Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
Like Tree10Likes

Wątek: Poziomy przelotów VFR

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie Poziomy przelotów VFR


    Polecamy

    Witam
    Właśnie przygotowuje sie do egzaminu z prawa lotniczego i mam pytanie odnośnie poziomów lotu.
    przerabiam pytania które są dostępne w internecie i nijak nie mogę zrozumiec czym kierował się autor pytań.
    Poziomy przelotów z tego co wiem w lotach VFR przechodzą co 1000ft na kierunkach: 0-179 stopni- FL35,55,75,95
    Na kierunkach 180-359 stopni- FL45,65,85,105

    odpowiedzi są podane w metrach, i nijak ma się ich zamiana:
    prawidłowe odpowiedzi według autora pytań:
    np:600 metrów wychodzi mi-1830 ft
    np:650 metrów wychodzi mi-1980 ft
    np 1350 metrów wychodzi mi-4120 ft

    to chyba bardziej poziomy przelotów IFR?
    Jak to ma się wszystko do realu?

    Można zawsze wykuć pytania ale to przecież nie o to chodzi?
    proszę o porade bardziej doświadczonych kolegów.

  2. #2
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    A jak brzmi pytanie? W FIR Warszawa poziom przejściowy to FL80/FL90, więc nie uświadczysz poziomów PL35, czy FL55.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  3. #3
    Awatar atccontroller

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Które wartości wyglądają ci bardziej na poziomy IFR?
    Roger, roger, but say again.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    A jak brzmi pytanie? W FIR Warszawa poziom przejściowy to FL80/FL90, więc nie uświadczysz poziomów PL35, czy FL55.
    Ja wiem ze poziomy przelotów podaje się powyżej poziomu przejściowego.
    Ale zgodnie z oficjalna publikacją pansa:

    http://www.ais.pansa.pl/vfr/aippliki/EP_ENR_1_4_en.pdf
    podane są poziomy przelotów.

    A pytanie brzmi zazwyczaj tak:

    Jeżeli w zezwoleniu kontroli ruchu lotniczego nie podano inaczej i
    jeżeli będzie zachowana minimalna wysokość nad gęstą zabudową miast lub
    osiedli, lub nad zgromadzeniem osób na wolnym powietrzu, lot VFR w FIR
    Warszawa w przestrzeni powietrznej klasy C, w przelocie poziomym, może być
    wykonany na:

    Wysokości bezwzględnej i do wyboru np;
    600m
    650m
    850m
    1250m
    1350m
    1450m
    1550m
    1750m
    FL65
    FL75

    Tak trochę niedokładnie te wysokości są podane do poziomów przelotów, pytania bardziej do wykucia niż do logicznego rozumowania.
    A jak latacie w realu ? odnośnie tych poziomów przelotu? Jak sztywno staracie się trzymać tych wysokości?

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    IFR
    FL10,20, 30, 40, 50

  6. #6
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Masz do wyboru 10 odpowiedzi w pytaniu? Zazwyczaj w takich pytaniach odpowiedzi są tak ułożone, że masz np. wysokość w metrach powyżej wysokości przejściowej, poziom lotu poniżej poziomu przejściowego, wysokość poniżej minimalnej dopuszczalnej wysokości nad zabudową etc. i czwartą, właściwą.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  7. #7

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    Przykładowe pytanie:
    Jeżeli nie podano inaczej w zezwoleniu kontroli ruchu i jeżeli bedzie zachowana minimalna odległosc nad gesta zabudowa miast, lub osiedli zgromadzen osob na otwartym powietrzu lot vfr w fir warszawa mozna wykonac na :

    FL55
    FL75
    wysokosci bezwglednej 1550
    FL180

  8. #8
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    A to 1550 to w stopach? Stawiałbym na tę odpowiedź, gdyż poniżej 3000ft nie trzeba trzymać się ustalonych poziomów przelotu.

  9. #9
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SzymonS Zobacz posta
    Przykładowe pytanie:
    Jeżeli nie podano inaczej w zezwoleniu kontroli ruchu i jeżeli bedzie zachowana minimalna odległosc nad gesta zabudowa miast, lub osiedli zgromadzen osob na otwartym powietrzu lot vfr w fir warszawa mozna wykonac na :

    FL55
    FL75
    wysokosci bezwglednej 1550
    FL180
    a i b nie mają zastosowania w FIR EPWA, poziomem przejściowym, czyli najniższym dostępnym jest FL80 lub FL90, Jeśli ciśnienie spadnie poniżej 995 hPa,

    c - poza obszarami zwartej zabudowy miast i osiedli oraz poza zgromadzeniami osób możesz wykonywać lot na wysokości 150 m AGL.
    1550 ft, to 472 metry, Jeśli elewacja jest mniejsza niż 322 metry, to możesz śmiało lecieć, jeśli wyższa, to nie. Do pytania powinna być dodana jakaś mapka czy coś ;-)
    Jeśli wysokość podana jest w metrach, to automatycznie elewacja terenu może podskoczyć do 1400, a zatem praktycznie w całym FIR-ze, poza obszarami pasm górskich. 1550 m, to nadal poniżej wysokości przejściowej (6500ft, 2000m), więc po warstwie przejściowej się nie szwendasz, na flajtlewele się przestawiać nie musisz.

    d - poziomy VFR-owe, to poziomy połówkowe, z "piątką" na końcu. Czyli na FL185 wolno, na FL175 też, a na FL180-nie.

    Ergo - zostaje c, ale nie wszędzie ;-)

    M..M

  10. #10

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    No a według autora pytania prawidłowa odpowiedz to: B - FL75
    I być tu mądry:P skad, przecież FL55 też mogłoby być w lotach VFR

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez m..m Zobacz posta
    a i b nie mają zastosowania w FIR EPWA, poziomem przejściowym, czyli najniższym dostępnym jest FL80 lub FL90, Jeśli ciśnienie spadnie poniżej 995 hPa,

    c - poza obszarami zwartej zabudowy miast i osiedli oraz poza zgromadzeniami osób możesz wykonywać lot na wysokości 150 m AGL.
    1550 ft, to 472 metry, Jeśli elewacja jest mniejsza niż 322 metry, to możesz śmiało lecieć, jeśli wyższa, to nie. Do pytania powinna być dodana jakaś mapka czy coś ;-)
    Jeśli wysokość podana jest w metrach, to automatycznie elewacja terenu może podskoczyć do 1400, a zatem praktycznie w całym FIR-ze, poza obszarami pasm górskich. 1550 m, to nadal poniżej wysokości przejściowej (6500ft, 2000m), więc po warstwie przejściowej się nie szwendasz, na flajtlewele się przestawiać nie musisz.

    d - poziomy VFR-owe, to poziomy połówkowe, z "piątką" na końcu. Czyli na FL185 wolno, na FL175 też, a na FL180-nie.

    Ergo - zostaje c, ale nie wszędzie ;-)

    M..M
    Dlaczego poziomy FL55 i 75 nie mają mieć zastosowania??

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    http://www.ais.pansa.pl/vfr/aippliki/EP_ENR_1_4_en.pdf

    Pod koniec tekstu jest podana tabela poziomów przelotu VFR, i wartości które są w poziomie przejściowym czyli: FL75 i FL85 również są ujęte do wykorzystywania. Czyli można w nich latać z tego wychodzi... I mam teraz trochę namięszane w głowie jako uczeń,...

  13. #13
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SzymonS Zobacz posta
    Dlaczego poziomy FL55 i 75 nie mają mieć zastosowania??
    Bo są poniżej przejściowego FL, a w warstwie przejściowej nie wykonuje się przelotów.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  14. #14

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Bo są poniżej przejściowego FL, a w warstwie przejściowej nie wykonuje się przelotów.
    No okey, jeśli chodzi o poziom FL75 to faktycznie, jest to powyżej 6500 a FL80 lub FL90 to rozumiem nie używamy, A FL55 według przepisów może być normalnie wykorzystany. Proszę spojrzeć na tabelkę przelotów VFR, publikacja PANSA, do której wysyłałem link,

  15. #15
    ModTeam
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SzymonS Zobacz posta
    A FL55 według przepisów może być normalnie wykorzystany.
    Jak? Zniżając przez FL80/90 przestawiasz wysokościomierz na QNH, więc lecisz wg wysokości bezwzględnej, a nie poziomu lotu.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  16. #16

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SzymonS Zobacz posta
    No okey, jeśli chodzi o poziom FL75 to faktycznie, jest to powyżej 6500 a FL80 lub FL90 to rozumiem nie używamy, A FL55 według przepisów może być normalnie wykorzystany. Proszę spojrzeć na tabelkę przelotów VFR, publikacja PANSA, do której wysyłałem link,
    Tam jest tylko mowa o poziomie lotu w odniesieniu do magnetycznego kąta drogi, a nie w odniesieniu do QNH/QNE/TA/TL. Bo jak się w to wczytać, to poziomy lotu są takie same dla VFR i dla IFR, co już zupełnie trudno zrozumieć.

  17. #17

    Dołączył
    Oct 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez SzymonS Zobacz posta
    No a według autora pytania prawidłowa odpowiedz to: B - FL75
    I być tu mądry:P skad, przecież FL55 też mogłoby być w lotach VFR
    To czemu B poprawne w sumie ...?

  18. #18
    Awatar mux84

    Dołączył
    Jul 2013

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    Bo są poniżej przejściowego FL, a w warstwie przejściowej nie wykonuje się przelotów.
    Czy jest przepis, który zabrania lecieć na FL75?
    Krótka Prosta likes this.

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2019

    Domyślnie

    Ja wszystko rozumiem, że poziomy lotów to są do FL80-90 poniżej mamy transition level, zmieniamy nastawy na QNH i podajemy wysokość bezwzględną w ft, w drugą stronę od 6500..
    Ale dobrze zgłębiając temat i czytając różne publikacje, wyczytałem że po zmianie nastawy na QNH, również możemy podawać FL
    np FL25, i tak się również robi na świecie, szybciej podamay FL25 przez radio niż 2500 ft (komunikacja w jezyku angielskim.,)
    Ale oczywiscie nie zgrywam tutaj jakiegoś eksperta , tylko pytam bardziej doświadczonych kolegów jak to jest?
    Bo na szkoleniu inaczej, a teraz ucząc się do egzaminu analizując pytania jest inaczej.

    A jak latacie na codzień? przeloty na jakich wysokościach? w zależności od kursów magnetycznych?
    Faktycznie według tego co podaje PANSA?

  20. #20
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Lecąc na 1000ft na ciśnieniu 1013,2 hPa zgodnie z przepisami i opublikowaną tabelą lecisz (nieświadomie) na poziomie FL 10. Czy ma to jakiekolwiek znaczenie lub zastosowanie? No nie bardzo.

    Albo wznosząc przy wysokim QNH i tnąc 6500 przestawiasz wysokościomierz na STD i masz nagle na budziku 6000. Kontroler pyta o wysokość i co podasz? Ano FL60

    Odwrotnie - zniżając i tnąc FL80 zmieniasz ciśnienie ze STD na wysokie QNH i nagle jesteś już nie na FL80 tylko na 8500 ft.

    Takie tam akademickie dywagacje.

    Cytat Zamieszczone przez SzymonS Zobacz posta
    wyczytałem że po zmianie nastawy na QNH, również możemy podawać FL
    np FL25, i tak się również robi na świecie, szybciej podamay FL25 przez radio niż 2500 ft (komunikacja w jezyku angielskim.,)
    Pierwsze słyszę. U nas nie radzę z tym eksperymentować, szczególnie w kontrolowanej
    Krótka Prosta and RzEmYk like this.

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •