Pokaż wyniki od 1 do 14 z 14
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie Kontakt radarowy


    Polecamy

    Cześć! Mam pytanie dotyczące szybowców. Czy po wyciągnięciu wyciągarką lub wypięciu się z samolotu holującego z kim się kontaktujemy? Chodzi mi o lotniska aeroklubowe. Z "wieżą" lotniska z z radarem?

  2. #2
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    To zależy od tego, gdzie znajduje się szybowiec. Najlepiej z organem, który odpowiada za tę przestrzeń.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  3. #3
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Witaj

    Kontakt nawiązujemy już na ziemi. W przypadku lotnisk aeroklubowych jest to kierownik lotów o znaku wywoławczym [nazwa lotniska] Radio (niegdyś Kwadrat) czyli np. Zamość Radio. Innych służb ruchu lotniczego (ATS) na większości tego typu lotnisk nie ma. Jednym z niewielu wyjątków są m.in. Babice gdzie funkcjonuje AFIS czyli lotniskowa służba informacji powietrznej (znak wywoławczy [nazwa lotniska] Info). W tym jednak przypadku, przed rozpoczęciem lotów szybowcowych, kierowanie i tak przejmuję kierowników lotów i to z nim ostatecznie nawiązujemy łączność. Poza ATZ lotniska albo utrzymujemy łączność dalej z kierownikiem, albo w ogóle nie prowadzimy korespondencji (w zasadzie to i tak nie ma o czym gadać). W gruncie rzeczy znajdujemy się przez cały czas w klasie przestrzeni powietrznej G, gdzie, przypominam, obowiązku nawiązywania/utrzymywania łączności nie ma. Inaczej sprawa ma się z szybowcami wyposażonymi w transponder, latającymi w przestrzeni kontrolowanej, gdzie koniecznie jest utrzymywanie kontaktu radiowego z odpowiednią Służbą Kontroli Ruchu (ATC). Nie wiem czy wyjątkiem nie jest tu lotnisko w Łodzi, tam ponoć od samego startu, z racji, że jest to lotnisko komunikacyjne, szybownicy muszą utrzymywać kontakt z wieżą. Ale o tym więcej może powie jakiś Kolega z EPLL, bo ja nie chciałbym wprowadzać w błąd.

    PS: tak informacyjnie odnośnie nazwy tematu- typowy, laminatowy szybowiec, bez silniczka i transpondera jest zazwyczaj praktycznie niewidzialny dla radarów, trudno byłoby więc kontakt radarowy z takim statkiem utrzymywać.

  4. #4
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    PS: tak informacyjnie odnośnie nazwy tematu- typowy, laminatowy szybowiec, bez silniczka i transpondera jest zazwyczaj praktycznie niewidzialny dla radarów,
    Stalowa kratownica tego szybowczyka bywa wystarczająca dla radaru pierwotnego. Zależy od odległości i konkretnego radaru.

  5. #5

    Dołączył
    Oct 2010

    Domyślnie

    Dzięki .

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Radar który ma wojsko w okolicach Sandomierza wykrywa szybowce oddalone o 130 km. latające na wysokości 300 m, więc z tą niewidocznością to jest totalna bzdura.
    Na stronie Pansy jest mapa z zaznaczonymi zasięgami radarów

  7. #7

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Nie wiem czy wyjątkiem nie jest tu lotnisko w Łodzi, tam ponoć od samego startu, z racji, że jest to lotnisko komunikacyjne, szybownicy muszą utrzymywać kontakt z wieżą.
    Potwierdzam, w Łodzi szybowce utrzymują kontakt z Łódź Wieża /Tower, pas trawiasty jest w klasie przestrzeni C.

  8. #8
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Radar który ma wojsko w okolicach Sandomierza wykrywa szybowce oddalone o 130 km. latające na wysokości 300 m, więc z tą niewidocznością to jest totalna bzdura.
    Chyba się nieco zapędziłeś.
    Po pierwsze należy zwrócić uwagę na fakt, że w czasie pokoju wojskowe stacje radiolokacyjne nie zapewniają pokrycia radarowego na tak niskich wysokościach. Nawet w czasie wojny dolna granica wykrywania w ramach ciągłego pola wykrywania i rozpoznania radiolokacyjnego nad obszarem działań bojowych frontu, w przypadku obszaru obrony rejonu państwa nieobjętego w danej chwili walką wynosi 500 metrów.

    Druga rzecz dotyczy niezgodności Twojego twierdzenia z parametrami technicznymi stacji. Piszesz, że radar w Sandomierzu wykrywa patyki latające sobie na 300m z odległości 130 km. W chwili obecnej pracuje tam NUR 12 z 3 batalionu 3 BRt (choć na zdjęciach widziałem też jakieś paraboliczne anteny wysokościomierzy i odległościomierzy). Odwołując się do materiałów z uczelni, rozróżnialność w elewacji tej stacji wynosi 600 m dla odległości 150 km. Przy zasięgu o 20 km bliższym na pewno nie dokonuje się jakiś drastyczny skok w tym zakresie, dlatego śmiem twierdzić, że określenie: na wysokości 300 m w odległości 130 km od nas znajduje się szybowiec nie będzie miało zbyt wiele wspólnego z prawdą.
    Żeby było bardziej obrazowo- nie mam co prawda dokładnych danych dla NUR 12, ale dla NUR 41 (byc może on stoi na zdjęciu) aby możliwe stało się wykrycie obiektu z odległości 110 km musi on znajdować się na wysokości co najmniej 1000 m (dla odległości 130 km podałeś będzie to wysokość jeszcze większa, dlatego te 300 m to jakaś bajka). Na zakończenie tego lekko off topicowego wywodu polecam zapoznanie się z charakterystyką promieniowania anteny radarowej- można zrozumieć niektóre rzeczy, bez zbędnego grzebania w tabelkach.
    No i rada na przyszłość- warto zastanowić się kilka razy, zanim z taką stanowczością określi się czyjąś wypowiedź bzdurą, tym bardziej, że w tym samym czasie samemu można taką wyprodukować

    Co zaś się tyczy wykrywalności szybowca:
    Cytat Zamieszczone przez psotter
    Stalowa kratownica tego szybowczyka bywa wystarczająca dla radaru pierwotnego. Zależy od odległości i konkretnego radaru.
    Zapytałem o to kiedyś jednego z Panów z FIS Warszawa, czy dobrze widać szybowce latające nad Babicami. Odpowiedział, że ich echa rzadko kiedy pojawia się na wskaźniku radarowym. Wydedukowałem sobie po chwili, że może mieć to związek z kształtem szybowca i materiałem użytym do konstrukcji jego powłoki. Nie wykluczone, jednak że się mylę. W sumie przy radarze siedziałem tylko raz, na chwilę i to w nocy, kiedy ruch był praktycznie minimalny, sam nigdy takich zjawisk nie obserwowałem, dlatego nie będę jakoś usilnie trwał przy swoim

    Pozdrawiam.
    Ostatnio edytowane przez Flycat ; 09-03-2011 o 21:38 Powód: stylistyka

  9. #9

    Dołączył
    Jul 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Jarod Zobacz posta
    Potwierdzam, w Łodzi szybowce utrzymują kontakt z Łódź Wieża /Tower, pas trawiasty jest w klasie przestrzeni C.
    A w takim Innsbrucku szybowce startuja 100m od pasa, i z nikim nie rozmawiaja, lotnisko kontrolowane.

  10. #10

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Nie wiem od kogo masz dane, ale ja mam wiadomość od osoby która tam pracuje i bajek nie wciska.

  11. #11
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Dane z wykładu o o systemach radiolokacyjnych, a także z Przeglądu Sił Powietrznych. W sumie już w rezerwie ci pułkownicy którzy to pisali. Jako starsi ludzie mogli się mylić, pewnie mieli na myśli pierwsze Nysy Elektromagnetyzmu nie oszukasz. Nic więcej do dodania nie mam.

    Pozdrawiam serdecznie.

  12. #12
    Awatar Atco

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    A w takim Innsbrucku szybowce startuja 100m od pasa, i z nikim nie rozmawiaja, lotnisko kontrolowane.
    Może trzeba im sprzedać kilka patentów typu RMZ, to zaraz poczują, kto tu rządzi.
    "Rząd nie zamawiał analiz, które uzasadniałyby konieczność budowy CPK. Wild mówi, że wydłużyłoby tylko proces inwestycyjny."

  13. #13

    Dołączył
    Jun 2007
    Mieszka w
    EPLL/EPKK

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Behemot Zobacz posta
    A w takim Innsbrucku szybowce startuja 100m od pasa, i z nikim nie rozmawiaja, lotnisko kontrolowane.
    U nas od krawędzi betonowego do krawędzi trawiastego również jest 100m i jakoś sobie nie wyobrażam pracy z szybowcami bez kontaktu radiowego, ale jestem otwarty na wskazówki Sezon zbliża się wielkimi krokami...

  14. #14
    Awatar psotter

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Polska

    Domyślnie


    Polecamy

    Wskazówka: zmienić kraj nadzoru.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •