Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 25
Like Tree2Likes

Wątek: Za wyciągarką czy samolotem - pytanie nieśmiertelne...

  1. #1
    Awatar Wołej

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie Za wyciągarką czy samolotem - pytanie nieśmiertelne...


    Polecamy

    Niewątpliwie były już te pytania. Przewijają się one przez forum od samych jego początków, lecz przynajmniej ja nie znalazłem niczego co faktycznie wyczerpało by temat dla mojej jak i wielu osób sytuacji.

    Otóż za rok, bądź 2 lata, jeśli tylko się uda chciałbym przystąpić do podstawowego szkolenia szybowcowego. Jako iż jestem z tych bardzo młodszych dotyczą mnie zniżki i podobne udogodnienia, a wiek mój na jakieś ogromne koszty siłą rzeczy nie pozwala No i tutaj pojawia się to zasadnicze pytanie.

    Wiadomo: wyciągarka +tańsza -mniej dogodna i dostępna, samolot: +jest ich bardzo wiele -koszty. Uprawnienia na jedno, bądź drugie można później zrobić, ale co lepsze w takiej mojej sytuacji? Czy faktycznie sugerować się kosztami? A może najpierw wyciągarka, a później hol i odwrotnie. Z początku byłem przekonany co do tej pierwszej opcji, ale jak się temu przyjrzałem z bliska...

  2. #2
    Awatar Skunik86

    Dołączył
    Jun 2009
    Mieszka w
    Olsztyn

    Domyślnie

    Polecam wpierw zrobić loty za wyciągarką! Szybko, sprawnie i co najwazniejsze nie da się nudzić Co do zniżek to zapomnij, nie ważne czy masz 17 lat czy 23, czy tak jak ja 25 (jestem studentem) żadne znizki mnie nie dotyczyły... - robiłem loty w swoim aeroklubie (Aeroklub Polski). Nie wiem skąd opinia, że loty za wyciągarką są mniej dogodne? Lot za wyciągarką to jest niezła jazda, duża frajda a co najważniejsze cena. Daj znać gdzie można się wyszkolić ze zniszkami, z chęcią sie przeniose..

    Pozdrawiam,
    Marcin

  3. #3
    Awatar rad3onpl

    Dołączył
    Mar 2009
    Mieszka w
    EPKM/EPDE

    Domyślnie

    W co najmniej kilku cennikach aeroklubów widziałem zniżki dla uczniów-studentów na latanie. W Aeroklubie Śląskim na przykład sejmik dopłacał 30-40% kosztów szkolenia (w nowym cenniku już tego nie widzę, ale jest szansa że zniżka wróci). Poza tym są oczywiście zniżki za wpisanie do sekcji, do 24-25 roku życia zazwyczaj płaci się 50% składki i wpisowego
    Robiąc byle co, stajesz się byle kim.

  4. #4
    Awatar Wołej

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Dziękuję za szybki odzew i kluczową pomoc. W moim najbliższym aeroklubie tj. Nadwiślańskim - Lisie Kąty. Szkolenie za wyciągarką to koszt 2500 zł, dla ludzi z okolic Grudziądza 1500 zł. Są różne rzeczy w każdym razie to chyba nie fikcja. Co do rzekomo mniej dogodnej windy. Potrzeba przy tej metodzie startu chyba jednak znacznie więcej roboty.

    A jeśli już faktycznie wyciągarka (powiedzmy przeciętna ciągnąca w dobrych warunkach na 300-400m), to jakie wymagane ćwiczenia wg programu AP po szkoleniu podstawowym można wykonać i do których potrzebny jest już hol za samolotem?

    No i przede wszystkim jak wygląda późniejsze przeszkolenie na hol?

  5. #5
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    @Wołej, teoretycznie możesz uzyskać licencję nawet bez przeszkolenia na start za samolotem, ale jeżeli już masz zamiar zacząć od wyciągarki to proponuję od razu latać za holem po skończeniu szkolenia podstawowego. Dlaczego? Ponieważ z praktycznego punktu widzenia loty na termikę za wyciągarką to trochę loteria, a wiadomo, że przeciętna wyciągarka nie da rady zapewnić Ci wysokości min. 600m po wyczepieniu. Wiele osób ma problem z opanowaniem holu, bo jest on oczywiście trudniejszy niż start za windą, także lepiej poćwiczyć go od razu przy celności, żeby potem nie było niemiłych akcji podczas lotu termicznego Osobiście robiłem podstawówkę za samolotem i tę drogę polecam, ale wybór należy do Ciebie

  6. #6

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    15nm to EPWA

    Domyślnie

    Teoretycznie wszystko (no może poza akrobacją) da się zrobić za wyciągarką, aczkolwiek najczęściej dużo trudniej jest się załapać na termikę za windą.

    A co do przeszkolenia, to poprostu musisz wykonać ileś lotów za samolotem (do sprawdzenia w programie AP).

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2010

    Domyślnie

    Pytanie, czy da się połączyć (zaraz po podstawówce) celność lądowania z przeszkolenie na wyciągarkę

  8. #8

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Przyszłościowe ale i droższe jest szkolenie za samolotem, dlaczego przyszłościowe bo jak koledzy wspomnieli na termikę trudno załapać się z wyciągarki. W Polsce jest tylko jedna wyciągarka która zapewnia 100 % załapanie się na termikę, taką wyciągarkę mają w BB-Aero tj z liną syntetyczną która spokojnie wyciągnie na 800m a przy sprzyjających warunkach 1100 i więcej metrów więc akrobacja jak najbardziej wykonalna.

  9. #9
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft under the rainbow

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    W Polsce jest tylko jedna wyciągarka która zapewnia 100 % załapanie się na termikę, taką wyciągarkę mają w BB-Aero tj z liną syntetyczną która spokojnie wyciągnie na 800m
    W Polsce takich wyciągarek z liną syntetyczną jest więcej (np. w EPKM ), problemem jest raczej długość pasa która chyba tylko okazjonalnie 'na wyjazdach' pozwala na tak wysokie hole.


    Do zalet wyciągarki przy szkoleniu podstawowym dodałabym jeszcze to, że starty idą szybciej niż przy samolocie. Przy dużej grupie kursantów tempo może zrobić różnicę... No i to wrażenie bycia wystrzelonym jak z procy , bezcenne!

    Co do przeszkolenia na hol po szkoleniu za wyciągarką, to można je łączyć z kolejnymi ćwiczeniami (celność/termika) w celu obniżenia kosztów, do zrobienia jest >10 lotów + sytuacje niebezpieczne.


  10. #10
    Awatar Wołej

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie

    Wszystko więc jest już dla mnie jasne. Jeszcze raz dziękuję za duże zainteresowanie tematem. Pozdrawiam

  11. #11

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Rosenzweigova Zobacz posta
    W Polsce takich wyciągarek z liną syntetyczną jest więcej (np. w EPKM ), problemem jest raczej długość pasa która chyba tylko okazjonalnie 'na wyjazdach' pozwala na tak wysokie hole.
    Człowiek zawsze dowie się czegoś nowego. Jakiej firmy macie wyciągarkę ?. Ze dwa lata temu nie mieliście żadnej wyciągarki, a teraz patrzcie nawet syntetyczną.

  12. #12
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft under the rainbow

    Domyślnie

    Zmiany zmiany . Wyciągarkę mamy od zeszłego sezonu, WS-02-JK z Ropczyc, więc chyba taką samą jak rybnicka. Stalową linę w tym sezonie zmieniliśmy na syntetyczną.

    Wydaje mi się, że na syntetycznej latają też gdzieś w okolicach Poznania, a tych motohurtowych wyciągarek co najmniej kilka powinno być rozsianych po kraju, ale nie wiem jakie to modele.


  13. #13

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Dokładnie taka sama jak z BB-Aero, do zakupu lub budowy przymierza się Częstochowa. W Krośnie mają WS-03-JK to wyciągarka holowana jednobebnowa. Od kilku lat w Bezmiechowej działa WS-01-JK która miała być modernizowana przez założenie klimatyzacji . Poznań przymierzał się do syntetyka czy mają nie wiem. Nowoczesną "zachodnią" wyciągarkę mają w Lublinie.
    Przyszłość wyciągarek to lina syntetyczna z kilkoma bębnami, na sieci można zobaczyć wyciągarki nawet z ośmioma bębnami. Jak na polskie warunki to tylko kilka ośrodków wykorzysta taką wyciągarkę, w innych to tylko na zawody.

  14. #14
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft under the rainbow

    Domyślnie

    z ośmioma bębnami.
    Kruca bomba

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Nowoczesną "zachodnią" wyciągarkę mają w Lublinie.
    Czyżby tą?
    obserwator likes this.


  15. #15

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    To zwykły Tur a mają w sumie Tury plus wyciągarkę Skylaunch 3 Skylaunch 3 at Lublin Gliding Club, Poland - YouTube
    Aeroklub Lubelski - Sekcja szybowcowa | Szybowce

  16. #16
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft under the rainbow

    Domyślnie

    O, nie wiedziałam. Dzięki za ciekawe info .


  17. #17

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    W Polsce jest tylko jedna wyciągarka która zapewnia 100 % załapanie się na termikę, .
    To może zapewnić tylko atmosfera w stanie chwiejnym i pilot ...
    Polecam winda i potem łącznie zadań: hot + termika instruktorska.

    M.

  18. #18

    Dołączył
    Sep 2009

    Domyślnie

    Oj, nie do końca, przyszłość to dobre windy z syntetykami na bębnach, strzał na 1000 m w termiczny dzień to prawie 90 % załapania się w komin, wolę wydać 60 -80 zł na trzy ew. strzały niż na holówkę, na 90 % załapiesz się na termikę za pierwszym strzałem. Bezmiechowa ( na której zresztą teraz siedzę) ma tylko windę i można

    M>

  19. #19

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Bezmiechowa to inna bajka, stok południowy lekki iwaterek i masz żagiel, z zagla na komin i w górę.
    Zrób to nizinie, 300 m hol gdzie młody pilot na 300 musi siadać doświadczony z 200.

    O przyszłości już pisałem (wyciągarki z linam syntetycznymi)

  20. #20
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Bezmiechowa to inna bajka, stok południowy lekki iwaterek i masz żagiel,
    Nie taki znowu lekki- 6-8m /s co najmniej. Fakt faktem jednak, że na Bezmiechu jest zdecydowanie łatwiej. Nawet jak nie ma żagla jest nasłoneczniony stok południowy.

    Ja z kolei pozdro z Lisich

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •