Pokaż wyniki od 1 do 12 z 12
Like Tree2Likes
  • 1 Post By Krótka Prosta
  • 1 Post By kitenation

Wątek: Błąd w testach?

  1. #1

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie Błąd w testach?


    Polecamy

    Cześć!

    Uczę się testów i natrafiłem na takie pytanie:

    "Zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi, gdy przestaną działać zakłócenia, które tę równowagę naruszyły nazywamy:"

    Rzekoma prawidłowa odpowiedź to: stateczność dynamiczna.

    Tylko, że wg definicji prawidłową odpowiedzią powinna być stateczność stateczna:
    "Stateczność statyczna – zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi , gdy przestaną działać zakłócenia , które
    tę równowagę naruszyły. "

    We wszystkich bazach pytań, które znalazłem podana jest odpowiedź: stateczność dynamiczna. Czy wszędzie jest błąd czy to ja czegoś nie rozumiem? Mam nadzieję, że na ostatecznym egzaminie mają tam odpowiedzi jak należy.

  2. #2

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    A jakie są inne odpowiedzi?

  3. #3

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie

    Tak, do wyboru są:
    - sterownością dynamiczną
    - stabilnością statyczną
    - statecznością dynamiczną
    - statecznością statyczną

    To jest pytanie 33 z przedmiotu "Zasady lotu".

    Moim zdaniem prawidłową odpowiedzią powinno być "statecznością statyczną", w wszędzie podają konkretnie dla tego pytania "statecznością dynamiczną".

  4. #4

    Dołączył
    Mar 2014

    Domyślnie

    Pytanie ewidentnie zostało ułożone przez jakiegoś złośliwca który lubuje się w zakładaniu podchwytliwych pułapek...
    W pierwszej chwili, mimo że nie jeden egzamin państwowy zdałem oraz w czasach swojwej "świetności" prowadziłem wykłady z mechaninie lotu to zareagowałem tak ja ty - czyli wskazłbym "stateczność statyczną".

    Dopiero wnikliwa analiza składni pytania oraz porównania z teorią stateczności skłania mnie do wskazania odpowiedź takiej jaka jest w testach - "stateczność dynamiczna".

    Żeby to "rozkiminić" generalnie trzeba zacząć od najprostszych definicji:
    STATECZNOŚĆ - zdolność układu do powracania do stanu równowagi
    STATYCZNA - mówi o tym czy układ ma tendecję do takiego powrotu
    DYNAMICZNA - w jaki sposób ten powrót nastepuje.

    Teraz analiza składni pytania:"Zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi, ..."
    Ewidentnie widać że układ jest stateczny ponieważ ma "zdolność do .... powrotu do położenia równowagi" i tu wielu (którzy nie uczą się na pamięć a analizują problem) zaznaczyłobym ostatnią odpowiedź "stateczność statyczna" bowiem niejako sami sobie dopowiadamy że skoro potrafi to zrobić to znaczy że takie są jego tendencje (skłonności).
    Ale czy w pytaniu jest mowa o tych skłonnościach, tendencjach? Nie....
    Jest tam natomiast haczyk, słowo klucz "samoczynnie". Słowo to określa w jaki sposób powrót do stanu równowagi następuje. A skoro mowa o sposobie to, mamy do czynienia ze statecznością dynamiczną.
    Rafal likes this.

  5. #5

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie

    No to problem (przynajmniej u mnie) polega na tym, że wykładach mam słowo w słowo tę definicję razem z "samoczynnie" jako stateczność statyczna.

    Tak mam w wykładzie:
    Stateczność statyczna
    – zdolność do samoczynnego powrotu szybowca do położenia równowagi , gdy przestaną działać zakłócenia , które
    tę równowagę naruszyły.

    I dosłownie identycznie brzmi pytanie.

    Czyli powinienem przyjąć, że w wykładzie jest to opisane nie do końca jak należy?
    Bo to co napisałeś jest logiczne i całkowicie zrozumiałe (z góry dzięki!)

  6. #6
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    Szczerze? Zaznaczyłbym stateczność statyczną, bo tak byłem uczony na kursach i wykładach.
    Dopiero jak się zagłębiłem w temat (W.Fiszdon "Mechanika Lotu" PWN1961 str. 288 i Ilustrowany Leksykon Lotniczy WKiŁ1988 str. 297) dowiedziałem się, że istniej tylko jedna - stateczność ruchu, którą dla ułatwienia analizy dynamicznej obiektu latającego, dzieli się na podłużną i boczną.

    No i bądź tu człowieku mądry :-/
    M..M

  7. #7
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    P.S.
    Serdeczne dzięki za przykład, zwrócę na niego uwagę kursantów, gdy kiedyś znów przyjdzie mi prowadzić kurs teoretyczny.
    To będzie moje drugie ulubione pytanie, zaraz po tym o poziom przejściowy ;-)
    M..M

  8. #8

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie

    Ja bym powiedział, że żeby jakikolwiek szybowiec / samolot był w stanie samoczynnie powrócić do stanu równowagi, to musi posiadać zarówno dodatnią stateczność statyczną, jak i dodatnią stateczność dynamiczną. Jeśli bowiem szybowiec będzie miał dodatnią stateczność statyczną, to wytrącony z równowagi oczywiście będzie miał tendencję do lotu oscylacyjnego, jednak, jeśli będzie neutralny dynamicznie, albo ujemnie dynamiczny to albo będzie cały czas leciał ruchem oscylacyjnym albo pogłębiał oscylacje. Jedynie przy szybowcu o dodatniej stateczności dynamicznej oscylacje będą się pomniejszać aż w końcu powróci on do stanu równowagi.
    Krótka Prosta likes this.

  9. #9

    Dołączył
    Aug 2017

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez m..m Zobacz posta
    P.S.
    To będzie moje drugie ulubione pytanie, zaraz po tym o poziom przejściowy ;-)
    M..M
    W sensie, różnica między poziomem a wysokością przejściową, czy inny haczyk masz na myśli?

  10. #10
    Awatar m..m

    Dołączył
    May 2008
    Mieszka w
    domu

    Domyślnie

    Sorry, chodzi o poziom lotu. Co to jest, każdy wie. Ustawiamy wysokościomierz., wyskalowany w stopach, na 1013 hPa, odczytaną wysokość dzielimy przez 100 i mamy FL. Proste?
    Tymczasem pytanie brzmi:
    Poziom lotu to:
    - powierzchnia izobaryczna oddzielona od innych takich powierzchni o określone różnice wysokości
    - powierzchnia izobaryczna oddzielona od innych takich powierzchni o stałe różnice wysokości
    - powierzchnia izobaryczna oddzielona od innych takich powierzchni o określone różnice ciśnienia
    - powierzchnia izobaryczna oddzielona od innych takich powierzchni o stałe różnice ciśnienia

    Prawda, że łatwizna?
    M..M

  11. #11

    Dołączył
    Jan 2016
    Mieszka w
    Ruda Śląska

    Domyślnie

    Ja pierdzelę, zajrzałam tu z ciekawości i muszę przyznać, że w porównaniu z tym test na prawo jazdy to była łatwizna i żadnych pułapek Czy ta wiedza w ogóle jest potrzebna?
    ,,Fizyka jest fundamentem wszystkich nauk przyrodniczych i technicznych. Przestańmy mówić o praktycznych „zastosowaniach” fizyki. Fizyka bowiem nie „znajduje” zastosowania w technice, fizyka stworzyła technikę, jest jej źródłem i istotą. I fizyka ciągle tworzy nowe techniki.'' Arkadiusz Piekara

  12. #12

    Dołączył
    Sep 2015
    Mieszka w
    Warsaw, Poland

    Domyślnie


    Polecamy

    No niby łatwizna, bo trzecia odpowiedź to tak naprawdę definicja FL, tylko że to raczej wiedza z ATPL i nasuwa się pytanie po co komuś kto lata szybowcem w VFR taka wiedza - zdecydowanie definicja "dla ludzi" którą przytoczyłeś w zupełności wystar

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •