Pokaż wyniki od 1 do 7 z 7
  1. #1
    Awatar Lotnik21

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Tablet w lotnictwie GA


    Polecamy

    Chciałbym kupić tablet (raczej SAMSUNG), który mógłby posłużyć mi również jako dodatkowe źródło nawigacji podczas lotów VFR. Myślę nad przekątną 10,1 cala, ale zastanawiam się jeszcze czy mniejsze urządzenie nie będzie czasem wygodniejsze w użyciu ze względu na ograniczone miejsce w kokpicie. Pewnie montowałbym go na nodze tak jak nakolannik. Macie jakieś doświadczenia w tej kwestii i moglibyście coś doradzić? Jakiś konkretny model, program do nawigacji?

    Jak w ogóle wygląda wg przepisów kwestia używania takich urządzeń w lotach VFR i IFR? Rozumiem, że jako urządzenia niecertyfikowane nie mogą one stanowić głównego źródła nawigacji i informacji na temat lotu (fakt posiadania mapy papierowej na pokładzie jest dla mnie oczywisty)?

    Za wszelkie informacje i uwagi z góry dzięki

    K.



    "Kiedy fruwałem pierwszy raz, poczułem życie. Nic mnie nie uciskało od spodu. Żyłem w pełni powietrza: wszędzie wokół powietrze,ani jednej bariery łamiącej powietrzne przestrzenie. Wszystko warto oddać za to, by znaleźć się w powietrzu i być żywym."

  2. #2

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Do latania vfr najlepszy chyba jest skydemon. Oczywiscie wypada miec mapy a z czego korzystasz w srodku to juz w praktyce troche twoja sprawa. Rozmiar nie ma znaczenia chyba. Rzucasz go na fotel pasazera a jak jest aktualnie potrzbny kladziesz na kolana. Ja tak robilem i nie widze sensu mocowania czegos takiego na stale do nogi. Ewentualnie komorka, ten sam program i uchwyt na szybe.

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Hmyyy... z tabletem to jest tak, że latając miałem dwa. Jeden 8" (iPad mini) i drugi 12,9" cala (iPad pro). Dlaczego?
    1. Backup. Jeśli większość rzeczy masz na iPadzie (z wygody tylko navlog drukowałem) to w przypadku awarii jednego iPada zostałbym bez podejściówek i innych potrzebnych rzeczy. W lotach międzynarodowych i IFR nigdy nie miałem papierowych arkuszy map.
    2. iPad 12,9" jest za duży nawet jak na kokpit większego samolotu, o maluchach nie wspomnę, a z kolei 8" jest super aby wyświetlić podejściówkę na kolanie (nie haczy o wolant), ale gdy trzeba zaplanować lot to już jest mało wygodny.

    Oprogramowanie. Coż powiedzieć. Do latania w GA najlepszy jest SkyDemon, nawet do planowania lotów IFR, w tym łatwego zapoznawania się z AIPem różnych państw, wyliczania masy i wyważenia, zużycia paliwa na różnych poziomach, wiatru itd. To oprogramowanie jest naprawdę super i dobrze skonfigurowane daje Tobie łatwość planowania w zasadzie każdego lotu, ale...
    SkyDemon nie ma certyfikacji, więc przynajmniej na jednym z tych iPadów wypada mieć np. Jeppesena na wypadek SAFA/SANA. Do tego podejściówki w Jeppesenie są wygodniejsze, gdyż są ustandaryzowane, a SkyDemon pokazuje bezpośrednio z AIPu. Każde państwo ma trochę inny format i jak to mawia jeden z kolegów 'w ferworze walki" można się pogubić.

    P.s. Dla przezorności mam jeszcze SkyDemon na iPhone jako ostatnia deska ratunku. ;-)
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  4. #4

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Właściwie, to obecnie niektóre duże smartfony, prawie dorównują wielkością tabletom. Dodatkowo, na rynku pojawiły się ostatnio nakolanniki do smartfonów, więc na początek może to być dobra opcja. Jeżeli chodzi o soft, to oczywiście skydemon. Przez chwilę używałem Jeppesen Mobile FliteDeck VFR (tylko na iPada, bo jak twierdzi producent, tylko tam jest gwarancja sprawności działania GPSa) - mapy tam były znacznie lepsze, ale planowanie i cała reszta jest lepsza w skydemonie.

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2012
    Mieszka w
    EPPO

    Domyślnie

    Jeśli jest to GPS wbudowany w iPadzie czy Smartfonie to nigdy nie ma gwarancji, że jesteś tam, gdzie on pokazuje. Ja wielokrotnie byłem kilkanaście mil w innym miejscu niż pokazywał tabletowy czy smartfonowy GPS. Sama interferencja związana z umieszczeniem anteny wewnątrz blaszanej puszki robi swoje, a do tego algorytmy oszczędzania baterii, które odświeżają pozycję wedle sobie tylko znanych kryteriów (cześciowo udokumentowanych). To nie są odpowiednie urządzenia do prowadzenia nawigacji lotniczej, do planowania i wyświetlenia mapy jak najbardziej, ale nie do nawigacji!!!
    Pozdrawiam,
    Jordan
    https://skyisthelimit.aero

  6. #6

    Dołączył
    Jul 2018

    Domyślnie

    Jeżeli chcesz tablet z androidem to tylko SkyDemon. Jeżeli kupisz iPada to możesz mieć jeszcze apke od Jeppesena ale ona w porównaniu do SkyDemona jest uboga. Aplikacja Jeppesena (VFR) będzie dostępna tylko do końca tego roku. Dzieje się tak dlatego, że Jeppesen należy do Boeinga i ten wykupił ForeFlighta czyli chyba najlepszą na świecie aplikacje do latania dla pilotów (IFR i VFR). ForeFlight już jest dostępny na Europe. Ja używam iPada 9.7 i mam nakolannik do niego i nie jest źle. Polecam. Mam też aplikacje od Jeppesena (VFR) i ForeFlighta z mapami Jeppa. Chwile miałem możliwość testować SkyDemona. Moim zdaniem ForeFlight jest na wyższym poziomie w stosunku do pozostałych aplikacji. Jeżeli jeszcze ktoś lata IFR to polecam wykupić subskrypcje map Jeppesena. Połączenie ForeFlighta i mapek Jeppa jest bardzo dobre. Można podkładać mapki lotniskowe czy np. podejściowe i przez georeferencje mamy ja wyskalowana.

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez jordanj Zobacz posta
    Jeśli jest to GPS wbudowany w iPadzie czy Smartfonie to nigdy nie ma gwarancji, że jesteś tam, gdzie on pokazuje. Ja wielokrotnie byłem kilkanaście mil w innym miejscu niż pokazywał tabletowy czy smartfonowy GPS. Sama interferencja związana z umieszczeniem anteny wewnątrz blaszanej puszki robi swoje, a do tego algorytmy oszczędzania baterii, które odświeżają pozycję wedle sobie tylko znanych kryteriów (cześciowo udokumentowanych). To nie są odpowiednie urządzenia do prowadzenia nawigacji lotniczej, do planowania i wyświetlenia mapy jak najbardziej, ale nie do nawigacji!!!
    Tyle ze aplikacja jeppa sama monitoruje błąd pozycji i jeśli przekracza limity to jej nie wyświetla. Nawet w lataniu liniowym używa się tego jak forma zwiększenia situational awarness.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •