I to ma sens. Brakuje tylko oficjalnej wykładni.
I to ma sens. Brakuje tylko oficjalnej wykładni.
To dobre wieści, chociaż mimo wszystko przydałaby się jakaś opinia pracownika ULCu na piśmie albo chociaż w mailu. Napiszę do nich na dniach ;)
Witam serdecznie. Po przeczytaniu całego postu dopytam
Jak to ULM nie jest samolotem?
Czy z PPL można ULM latać?
czy po ppl można zrobić tylko instruktora na ulm?
czy wynajem samolotu z pilotem, to działalność lotnicza? Gdy ten pilot nie pobierze wynagrodzenia to wciąż może być tylko z ppl?
Kiedy można z ppl w ręce zabrać pasażerów??
ULM jest samolotem. Mając licencję PPL możesz latać ULM. Mając PPL zawsze możesz zabrać pasażerów (No dobra z wyjątkiem sytuacji gdy nie latałeś w ciągu ostatnich 3 m-cy).
Interpretacja ULC latania niezarobkowego jest taka, że wszyscy na pokładzie, z pilotem włącznie, partycypują w kosztach lotu.
Czy po PPL można zrobić instruktora na ultra lighty mając nalot po szkole tylko na ultra lightach?
PPL to licencja turystyczna, a instruktor to nie jest latanie turystyczne, więc musisz mieć CPL, żeby być instruktorem.
Jest problem z zaliczaniem nalotu na ULM do 200h wymaganych do CPL.
NA PEWNO? Dawno temu przeczytałem że wystarczy 200h w tym 150PIC bez cpl. Lot szkoleniowy to lot szkoleniowy i instruktor może wziąć kasę. Proszę o pewne info.
edycja: znalazłem min: ppl + teoria CPL
www.aeroklub2.home.pl/2014/Warunki_wstepne_do_FI(A).pdf
"Osoba ubiegająca się o uprawnienie FI musi:
a) w przypadku uprawnienia FI(A):
1) odbyć 10 godzin szkolenia w locie według wskazań przyrządów na odpowiedniej
kategorii statku powietrznego, z czego nie więcej niż 5 godzin czasu ćwiczeń na ziemi
według wskazań przyrządów na urządzeniu FSTD;
2) wykonać 20 godzin lotu nawigacyjnego VFR w charakterze pilota dowódcy na
odpowiedniej kategorii statku powietrznego; oraz
b) dodatkowo, w przypadku uprawnienia FI(A):
1) posiadać co najmniej licencję CPL(A); lub
2) posiadać co najmniej licencję PPL(A) oraz:
(i) spełnić wymagania dotyczące wiedzy teoretycznej dla licencji CPL (egzamin
teoretyczny na poziomie CPL zdany w ULC, z wyjątkiem instruktora FI(A) szkolącego jedynie do
licencji LAPL(A); oraz
(ii) wykonać co najmniej 200 godzin czasu lotu na samolotach lub
motoszybowcach turystycznych, z czego 150 godzin w charakterze pilota
dowódcy;
3) wykonać co najmniej 30 godzin czasu lotu na samolotach jednosilnikowych
tłokowych, z czego 5 godzin musi być wykonane w okresie 6 miesięcy poprzedzających
lot kontrolny określony w FCL.930.FI lit. a);
4) wykonać lot nawigacyjny VFR w charakterze pilota dowódcy, w tym lot na odległość
co najmniej 540 km (300 mil morskich), w trakcie którego należy wykonać lądowania z
pełnym zatrzymaniem na 2 różnych lotniskach;
5) posiadać co najmniej 15 godzin czasu lotu w charakterze pilota klasy lub typu statku
powietrznego, na którym ma być prowadzone szkolenie w locie, z czego nie więcej niż 7
godzin na urządzeniu FSTD tego typu lub klasy."
200h TT plus kurs FI(A), i wtedy mozesz szkolic do LAPL (czytaj :zarabiac). W zeszlym miesiacu przepisy znowu sie zmienialy i chyba jest powrot do starego systemu gdzie musisz miec przynajmniej teorie CPL zdana zanim zrobisz FI(A), i 150h TT.
Ja rozumiem to tak:
instruktor DO LAPL: ppl + 200TT w tym 150pic
instruktor DO PPL: Trzeba mieć coś więcej czyli teorię CPL.
Pytanie: CZy mając PPL(A) i FI(A) można szkolić na ULM ???
Tak jak napisales. Z tym ze sprawdz nowe przepisy bo chyba jest skasowane PPL +200TT.
Z tego co sie orientuje to mozna szkolic na ULM( 3 axis), ale glowy nie dam sobie uciac;)
proszę mi pomóc nie mogę się doszukać obowiązkowego minimum programowego, bądź wytycznych do planów szkolenia.
Kolejny raz słyszałem, że z PPL nie można latać na ulm. Tego też nigdzie nie mogę znaleźć, więc jak to jest? tutaj też proszę o pomoc gdzie szukać źródła.
A gdzie tak słyszałeś ? ULM to samolot jednosilnikowy tak ? PPL uprawnia do pilotowania samolotów (jedno lub wielosilnikowych). Poczytaj rozporządzenie KE załącznik PART-FCL.
Jako ciekawostka - w US nie potrzebujesz żadnej licencji na ULM jeśli jest jedno-osobowy i spełnia wymagania FAR 103.
Sent from my iPad using Tapatalk Pro
Z tego co mi się obiło o uszy, to z PPL możesz jak najbardziej latać ULM (uwaga nie wszędzie, bo np. w grecji jakbyś chcial tam polecieć, to musisz mieć świadectwo kwalifikacji jeśli chcesz wlecieć ULM mimo posiadania PPL), pod warunkiem że jest na polskich znakach (a w Polsce bardzo wiele z nich lata na czeskiej rejestracji). Natomiast, jakbyś chciał polecieć czymś "OK" to musiałbyś podisadać czeskie świadectwo kwalifikacji.Ale to tak jak mówię, tak słyszałem (nie weryfikowałem po przepisach).
Właśnie chcę zweryfikować. Lecz zapytanie jest zbyt złożone i proszę o pomoc w odnalezieniu źródła.
Podałem ci źródła:
PART-FCL:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/...01:0193:PL:PDF
Przepisy polskie:
Ustawa Prawo lotnicze i akty wykonawcze - UrzÄ d Lotnictwa Cywilnego
Znajdziesz tam rozporządzenie o świadectwach kwalifikacji m.in. na samoloty ultralekkie.
Natomiast nie znajdziesz źródła potwierdzającego, że latanie ULM z PPL(A) NIE JEST zabronione. Zapytaj lepiej o źródło tego, kto powiedział ci, że z PPL(A) nie możesz latać ULM.
Zgodnie z PART-FCL:
"FCL.205.A PPL(A) – uprawnienia
a) Posiadacz licencji PPL(A) jest uprawniony do wykonywania bez wynagrodzenia czynności pilota dowódcy lub
drugiego pilota samolotów lub motoszybowców turystycznych w operacjach niekomercyjnych."
a ULM to też samolot, prawda ?
To niech ci ten stary pilot poda źródło tego i niech powie czym jest ULM jeśli nie samolotem. Balonem, wiatrakowcem, helikopterem, czy szybowcem ?
Na początku wątku padło stwierdzenie, że motolotnia to nie samolot i że do latania na ULM licencja PPL NIE JEST KONIECZNA. Do latania na samych ULMach wystarczy polskie Świadectwo Kwalifikacji, ale z nim możesz latać tylko na ULM. Z PPL możesz latać zarówno ULM jak i cięższymi samolotami. ULM różni się od nie-ULM tylko limitem MTOW.
Tak, masz rację certyfikacją też się różnią. Skupiłem się na różnicach istotnych z punktu widzenia pilotażu :)