A jakie są inne odpowiedzi?
Cześć!
Uczę się testów i natrafiłem na takie pytanie:
"Zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi, gdy przestaną działać zakłócenia, które tę równowagę naruszyły nazywamy:"
Rzekoma prawidłowa odpowiedź to: stateczność dynamiczna.
Tylko, że wg definicji prawidłową odpowiedzią powinna być stateczność stateczna:
"Stateczność statyczna – zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi , gdy przestaną działać zakłócenia , które
tę równowagę naruszyły. "
We wszystkich bazach pytań, które znalazłem podana jest odpowiedź: stateczność dynamiczna. Czy wszędzie jest błąd czy to ja czegoś nie rozumiem?Mam nadzieję, że na ostatecznym egzaminie mają tam odpowiedzi jak należy.
A jakie są inne odpowiedzi?
Tak, do wyboru są:
- sterownością dynamiczną
- stabilnością statyczną
- statecznością dynamiczną
- statecznością statyczną
To jest pytanie 33 z przedmiotu "Zasady lotu".
Moim zdaniem prawidłową odpowiedzią powinno być "statecznością statyczną", w wszędzie podają konkretnie dla tego pytania "statecznością dynamiczną".
Pytanie ewidentnie zostało ułożone przez jakiegoś złośliwca który lubuje się w zakładaniu podchwytliwych pułapek...
W pierwszej chwili, mimo że nie jeden egzamin państwowy zdałem oraz w czasach swojwej "świetności" prowadziłem wykłady z mechaninie lotu to zareagowałem tak ja ty - czyli wskazłbym "stateczność statyczną".
Dopiero wnikliwa analiza składni pytania oraz porównania z teorią stateczności skłania mnie do wskazania odpowiedź takiej jaka jest w testach - "stateczność dynamiczna".
Żeby to "rozkiminić" generalnie trzeba zacząć od najprostszych definicji:
STATECZNOŚĆ - zdolność układu do powracania do stanu równowagi
STATYCZNA - mówi o tym czy układ ma tendecję do takiego powrotu
DYNAMICZNA - w jaki sposób ten powrót nastepuje.
Teraz analiza składni pytania:"Zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi, ..."
Ewidentnie widać że układ jest stateczny ponieważ ma "zdolność do .... powrotu do położenia równowagi" i tu wielu (którzy nie uczą się na pamięć a analizują problem) zaznaczyłobym ostatnią odpowiedź "stateczność statyczna" bowiem niejako sami sobie dopowiadamy że skoro potrafi to zrobić to znaczy że takie są jego tendencje (skłonności).
Ale czy w pytaniu jest mowa o tych skłonnościach, tendencjach? Nie....
Jest tam natomiast haczyk, słowo klucz "samoczynnie". Słowo to określa w jaki sposób powrót do stanu równowagi następuje. A skoro mowa o sposobie to, mamy do czynienia ze statecznością dynamiczną.
No to problem (przynajmniej u mnie) polega na tym, że wykładach mam słowo w słowo tę definicję razem z "samoczynnie" jako stateczność statyczna.
Tak mam w wykładzie:
Stateczność statyczna – zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi , gdy przestaną działać zakłócenia , które
tę równowagę naruszyły.
I dosłownie identycznie brzmi pytanie.
Czyli powinienem przyjąć, że w wykładzie jest to opisane nie do końca jak należy?
Bo to co napisałeś jest logiczne i całkowicie zrozumiałe (z góry dzięki!)![]()
Szczerze? Zaznaczyłbym stateczność statyczną, bo tak byłem uczony na kursach i wykładach.
Dopiero jak się zagłębiłem w temat (W.Fiszdon "Mechanika Lotu" PWN1961 str. 288 i Ilustrowany Leksykon Lotniczy WKiŁ1988 str. 297) dowiedziałem się, że istniej tylko jedna - stateczność ruchu, którą dla ułatwienia analizy dynamicznej obiektu latającego, dzieli się na podłużną i boczną.
No i bądź tu człowieku mądry :-/
M..M
P.S.
Serdeczne dzięki za przykład, zwrócę na niego uwagę kursantów, gdy kiedyś znów przyjdzie mi prowadzić kurs teoretyczny.
To będzie moje drugie ulubione pytanie, zaraz po tym o poziom przejściowy ;-)
M..M
Ja bym powiedział, że żeby jakikolwiek szybowiec / samolot był w stanie samoczynnie powrócić do stanu równowagi, to musi posiadać zarówno dodatnią stateczność statyczną, jak i dodatnią stateczność dynamiczną. Jeśli bowiem szybowiec będzie miał dodatnią stateczność statyczną, to wytrącony z równowagi oczywiście będzie miał tendencję do lotu oscylacyjnego, jednak, jeśli będzie neutralny dynamicznie, albo ujemnie dynamiczny to albo będzie cały czas leciał ruchem oscylacyjnym albo pogłębiał oscylacje. Jedynie przy szybowcu o dodatniej stateczności dynamicznej oscylacje będą się pomniejszać aż w końcu powróci on do stanu równowagi.
Sorry, chodzi o poziom lotu. Co to jest, każdy wie. Ustawiamy wysokościomierz., wyskalowany w stopach, na 1013 hPa, odczytaną wysokość dzielimy przez 100 i mamy FL. Proste?
Tymczasem pytanie brzmi:
Poziom lotu to:
- powierzchnia izobaryczna oddzielona od innych takich powierzchni o określone różnice wysokości
- powierzchnia izobaryczna oddzielona od innych takich powierzchni o stałe różnice wysokości
- powierzchnia izobaryczna oddzielona od innych takich powierzchni o określone różnice ciśnienia
- powierzchnia izobaryczna oddzielona od innych takich powierzchni o stałe różnice ciśnienia
Prawda, że łatwizna?
M..M
Ja pierdzelę, zajrzałam tu z ciekawości i muszę przyznać, że w porównaniu z tym test na prawo jazdy to była łatwizna i żadnych pułapekCzy ta wiedza w ogóle jest potrzebna?
,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara
Zakładki