Podepnę się do tego tematu. Uczę się testów i natrafiłem na takie pytanie:
"Zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi, gdy przestaną działać zakłócenia, które tę równowagę naruszyły nazywamy:"
Rzekoma prawidłowa odpowiedź to: stateczność dynamiczna.
Tylko, że wg definicji prawidłową odpowiedzią powinna być stateczność stateczna:
"Stateczność statyczna – zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi , gdy przestaną działać zakłócenia , które
tę równowagę naruszyły. "
We wszystkich bazach pytań, które znalazłem (również na podanej stronie) podana jest odpowiedź: stateczność dynamiczna. Czy wszędzie jest błąd czy to ja czegoś nie rozumiem? Mam nadzieję, że na ostatecznym egzaminie mają tam odpowiedzi jak należy.
A czy informację o ilości pytań z poszczególnych przedmiotów czas trwania egzaminu itp można znaleźć w jakichś oficjalnych dokumentach? Rozporządzenie, regulamin albo coś w tym stylu?
Pytania Lotniczej Komisji Egzaminacyjnej - polecam :)
Stateczność statyczna to tylko PIERWSZA TENDENCJA szybowca/samolotu po wytrąceniu go ze stanu równowagi.
Stateczność dynamiczna to sposób (po zadziałaniu stateczności statycznej) w jaki szybowiec wraca (lub nie) do położenia równowagi.
Zatem odpowiedz stateczność dynamiczna jest poprawna. Teoretycznie może zaistnieć sytuacja w której szybowiec jest stateczny statycznie ale nie jest już stateczny dynamicznie. Dla przykładu: szybowiec wytrącony z równowagi zadziera nos do góry -> statyczność stateczna powoduje, że pierwszą reakcją szybowca jest pochylenie nosa w dół natomiast niestateczność dynamiczna powoduje, że szybowiec będzie już tak kontynuował w stronę ziemii, bez powrotu do lotu ustalonego.
Zakładki