JUBILEUSZ »   08.02.2017 - 10 urodziny lotnictwo.net.pl   

Pokaż wyniki od 1 do 2 z 2
  1. #1

    Dołączył
    Sep 2016

    Domyślnie Po raz kolejny: start szybowcem za wyciągarką


    Polecamy

    Cześć,

    Wiem że temat już był - w tej czy innej postaci cały czas się przewija, a jednak nie znalazłem odpowiedzi,

    Niedawno skończyłem kurs paralotniowy - dopiero za jakiś czas będę się przygotowywał do egzaminu - moja wiedza jest bardzo ograniczona,
    Paralotnie wybrałem jako alternatywę dla szybowców - bo tańsze - co nie do końca jest w 100% prawdziwe - jednak wyszkolenie do samodzielnego latania zajmuje trochę więcej czasu, no i też w Polsce trudno o dobre miejsca dla początkujących.

    To co mnie trochę zniechęca to tłok w powietrzu i ograniczenia (czyli latanie w miejscu, nad jedną górą dla niedoświadczonych),

    Chce zdać egzamin i kontynuować naukę - ale myślę że warto zapytać o parę spraw szybowników:

    1) Jak to jest z tym startem za wyciągarką - chodzi mi szczególnie o lotniska ROW Rybnik, Aeroklub Śląski - Katowice, Aeroklub Gliwicki - czy w tych miejscach start za wyciągarką daje szansę na złapanie się na termikę,

    2) Jakie jest prawdopodobnieństwo (raz na ile startów się uda) - chodzi o prawdopodobieństwo dla początkującego pilota ? Na jaką wysokość holują w tych aeroklubach ?

    3) Jeżeli nie wyciągarka - to ile tak na prawdę średnio statystycznie kosztuje hol do strefy noszeń ? czytałem gdzieś że to jest około 8-9 min, wychodziłoby że 160 zł przy cenie 20 zł za min, w innym miejscu ludzie pisali że płacą około 80 zł

    4) Jak wygląda dostępność szybowców w aeroklubach w weekend ? - czy trudno jest się załapać ?

    5) Z tego co rozumiem, po kursie podstawowym i dodatkowych godzinach żeby załapać się na termikę trzeba latać w godzinach południowych, ... "po pracy" termiki już nie będzie - albo będzie na tyle słaba że nie da się latać - czy mam rację ? - takie moje wnioski z jednego wyjazdu do Włoszech, tutaj pewnie będzie jeszcze trudniej.

    6) Czy w wspomnianych aeroklubach organizowane są również hole paralotniarzy ?

    Pozdrawiam
    Mariusz

  2. #2

    Dołączył
    Apr 2013

    Domyślnie


    Polecamy

    Cześć!

    Ad1. Start za wyciągarką jak najbardziej daje szanse załapania się na termikę. Prawdą jednak jest, że wymaga to pewnej wprawy, bowiem z wyciągarki masz średnio 400-500m, przy czym nie wyczepiasz się w kominie. Masz więc jakieś 5min na znalezienie komina. Generalnie znając "meble" wokół lotniska jest to w pełni komfortowa sytuacja, natomiast z perspektywy ucznia - niekoniecznie. Niektóre aerokluby z założenia szkolenie "do termiki" (laszowanie szybowców jednomiejscowych, loty termiczne tymi szybowcami) przeprowadzają za holówką. Z jednej strony tak jest bezpieczniej (wyczepienie w kominie, mniej stresujący start, większa tolerancja na błędy pilota), w mniej etycznej praktyce jest to sposób utrzymania nierentownych holówek, często będących oczkiem w głowie Dyrektorów.
    Ad2. Jak wyżej, na normalnej windzie (są windy które ciągną na 1000m) przedział 300-500m. Prawdopodobieństwo wyjaśnione wyżej.
    Ad3. Sam start za holem na 300-400m kosztuje w przedziale 70-130zl. Zwróć uwagę na to, że niektóre aerokluby laszują Cię na nowy typ tylko za holem, a przed przystąpieniem do samodzielnej termiki wymagają uprawnienia na hol, a to kosztuje (około 15 holi). Czy jest to kwestia bezpieczeństwa, czy wyzysk na nieświadomych uczniach - nie wiem, moje nieduże doświadczenie pozwala mi jedynie podjąć ta kwestie, odpowiedzi nie znam.

    Ad4. Zależy od wielu czynników, jest to bardzo indywudualna kwestia dla każdego klubu. Z praktycznego punktu widzenia, póki nie uzyskasz licencji, a będziesz kontynuował szkolenie w klubie po "podstawówce", Twój instruktor zadba o to żebyś mógł latać. (Oczywiście jeśli będziesz w porządku wobec innych - mam na myśli proste z pozoru czynności, jak hangarowanie, pomoc na starcie etc. Szybownictwo to sport bardzo zespołowy).

    Ad5. Troszkę należy nawiązać do 4ki. Jeśli chcesz porządnie polatać, musisz się pojawić na lotnisku koło 6-7. Jak zakręcisz się wokół ludzi, będziesz w stanie się umówić na dogodniejsze godziny (ktoś wyląduje jak skończysz pracę, a Ty mu pomożesz przy następnej okazji itp.) Żeby jeszcze sensownie polatać około 14 powinieneś być już na lotnisku.

    Do zobaczenia w powietrzu!

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •