Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie Wyliczanie changeover altitude


    Polecamy

    W testach ATPL są takie pytania. Jak to policzyć? Próbowałem układać jakieś wzory, ale nie wychodziło. Na necie można to online policzyć, ale też żadnej formuły nie znalazłem.

  2. #2
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Wyliczanie? Zapodaj jakies zadanie.

  3. #3

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    No np.:

    Climb speed plan jest 300/.76. Podaj changeover altitude.

    Albo:

    When the climb speed plan changes from 280/.74 to 290/.74 the new changeover altitude will be:

    A. Influenced only by the aeroplane gross mass
    B. Unchanged
    C. Higher
    D. Lower

    Albo:

    In a climb, at a constant IAS / Mach No. 300 kts / 0.78 M., what happens at the change over point ( 29 500 ft, ISA )?

    A. Accelerate from the IAS to the Mach number, and therefore rate of climb will decrease
    B. No change in rate of climb since TAS remains constant
    C. Find that rate of climb would start to increase, because TAS starts to increase
    D. Find that rate of climb would start to decrease, because TAS would start to decrease

    Te dwa ostatnie to skopiowałem żywcem z testu, ale to pierwsze sam tylko tak zpodałem dla przykładu. Nie mogę teraz znaleźć takiego zadania na liczenie. Czyżby mi się przywidziało? Może jednak nie trzeba liczyć?

    A jeśli nie trzeba na egzaminie, to w kokpicie będzie to w AFM już wyliczone? Podobno i tak robi się to "na oko".
    Ostatnio edytowane przez El Wieczor ; 21-04-2009 o 21:22

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EGHH

    Domyślnie

    Witam, jeszcze nie zdaję na ATPL, ale muszę przyznać że zazdroszczę

    Więc tak jeśli chodzi o:

    Cytat Zamieszczone przez El Wieczor Zobacz posta
    When the climb speed plan changes from 280/.74 to 290/.74 the new changeover altitude will be:
    A. Influenced only by the aeroplane gross mass
    B. Unchanged
    C. Higher
    D. Lower
    Odpowiedź D, wraz ze zniżaniem z tą samą prędkością w machach następuje wzrost IAS, na boeingu 737 zniżanie się odbywa na 0.74 macha, do przechwycenia 280 IAS, ze wznoszeniem jest tak samo, tylko odwrotnie, bo to prędkość w machach mamy przechwycić.

    W tym pytaniu nie potrzebujesz wzoru, wystarczy zasada

    Cytat Zamieszczone przez El Wieczor Zobacz posta
    In a climb, at a constant IAS / Mach No. 300 kts / 0.78 M., what happens at the change over point ( 29 500 ft, ISA )?
    A. Accelerate from the IAS to the Mach number, and therefore rate of climb will decrease
    B. No change in rate of climb since TAS remains constant
    C. Find that rate of climb would start to increase, because TAS starts to increase
    D. Find that rate of climb would start to decrease, because TAS would start to decrease
    Prawdopodobnie odpowiedź A, ale głowy nie dam sobie uciąć
    Co do metody pracy ja to tak rozumiem:
    ISA=15 C
    1 Ma= 1225 km/h w temp 15 C, czyli w ISA
    A więc 1Ma=1225/1.852=około 661 kts (nie IAS)
    Mamy 29,5 levela, a więc:
    [(IAS:50)xFL x X(ilość FL)+IAS]
    [(300:50)x29.5]+300
    (6 x 29.5)+300
    177+300=Około 477 kts na FL295 w ISA (+15 C)
    0.78 Ma x 661kts= 516 kts w ISA(+15 C)
    Czyli przyspeszasz z 477 do 516 kts (w okolicach 29500 ft, bądź akurat na 29500ft) przechwytujesz 0.78 Ma.
    Piszę tak bo iloczyn (0.02%), bądź iloraz (Xias dzielone na 50 jak uzyto powyżej) nie jest idealnie miarodajny co do wyliczenia idealnego wyniku, ta wartość (%) jest trochę mniejsza, lub większa (nie pamiętam).
    Sugeruję byś pokombinował z Machami (Liczba Macha - Wikipedia, wolna encyklopedia), lotnictwem interesuję się zaledwie 1,5 roku, więc to co napisałem może być błędne, nie mniej jednak ja to tak widzę z logicznego punktu widzenia, mam nadzieję że to Ci pomoże, jeśli wprowadziłem Cię w błąd to liczę że bardziej doświadczeni entuzjaści mnie poprawią

    Pozdrawiam i powodzenia

  5. #5

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    @Sagittarius:

    No chyba nie do końca jest jak piszesz. W pierwszym pytaniu to ok - zmaleje. Ale w drugim prawidłowa odpowiedź to D. Coś mylisz z tym przechodzeniem z IAS do Macha. Na changeover altitude JUŻ mamy tą prędkość macha. To jest własnie ta wysokość, gdzie przy naszym IAS np. 300kt mamy już nasz Mach np. 0.74M czyli tam już tylko przełączamy z IAS na Mach i TAS spada. W takim razie Twoje późniejsze wyliczenia też są niestety błędne

    Czyli zadanie wygląda tak, że mamy dane wartości IAS, Mach, Temp (albo założyć ISA) i obliczyć dokładnie na jakiej wysokości TAS z IASa da nam odpowiednią prędkość Macha.
    Ostatnio edytowane przez El Wieczor ; 22-04-2009 o 09:40

  6. #6
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    No ale gdzie tam masz jakies obliczenia? Nie trzeba nic w tych zadaniach liczyc (z tego co pamietam to calej bazie nie ma takiego zadania) tylko wiedziec jakie sa zaleznosci pomiedzy roznymi predkosciami i na kazde zadanie znajdziesz odpowiedz.

  7. #7

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    Ok, chyba zrobiłem wzór

    Przyjmując, że przy stałym IAS na każde 1000ft TAS rośnie +2%IAS oraz, że prędkość dźwięku na każde 1000ft spada o 2.3 kts, mamy wzór, który daje changeover altitude w 1000ft:

    x - changeover altitude w 1000ft
    M - Mach number


    x = (M*661 - IAS)/(0.02 * IAS + M * 2.3)

    Przykład:

    Dla 280/.76 mamy:

    x = (0.76*661 - 280)/(0.02 * 280+ 0.76 * 2.3) = 30.26 (*1000ft)


    @thewho:

    No napisałem wcześniej, że może mi się pomyliło i jednak w bazie nie ma. Byłem pewien, że widziałem zadanie na liczenie, ale teraz nie mogę znaleźć, więc może i nie ma, ale i tak dla siebie chciałem to policzyć

  8. #8
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Jak otrzymales ten wzor bo cos mi sie nie widzi.
    Ostatnio edytowane przez thewho ; 22-04-2009 o 10:30

  9. #9

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    Gdańsk

    Domyślnie

    TAS / SoS = MACH

    TAS = x * 0.02 * IAS + IAS
    SoS = 661 - 2.3 * x

    i przekształciłem względem x

  10. #10
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie


    Polecamy

    Faktycznie po przeksztalceniu jest OK. Pozostaje tyle kwestia na ile przyjete zalozenia (tym samym uproszczenia) wplywaja na dokladnosc wyniku.
    Tak sie zastanawiam czy na jakims kalkulatorze nawigacyjnym nie mozna tego obliczyc w jakis prosty sposob.


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •