Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
  1. #1

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie Śmigłowiec i lądowiska - pytanie laika


    Polecamy

    Witam,

    jestem tu nowy więc wszystkim "dzień dobry:

    Noszę się z zamiarem dołączenia do grona pilotów-amatorów lecz marzę o śmigłowcu np. Robinsonie R44. Mam laickie pytanie: gdzie w świetle prawa można startować/lądować śmigłowcem będącym maszyną do prywatnego użytku? Nic nie mogłem znaleźć w Internecie. Jeśli byłyby to tylko lotniska to posiadanie śmigłowca mija się z celem ze względu na to koszty jego użytkowania są o wiele wyższe a cała zaleta w postacie lądowania w prawie każdym terenie zostałaby zniwelowana.
    Bardzo proszę o wyjaśnienie lub skierowanie mnie tam gdzie można o tym poczytać.


    Pozdrawiam
    Sławek

  2. #2

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPKK

    Domyślnie

    Możesz lądować na swoim prywatnym terenie lub na terenie prywatnym za zgodą właściciela i chyba można lądować na wszystkich terenach należących do państwa i potrzeba do tego lądowania 2 długości śmigłowca tzn tyle miejsca jakoś tak to było ;p , są tu na forum piloci śmigłowcowi mam nadzieje, że się wypowiedzą jak to do końca z tym jest.

  3. #3

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Gucio Zobacz posta
    są tu na forum piloci śmigłowcowi mam nadzieje, że się wypowiedzą jak to do końca z tym jest.
    Nie wypowiedzieli się. A szkoda.

    Oficjalnie w ewidencji ULC jest tylko 57 lądowisk innych niż lotniska, a jednak śmigłowce prywatne lądują praktycznie wszędzie - przed firmami, hotelami, innymi obiekatmi. Na przykład na Mazurach przy takim bardzo znanym wszystkim snobom hotelu (nic z biznesów Gołębiewskiego) śmigłowce lądują na okropnym, zrujnowanym, zachwaszczonym boisku piłkarskim chyba z epoki wczesnego Gomułki. Dziadostwo, dwie "bramki" (czytaj zardzewiałe ramy w formie bramek), ale jako lądowisko ujdzie. W wykazie ULC nie figuruje, ale legalnie śmigłowce tam lądują nieustannie. Szkoda, że piloci nie zechcieli się wypowiedzieć, z mocy których przepisów odbywają się te i inne podobne lądowania.

    A przed iloma firmami ląduje się śmigłowcem na parkingu - też nie ma ich w wykazie ULC, a jednak są to lądowania legalne

  4. #4
    Awatar layoverlover

    Dołączył
    May 2009
    Wpisów
    76

    Domyślnie

    Nie badzo mam czas w tej chwili na szukanie odpowiednich zapisow, ale z tego co pamietam:

    -"Inne miejsca" moga, ale NIE MUSZĄ byc zarejestrowane w ULC. Poza tym ULC nie wydaje zgody na ich uzytkowanie, a jedynie jest o nim powiadamiany

    - Prawo Lotnicze Art. 93, dopuszcza ladowanie poza lotniskami w przypadkach m.in:

    (...)
    3) uzasadnionych potrzebami szkolenia lub treningu;
    4) uzasadnionych potrzebami usług lotniczych;

    Powyzszy zapis otwiera wiec dosc duze mozliwosci interpretacji

  5. #5

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie

    Dzięki za zgłoszenie się do tematu.

    Tak, wiem że są to lądowania "z paragrafu" o tzw. innych miejscach. Szkoda, że nie istnieje dokładna baza danych "innych miejsc". Odkąd gmina w kwestii "innych miejsc" jest ważniejsza niż ULC i ten ostatni nie musi być powiadamiany o istnieniu "innego miejsca" to tak właściwie licho wie, ile jest w Polsce "innych miejsc" dla śmigłowców i gdzie one leżą? Jakieś dane pewnie ULC ma, ale na pewno nie o wszystkich "innych miejscach". Jakby się ktoś chciał dowiedzieć, gdzie może lądować w Polsce na "innym miejscu" to chyba musiałby kupić bazę danych ULC, a potem zrobić wywiad we wszystkich 2478 gminach w Polsce.

    Czy ktoś wie, czy informacja o "innych miejscach" podlega pod ustawę o dostępie do informacji publicznej?

  6. #6
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craft Zobacz posta
    Szkoda, że nie istnieje dokładna baza danych "innych miejsc". Odkąd gmina w kwestii "innych miejsc" jest ważniejsza niż ULC i ten ostatni nie musi być powiadamiany o istnieniu "innego miejsca" to tak właściwie licho wie, ile jest w Polsce "innych miejsc" dla śmigłowców i gdzie one leżą?
    a jednak? Lotniska | dlapilota.pl
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez konradeck Zobacz posta
    Witam,

    Dzięki za wskazanie tej bazy danych, chociaż nie jest ona pełna. Z "innymi miejscami" to jest tak, jak ze współczesną książką telefoniczną - niewiele w niej jest. Za komuny w książce telefonicznej było wszystko i wszyscy, bo wiadomo - wszystko było trzymane za twarz i musiało podlegać obowiązkowej informacji. Teraz jest kompletna partyzantka i każdy wydawca robi sobie co chce ze swoją książką telefoniczną. Podobnie jest z "innymi miejscami". Sprawdziłem, czy w tej bazie "dla pilota" jest znane mi "inne miejsce" (lądowisko śmigłowcowe) przy pewnej firmie w Łochocinie. Nie ma. Czyli baza jest fajna, ale jako pełnej traktować jej nie można. Mimo wszystko bardzo dziękuję.

    Pozdrawiam

    C.

  8. #8
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Zawsze można dodać
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  9. #9

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    EPBC / EPGI

    Domyślnie


    Polecamy

    Czy mógłbym poprosić o pomoc językową?

    Jak jest po angielsku (oczywiście w zgodzie z ICAO) to nasze polskie "inne miejsce" dla śmigłowca? ULC przepięknie wymigał się od podania tej akurat rzeczy, chociaż w wielu dokumentach śmigłowcowych posługuje się podwójną terminologią polską/angielską. Przewaliłem JAR-OPS 3 i kwity ulcowskie o heliportach, helideckach, "innych miejscach", ale jak na złość nie ma tego, jak jest po angielsku to nasze "inne miejsce"?

    Znalazłem w kwitach ICAO coś takiego, jak "Prepared Landing Area", gdzie definicja tego brzmi, że jest to "the helicopter landing area was a site which had been prepared for helicopter landings e.g. by providing an artificial surface or visual landing aids". Czy Waszym zdaniem "Prepared Landing Area" (PLA) to jest na nasze "inne miejsce"?

    ICAO ma jeszcze dla śmigłowców coś takiego, jak "Natural Landing Site" (NLS) z definicją tego czegoś jako "the helicopter landing area was a site which had not been prepared for helicopter landings". Na chłopski rozum to do tego naszego "innego miejsca" może w pewnych okolicznościach pasować zarówno PLA, jak i NLS. A może to "inne miejsce" to wynalazek ULC/PAŻP i nie ma do tego odpowiednika z terminologii ICAO?

    Będę wdzięczny za pomoc.

    Pozdrowienia


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •