Pokaż wyniki od 1 do 18 z 18
  1. #1

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie Przelot 50 km do licencji


    Polecamy

    Witam,

    Mam pytanie odnośnie przelotu 50 km do licencji szybowcowej. Czy może to być przelot np. po trasie trójkąta, gdzie boki mają mniej więcej po 20 km a start i lądowanie odbywa się z tego samego lotniska? Chodzi przede wszystkim o oto, czy można sumować odległość i nie przelecieć w linii prostej 50km.

    Dzięki

  2. #2

    Dołączył
    Dec 2008
    Mieszka w
    PL

    Domyślnie

    Wydaje mi się, że tak, Twoim wyczynem będzie pokonanie 50 km, a trasa może być dowolna (trójkąt lub linia prosta) - wcale nie musisz wrócić na lotnisko, tylko możesz wylądować w polu - tak mi się wydaje,ale tego już nie jestem pewny
    Edit:
    Chociaż patrząc na http://www.szybowce.com/faq.php wychodzi na to, że masz się oddalić 50 km od miejsca startu

  3. #3

    Dołączył
    Oct 2011

    Domyślnie

    na stronie, którą podajesz, autor odnosi się do przelotu 50 km do srebrnej odznaki szybowcowej - a to, o ile dobrze się orientuję, co innego.

    i o to właśnie chodzi - z tego co wiem wymagania do przelotu na licencje są inne niż do srebrnej, tam trzeba zrobić lot 50 km po prostej. niech mnie ktoś poprawi...

  4. #4
    Awatar Reyes

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie

    Do licencji możesz lecieć po trójkącie, jeżeli nie czujesz się pewnie możesz ze sobą zabrać instruktora.

  5. #5

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Co to byłby za przelot po trójkącie 50km musiałbyś się oddalić od lotniska o 12,5km w dwie strony. Aby mieć dolot do lotniska z każdego miejsca potrzebowałbyś jedynie ok. 600m (z doliczoną wys. bezpieczeństwa). To nie jest żaden wyczyn i przy prawie każdym locie termicznym nad lotniskowym można takie coś zrobić. Do licencji i do odznaki trzeba zrobić przelot 50km w lini prostej. Czyli 25km w jedną stronę, 50km w przeciwną i z powrotem do lotniska 25km. Chyba, że polecisz 50 km od lotniska i walniesz w pole Do odznaki musisz przelot zrobić sam i musisz mieć loggera, a do licencji możesz lecieć z instruktorem

    Pozdrawiam.

  6. #6

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Elendir pokaż instruktorowi twoją wypowiedź zobaczymy czy zostaniesz dopuszczony do lotów.
    Te 600 m to tylko w teorii w idealnych warunkach na krańcach trójkąta bez zapasu wysokości dolot na styk. Zapomniałeś o przepisach mówiących że przy 700 rozgladasz się za polem przy 500 masz wybrane pole a 300 to lądowanie.
    Wystarczy ze masz czołowy lub boczny wiatr i te Twoje teoretyczne 600 idą do ziemi.

    Do licencji można zrobić przelot instruktorski po trójkącie lub samodzielnie z logerem też po trójkącie, w takim wypadku przelot nie może być zakwalifikowany do srebrnej odznaki. Lub w linii prostej min 50 km wówczas liczy się jako przelot do licencji i przelot do srebrnej.

  7. #7
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    Zapomniałeś o przepisach mówiących że przy 700 rozgladasz się za polem przy 500 masz wybrane pole a 300 to lądowanie.
    Jakie przepisy? Jak pamiętam teorię, to mówiono o 300m jako wysokości na której decydujemy o lądowaniu w polu.

    W linii prostej min. 50km, czyli de facto pokonać trzeba min. 100km?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  8. #8

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    EPSW

    Domyślnie

    To jest przelot, nie docel-powrót, czyli jak nie wrócisz to też będzie zaliczone. Ale że się wraca to wychodzi te 100km.
    I sprawdź te wysokości, bo 300 metrów to decyzja o lądowaniu w polu mając już to pole obrane.

  9. #9

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    Katowice

    Domyślnie

    Może rzeczywiście przesadziłem z tym 600m. Napisałem tak by pokazać bezsensowność takiego przelotu. Aby mieć dolot na "styk" przy idealnych warunkach puchaczem teoretycznie by wystarczyło 417m z 12,5km. Licząc dolot dodałbym do tego jakieś 300m + ewentualne 100/150m jeżeli leciałbym pod wiatr. Mając 800m czułbym się w miarę bezpieczny, a już na pewno lecąc lepszym szybowcem. Przy dolocie przecież gdy mam 500m i 8km do lotniska nie krążę nad polem które wybrałem tylko lecę do lotniska. Przepisy swoją drogą, ciekawe czy przestrzegasz przepisu, żeby utrzymywać 300m pionowej odległości od chmur lecąc szybowcem na termikę?

  10. #10
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Method321 Zobacz posta
    To jest przelot, nie docel-powrót, czyli jak nie wrócisz to też będzie zaliczone. Ale że się wraca to wychodzi te 100km.
    I sprawdź te wysokości, bo 300 metrów to decyzja o lądowaniu w polu mając już to pole obrane.
    Dzięki, mam już rozjaśnione. Nie mam gdzie sprawdzić, ale to co było na teorii sprowadzało się do tego, że z 300m absolutnie lądować, nie próbując szukać noszenia. Potencjalne pola uczono wybierać wcześniej. Było też mówione, że niby dla pilotów z licencją mniejsza wysokość, ale sam instruktor przyznał, że to raczej wirtualne i on też już by był w trakcie lądowania, a nie szukał na 100m noszenia. To są regulacje aeroklubowe jak się domyślam? Czy z programu szkolenia AP?
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  11. #11

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Elendir Zobacz posta
    C...do odznaki trzeba zrobić przelot 50km w lini prostej. Czyli 25km w jedną stronę, 50km w przeciwną i z powrotem do lotniska 25km. Chyba, że polecisz 50 km od lotniska i walniesz w pole ....
    Życie nie jest tak proste jakby się wydawało. Nie da się zrobić warunku do srebra "z prostej" bo dla 50-ki różnica wysokości pomiędzy startem lotnym a metą nie może być większa niż 500 m. Inaczej mówiąc, jeśli odejście zgłosisz na 1500 m to nad punktem 50 km nie możesz się zameldować niżej niż 1000 m bo przelot jest nieważny. No chyba że dysponujemy szybowcem o doskonałości rzędu 100 lub poginamy z wiatrem o prędkości średnio 160 km/h... :P

  12. #12

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Elendir Zobacz posta
    Przepisy swoją drogą, ciekawe czy przestrzegasz przepisu, żeby utrzymywać 300m pionowej odległości od chmur lecąc szybowcem na termikę?
    Tak stosuję się do tego przepisu, podobnie jak innego że wchodzi się w krąg nad lotniskowy na wysokości 300m, nie robię dolotów na styk. Jeden jedyny raz na początku termiki samodzielnej wszedłem w krąg na 180 m, po wylądowaniu z pięć minut instruktor opierniczał a na końcu zagroził że jeżeli jeszcze raz zrobię taki dolot zawiesi mnie w lotach samodzielnych.

    Latasz pewnie w Katowicach jeśli na prawdę latasz jak piszesz to gratuluję, znam tereny wokół lotniska gdzie chcesz lądować przed jak zabraknie Ci wysokości tych 20-30 m z każdej strony budynki lub drzewa. Później będzie jak na pewnych zawodach gdzie syn znanego pilota latającego na szybowcach wracając do lotniska próbował zrobić "żyletę" pomiędzy drzewami bo zabrakło tych 10 m aby wylądować w terenie przygodnym.
    Raport ku rozwadze http://www.transport.gov.pl/files/0/...594RKPKBWL.pdf

    Wnioskuję że jesteś dopiero co wyszkolonym pilotem skoro przytaczasz "teoretycznie" Puchacza nie piszesz o Juniorze, Piracie, Foce o wyższych nie wspominając.

    ESK1X można wlecieć nad punkt docelowy na mniejszej wysokości niż różnica 500 m, trzeba później wkręcić tą róznicę i lot masz zaliczony -- poszukaj na prezentacji S.Kawy będziesz wiedział o co chodzi.

  13. #13

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez wrzesinski1 Zobacz posta
    ...ESK1X można wlecieć nad punkt docelowy na mniejszej wysokości niż różnica 500 m, trzeba później wkręcić tą róznicę i lot masz zaliczony -- poszukaj na prezentacji S.Kawy będziesz wiedział o co chodzi.
    Co nie zmienia faktu, że na mecie masz mieć różnicę nie większą niż 500 m

  14. #14

    Dołączył
    Sep 2007
    Mieszka w
    z Polski

    Domyślnie

    Dokładnie jeśli kogoś interesuje jest prezentacja o czym mówimy z ESK1X http://www.aeroklub.jaroslaw.pl/down...przelotowa.pdf
    strona 38 i sąsiednie.

  15. #15
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Z tymi przepisami to trochę przesadziliście. Nie ma czegoś takiego jak pionowa separacja 300 metrów od chmur, co najwyżej 50. 300 metrów odległości to liczy się w przypadku gdy chcemy rozpocząć krążenie w przeciwnym kierunku niż inny szybowiec w kominie. Aby móc tak zrobić potrzeba jest właśnie taka różnica. Jeśli jednak mimo to ktoś odpuszcza sobie krążenie 300 metrów pod chmurą to mu wielkiego sukcesu nie wróżę

    Co do dolotów to co innego dolot z termiki, co innego z konkurencji na zawodach. W przypadku tego drugiego dolatywanie na lotnisko, a w zasadzie taśmę mety kołowej na wysokości 150-200 m czy wyższej to spora strata średniej prędkości. Wraz z nabywaniem doświadczenia należy zmniejszać sobie minima (rzecz jasna do rozsądnych wartości) bo w pewnych sytuacjach, że tak to ujmę, "przepisy" te mają średnie zastosowanie.

  16. #16

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie

    Polecam lekturę tabeli 3-1 na stronie 3-12 Załącznika 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, sporządzonej w Chicago dnia 7 grudnia 1944r., jakby nie patrzeć będącego obowiązującym w naszym kraju prawem:
    http://www.ulc.gov.pl/_download/praw..._urz_20_09.pdf

    Jak latasz na i poniżej 900m AMSL lub na i poniżej 300m AGL (decyduje wyższa wartość), masz latać "z dala od chmur", pod warunkiem, że lot odbywa się w przestrzeni klasy F lub G. Jeśli latasz wyżej lub w przestrzeni innych klas, minimalne odległości od chmur są określone: pozioma - 1500m i pionowa - 300m. Inaczej nie znajdujesz się w VMC, więc nie możesz wykonywać lotów VFR. Z kolei jak poczytasz Załącznik 1 do tejże samej konwencji, dowiesz się, że wykonanie lotu IFR szybowcem nie bardzo jest możliwe. Poza tym który szybowiec ma wyposażenie na lot IFR pozwalające?

  17. #17
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Ależ ja zawsze latam poniżej 900m...

    PS: a tak całkiem poważnie- nie chwal się może za bardzo publicznie tymi zapisami. Ktoś może nie zrozumieć Twojego poczucia humoru.

    PS2: jak mam TSA nie muszę mieć żadnego wyposażenia mogąc latać jak i gdzie chce, nawet ogonem do przodu.

  18. #18
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie


    Polecamy

    Ja chyba nie rozumiem twojego poczucia humoru. Przecież to jest obowiązujące w Polsce prawo.

    Co do TSA, to możesz latać jak chcesz, o ile jest to przestrzeń niesklasyfikowana - AFAIK nie dotyczy to każdego TSA.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •