Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 21
Like Tree1Likes

Wątek: Laszowanie szybowca

  1. #1
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie Laszowanie szybowca


    Polecamy

    Witam!
    Co powinno się znać, żeby laszować szybowiec, np. Bociana ?
    Nie chcę żebyście mi pisali dokładnie danych, a jedynie z grubsza co powinienem poszukać i poczytać.

    Dziękuję na odpowiedzi z góry!
    Pozdrawiam, Mikołaj

  2. #2
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Instrukcja, prędkości, montaż demontaż, budowa z grubsza

  3. #3
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Dzięki za szybką odpowiedź .

    Ale mam jeszcze jedno pytanie: montaż i demontaż szybowca, to trzeba wiedzieć po kolei jakie sworznie, kontrówki, kołki, śróbki, popychacze, napędy, trzeba montować, czy tylko ogólnie montaż i demontaż maszyny??
    Pozdrawiam, Mikołaj

  4. #4

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Ogólnie to zależy od mechanika który będzie przyjmował od ciebie egzamin ze znajomości budowy i eksploatacji szybowca. A generalnie, tak już dla siebie, warto się zainteresować w jaki sposób można takiego np. Bociana zdemontować i zmontować, ile ludzi do tego potrzeba, kto gdzie powinien stać i za co łapać a czego dotykać w żadnym wypadku nie można, jakie napedy i w jakiej kolejności podłączać, które sworznie i w jakiej kolejności montować/demontować, w które dziury zajrzeć i za co poszarpać by upewnić się że szybowiec jest sprawny.

  5. #5
    Awatar Seta7

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Nie wiem gdzie latasz, ale niektórych mechaników interesuje również jakie ciśnienie powinno być w kole i w przypadku bociana jak jest amortyzowana ta przednia płoza.
    KubaN likes this.

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Gdy mechanikom nudzi się to pytają o różne dziwne rzeczy np jak zbudowane jest skrzydło z ilu przekładek materiału składa się skrzydło i jaki to jest materiał itp bzdury.

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    EPSW

    Domyślnie

    Do tego naucz się wag (min i max w obu kabinach, w przedniej, tylnej) sposób montowania akumulatora, jakiego koloru są poszczególne gałki (np że żółta to wyczep), resztę wypisano wyżej - pożycz od mechanika instrukcję użytkowania w locie, poczytaj, naucz się i zdasz bez problemu, chyba że masz bardzo upierdliwych mechaników

  8. #8

    Dołączył
    Oct 2008
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Po co pożyczać?
    Instrukcje wielu szybowców znajdziesz tutaj: Szybowce - Laszowanie
    PS: U mnie w Aeroklubie zdanie szybowca u mechanika wyglądało tak: poszliśmy do niego w 5 osób, zabrał nas do hangaru, trochę nam poopowiadał o szybowcu i podpisał się w książkach szkolenia;P
    "Jeśli latanie byłoby językiem, szybownictwo byłoby poezją"

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    EPSW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez lotnik Zobacz posta
    Po co pożyczać?
    Instrukcje wielu szybowców znajdziesz tutaj: Szybowce - Laszowanie
    Hm, po to aby nie popełnić jakiejś prostej gafy - przykładowo nasz aeroklubowy Bocian ma Vne w powietrzu burzliwym wynoszącą 110km/h, a w instrukcji pobranej z nakolannika jest wypisane 150km/h. Oczywiście nie twierdzę że takie pomoce są złe, ale chce pokazać że mimo wszystko warto zajrzeć w aeroklubową instrukcję

  10. #10
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    Dzięki wielkie wszystkim za porady! Nauczyłem się wyważenia szybowca, prędkości, ograniczeń, z grubsza budowy i demontażu i zdałem .
    Pozdrawiam, Mikołaj

  11. #11

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Gdańsk GDN/EPGD

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Method321 Zobacz posta
    Hm, po to aby nie popełnić jakiejś prostej gafy - przykładowo nasz aeroklubowy Bocian ma Vne w powietrzu burzliwym wynoszącą 110km/h, a w instrukcji pobranej z nakolannika jest wypisane 150km/h. Oczywiście nie twierdzę że takie pomoce są złe, ale chce pokazać że mimo wszystko warto zajrzeć w aeroklubową instrukcję
    Pytanie czym w takim razie jest powietrze burzliwe dla tego Bociana ile on już ma lat ?

  12. #12
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KubaN Zobacz posta
    Pytanie czym w takim razie jest powietrze burzliwe dla tego Bociana
    Mocniejsza termika choćby.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Gdańsk GDN/EPGD

    Domyślnie

    To co odłożyli go do lotów szkolnych po kręgu , gdy nie występują warunki termiczne?

  14. #14
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Dlaczego? Nie jest powiedziane, że nie może w ogóle latać. Może, ale bez przekraczania prędkości 110 km/h w atmosferze burzliwej.

  15. #15

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez KubaN Zobacz posta
    Pytanie czym w takim razie jest powietrze burzliwe dla tego Bociana ile on już ma lat ?
    Powietrze burzliwe, inaczej atmosfera burzliwa, to taki obsza w którym wartość podmuchów powietrza przekracza 7.5 m/s. Wynika ona z wymogów konstrukcyjnych (JAR 22, hasło pomocnicze krzywa, albo jak kto woli, obwiednia obciążeń od podmuchów). Najogólniej rzecz ujmując, projektując szybowiec zakłada się, że w całym zakresie prędkości (od min. do max.) musi on wytrzymać podmuchy do wartości 7.5 m/s. Jeśli mamy podmuchy o większej wartości to w celu zachowania całości konstrukcji nie powinniśmy przekraczać tzw. prędkości w atm. burzliwej (V z indeksem B). Nic nas jednak nie uchroni od podmuchów większych od 15 m/s, bo VB liczona jest właśnie dla takiej wartości.

  16. #16

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    EPSW

    Domyślnie

    Chyba najlepiej napisane. Oprócz tego życzę powodzenia jeśli ktoś będzie chciał latać na termice Bocianem przy 110km/h .

  17. #17
    Awatar obserwator

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Mielec EPML

    Domyślnie

    To fakt! na centrowaniu komina mieliśmy ok 80-90, ale przeskoki to faktycznie .
    Pozdrawiam, Mikołaj

  18. #18

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Gdańsk GDN/EPGD

    Domyślnie

    Panowie, wszyscy wiemy o co chodzi. Wiadomo, że nie kręcimy w kominie 110, tylko 80-90. Miałem tylko na myśli, że Vb 110 to jest bardzo mały przedział prędkości, a górny margines łatwo przekroczyć uczniowi pilotowi, szczególnie w warunkach termicznych.

  19. #19

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    EPSW

    Domyślnie

    Oczywiście te wartości są zaniżane, wiadomo że owy Bocian nie rozpadnie się przy prędkości 115km/h, wytrzymał już w tym sezonie 140 km/h za wyciągarką, więc spokojnie. Po prostu "ten typ tak ma", zostało mu 15 h resursu który "wymarnuje się" podczas podstawówki, a na loty termiczne jest drugi Bocian lub Puchacz .

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2011

    Domyślnie


    Polecamy

    witam, a czy mógłby mi ktoś przytoczyć na jakiej podstawie mechanik ma "przyjmować egzamin" ? wydaje mi sie, ze nie ma takiego wymogu...

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •