Pokaż wyniki od 1 do 15 z 15
Like Tree3Likes
  • 2 Post By aaben
  • 1 Post By Omega98

Wątek: Pytanie odnośnie AN-2

  1. #1
    new
    new jest nieaktywny

    Dołączył
    Jan 2011

    Domyślnie Pytanie odnośnie AN-2


    Polecamy

    Hej
    Mam takie pytanie dla tych co latali na Antku, poniżej zamieszczam film

    https://www.youtube.com/watch?v=Bfp5_gcgLtI

    Czy taki obrót sytuacji jest spowodowany błędem pilotażowym związanym z przekroczeniem krytycznych kątów natarcia, czy po prostu pilot sobie źle policzył?

  2. #2

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Nie latałem na An-2 ale fizyka dotyczy wszystkich statków powietrznych, więc odpowiem. W zakręcie z przechyleniem 90st wektor siły nośnej skierowany ku górze praktycznie nie istnieje. Jedyne co może spowodować, że samolot utrzyma/wolniej straci wysokość jest siła odśrodkowa. Ten samolot wszedł w zakręt na małej wysokości i to jeszcze na zniżaniu i ten zakręt miał przechylenie zbliżone o ile nie równe 90 st.

    Taka ciekawostka. Przeciążenie w zakręcie skoordynowanym (bez utraty wysokości lub jak kto woli kulka w środku) wynosi 1/cos kąta przechylenia. Skoro cos 90 st. wynosi 0 to można powiedzieć, że przeciążenie w takim zakręcie rosłoby do nieskończoności.

    Tu masz wyjaśnione wraz z wykresami.
    Load Factors in Steep Turns
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Tak myślałem że w toku tej dyskusji wyjdzie że w zakręcie z przychyleniem 90 st. samolot nie wytwarza siły nośnej lub inna temu podobna bzdura.
    Kazor and martineho like this.

  4. #4

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Oczywiście, że wytwarza ale jej wektor (w zasadzie to pionowa składowa tego wektora) skierowany ku górze jest bardzo niewielki.

    W zakręcie w osi poziomej działają dwie siły. Składowa boczna wektora siły nośnej samolotu oraz siła odśrodkowa. Przy przechyleniu 90 st. praktycznie cała siła nośna to składowa boczna. Ta siła "dociąga" samolot do środka zakrętu, coś jak sznurek na końcu którego jest obciążnik i którym kręcimy w kółko. Siła odśrodkowa z kolei odpycha obciążnik (w tym wypadku samolot) od środka zakrętu.

    Wzór na promień zakrętu to r = v^2 / g * tan(kąt przechylenia)

    Dla przechylenia 90 st. tangens ma wartość nieskończoną.

    Czysto teoretycznie dałoby się wykonać zakręt z przechyleniem 90 st. bez utraty wysokości tylko konieczna byłaby odpowiednio duża prędkość i odporność konstrukcji na obciążenie. Tak samo jak można kręcić nakrętką stalową przywiązaną do sznurka pomimo, że sama nakrętka nie wytwarza istotnej siły nośnej.

    84 st. przechylenia dają load factor ok 9G, a 85 st. ok. 12G i to jest chyba maks możliwości obecnych myśliwców.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  5. #5
    Awatar mux84

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    fizyka dotyczy wszystkich statków powietrznych, więc odpowiem. W zakręcie z przechyleniem 90st wektor siły nośnej skierowany ku górze praktycznie nie istnieje. Jedyne co może spowodować, że samolot utrzyma/wolniej straci wysokość jest siła odśrodkowa
    Naprawdę nie widziałeś nigdy lotu prostoliniowego z przechyleniem 90 stopni?

  6. #6

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Prostoliniowy z przechyleniem 90 st. ? Nie widziałem i zastanawiam się, który samolot i z jak wychylonymi powierzchniami sterowymi może lecieć prosto z przechyleniem 90 st. ;-)
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Oczywiście mówię o locie samolotu (czyli zakładam, że siła nośna wytwarzana jest przez płatowiec), a silnik napędza samolot (daje mu prędkość postępową). Jeśli samolot ma nadmiar mocy to może nawet zawis wykonać muskając statecznikiem ziemię ale do takiego manewru to mu skrzyła nie są potrzebne, więc pytanie czy to jest jeszcze samolot.

    No i można mieć przez jakiś czas samolot pod takim kątem, że część ciągu skierowana jest w dół zastępując siłę nośną ale to znów dotyczy raczej samolotów akrobacyjnych, niektórych wojskowych i przede wszystkim modeli RC, których stosunek mocy do masy jest często nie do osiągnięcia w samolotach załogowych.

    https://www.youtube.com/watch?v=wrkbebC4it0 ... no i nie wiem który samolot akrobacyjny ma aż taki nadmiar mocy.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Przed dalszą dyskusją sugeruję ustalić sobie co kto rozumie pod pojęciem "lot prostoliniowy z przechyleniem 90*".
    Polecam też rozgrzewkę intelektualną rozpatrując zagadnienie czy wznoszenie (lub nurkowanie) z kątem 90* jest lotem prostoliniowym czy też nie...

    @Jordan był szybszy...

  9. #9

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez new Zobacz posta
    Hej
    Mam takie pytanie dla tych co latali na Antku, poniżej zamieszczam film

    https://www.youtube.com/watch?v=Bfp5_gcgLtI

    Czy taki obrót sytuacji jest spowodowany błędem pilotażowym związanym z przekroczeniem krytycznych kątów natarcia, czy po prostu pilot sobie źle policzył?
    Trochę czasu zajęło mi odnalezienie artykułu, ale się udało: https://dlapilota.pl/wiadomosci/flig...tnosci-do-lotu
    To dużo wyjaśnia, a ponadto jako osoba latająca kiedyś na antku uważam że taki obrót sytuacji spowodowany był błędem pilotażowym, głównie polegającym tym że załoga nie do końca wiedziała co chce zaprezentować i jak się uratować gdy manewr nie wyjdzie.

  10. #10
    Awatar mux84

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Prostoliniowy z przechyleniem 90 st. ? Nie widziałem i zastanawiam się, który samolot i z jak wychylonymi powierzchniami sterowymi może lecieć prosto z przechyleniem 90 st. ;-)
    https://www.youtube.com/watch?v=Byl8SPA3J3U od 2:10

  11. #11
    Awatar Cruiser

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Ster kierunku pewnie wychylony na maxa a śmigło robi robotę. Jeszcze trochę lepsza sprawność śmigła a mógłby się podwiesić.
    Ale nijak nie jest to lot, gdzie wektor jest równoległy do powierzchni ziemi.

  12. #12

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Nowe

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    W zakręcie w osi poziomej działają dwie siły. Składowa boczna wektora siły nośnej samolotu oraz siła odśrodkowa. Przy przechyleniu 90 st. praktycznie cała siła nośna to składowa boczna. Ta siła "dociąga" samolot do środka zakrętu, coś jak sznurek na końcu którego jest obciążnik i którym kręcimy w kółko. Siła odśrodkowa z kolei odpycha obciążnik (w tym wypadku samolot) od środka zakrętu.
    Newton twierdził, że jeśli dwie siły się równoważa (twoja "boczna wektora siły nośnej" - czyli dośrodkowa oraz odśrodkowa, a w rzeczywistości to siła pozorna) to ciało porusza się ruchem prostoliniowym. (Pomijam celowo dzialanie innych sił). Tak naprawdę Newton miał i ma rację Na ten układ który przedstawiasz działa jedynie siła dośrodkowa.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Siły dośrodkowa i odśrodkowa nie równoważą się! Nie można ich przyjąć równocześnie. To, która z nich wystąpi, zależy od tego, jaki układ (inercjalny czy nieinercjalny) przyjmiemy!
    jordanj likes this.
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  14. #14

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Aerodynamic Forces in Flight Maneuvers (Part One) – Forces in Turns

    Powyższy artykuł wyjaśnia jak samolot skręca. Nie bez powodu zakręt skoordynowany nazywa się po angielsku balanced turn.

    Gdyby jednak siły się równoważyły to samolot by nie skręcał gdyż nie byłoby momentu, który ten skręt inicjuje. Siły działające na samolot w zakręcie są rzeczywiste (m. in. siła dośrodkowa będąca poziomą składową siły nośnej) i pozorne (m.in. siła odśrodkowa).

    https://aviation.stackexchange.com/q...ponent-is-zero

    Z uwzględnieniem sił pozornych zakręt jest zbalansowany (dzięki temu też kulka jest w środku i kawa nie wylewa się z kubka), a tylko analizując siły rzeczywiste siła dośrodkowa dociąga samolot do końca zakrętu.
    Pozdrawiam,
    Jordan Jasiński
    http://skyisthelimit.aero

  15. #15

    Dołączył
    Aug 2009
    Mieszka w
    Nowe

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez Omega98 Zobacz posta
    Siły dośrodkowa i odśrodkowa nie równoważą się! Nie można ich przyjąć równocześnie. To, która z nich wystąpi, zależy od tego, jaki układ (inercjalny czy nieinercjalny) przyjmiemy!
    Prawidłowo - występuje albo tylko dośrodkowa, albo obie naraz , innych mozliwosci brak - w zależności oczywiście od przyjętego układu. W rozwazaniu z Antkiem - występuje tylko dośrodkowa, inaczej nie ma to sensu, bo przecież nie rozważamy ruchu pilota względem Antka, A ruch Antka względem ziemi (albo pilota jak kto woli)

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •