A jak brzmi pytanie? W FIR Warszawa poziom przejściowy to FL80/FL90, więc nie uświadczysz poziomów PL35, czy FL55.
Witam
Właśnie przygotowuje sie do egzaminu z prawa lotniczego i mam pytanie odnośnie poziomów lotu.
przerabiam pytania które są dostępne w internecie i nijak nie mogę zrozumiec czym kierował się autor pytań.
Poziomy przelotów z tego co wiem w lotach VFR przechodzą co 1000ft na kierunkach: 0-179 stopni- FL35,55,75,95
Na kierunkach 180-359 stopni- FL45,65,85,105
odpowiedzi są podane w metrach, i nijak ma się ich zamiana:
prawidłowe odpowiedzi według autora pytań:
np:600 metrów wychodzi mi-1830 ft
np:650 metrów wychodzi mi-1980 ft
np 1350 metrów wychodzi mi-4120 ft
to chyba bardziej poziomy przelotów IFR?
Jak to ma się wszystko do realu?
Można zawsze wykuć pytania ale to przecież nie o to chodzi?
proszę o porade bardziej doświadczonych kolegów.
Które wartości wyglądają ci bardziej na poziomy IFR?
Roger, roger, but say again.
Ja wiem ze poziomy przelotów podaje się powyżej poziomu przejściowego.
Ale zgodnie z oficjalna publikacją pansa:
http://www.ais.pansa.pl/vfr/aippliki/EP_ENR_1_4_en.pdf
podane są poziomy przelotów.
A pytanie brzmi zazwyczaj tak:
Jeżeli w zezwoleniu kontroli ruchu lotniczego nie podano inaczej i
jeżeli będzie zachowana minimalna wysokość nad gęstą zabudową miast lub
osiedli, lub nad zgromadzeniem osób na wolnym powietrzu, lot VFR w FIR
Warszawa w przestrzeni powietrznej klasy C, w przelocie poziomym, może być
wykonany na:
Wysokości bezwzględnej i do wyboru np;
600m
650m
850m
1250m
1350m
1450m
1550m
1750m
FL65
FL75
Tak trochę niedokładnie te wysokości są podane do poziomów przelotów, pytania bardziej do wykucia niż do logicznego rozumowania.
A jak latacie w realu ? odnośnie tych poziomów przelotu? Jak sztywno staracie się trzymać tych wysokości?
IFR
FL10,20, 30, 40, 50
Masz do wyboru 10 odpowiedzi w pytaniu? Zazwyczaj w takich pytaniach odpowiedzi są tak ułożone, że masz np. wysokość w metrach powyżej wysokości przejściowej, poziom lotu poniżej poziomu przejściowego, wysokość poniżej minimalnej dopuszczalnej wysokości nad zabudową etc. i czwartą, właściwą.
Przykładowe pytanie:
Jeżeli nie podano inaczej w zezwoleniu kontroli ruchu i jeżeli bedzie zachowana minimalna odległosc nad gesta zabudowa miast, lub osiedli zgromadzen osob na otwartym powietrzu lot vfr w fir warszawa mozna wykonac na :
FL55
FL75
wysokosci bezwglednej 1550
FL180
A to 1550 to w stopach? Stawiałbym na tę odpowiedź, gdyż poniżej 3000ft nie trzeba trzymać się ustalonych poziomów przelotu.
a i b nie mają zastosowania w FIR EPWA, poziomem przejściowym, czyli najniższym dostępnym jest FL80 lub FL90, Jeśli ciśnienie spadnie poniżej 995 hPa,
c - poza obszarami zwartej zabudowy miast i osiedli oraz poza zgromadzeniami osób możesz wykonywać lot na wysokości 150 m AGL.
1550 ft, to 472 metry, Jeśli elewacja jest mniejsza niż 322 metry, to możesz śmiało lecieć, jeśli wyższa, to nie. Do pytania powinna być dodana jakaś mapka czy coś ;-)
Jeśli wysokość podana jest w metrach, to automatycznie elewacja terenu może podskoczyć do 1400, a zatem praktycznie w całym FIR-ze, poza obszarami pasm górskich. 1550 m, to nadal poniżej wysokości przejściowej (6500ft, 2000m), więc po warstwie przejściowej się nie szwendasz, na flajtlewele się przestawiać nie musisz.
d - poziomy VFR-owe, to poziomy połówkowe, z "piątką" na końcu. Czyli na FL185 wolno, na FL175 też, a na FL180-nie.
Ergo - zostaje c, ale nie wszędzie ;-)
M..M
No a według autora pytania prawidłowa odpowiedz to: B - FL75
I być tu mądry:P skad, przecież FL55 też mogłoby być w lotach VFR
http://www.ais.pansa.pl/vfr/aippliki/EP_ENR_1_4_en.pdf
Pod koniec tekstu jest podana tabela poziomów przelotu VFR, i wartości które są w poziomie przejściowym czyli: FL75 i FL85 również są ujęte do wykorzystywania. Czyli można w nich latać z tego wychodzi... I mam teraz trochę namięszane w głowie jako uczeń,...
Ja wszystko rozumiem, że poziomy lotów to są do FL80-90 poniżej mamy transition level, zmieniamy nastawy na QNH i podajemy wysokość bezwzględną w ft, w drugą stronę od 6500..
Ale dobrze zgłębiając temat i czytając różne publikacje, wyczytałem że po zmianie nastawy na QNH, również możemy podawać FL
np FL25, i tak się również robi na świecie, szybciej podamay FL25 przez radio niż 2500 ft (komunikacja w jezyku angielskim.,)
Ale oczywiscie nie zgrywam tutaj jakiegoś eksperta , tylko pytam bardziej doświadczonych kolegów jak to jest?
Bo na szkoleniu inaczej, a teraz ucząc się do egzaminu analizując pytania jest inaczej.
A jak latacie na codzień? przeloty na jakich wysokościach? w zależności od kursów magnetycznych?
Faktycznie według tego co podaje PANSA?
Lecąc na 1000ft na ciśnieniu 1013,2 hPa zgodnie z przepisami i opublikowaną tabelą lecisz (nieświadomie) na poziomie FL 10. Czy ma to jakiekolwiek znaczenie lub zastosowanie? No nie bardzo.
Albo wznosząc przy wysokim QNH i tnąc 6500 przestawiasz wysokościomierz na STD i masz nagle na budziku 6000. Kontroler pyta o wysokość i co podasz? Ano FL60
Odwrotnie - zniżając i tnąc FL80 zmieniasz ciśnienie ze STD na wysokie QNH i nagle jesteś już nie na FL80 tylko na 8500 ft.
Takie tam akademickie dywagacje.
Pierwsze słyszę. U nas nie radzę z tym eksperymentować, szczególnie w kontrolowanej
Zakładki