Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
  1. #1
    Bi3gan
    Goście

    Domyślnie LKE - Prawo lotnicze.


    Polecamy

    Witam, problem mam z tym pytaniem:

    "Jakiemu prawu podlega polski statek powietrzny oraz osoby i rzeczy na tym statku w czasie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze nie podlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa?

    Generalnie polskiemu prawu podlegać będą:
    - wszystkie statki powietrzne (osoby i rzeczy na tych statkach) w czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w trakcie przebywania na terytorium RP;
    - polskie statki powietrzne (osoby i rzeczy na tych statkach) w trakcie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze nie podlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa."

    Odpowiedz jest... dziwna. Wynika z tego, ze kazdy SP latajac w PL podlega jego prawu, natomiast polskie SP latajac poza PL podlegaja polskiemu prawu.
    Rozmawiałem z pilotem liniowym i instruktorem (to jedna osoba). Powiedział, że odpowiedz jest błędna i SP lecący nad terytorium np. Niemiec podlega prawu niemieckiemu.
    Z drugiej jednak strony pierwsza odpowiedz moze byc logiczna, bo założmy, że np. polski SP leci nad terytorium panstwa XXX i prawo tego kraju stanowi, że posiadanie sznurowadeł jest karane śmiercią. Więc w/g prawa panstwa XXX, powinni przeprowadzic egzekucję na każdym kto ma sznurowadła. Oczywiscie przyklad głupi, ale chciałem to zobrazowac .
    W ten piątek mam egzamin z prawa i byłoby dobrze, gdybym zdal, bo jak nie to miesiac latania w plecy.

    Dzieki z gory, pozdrawiam.

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    No ale gdzie masz te odpowiedzi do wyboru?

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Możliwe przypadki dla SP zarejestrowanego w Polsce:
    1. Polska przestrzeń powietrzna - prawo polskie.
    2. Przestrzeń powietrzna innego kraju - prawo tego kraju.
    3. Przestrzeń powietrzna nie należąca do żadnego kraju - prawo polskie.

    Tyle pamiętam z nauki prawa do egzaminu, ale chyba się nie mylę.

  4. #4

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Rozdział 3 Ustawy Prawo Lotnicze:

    Art. 7.
    W czasie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze niepodlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa polskie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej.

  5. #5
    Bi3gan
    Goście

    Domyślnie

    Dzieki

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    No ale przeciez to samo masz napisane w swoim poscie

  7. #7
    Bi3gan
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzes Zobacz posta
    2. Przestrzeń powietrzna innego kraju - prawo tego kraju.
    Cytat Zamieszczone przez Bartek Zobacz posta
    W czasie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze niepodlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa polskie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu
    Cytat Zamieszczone przez Bartek Zobacz posta
    chyba że prawo to stanowi inaczej.
    Jak to rozumiec "chyba ze prawo to stanowi inaczej". I w koncu jakiemu prawu podlega polski SP lecacy poza granicami naszego panstwa...
    Czy tylko ja tu widze sprzecznosci? Zwariowałem moze od nauki prawa .

  8. #8
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Ty sie wykuj lepiej tych odp. i nie dyskutuj dasz rade jest latwo

  9. #9

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Nie sprzeczność tylko prawidłowość
    Przykład w Polsce jakiemu prawu podlegasz - Polskiem
    W Niemczech popełnisz przestępstwo jakiemu prawu podlegasz polskiemu czy niemieckiemu ? - niemieckiemu.
    Lecąc samolotem podobnie, gdy lecisz poza obszarem powietrznym np nad Atlantykiem podlegasz prawu do którego należy statek powietrzny danego kraju.

  10. #10
    Bi3gan
    Goście

    Domyślnie

    Kuje sie kuje. Łatwo nie ma, 3 raz tam ide . Dzieki za odp.

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Pamiętaj, że w razie wątpliwości - za wszystko odpowiada dowódca statku powietrznego Chyba że chodzi o papierki, to wtedy Prezes ULC

  12. #12
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Bi3gan Zobacz posta
    Jak to rozumiec "chyba ze prawo to stanowi inaczej". I w koncu jakiemu prawu podlega polski SP lecacy poza granicami naszego panstwa...
    Czy tylko ja tu widze sprzecznosci? Zwariowałem moze od nauki prawa .
    Nie, zgodnie z tym, co Bartek napisał:
    podczas lotu poza granicami... Tzn na lotnisku w Niemczech jest prawo niemieckie, ale po starcie (ew. po zamknięciu drzwi - nie jest to do końca jasne) już w Statku Powietrznym obowiązuje prawo kraju rejestracji.
    Generalnie nie filozuj - prawidłowa odpowiedź to to, że poza granicami jest też polskie.

    Stwierdzenie "chyba że przepisy stanowią inaczej" wcale nie jest zaprzeczeniem, ale klasycznym przygotowaniem przepisów na możliwe okoliczności. Może się np. okazać, że za chwilę koledzy zza Wielkiej Wody po złapaniu kolejnego araba, który wniósł bombę w kanapce wymogą, że podczas lotu nad USA ma być prawo USA i wtedy tylko w odpowiednim przepisie doda się "na terenie USA obowiązuje prawo USA" i temat będzie z bańki.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Nie, zgodnie z tym, co Bartek napisał:
    podczas lotu poza granicami... Tzn na lotnisku w Niemczech jest prawo niemieckie, ale po starcie (ew. po zamknięciu drzwi - nie jest to do końca jasne) już w Statku Powietrznym obowiązuje prawo kraju rejestracji.
    Generalnie nie filozuj - prawidłowa odpowiedź to to, że poza granicami jest też polskie.

    Stwierdzenie "chyba że przepisy stanowią inaczej" wcale nie jest zaprzeczeniem, ale klasycznym przygotowaniem przepisów na możliwe okoliczności. Może się np. okazać, że za chwilę koledzy zza Wielkiej Wody po złapaniu kolejnego araba, który wniósł bombę w kanapce wymogą, że podczas lotu nad USA ma być prawo USA i wtedy tylko w odpowiednim przepisie doda się "na terenie USA obowiązuje prawo USA" i temat będzie z bańki.
    No i tu się nie zgadzam. Odpowiedni kawałek z naszej ustawy poniżej:

    Art. 6. W czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej.
    Art. 7. W czasie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze niepodlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa polskie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej.


    Jak wynika z artykułu 6, obce statki w naszej przestrzeni podlegają w pełni naszemu prawu. Art. 7 mówi o locie w przestrzeni nie podlegającej żadnemu państwu - np. na środku oceanu. W związku z tym, nie widzę powodu żeby inne państwa definiowały inaczej taką sytuację - jak lecisz w ich przestrzeni, podlegasz ich prawu, nie ma innej możliwości - zauważ że w prawie innego państwa może być zapisane że podlega tylko ich prawu, a jak wleci do nas to i tak weźmie to w łeb bo u nas podlega naszemu prawu - myślę że tu jest zdecydowanie symetria - jeśli się nadal nie zgadzasz to się poświęcę i znajdę odpowiednie zapisy w prawie np. w UK czy USA.

  14. #14
    Bi3gan
    Goście

    Domyślnie

    Dobra, łopatologicznie - wszystkie SP nad Polska podlegac prawo polskie. Polskie SP poza Polska - prawo polskie.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    OK, znalazłem zapisy z konwencji ICAO w Tokio, okazuje się że nie miałem jednak racji, cytat poniżej (przepraszam za brak tłumaczenia, ale nie bardzo mam teraz czas). W skrócie - poza pewnymi wyjątkami dotyczącymi naruszenia procedur lotniczych itd. państwa podpisując konwencję zobowiązały się do nie ingerowania w to co dzieje się na pokładzie obcego SP nad ich terytorium. A przynajmniej tak to rozumiem.

    CHAPTER II, Article 4

    A Contracting State which is not the State of registration may not
    interfere with an aircraft in flight in order to exercise its criminal jurisdiction
    over an offence committed on board except in the following cases:
    (a) the offence has effect on the territory of such State;
    (b) the offence has been committed by or against a national
    or permanent resident of such State;
    (c) the offence is against the security of such State;
    (d) the offence consists of a breach of any rules or
    regulations relating to the flight or manoeuvre of aircraft in force
    in such State;
    (e) the exercise of jurisdiction is necessary to ensure the
    observance of any obligation of such State under a
    multilateral international agreement.

    Ostatnio edytowane przez Grzes ; 17-03-2009 o 13:41

  16. #16
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Grzes Zobacz posta
    No i tu się nie zgadzam. Odpowiedni kawałek z naszej ustawy poniżej:

    Art. 6. W czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej.
    Art. 7. W czasie lotu poza granicami polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na obszarze niepodlegającym zwierzchnictwu żadnego państwa polskie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej.


    Jak wynika z artykułu 6, obce statki w naszej przestrzeni podlegają w pełni naszemu prawu. Art. 7 mówi o locie w przestrzeni nie podlegającej żadnemu państwu - np. na środku oceanu. W związku z tym, nie widzę powodu żeby inne państwa definiowały inaczej taką sytuację - jak lecisz w ich przestrzeni, podlegasz ich prawu, nie ma innej możliwości - zauważ że w prawie innego państwa może być zapisane że podlega tylko ich prawu, a jak wleci do nas to i tak weźmie to w łeb bo u nas podlega naszemu prawu - myślę że tu jest zdecydowanie symetria - jeśli się nadal nie zgadzasz to się poświęcę i znajdę odpowiednie zapisy w prawie np. w UK czy USA.
    Niejasność sformułowania przepisu. Moim zdaniem to "i" oznacza "lub". Gdyby miało oznaczać sumę logiczną raczej nie byłoby żadnego łącznika...
    Jeszcze jestem "na świeżo" po wykładach z Prawa lotniczego do PPLki i właśnie tak to nam było przedstawiane przez gościa z PAŻPu... Ma to pewien sens. Egzekutorem przepisów na pokładzie jest kapitan, więc nie musi znać prawa każdego kraju, nad którym przelatuje. Jeszcze w Europie to by było do zniesienia, ale już np. na Bliskim lub Dalekim Wschodzie... Lecisz np. do Japonii i masz miejsca, gdzie np. alkohol jest nielegalny albo Internet powinien być ocenzurowany itp...

    Cytat Zamieszczone przez Bi3gan Zobacz posta
    Dobra, łopatologicznie - wszystkie SP nad Polska podlegac prawo polskie. Polskie SP poza Polska - prawo polskie.
    Nie. Są traktowane podobnie jak ambasady - jest to teren kraju rejestracji i działa prawo tegoż kraju.
    Ostatnio edytowane przez konradeck ; 17-03-2009 o 17:13
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  17. #17
    Bi3gan
    Goście

    Domyślnie

    Dokładnie o tym samym pomyslałem. Powinna byc uzyta alternatywa, a nie koniunkcja..
    Anyway, polski SP nad jakims tam panstwem podlega prawu polskiemu, a lot i manewrowanie prawu panstwa nad ktorym sie znajduje.

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Konradeck, już się poprawiłem, masz rację, jest to napisane w sposób niejednoznaczny. Samolot jest eksterytorialny i tyle - tak jak ambasada.

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •