Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
  1. #1
    Awatar Lotnik21

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie Lot VFR - start z lotniska kontrolowanego


    Polecamy

    Hej,

    pytanie odnośnie korespondencji z DELIVERY/WIEŻĄ przed uruchomieniem. Spotkałem się bowiem z różnymi wersjami i próbuję to jakoś poukładać.

    Siedzę w samolocie, odsłuchałem informację ATIS, jestem gotowy od uruchomienia.
    Jakie są następne kroki?

    I.
    1. Kontaktuję się z DELIVERY/WIEŻĄ, podaję znaki, kod informacji odsłuchanej na ATIS proszę o zgodę na lot VFR / zgłaszam gotowość do zapisania zgody na lot (czy mam podawać stanowisko na którym stoi samolot?)
    2. Po otrzymaniu i powtórzeniu instrukcji wyłączam radio, szykuję kokpit do odlotu i następnie zgłaszam się ponownie z prośbą o uruchomienie.
    3. Po uruchomieniu proszę o zgodę na kołowanie itd.

    II.
    Albo kontaktuję się z DELIVERY/WIEŻĄ i proszę o zgodę na lot i uruchomienie w jednej korespondencji?

    III.
    Spotkałem się też z informacją, że w przypadku lotów VFR nie ma potrzeby proszenia o zgodę na lot i uruchomienie...

    Rozumiem, że nie ma potrzeby podawania modelu samolotu itd, jako że informacje te będą widoczne w złożonym planie lotu, czy lepiej na początku również podać takowe informacje?

    Dzięki z góry za pomoc

    K.
    "Kiedy fruwałem pierwszy raz, poczułem życie. Nic mnie nie uciskało od spodu. Żyłem w pełni powietrza: wszędzie wokół powietrze,ani jednej bariery łamiącej powietrzne przestrzenie. Wszystko warto oddać za to, by znaleźć się w powietrzu i być żywym."

  2. #2
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    1. Sprawdzasz ATIS,
    2. Na Delivery lub wieży prosisz o zgodę na lot. Podajesz znaki, informacje ATIS, nr stanowiska lub chociaż płyty, możesz dodać lotnisko docelowe (np. Wrocław wieża, SP-ABC, stanowisko 24, informacja „M”, proszę o zgodę na lot do Katowic),
    3. Po powtórzeniu zgody prosisz o zgodę na uruchomienie.

    Nie ma potrzeby podawania typu samolotu

  3. #3
    ModTeam
    Awatar hawky

    Dołączył
    Feb 2008
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Lotnik21 Zobacz posta

    II.
    Albo kontaktuję się z DELIVERY/WIEŻĄ i proszę o zgodę na lot i uruchomienie w jednej korespondencji?
    Najwygodniej dla wieży będzie wszystko razem, ew. uruchomienie bezpośrednio po zezwoleniu.
    Stanowisko to w zależności od lotniska, czasem małe samoloty upycha się niezależnie od oznaczeń stanowisk. Minimum to tak jak pisał DCT - na której płycie (jeśli jest ich więcej niż jedna).

    Cytat Zamieszczone przez Lotnik21
    III.
    Spotkałem się też z informacją, że w przypadku lotów VFR nie ma potrzeby proszenia o zgodę na lot i uruchomienie...
    Jeśli można wiedzieć gdzie to takie "mądrości" wykładają?

  4. #4
    Awatar Cruiser

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Ostatni raz mówili o tym 18.12.2019 na lotnisku Fresno Yosemite International Airport.

  5. #5
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Isle of Man

    Domyślnie

    To niekoniecznie jest calkowita bzdura, na niektorych lotniskach spotkalem sie z tym ze GA apron jest jak gdyby wylaczony spod ATC, i faktycznie zgoda na uruchomienie silnikow nie jest wtedy wymagana - i to nawet jezeli lecisz IFR. odpalasz, robisz checkliste i dopiero jak jestes gotowy prosisz o zgode na lot -natomiast zgoda na lot zawsze bedzie potrzebna.

    Najlepiej sprawidzic AIP


    Cytat Zamieszczone przez Lotnik21 Zobacz posta
    III.
    Spotkałem się też z informacją, że w przypadku lotów VFR nie ma potrzeby proszenia o zgodę na lot i uruchomienie...

  6. #6
    Awatar Lotnik21

    Dołączył
    Apr 2008
    Mieszka w
    Wrocław

    Domyślnie

    Dzięki! To mi wiele rozjaśniło
    "Kiedy fruwałem pierwszy raz, poczułem życie. Nic mnie nie uciskało od spodu. Żyłem w pełni powietrza: wszędzie wokół powietrze,ani jednej bariery łamiącej powietrzne przestrzenie. Wszystko warto oddać za to, by znaleźć się w powietrzu i być żywym."

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2009

    Domyślnie

    Dodam tylko, że na początku zaznajamiasz się z procedurami lokalnymi opisanymi w AIP i jeśli gdzieś jest Delivery, to tam prosisz o zezwolenie na lot, a o uruchamianie już po otrzymaniu zezwolenia na lot, prosisz na wieży przy czym dorzucenie pozycji na pewno nie zaszkodzi

  8. #8

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    Według AIP w Łodzi jest tak:

    Przed uruchomieniem silników na stanowisku postojowym załoga statku powietrznego nawiązuje łączność z TWR ŁÓDŹ w celu uzyskania zgody na uruchomienie oraz zezwolenia na lot, podając następujące dane:
    - znak wywoławczy statku powietrznego,
    - numer stanowiska postojowego,
    - informacje niezbędne dla odbycia lotu.

    A na Okęciu tak:

    2.20.1.1.1 UZYSKIWANIE ZEZWOLENIA NA LOT
    Na 10 minut przed osiągnięciem gotowości do wypychania ze stanowiska postojowego bądź uruchomienia silników, załoga statku powietrznego powinna nawiązać łączność z OKĘCIE DELIVERY na częstotliwości 121,605 MHz w celu uzyskania zezwolenia na lot, podając następujące
    dane:
    - znak wywoławczy statku powietrznego,
    - numer stanowiska postojowego,
    - lotnisko przeznaczenia,
    - planowany poziom przelotu (jeśli inny niż w FPL),
    - ewentualne zmiany do planu lotu.
    Zezwolenia są wydawane najwcześniej na 30 minut przed EOBT/CTOT.

    2.20.1.1.2 ZEZWOLENIA NA WYPYCHANIE, URUCHAMIANIE SILNIKÓW ORAZ KOŁOWANIE
    Instrukcje ruchu naziemnego wydawane są przez OKĘCIE GROUND, częstotliwość 121,905 MHz.

    2.20.1.1.3 ZEZWOLENIA NA START I LĄDOWANIE
    Za zezwolenia na zajęcie drogi startowej oraz za zezwolenie na start odpowiada OKĘCIE WIEŻA na częstotliwości 118,305 MHz.
    Po przesłaniu przez OKĘCIE GROUND na częstotliwość OKĘCIE WIEŻA, załoga powinna przełączyć częstotliwość, zaniechać wywołania TWR i
    monitorować w oczekiwaniu na wywołanie przez ATC.

    Czyli nie ma jednej uniwersalnej reguły,a zasady dla danego lotniska opisane są w AIP.

  9. #9

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    To jest jeden z tych tematów, których się nie uczy porządnie na kursach teoretycznych PPL(A). Pół biedy, kiedy instruktor w czasie szkolenia teoretycznego tego typu braki wyłapie i wytłumaczy...

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •