Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1
    Awatar Wołej

    Dołączył
    Aug 2011

    Domyślnie Program szkolenia szybowcowego AP


    Polecamy

    Witam.

    Z tego co wiem określony przez Aeroklub Polski program szkolenia szybowcowego przygotowujący do LPS, pozwala niekiedy na łączenie zadań, a jak ma się to do samej kolejności, konieczności wykonywania kolejnych zadań zgodnie z zaleconym programem? Czy możliwe jest wykonywanie jakiegoś zadania później, lub wcześniej (zamieniać kolejność), czy też trzeba trzymać się go skrupulatnie?

    Pozdrawiam.

  2. #2
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Wszystko reguluje program szkolenia AP. Dla każdego zadania masz podane warunki dopuszczenia i wskazówki organizacyjne. Na przykładzie AVI wygląda to następująco:

    A.10.2 Warunki dopuszczenia do wykonywania ZADANIA
    Ukończone jedno z ZADAŃ A/I, A/II lub A/III

    A.10.4 Wskazówki organizacyjne
    Loty instruktorskie ZADANIA A/VI mogą być łączone z lotami instruktorskimi na ZADANIA A/IV i B/I;
    Do wykonywania lotów samodzielnych można dopuścić uczniów-pilotów z ukończonym ZADANIEM A/IV;
    ĆWICZENIE A/VI/2 jest opcjonalne. Przy szkoleniu wg ZADANIA A/VI w terenie płaskim należy je pominąć;


    Wynika z tego, np. to że możesz zacząć latać na termice z instruktorem bezpośrednio po skończeniu podstawówki (nie mając celności), ale żeby polecieć samodzielnie celność musisz już mieć. Żeby było szybciej istnieje możliwość łączenia instruktorskich A/VI i instruktorskimi A/IV. Dalej bierzesz program i patrzysz - instruktorskich na termikę/żagiel masz po minimum 3, na celność minimum 9 + 5 samodzielnych. Jeśli połączysz zadania wtedy zostaje 6+5, które musisz wylatać aby polecieć samodzielnie na lot z wykorzystaniem prądów wznoszących (bo musisz mieć już celność zaliczoną).
    Każde zadanie ma swoje warunki minimalne które trzeba spełnić, dlatego analizując zapisy w programie oraz loty potrzebne do ukończenia danego zadania możesz sprawdzić gdzie możesz sobie uprościć sprawę (jak np. termika+celność czy hol+celność albo hol+termika).
    Co do kolejności nie jest ona ściśle ustalona, choć mniej więcej idzie się według niej. Dla przykładu mając podstawówkę możesz zrobić AV nie mając jeszcze AIV(patrz wymagania AV pkt 9.2 w Programie). Jeśli masz pytanie dotyczące konkretnego przypadku to sprecyzuj bo trudno rozpisać tak cały program w jednej wypowiedzi, kombinacji jest dużo.

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2011
    Mieszka w
    Kalisz

    Domyślnie

    Mam pytanie odnośnie programu szkolenia. Załóżmy że zrobię szkolenie podstawowe za wyciągarką i chce dalej szkolić się do licencji. Wybieram sobie zadanie A/IV
    A..8.4 Wskazówki organizacyjne
    Loty wykonywać bez wyłożonych znaków.
    W lotach instruktorskich w locie swobodnym zasłonić prędkościomierz i wysokościomierz.
    Duży nacisk kłaść na wyrobienie prawidłowego podziału uwagi.
    Loty instruktorskie ZADANIA A/IV mogą być łączone z lotami instruktorskimi na ZADANIA A/VI i B/I.

    jednocześnie chciałbym przeszkolić się na hol za samolotem i zrobić zadanie A/VI. Czy mogę połączyć te wszystkie trzy zadania? Czy można maksymalnie 2 tak jak podał przykładowo Flycat?

  4. #4
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Jestem prawie przekonany, że 3 zadań się już nie łączy. Nie znam w tej chwili podstawy, ale nie spotkałem się z przypadkiem aby było to praktykowane (u mnie czy u kogoś innego).

  5. #5
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Pomyślmy jeszcze o jednym - ja nie bardzo sobie wyobrażam startować za samolotem ucząc się tego, potem na termikę (jeden z pierwszych lotów dalej od lotniska), a po powrocie do lotniska pamiętać by wylądować w punkt. Na każdym etapie pamiętając co instruktor mówił o każdym ćwiczeniu, na co zwracać szczególną uwagę itd. Za dużo tego by było na raz moim zdaniem.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  6. #6
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Na podstawówce też uczysz się na raz wszystkiego. Nie wiem jak to jest w praktyce ale wczoraj na teorii FI mówili, że metoda syntetyczna nauczania (uczenia wszystkiego na raz) jest odpowiednia w lotnictwie. Powtarzam co usłyszałem.

  7. #7
    Awatar Rosenzweigova

    Dołączył
    Apr 2010
    Mieszka w
    6 ft under the rainbow

    Domyślnie

    Pazio w swojej "metodyce" pisze, ze nie dla wszystkich uczniow (niektorzy wymagaja analitycznej czyli nauka elementow osobno, lub mieszanej), a w samym programie szkolenia tez wszak jest podzial - loty po prostej i zakrety, starty, ladowania z tego co pamietam osobno. Wiadomo ze wychodzi w zaleznosci od ucznia, ale moim zdaniem tez 3 na raz to troche duzo.
    I pisze to z perspektywy ucznia robiacego swego czasu duzo na raz i szybko, co teraz mi sie lekka czkawka odbija


  8. #8
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Na podstawówce też uczysz się na raz wszystkiego.
    No nie do końca, w pierwszych lotach nacisk jest położony na zakręty, potem na start, budowę kręgu i lądowanie, sytuacje awaryjne i korkociągowe są oddzielnym etapem.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.


  9. #9
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez frik Zobacz posta
    No nie do końca, w pierwszych lotach nacisk jest położony na zakręty, potem na start, budowę kręgu i lądowanie, sytuacje awaryjne i korkociągowe są oddzielnym etapem.
    U mnie od razu było ze wszystkim. Praktycznie po lotach zapoznawczych "startujemy razem" to samo z lądowaniem i samym lotem. Dość dobrze to wyszło.

  10. #10
    Moderator
    Awatar frik

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPBC/EPWA/EPMM

    Domyślnie


    Polecamy

    U mnie też (Lesio? ), nie chodzi mi o to, że ręcę na drążku kładłem po wyczepieniu w pierwszych lotach (bo tak chyba nigdzie nie ma), ale jednak nacisk z początku był na inne elementy lotu i stopniowo do całokształtu się dochodziło. Co innego powie instruktor jak wylądujesz między strzałą a kwadratem w czwartym locie, niż w czterdziestym.
    Quidquid latine dictum sit, videtur sapiens.



Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •