powinno brzmieć które działają. Rozumiem, że móimy o prostej konstrukcji typu mała cessna, piper, itp. Na podciśnienie działa z regóły sztuczny horyzon i żyrokompas. turn indicator z regóły jest elektryczny jako backup dla awarii tych zasilanych podciśnieniowo.
Zakładając, że masz na myśli standardowe przyrządy, (6-cio pak + wskaźniki), to podciśnieniem z pompy na silniku nie są zasilane:
- Busola magnetyczna
- Wysokościomierz
- Wariometr
- Zakrętomierz (najczęściej elektryczny)
- Koordynator zakrętów (kulka)
- Obrotomierz (jest mechaniczny albo elektroniczny)
- Wskaźniki różne (zasilane elektrycznie), z wyłączeniem wskaźnika podciśnienia (chociaż to dyskusyjne: przy braku podciśnienia on nadal działa, tylko pokazuje 0)
(Przy okazji: jest polskie słowo kokpit)
Nie bardzo, koordynator zakrętu występuje zwykle z chyłomierzem w jednej obudowie ale to nie stanowi o zmianie nazwy przyrządu. W zakrętomierzu ramka giroskopu jest w płaszczyźnie poziomej, dlatego zakrętomierz reaguje tylko na prędkość kątową odchylenia. Jeżeli w pierwszej fazie zakrętu statek powietrzny zacznie się tylko przechylać to wskazówka zakrętomierza nie pokaże nic, mimo, że rozpoczęliśmy manewr. Koordynator zakrętu ma ramkę pochyloną dlatego wskazuje również prędkość kątową przechylenia. Tym się różni zakrętomierz od koordynatora zakrętu, a nie czy występuje z kulką czy bez.