Pokaż wyniki od 1 do 9 z 9
Like Tree1Likes
  • 1 Post By SimOn!

Wątek: Nawigacja podczas lotu szybowcem.

  1. #1

    Dołączył
    Feb 2013
    Mieszka w
    EPWK

    Domyślnie Nawigacja podczas lotu szybowcem.


    Polecamy

    Witam serdecznie.

    Mam chodzące za mną pytania.

    1. Jak nawigujecie się podczas lotów szybowcem ?
    2. Po mapkach, czy może jakieś softy na smartfona?
    3. Interesuje mnie właśnie jak robić przeloty na np. 400 km po ustalonej trasie, jak wygląda przygotowanie do takiego lotu?
    4. Jakie strony do sprawdzania pogody, wiatrów, cumulusów używacie?

    Pozdrawiam, Michał.

  2. #2

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Ad. 1.
    Ponieważ loty odbywają się zwykle w przedziale wysokości 800 - 1500 m to z nawigacją nie ma kłopotu, z tej wysokości widać jak na dłoni charakterystyczne punkty (miasta, lasy, jeziora). Nie sposób się zgubić przy zachowaniu minimum rozsądku.

    Ad.2.
    Ortodoksi latają na mapę, ale ich nie zobaczysz na czołowych pozycjach rankingu IGC.... Praktycznie w lataniu zawodniczym bez elektroniki się nie obejdziesz, a i rekreacyjnie ułatwia życie. Jeśli chodzi o sprzęt to poczytaj fora branżowe, np. na szybowce.com jest tego dość pokaźna ilość. Hardware raczej nie smartfon - po pierwsze zasilanie, baterie w smartfonach źle znoszą duże skoki temperatur (nagrzewanie się w słońcu, szybki spadek temperatury w wysokim locie pod chmurami), po drugie ekrany są mało czytelne w słońcu, po trzecie smartfon jest do wszystkiego czyli do niczego... - lepiej wybrać jakieś sprawdzone urządzenia z dobrym odbiornikiem GPS. Soft - bardzo dobrym jest LK 8000 który pracuje na wielu popularnych odbiornikach.
    Pamiętaj jednak o jednym - "nawet najlepsze garnki nie zrobią z ciebie doskonałego kucharza..."

    Ad. 3.
    Tego nie da się opisać w kilku zdaniach. To temat na wielogodzinne wykłady robione w oparciu o wieloletnie doświadczenia. A tak na prędce to trzeba lecieć jak najszybciej, po jak najkrótszej trasie, wyłożonej w odpowiednim do pogody obszarze...

    Ad. 4. Wszystkiego co się da - informacji (a w zasadzie jej potwierdzenia) nigdy nie za wiele.... RASP BLIPMAPS for Germany and surrounding countries

  3. #3

    Dołączył
    Feb 2013
    Mieszka w
    EPWK

    Domyślnie

    a mógłbyś polecić jakiegoś GPS'a, który sprawdziłby sie w szybowcu?

  4. #4
    pitekman
    Goście

    Domyślnie

    Używając GPSa psujesz sobie całą zabawę w przygotowanie lotu. Sam lot to zwieńczenie długotrwałych przygotowań! Powinni zabronić zabierania GPSa do przelotów warunkowych na licencję!

  5. #5
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Jakich długotrwałych przygotowań? Bierzesz mazak rysujesz kreskę i już Na szybowcach nic więcej w kwestii nawigacyjnej się nie robi. GPS ma mały sens nawigacyjny w szybowcu bo mapa wystarcza w 100%, raczej elektroniki używa się do rejestrowania lotów a skoro już jest to także do nawigacji.

  6. #6
    pitekman
    Goście

    Domyślnie

    Zależy jak długi jest to przelot. Moim zdaniem w szybowcu winien być pilot, mapa i jego notatki co do trasy. No, aparat też ;-)

  7. #7

    Dołączył
    Feb 2013
    Mieszka w
    EPWK

    Domyślnie

    pitekman masz raczej racje, że GPS psuje zabawę całego lotu na PPL to się przydaje . A mapka 1:500 000 wystarczy do takiego nawigowania?

  8. #8
    Awatar Liveed

    Dołączył
    Sep 2010
    Mieszka w
    EPWA/WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez MichalMatuszewski Zobacz posta
    A mapka 1:500 000 wystarczy do takiego nawigowania?
    Tak, wystarczy. Od siebie dodam, że dość dobrym oprogramowaniem na GPSa jest WinPilot (podobno prostszy interfejs niż LK8000, ale ja się już przyzwyczaiłem do LK i dobrze mi z tym :P ) . Dobra prognoza jest na TopMeteo, ale niestety płatna :/ Jeżeli chodzi o darmowe, to tak jak ESK1X pisał - rasp.

  9. #9
    Awatar SimOn!

    Dołączył
    Feb 2009
    Mieszka w
    EPGD

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez PiotrekR Zobacz posta
    Jakich długotrwałych przygotowań? Bierzesz mazak rysujesz kreskę i już Na szybowcach nic więcej w kwestii nawigacyjnej się nie robi. GPS ma mały sens nawigacyjny w szybowcu bo mapa wystarcza w 100%, raczej elektroniki używa się do rejestrowania lotów a skoro już jest to także do nawigacji.
    ... i sprawdzić zajętość stref na dany dzień dzwoniąc do ASM3. Warto wypracować sobie taki nawyk.
    safemode likes this.
    Up up and away !!!
    Pozdrawiam,

    SimOn!



LinkBacks (?)


Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •