No ale gdzie masz te odpowiedzi do wyboru?
Witam, problem mam z tym pytaniem:
"Jakiemu prawu podlega polski statek powietrzny oraz osoby i rzeczy na tym statku w czasie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze nie podlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa?
Generalnie polskiemu prawu podlegać będą:
- wszystkie statki powietrzne (osoby i rzeczy na tych statkach) w czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w trakcie przebywania na terytorium RP;
- polskie statki powietrzne (osoby i rzeczy na tych statkach) w trakcie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze nie podlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa."
Odpowiedz jest... dziwna. Wynika z tego, ze kazdy SP latajac w PL podlega jego prawu, natomiast polskie SP latajac poza PL podlegaja polskiemu prawu.
Rozmawiałem z pilotem liniowym i instruktorem (to jedna osoba). Powiedział, że odpowiedz jest błędna i SP lecący nad terytorium np. Niemiec podlega prawu niemieckiemu.
Z drugiej jednak strony pierwsza odpowiedz moze byc logiczna, bo założmy, że np. polski SP leci nad terytorium panstwa XXX i prawo tego kraju stanowi, że posiadanie sznurowadeł jest karane śmiercią. Więc w/g prawa panstwa XXX, powinni przeprowadzic egzekucję na każdym kto ma sznurowadła. Oczywiscie przyklad głupi, ale chciałem to zobrazowac .
W ten piątek mam egzamin z prawa i byłoby dobrze, gdybym zdal, bo jak nie to miesiac latania w plecy.
Dzieki z gory, pozdrawiam.
Możliwe przypadki dla SP zarejestrowanego w Polsce:
1. Polska przestrzeń powietrzna - prawo polskie.
2. Przestrzeń powietrzna innego kraju - prawo tego kraju.
3. Przestrzeń powietrzna nie należąca do żadnego kraju - prawo polskie.
Tyle pamiętam z nauki prawa do egzaminu, ale chyba się nie mylę.
Rozdział 3 Ustawy Prawo Lotnicze:
Art. 7. W czasie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze niepodlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa polskie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej.
Dzieki
Ty sie wykuj lepiej tych odp. i nie dyskutuj dasz rade jest latwo
Nie sprzeczność tylko prawidłowość
Przykład w Polsce jakiemu prawu podlegasz - Polskiem
W Niemczech popełnisz przestępstwo jakiemu prawu podlegasz polskiemu czy niemieckiemu ? - niemieckiemu.
Lecąc samolotem podobnie, gdy lecisz poza obszarem powietrznym np nad Atlantykiem podlegasz prawu do którego należy statek powietrzny danego kraju.
Kuje sie kuje. Łatwo nie ma, 3 raz tam ide . Dzieki za odp.
Pamiętaj, że w razie wątpliwości - za wszystko odpowiada dowódca statku powietrznego Chyba że chodzi o papierki, to wtedy Prezes ULC
Nie, zgodnie z tym, co Bartek napisał:
podczas lotu poza granicami... Tzn na lotnisku w Niemczech jest prawo niemieckie, ale po starcie (ew. po zamknięciu drzwi - nie jest to do końca jasne) już w Statku Powietrznym obowiązuje prawo kraju rejestracji.
Generalnie nie filozuj - prawidłowa odpowiedź to to, że poza granicami jest też polskie.
Stwierdzenie "chyba że przepisy stanowią inaczej" wcale nie jest zaprzeczeniem, ale klasycznym przygotowaniem przepisów na możliwe okoliczności. Może się np. okazać, że za chwilę koledzy zza Wielkiej Wody po złapaniu kolejnego araba, który wniósł bombę w kanapce wymogą, że podczas lotu nad USA ma być prawo USA i wtedy tylko w odpowiednim przepisie doda się "na terenie USA obowiązuje prawo USA" i temat będzie z bańki.
Pozdrawiam
Konradeck
Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.
No i tu się nie zgadzam. Odpowiedni kawałek z naszej ustawy poniżej:
Art. 6. W czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej.
Art. 7. W czasie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze niepodlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa polskie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej.
Jak wynika z artykułu 6, obce statki w naszej przestrzeni podlegają w pełni naszemu prawu. Art. 7 mówi o locie w przestrzeni nie podlegającej żadnemu państwu - np. na środku oceanu. W związku z tym, nie widzę powodu żeby inne państwa definiowały inaczej taką sytuację - jak lecisz w ich przestrzeni, podlegasz ich prawu, nie ma innej możliwości - zauważ że w prawie innego państwa może być zapisane że podlega tylko ich prawu, a jak wleci do nas to i tak weźmie to w łeb bo u nas podlega naszemu prawu - myślę że tu jest zdecydowanie symetria - jeśli się nadal nie zgadzasz to się poświęcę i znajdę odpowiednie zapisy w prawie np. w UK czy USA.
Dobra, łopatologicznie - wszystkie SP nad Polska podlegac prawo polskie. Polskie SP poza Polska - prawo polskie.
OK, znalazłem zapisy z konwencji ICAO w Tokio, okazuje się że nie miałem jednak racji, cytat poniżej (przepraszam za brak tłumaczenia, ale nie bardzo mam teraz czas). W skrócie - poza pewnymi wyjątkami dotyczącymi naruszenia procedur lotniczych itd. państwa podpisując konwencję zobowiązały się do nie ingerowania w to co dzieje się na pokładzie obcego SP nad ich terytorium. A przynajmniej tak to rozumiem.
CHAPTER II, Article 4
A Contracting State which is not the State of registration may not
interfere with an aircraft in flight in order to exercise its criminal jurisdiction
over an offence committed on board except in the following cases:
(a) the offence has effect on the territory of such State;
(b) the offence has been committed by or against a national
or permanent resident of such State;
(c) the offence is against the security of such State;
(d) the offence consists of a breach of any rules or
regulations relating to the flight or manoeuvre of aircraft in force
in such State;
(e) the exercise of jurisdiction is necessary to ensure the
observance of any obligation of such State under a
multilateral international agreement.
Ostatnio edytowane przez Grzes ; 17-03-2009 o 13:41
Niejasność sformułowania przepisu. Moim zdaniem to "i" oznacza "lub". Gdyby miało oznaczać sumę logiczną raczej nie byłoby żadnego łącznika...
Jeszcze jestem "na świeżo" po wykładach z Prawa lotniczego do PPLki i właśnie tak to nam było przedstawiane przez gościa z PAŻPu... Ma to pewien sens. Egzekutorem przepisów na pokładzie jest kapitan, więc nie musi znać prawa każdego kraju, nad którym przelatuje. Jeszcze w Europie to by było do zniesienia, ale już np. na Bliskim lub Dalekim Wschodzie... Lecisz np. do Japonii i masz miejsca, gdzie np. alkohol jest nielegalny albo Internet powinien być ocenzurowany itp...
Nie. Są traktowane podobnie jak ambasady - jest to teren kraju rejestracji i działa prawo tegoż kraju.
Ostatnio edytowane przez konradeck ; 17-03-2009 o 17:13
Pozdrawiam
Konradeck
Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.
Dokładnie o tym samym pomyslałem. Powinna byc uzyta alternatywa, a nie koniunkcja..
Anyway, polski SP nad jakims tam panstwem podlega prawu polskiemu, a lot i manewrowanie prawu panstwa nad ktorym sie znajduje.
Zakładki