Pokaż wyniki od 1 do 17 z 17
  1. #1

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Adampol

    Domyślnie Licencja a lot z pasażerem


    Polecamy

    Orientuje sie ktoś czy wreszcie można czy nie można zabrać pasażera kiedy posiada sie licencję PL(G) ??

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Można. Warunki jakie musisz spełnic dyktuje właściciel szybowca.

  3. #3
    Awatar cydejkom

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPBP

    Domyślnie

    W aeroklubach z reguły panuje zasada >100h nalotu.

  4. #4

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Adampol

    Domyślnie

    No właśnie chodzi głównie o aerokluby , w sensie czy szef wyszkolenia i kierownik lotów zgodza się na lot z pasażerem na wypożyczonym szybowcu ??
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 26-01-2011 o 07:38

  5. #5
    Awatar cydejkom

    Dołączył
    Mar 2008
    Mieszka w
    EPBP

    Domyślnie

    Szef wyszkolenia. Uważam, że w zdecydowanej większości przypadków to on podejmuje decyzje.

  6. #6
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    IWLka prawdę Ci powie...

    A mówi ona (dokładnie to jej rozdział 17, punkt 17.1.2.3, podpunkt 2), że chcąc latac z podróżnymi spoza Aeroklubu musisz miec ukończone 18 lat, posiadac PL(G), conajmniej 100h, 10 lotów samodzielnych na danym typie szybowca, na którym będziesz kogoś "przelatywał", do tego przynajmniej 5 startów przy wykorzystaniu startu który ma być wykorzystany i minimum 3 loty w okresie ostatnich 90 dni.

    Druga kwestia to sprawa kabiny. Jeśli nie chcesz, żeby Twój pax siedział z tyłu gdzie widoczność jest mówiąc delikatnie średnia (wygoda w moim odczuciu też gorsza, przynajmniej w przypadku Puchacza), musisz udowodnić, że możesz latać z drugiej kabiny. Piszę udowodnić, bo z tego co wiem obecnie nie ma przeszkolenia na tył, natomiast z pewnością będziesz musiał przed tym trochę polatać, żeby przyzwyczaić się do innej projekcji i ogólnie ograniczeń widoczności związanych z lotem z drugiej kabiny. Ile to potrwa? Zapytaj szefa sekcji/wyszkolenia.

    Pozdrawiam.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    ...Druga kwestia to sprawa kabiny. Jeśli nie chcesz, żeby Twój pax siedział z tyłu gdzie widoczność jest mówiąc delikatnie średnia (wygoda w moim odczuciu też gorsza, przynajmniej w przypadku Puchacza), musisz udowodnić, że możesz latać z drugiej kabiny. Piszę ...
    Wg mnie w drugiej jest wygodniej, no ale o gustach się nie dyskutuje
    Chciałem tylko zwrócić uwagę na Bociany - tam nie ma opcji pasażer z tyłu, bowiem instrukcja wyraźne wskazuje która kabina jest kabiną pilota, a która pasażera lub instruktora.

  8. #8
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Faktycznie, zapomniałem o tym zapisie w przypadku Bociana! Tak czy owak, instrukcja instrukcją, a jak to wygląda w rzeczywistości, to mówić chyba nie trzeba...
    Swoją drogą ciekawe dlaczego instruktor może z zielonym uczniem lecieć z drugiej kabiny, a z tylko trochę bardziej zielonym* pasażerem już tylko z pierwszej?

    *- oczywiście pod względem wiedzy, zieleń na twarzy po locie to już inna sprawa

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2010

    Domyślnie

    Flycat, nie wiem skad masz te przepisy, ale skoro juz je masz, co czy jest okreslone, ze mozna latac z czlonkiem aeroklubu wczesniej? Czlonkiem aeroklubu nie bedacym pilotem szybowcowym.

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Druga kwestia to sprawa kabiny. Jeśli nie chcesz, żeby Twój pax siedział z tyłu gdzie widoczność jest mówiąc delikatnie średnia (wygoda w moim odczuciu też gorsza, przynajmniej w przypadku Puchacza), musisz udowodnić, że możesz latać z drugiej kabiny. Piszę udowodnić, bo z tego co wiem obecnie nie ma przeszkolenia na tył, natomiast z pewnością będziesz musiał przed tym trochę polatać, żeby przyzwyczaić się do innej projekcji i ogólnie ograniczeń widoczności związanych z lotem z drugiej kabiny. Ile to potrwa? Zapytaj szefa sekcji/wyszkolenia.

    Pozdrawiam.
    Bo to kolejna bzdura rodem z PRLu która została i jest tolerowana ... i w dodatku może być nieprzyjemna ... przykład:

    jako uczeń pilot wsiadłem do tylnej kabiny jako balast (dość ciężki i duży balast), w przedniej kumpel z licencją, ale ważący o wiele mniej niż ja ... w sumie nie przekroczyliśmy warunków załadowania i rozłożenia mas... ale pilotaż był wybitnie mało komfortowy z tendencją "ciężki na ogon", mimo trymera na mordę, za holem cały czas na oddanym drążku, po wyczepieniu krążenie ze zwiększoną prędkością, po 15 minutach daliśmy spokój i lądowaliśmy ... nie było sensu.

    Inna sprawa, że jak Ci pax spanikuje to z tylnej dasz mu w łeb i po sprawie, ale jak gość jest za Tobą to może być pozamiatane ... poza tym pax może Cię obrzygać

    W Puchaczu z tyłu jest niewygodnie, i mało widać, niby dołożono te małe okienka (seria informacyjna z początku produkcji miała inne zawiasy limuzyny i nie miała okienek) ale i tak g. przez nie widać ... zwykle dlatego instruktorzy zapinają tylko pasy brzuszne, żeby móc się wychylić i obserwować przestrzeń ... ale znów latanie tylko w brzusznych pasach bywa niebezpieczne.

    Cały problem z wożeniem paxów polega na tym, że zwykle Aerokluby chcąc oszczędzić nie ubezpieczają szybowców na pełną wartość i jakbyś coś rozwalił to jest problem ... bo tak szybko sprzętu nie odkupią lub naprawią ... z prywatnym sprzętem - zawierasz umowę z właścicielem, masz licencję i lecisz ... warunki odpowiedzialności reguluje umowa.

    Instrukcja Użytkowania w Locie SZD_50 Puchacz:

    http://www.szybowce.com/instrukcje/IUL-Puchacz.pdf

    jest tam coś o tych kabinach ?

    Marcin

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Ja wielokrotnie leciałem z instruktorem który waży oficjalnie 110 kg (tak mówi, lecz sądzę że więcej), sam ważąc 72 kg w przedniej kabinie, żadnego dyskomfortu z tego powodu nie było, szybowiec był normalnie sterowny.

  12. #12

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    Adampol

    Domyślnie

    Zależy jakim szybowcem
    Ale prawie napewno komfort z lotu mniejszy

  13. #13

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Puchacz, podobnie było w Bocianie. Były jeszcze lżejsze osoby w przedniej kabinie. Jeszcze jedno, w kominie jest lepiej gdy szybowiec jest cięzszy na ogon - przesuwasz trymer do tyłu.
    Normalne gdy krążysz z większą prędkością gdy masz większy ciężar to przecież normalne !!

  14. #14
    Awatar Cody

    Dołączył
    Apr 2009
    Mieszka w
    EPLU/Lubin

    Domyślnie

    Jeszcze jest kwestia "załogi latającej". Szef wyszkolenia może się zgodzić na lot w dwie osoby gdy, na przykład jedna ma licencję, a druga III klasę - bez spełnienia wszelkich wymogów jak 100h etc.
    Cody

  15. #15

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Zależ jak jest, słyszałem o przypadku puszczenia dwóch uczniów pilotów na termikę gdy jeden uczeń miał 14 godzin nalotu, natomiast drugi miał 9 h i co ciekawe On był dowódcą !.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    EPSW

    Domyślnie

    Tak, u nas w aeroklubie też był przypadek kiedy lecieli dwaj uczniowie-piloci z podobnym nalotem, zakończyło się tym że jeden nie żyje, drugi jeździ na wózku.

    Co do lotów z drugiej kabiny - kiedyś były przeszkolenia na pilotaż z drugiej kabiny, coś jak np. uprawienie na wielohol.

    W sprawie "Bociana" - po prostu inżynierowie uznali że latanie bez przyrządów pokładowych jest niebezpieczne/niemożliwe, więc...

  17. #17

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie


    Polecamy

    Lot dwóch uczniów pilotów odbyło się w 2009 r. Najwięcej wypadków jest wśród doświadczonych pilotów niż wśród uczniów.
    Latanie bez przyrządów jest możliwe a nawet tego się uczy, jest to pierwsze ćwiczenie na celności lądowania.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •