Pokaż wyniki od 1 do 16 z 16
  1. #1

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie Pytanie o circling, manewr "side step" i EOBT


    Polecamy

    Witam serdecznie wszystkich forumowiczów!
    Chciałbym zapytać kontrolerów a także pilotów o następujące kwestie (najlepiej z poparciem konkretnymi paragrafami w przepisach):
    1. Czy circling przypisany do danej procedury, np. do ILS/DME RWY XX odnosi się też do innych dróg startowych wybudowanych na lotnisku (do których nie ma żadnych procedur), czy można go wykonać tylko i wyłącznie w stosunku do jednego RWY?

    2. Jaka jest Wasza wiedza nt. manewru side step?
    Z tego co wiem w Stanach takie coś się wykonuje. Chodzi o sytuację, w której mamy dwie równoległe drogi startowe. Do jednej jest opublikowana procedura ILS/DME a druga nie ma żadnych procedur. Traf chciał, że pas z procedurą jest zamknięty a w użyciu jest drugi, równoległy. Samolot wykonuje podejście ILS/DME i na wysokości OCA widzi ładnie lotnisko, odgina się (nie więcej jak 30 stopni) i ląduje na drugiej drodze startowej.

    3. Czy można wypuścić samolot przed EOBT? Np. 20 min. przed. Jak to jest praktykowane na lotniskach kontrolowanych? Pomijam przypadek gdy jest SLOT.

  2. #2
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    1. Circling możesz wykonać - z wyjątkiem ograniczeń lokalnych - na każdy pas. Tzn. najpierw musisz wykonać opublikowane podejście instrumentalne, a potem to już na dowolny pas.

    2. Moja wiedza o side step jest zerowa Ale jak dla mnie to po prostu zwykły circling.

    3. Można wypuścić samolot 15 minut przed i 15 minut po EOBT (jeśli lot podlega ograniczeniom FLOW).

  3. #3
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    1&2: "circling" oznacza sytuację, kiedy w trakcie trwania podejścia przyrządowego pilot przechodzi do podejścia z widocznością na dowolny inny pas. Nie ma znaczenia, czy to jest przeciwny kierunek pasa z pierwotnego podejścia, inny pas prostopadły, czy równoległy (side-step).

    3. Według Eurocontroli 15 minut, według polskich przepisów 30 minut.

  4. #4

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    Tzn. najpierw musisz wykonać opublikowane podejście instrumentalne
    A czy można wykonać opublikowane podejście instrumentalne do zamkniętego pasa a potem circling do drugiego?
    Spotkał się ktoś z manewrem side-step gdzieś w świecie? Zna ktoś może jakąś lekturę na ten temat?

  5. #5
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez painkiller Zobacz posta
    Spotkał się ktoś z manewrem side-step gdzieś w świecie? Zna ktoś może jakąś lekturę na ten temat?
    Czasami sie zdarza we Frankfurcie albo Monachium.
    Podchodzi sie na pas np lewy a ze wzgledow ruchowych kontroler moze zmienic np na 3-4 mili pas na prawy. Oczywiscie za zgoda zalogi. Pewnie jak by sie nie zgodzila to by kazal zrobic GA

  6. #6
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez painkiller Zobacz posta
    A czy można wykonać opublikowane podejście instrumentalne do zamkniętego pasa a potem circling do drugiego?
    Oczywiście, to pas jest zamknięty a nie podejście. Są na świecie nawet podejścia przyrządowe, które nie prowadzą do żadnego pasa.

  7. #7

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    Wielkie dzięki za informacje!
    A mogę jeszcze poprosić o podstawę prawną jeżeli chodzi o EOBT?

    Ciekawa sprawa z procedurą na nieistniejący pas...
    Możesz przybliżyć jak to się odbywa?

  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez painkiller Zobacz posta
    Spotkał się ktoś z manewrem side-step gdzieś w świecie?
    Przeciez to sie moze zdarzyc praktycznie wszedzie. Tam gdzie to jest dosc prawdopodobne odpowiednie minima sa publikowane jak naprzyklad w tym podejsciu do 4R (sidestep do 4L) na lotnisku w Newark:

    http://204.108.4.16/d-tpp/0905/00285I4R.PDF

    Jak widac sidesetp ma korzystniejsze minima niz zwykly "circling". Poniewaz LOT lata na to lotnisko, kto wie moze kiedys oni wykonali taki sidestep.

    Tutaj znalazlem podobne w San Francisco:

    http://204.108.4.16/d-tpp/0905/00375IL28L.PDF
    Ostatnio edytowane przez N077GL ; 01-06-2009 o 19:19

  9. #9
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez painkiller Zobacz posta
    Wielkie dzięki za informacje!
    A mogę jeszcze poprosić o podstawę prawną jeżeli chodzi o EOBT?
    W Polsce jest to PL-2 (znaczy się RMI 414). Tam stoi owe 30 minut. 15 jest natomiast w dokumentach Eurocontroli, ale nie pamiętam w którym dokładnie.

    Cytat Zamieszczone przez painkiller Zobacz posta
    Ciekawa sprawa z procedurą na nieistniejący pas...
    Możesz przybliżyć jak to się odbywa?
    Nie doszukuj się cudów, miałem na myśli sytuację, jaka jest na przykład w Innsbrucku. Procedura prowadzi Cię w pole, z którego do lotniska musisz dolecieć sobie sam.

  10. #10
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Co do pkt 3: nagięcie wskazówki od zegara w tę czy tamtą stronę nie przerasta większości kontrolerów, byle odbywało się w granicach rozsądku. Oczywiście pilot musi wiedzieć jak zagadać, ale nawet dla mojego 6-letniego syna utrzymywanie poprawnych stosunków z otoczeniem i znajomość pewnych form grzecznościowych nie stanowi problemu, więc nie sądzę, żeby przeciętnie obyty społecznie pilot miał z tym jakiś kłopot (choć przyznaję, że zdarzyło mi się poznać kilku, którzy święcie wierzyli, że jedynym zadaniem kontrolerów jest tworzenie restrykcyjnych przepisów w celu uprzykrzenia życia załogom).

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez painkiller Zobacz posta
    Ciekawa sprawa z procedurą na nieistniejący pas...
    Możesz przybliżyć jak to się odbywa?
    Bardzo proste. Wyobraz sobie ze jest zwykla radiolatarnia VOR na samym lotnisku. Tylko to nic wiecej. Procedura naprowadza ci na ta VOR - jak jestes nad VOR to jestes w tym samym momencie nad lotniskiem. Majac lotnisko pod soba i beda na odpowiednie niskiej wyskosci musisz juz miec dostateczna widocznosc aby sie ustawic i wyladowac na danym pasie ktory aktualnie jest w uzytku.

    Tutaj konkretny przyklad (zauwaz ze w nazwie jest tylko lotnisko - nie ma wymienionego konkretnego pasa):
    http://204.108.4.16/d-tpp/0905/00858VGA.PDF
    Ostatnio edytowane przez N077GL ; 01-06-2009 o 19:38

  12. #12
    Awatar radian

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Kraków

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez psotter Zobacz posta
    W Polsce jest to PL-2 (znaczy się RMI 414). Tam stoi owe 30 minut. 15 jest natomiast w dokumentach Eurocontroli, ale nie pamiętam w którym dokładnie.
    W Aneksie 2 nic o EOBT chyba nie ma (a przynajmniej nic nie widzę na ten temat).
    To 30 minut stoi chyba gdzieś w AIPie. Natomiast limit 15min. to zapis z Doc.7030/4 (Procedury Regionalne...)
    pkt 3.1.4.: Jakiekolwiek zmiany w EOBT większe niż 15 minut na każdy lot IFR w IFPZ będą przekazywane do IFPS.

  13. #13
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez radian Zobacz posta
    W Aneksie 2 nic o EOBT chyba nie ma (a przynajmniej nic nie widzę na ten temat).
    Fakt, nie ma, przepraszam. Ale gdzieś na pewno jest, inaczej by na to uwagi nie zwracali.

  14. #14

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie

    A ja dopadłem jakiś czas temu poniższy podręcznik Eurocontrol i w nim czytamy:

    AIR TRAFFIC FLOW & CAPACITY MANAGEMENT OPERATIONS ATFCM USERS MANUAL - EUROCONTROL BASIC CFMU HANDBOOK - CFMU ATFCM USERS MANUAL - 2007:

    "
    5.1.4.2. ...

    It is not possible to amend (via CHG or DLA) the EOBT to an earlier time than
    the EOBT given in the flight plan however, if a flight is ready to go off blocks
    earlier than the current EOBT, then there are two options available:
    The AO may ask the local ATC Unit (TWR) or the FMP to send a Ready (REA)
    message. In this case, the flight is considered as ‘ready to depart’ from the filing time
    of the REA message.
    The AO may contact Central Flow Helpdesk who have the possibility to input an
    earlier EOBT into the ETFMS (max –30 minutes). Each case is treated on its merits
    and may be refused if it is considered that ‘abuse’ is involved."

    No i jeszcze raz na potwierdzenie:
    "5.2.3.11. Ready (REA) Message
    When do I send an REA message ?
    The REA message relates to the regulated flights only. If it is sent for a non-regulated flight
    an error message will be generated by the ETFMS with the COMMENT MESSAGE
    RECEIVED BUT NO SLOT HAS BEEN ISSUED.
    The REA message can only be sent by ATC following a request from AO. AO may ask ATC
    to send REA in 2 situations:
    1. The flight is ready to depart before the EOBT (maximum 30 minutes before).
    2. The flight is ready to depart before its CTOT.
    ATC may include a MILINEUP time in the REA to indicate the minimum time needed
    to get from its present position to the take-off."

    I jeszcze nota nt. cytatu radiana z Procedur Regionalnych (chyba stąd ten zapis się wywodzi):

    "When do I send a DLA?
    A DLA message shall be sent for any change of EOBT greater than 15 minutes. The new EOBT must be in the future."


    I wrzucę jeszcze z PL-4444:
    " Przewidywany czas odblokowania (Estimated-off-block time). Przewidywany czas, w którym statek powietrzny rozpocznie ruch związany z odlotem."
    Czyli kołowanie?

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Rozpocznie wypychanie lub kołowanie.

  16. #16

    Dołączył
    May 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Ok. Dzięki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •