Pokaż wyniki od 1 do 3 z 3
Like Tree2Likes
  • 2 Post By aaben

Wątek: Aerodynamika startu

  1. #1

    Dołączył
    Jan 2016

    Domyślnie Aerodynamika startu


    Polecamy

    Witam,

    zwracam się z prośbą o wyjaśnienie pewnych zagadnień związanych ze startem samolotu.
    Mianowicie spotkałem się z pytaniem komisji egzaminacyjnej -
    " Podczas rozbiegu szybowca na holu za samolotem, wiatr wieje z prawej strony. Jak będzie się zachowywać szybowiec? "
    Poprawna odpowiedź: "będzie unosił lewe skrzydło i skręcał w prawą stronę",

    W jaki sposób wiatr wiejący z prawej strony będzie mógł podnieść nasze lewe skrzydło?

    Chciałbym jeszcze wiedzieć, dlaczego bez ingerencji steru kierunku nasz samolot ma skręcać w prawo? Wydaje mi się gdybyśmy nie użyli
    w ogóle sterów, aby przeciwdziałać sile wiatru, nasz samolot zostałby zepchnięty, w tym przypadku, w prawo oraz nasze prawe skrzydło powinno się unieść, więc automatycznie wpadlibyśmy w ześlizg. (zakładamy, że nie używamy lotek ani steru kierunku).

    Ostatnią kwestią którą chciałbym poruszyć jest użycie steru kierunku podczas startu. Lotka na pewno musi być skierowana w stronę wiatru (błąd w pytaniach ULC'u?), natomiast co ze sterem kierunku? Przeczytałem, że powinniśmy go wychylić w stronę przeciwną do wiatru (wiatr z prawej, lewa noga). Po pierwsze dlaczego? A po drugie czy przeciwna noga i przeciwna lotka nie skutkują ślizgiem w którym opór dramatycznie rośnie, co może bardzo przeszkadzać podczas startu?

    Proszę o wyjaśnienie podanych zagadnień, ponieważ dopiero stawiam pierwsze kroki w aerodynamice i chciałbym ją dobrze zrozumieć.
    Pozdrawiam.

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 1337 Zobacz posta
    ..." Podczas rozbiegu szybowca na holu za samolotem, wiatr wieje z prawej strony. Jak będzie się zachowywać szybowiec? "
    Poprawna odpowiedź: "będzie unosił lewe skrzydło i skręcał w prawą stronę",

    W jaki sposób wiatr wiejący z prawej strony będzie mógł podnieść nasze lewe skrzydło? ....
    Obracające się śmigło stojącego przed szybowcem samolotu generuje powstanie zaśmigłowych strug powietrza. W sytuacji "bez wiatru" strugi te będą opływały szybowiec symetrycznie z lewej i prawej strony kadłuba.
    Jeśli wiatr będzie z prawej strony to te strugi będą przez niego "spychane" na lewą stronę szybowca (na lewe skrzydło), to z kolei spowoduje powstanie na lewym skrzydle większej siły nośnej niż na prawym i tym samym "unoszenie" się lewego skrzydła, czyli szybowiec będzie się przechylał "w prawo", a jak wiadomo wraz z momentem przechylającym wystąpi moment odchylający (zmiana kierunku), zatem jeśli szybowiec "przechyli" się w prawo to równocześnie odchyli się w tym samym kierunku (skręci w prawo).


    Cytat Zamieszczone przez 1337 Zobacz posta
    Chciałbym jeszcze wiedzieć, dlaczego bez ingerencji steru kierunku nasz samolot ma skręcać w prawo? Wydaje mi się gdybyśmy nie użyli
    w ogóle sterów, aby przeciwdziałać sile wiatru, nasz samolot zostałby zepchnięty, w tym przypadku, w prawo oraz nasze prawe skrzydło powinno się unieść, więc automatycznie wpadlibyśmy w ześlizg. (zakładamy, że nie używamy lotek ani steru kierunku).
    ......
    Przyznam, że nie rozumiem pytania.... Pytasz o samolot czy szybowiec? Jeśli o szybowiec to mechanizm starałem się wyjaśnić powyżej.
    Jeżeli o samolot, to bez ingerencji w sterowanie po stronie pilota szybowca (pomijając już fakt, że mógłby zaczepić skrzydłem o ziemię), samolot zacznie skręcać w lewo i to gwałtownie, bowiem szybowiec odchylając się w prawo ściągnie w prawo ogon samolotu i ten zmieni kierunek w lewo


    Cytat Zamieszczone przez 1337 Zobacz posta
    Ostatnią kwestią którą chciałbym poruszyć jest użycie steru kierunku podczas startu. Lotka na pewno musi być skierowana w stronę wiatru (błąd w pytaniach ULC'u?), natomiast co ze sterem kierunku? Przeczytałem, że powinniśmy go wychylić w stronę przeciwną do wiatru (wiatr z prawej, lewa noga). Po pierwsze dlaczego? A po drugie czy przeciwna noga i przeciwna lotka nie skutkują ślizgiem w którym opór dramatycznie rośnie, co może bardzo przeszkadzać podczas startu? ....
    Na początku trzeba zacząć od ustalenia pojęć - co wg ciebie oznacza "lotka skierowana w stronę wiatru"?

  3. #3

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie


    Polecamy

    Podczas rozbiegu masz na ziemi kółko przednie szybowca. Wiatr działa na ster kierunku który jest największą płaszczyzną pionową płatowca, co powoduje moment obrotowy w prawo. Obrót w prawo skutkuje większą prędkością opływu skrzydła po lewej, zawietrznej, stronie i jego unoszeniem.

    I dlatego potrzebne jest kontrowanie lewą nogą i prawą lotką.
    Krótka Prosta and frik like this.

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •