Obracające się śmigło stojącego przed szybowcem samolotu generuje powstanie zaśmigłowych strug powietrza. W sytuacji "bez wiatru" strugi te będą opływały szybowiec symetrycznie z lewej i prawej strony kadłuba.
Jeśli wiatr będzie z prawej strony to te strugi będą przez niego "spychane" na lewą stronę szybowca (na lewe skrzydło), to z kolei spowoduje powstanie na lewym skrzydle większej siły nośnej niż na prawym i tym samym "unoszenie" się lewego skrzydła, czyli szybowiec będzie się przechylał "w prawo", a jak wiadomo wraz z momentem przechylającym wystąpi moment odchylający (zmiana kierunku), zatem jeśli szybowiec "przechyli" się w prawo to równocześnie odchyli się w tym samym kierunku (skręci w prawo).
Przyznam, że nie rozumiem pytania.... Pytasz o samolot czy szybowiec? Jeśli o szybowiec to mechanizm starałem się wyjaśnić powyżej.
Jeżeli o samolot, to bez ingerencji w sterowanie po stronie pilota szybowca (pomijając już fakt, że mógłby zaczepić skrzydłem o ziemię), samolot zacznie skręcać w lewo i to gwałtownie, bowiem szybowiec odchylając się w prawo ściągnie w prawo ogon samolotu i ten zmieni kierunek w lewo
Na początku trzeba zacząć od ustalenia pojęć - co wg ciebie oznacza "lotka skierowana w stronę wiatru"?
Zakładki