Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
Like Tree1Likes
  • 1 Post By Flycat

Wątek: Licencja na szybowiec posiadajac juz PPL(A)

  1. #1
    Awatar oscar_MT

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Malta

    Domyślnie Licencja na szybowiec posiadajac juz PPL(A)


    Polecamy

    Witam,

    Posiadam uprawnienia PPL(A) + VFR Night zdobyte na Malcie i ok 100h odbytych lotow (Tecnam P2002JF, Piper Arrow, Diamond DA40). Poniewaz pojawila sie mozliwosc spedzenia troche czasu w Polsce zastanawiam sie nad sprobowaniem sil na szybowcach (np. w Aeroklubie Warszawskim).

    Czy jest mi w stanie ktos powiedziec czy w takiej sytuacji musialbym robic cala teorie od zera (byloby to dosyc czasochlonne biorac pod uwage ze mialbym wolne jedynie weekendy na calosc kursu)? Czy sa oferowane kursy w j. ang.? Jak wyglada waznosc moich badan medycznych, licencji na radio i jezykowej ktore uzyskalem w innym kraju (Malta nalezy do UE i EASA)? Czy liczba godzin do wylatania jest mniejsza w przypadku posiadania juz uprawnien PPL(A)?

    Z gory dzieki za pomoc.

  2. #2
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez oscar_MT Zobacz posta
    Witam,

    Posiadam uprawnienia PPL(A) + VFR Night zdobyte na Malcie i ok 100h odbytych lotow (Tecnam P2002JF, Piper Arrow, Diamond DA40). Poniewaz pojawila sie mozliwosc spedzenia troche czasu w Polsce zastanawiam sie nad sprobowaniem sil na szybowcach (np. w Aeroklubie Warszawskim).

    Czy jest mi w stanie ktos powiedziec czy w takiej sytuacji musialbym robic cala teorie od zera (byloby to dosyc czasochlonne biorac pod uwage ze mialbym wolne jedynie weekendy na calosc kursu)? Czy sa oferowane kursy w j. ang.? Jak wyglada waznosc moich badan medycznych, licencji na radio i jezykowej ktore uzyskalem w innym kraju (Malta nalezy do UE i EASA)? Czy liczba godzin do wylatania jest mniejsza w przypadku posiadania juz uprawnien PPL(A)?

    Z gory dzieki za pomoc.
    W zakresie szkolenia teoretycznego wspólnymi przedmiotami dla SPL i PPL jest prawo lotnicze, człowiek, meteo oraz łączność, jednak zależy czy program danego ośrodka dopuszcza jakieś skróty w tym zakresie (przejście z PPL na SPL). W znanych mi kilku przypadkach osoby mające licencję turystyczną lub przynajmniej ukończoną teorię w tym zakresie, zawsze powtarzały w całości kurs do SPL. Dawniej, wspólny dla większości klubów program AP dopuszczał skróty, obecnie trzeba byłoby pytać w konkretnym ośrodku. Odnośnie teorii to w trybie zaocznym jest teraz jedynie 40h wykładów (+20h samokształcenia) co przy dobrej organizacji daje 3 kolejne weekendy więc nie jest to jakoś wiele czasu. Jest w ogóle możliwość odbycia szkolenia w całości e-learingowo m.in. w ATO Avioner. Co do aeroklubów wykłady po angielsku się nie odbywają, gdyż nie ma takiego zapotrzebowania.

    Co do szkolenia praktycznego to jako posiadacz licencji na inną kategorię SP, możesz mieć zaliczone maksimum 10% czasu lotu w charakterze PIC, jednak nie więcej niż 7 godzin. Czyli jak masz np. 70h PIC na samolotach to możesz sobie od wymaganych do SPL 15h odjąć 7h. Jak masz 100h to wciąż maksymalnie możesz odpisać na szybowce 7, jak masz np. 60h to już tylko 6 itd. Przy czym odpisanie tych godzin nie zwalnia Cię z obowiązku spełnienia takich wymagań jak: minimum 2h nalotu dowódczego, minimum 45 startów oraz lądowań oraz przelot nawigacyjny z instruktorem na odległość 100 km lub samodzielny na odległość 50 km. Ogólnie w takim przypadku Twoje szkolenie będzie odbywać się na podstawie napisanego specjalnie dla Ciebie Indywidualnego Programu Szkolenia.
    oscar_MT likes this.

  3. #3
    Awatar oscar_MT

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Malta

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    W zakresie szkolenia teoretycznego wspólnymi przedmiotami dla SPL i PPL jest prawo lotnicze, człowiek, meteo oraz łączność, jednak zależy czy program danego ośrodka dopuszcza jakieś skróty w tym zakresie (przejście z PPL na SPL). W znanych mi kilku przypadkach osoby mające licencję turystyczną lub przynajmniej ukończoną teorię w tym zakresie, zawsze powtarzały w całości kurs do SPL. Dawniej, wspólny dla większości klubów program AP dopuszczał skróty, obecnie trzeba byłoby pytać w konkretnym ośrodku. Odnośnie teorii to w trybie zaocznym jest teraz jedynie 40h wykładów (+20h samokształcenia) co przy dobrej organizacji daje 3 kolejne weekendy więc nie jest to jakoś wiele czasu. Jest w ogóle możliwość odbycia szkolenia w całości e-learingowo m.in. w ATO Avioner. Co do aeroklubów wykłady po angielsku się nie odbywają, gdyż nie ma takiego zapotrzebowania.

    Co do szkolenia praktycznego to jako posiadacz licencji na inną kategorię SP, możesz mieć zaliczone maksimum 10% czasu lotu w charakterze PIC, jednak nie więcej niż 7 godzin. Czyli jak masz np. 70h PIC na samolotach to możesz sobie od wymaganych do SPL 15h odjąć 7h. Jak masz 100h to wciąż maksymalnie możesz odpisać na szybowce 7, jak masz np. 60h to już tylko 6 itd. Przy czym odpisanie tych godzin nie zwalnia Cię z obowiązku spełnienia takich wymagań jak: minimum 2h nalotu dowódczego, minimum 45 startów oraz lądowań oraz przelot nawigacyjny z instruktorem na odległość 100 km lub samodzielny na odległość 50 km. Ogólnie w takim przypadku Twoje szkolenie będzie odbywać się na podstawie napisanego specjalnie dla Ciebie Indywidualnego Programu Szkolenia.
    Wielkie dzieki. Odpowiedziales na wiekszosc moich obaw.

    Wyglada na to, ze proces moze nie byc o wiele latwiejszy od robienia licencji od zera. W przypadku teorii najlepszym rozwiazaniem dla mnie byby e-learning, poniewaz nie chce spedzac tez calych weekendow na salach wykladowych.
    Praktyke trzeba bedzie ciepliwie zrobic. Czy sa prywatne (poza aeroklubami) szkoly szybowcowe, ktore moglyby zagwarantowac wieksza elastycznosc?

  4. #4
    Awatar Flycat

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    bloku

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez oscar_MT Zobacz posta
    Wielkie dzieki. Odpowiedziales na wiekszosc moich obaw.

    Wyglada na to, ze proces moze nie byc o wiele latwiejszy od robienia licencji od zera. W przypadku teorii najlepszym rozwiazaniem dla mnie byby e-learning, poniewaz nie chce spedzac tez calych weekendow na salach wykladowych.
    Praktyke trzeba bedzie ciepliwie zrobic. Czy sa prywatne (poza aeroklubami) szkoly szybowcowe, ktore moglyby zagwarantowac wieksza elastycznosc?
    Jedynie BB Aero z Rybnika, ale nie wiem jak z ich elastycznością
    PS: Aerokluby formalnie też są jak najbardziej prywatne.

  5. #5

    Dołączył
    Apr 2015

    Domyślnie Chłopaki, mając wybór, taktycznie lepiej jest najpierw zdać teorię na PPL czy SPL ?

    Cytat Zamieszczone przez Flycat Zobacz posta
    Jedynie BB Aero z Rybnika, ale nie wiem jak z ich elastycznością
    PS: Aerokluby formalnie też są jak najbardziej prywatne.
    Czy chociaż jeden przedmiot więcej jest przepisywany w przypadku zdania najpierw PPL-ki, a potem SPL-ki ?
    Czy zakres pytań przepisywanych przedmiotów jest taki sam, czy łatwiej np. zdać meteorologię SPL ?
    Przepraszam z góry za takie podejście do sprawy, ale mam bardzo mało czasu do dyspozycji, 400 km do Wawy i muszę zdecydować o strategii ;-)
    Z góry dziękuję za szybką odpowiedź :-)

  6. #6

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Czy ja dobrze rozumiem, że mając SPL przepisuje się część przedmiotów na PPL, a odwrotnie nie? Gdzieś taki wątek się pojawił.

  7. #7

    Dołączył
    Apr 2015

    Domyślnie

    No właśnie tego chciałem się dowiedzieć, ale już zacząłem od SPL, z której jak dobrze pójdzie "skredytują" mi na PPL Prawo, Człowieka, Meteo i Lączność. Chciałem się dowiedzieć od kogoś kompetentnego, czy np. Zasady lotu zdane najpierw na PPL są przepisywane na SPL, bo odwrotnie - na pewno nie...
    Czy ktoś ma wiedzę w tym temacie?

  8. #8

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Hej,

    Odnosząc się do pytania które zadał Oscar MT, chciałbym potwierdzić to co napisał Flycat, ale tak zacząłem się zastanawiać, nad samym pytaniem...
    Co miałeś na celu Oscar pisząc o wylataniu godzin... ?

    Bo jeśli chcesz latać szybowcami to chcesz latać jak najwięcej, nie patrzysz na to, żeby wylatać jak najmniej. Rozumiem jednak, że chodzi tutaj, w tym przypadku o zdobycie licencji. Nie do końca orientuje się, jak to w tym momencie wygląda w aeroklubach lub będzie wyglądać... Jeszcze niedawno było tak, że do licencji potrzebne było min. 35h i przejście całego szkolenia, dzisiaj ten limit został obniżony do 15h - przy czym nie bardzo sobie wyobrażam, żeby instruktor wypuścił pilota bez licencji z nalotem 15h na przelot 50km...
    W praktyce 20-30h to człowiek ledwo utrzymuje się na termice. - ale to taka dygresja.

    Wracając do wątku, PPL można zakończyć całe szkolenie w 1 msc, zdać egzaminy (teor/prakt) i cieszyć się licencją. W przypadku SPL do tej pory wyglądało to w ten sposób, że ludzie latali po kilka sezonów i dopiero po wylataniu kilkudziesięciu godzin zamykali całość szkolenia i przystępowali do egzaminów.
    Z doświadczenia wiem, że tak jest znacznie bezpieczniej. Myślę, że pomimo zmiany wymagań nie bardzo zmieni się szybkość w uzyskiwaniu licencji.

    Osobiście znam tylko 1 przypadek gdzie facet uzyskał licencję w 1 sezonie od momentu rozpoczęcia szkolenia wiosną.

    Latanie na silnikach a latanie szybowcami to jednak dwie różne kwestie.

  9. #9
    Awatar oscar_MT

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Malta

    Domyślnie

    @kurt - Jestem ograniczony czasowo, poniewaz w Polsce bede przez najblizsze 6-12 miesiecy. Jesli uzyskanie licencji w takim czasie jest niewykonalne, to chyba rzeczywiscie nie ma sensu, zebym zaczynal i lepiej zebym sie skupil na rozszerzaniu licencji na silnikowe i budowniu na nich nalotu. Dzieki za pomoc w podjeciu decyzji.

  10. #10
    Awatar oscar_MT

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Malta

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez salto Zobacz posta
    Ja zrobiłem szkolenie teoretyczne PPL w firmie Avioner (wiem że robią też SPL), w miesiąc no może nawet w niecały miesiąc. Z formy szkolenia jestem bardzo zadowolony. Właściwie dzięki materiałom filmowym opanowałem wiedze szybciej niż z książki. No i planowanie nauki w dowolnym czasie w moim przypadku wieczorami to wielki plus.
    Dla mnie paranoja jest, ze majac zdane egzaminy teoretyczne i posiadajac licencje PPL(A) mialbym od nowa brac udzial we WSZYSTKICH wykladach i egzaminach (nawet tych pokrywających się w 100% z materiałem PPL(A)). Dlatego zrezygnowałem.

  11. #11
    Awatar oscar_MT

    Dołączył
    Feb 2014
    Mieszka w
    Malta

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez salto Zobacz posta
    Ale to jest nadrzędny wymóg Urzędu Lotnictwa Cywilnego, te zasady muszą być przestrzegane w każdej szkole, a akurat szkoła lotnicza Avioner, dzięki której licencja pilota jest u mnie w kieszeni jest chyba pod tym względem najbardziej przyjazna.
    Jak najbardziej nadrzędny, ale nie oznacza to, że nie bezsensowny. Jaki jest sens siedzenia na tych samych wykładach i zdawania egzaminu z czegoś z czego ma się już zaliczenie. Ale widać w PL wciąż myślenie kwadratowe...

  12. #12

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Łódź

    Domyślnie


    Polecamy

    Cytat Zamieszczone przez oscar_MT Zobacz posta
    Jak najbardziej nadrzędny, ale nie oznacza to, że nie bezsensowny. Jaki jest sens siedzenia na tych samych wykładach i zdawania egzaminu z czegoś z czego ma się już zaliczenie. Ale widać w PL wciąż myślenie kwadratowe...
    $$$$$$$$$$$$$$$

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •