Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 80
Like Tree12Likes

Wątek: PPL- właściwie do czego upoważnia i kilka pytań dot samej licencji

  1. #1

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie PPL- właściwie do czego upoważnia i kilka pytań dot samej licencji


    Polecamy

    Więc do kierowania jakimi maszynami upoważnia PPL? Kiedyś czytałem, że można dzięki niej latać wszystkim, byle nieodpłatnie.TZN, że mógłbym dzięki niej pilotować np PZL TS-11 iskra?(Oczywiście zdemilitaryzowana)
    Czym różni się PPL od PPL(A)?
    Czy jeśli mam PPL to jest równoznaczne z posiadaniem licencji "niższej klasy" tzn czy mogę dzięki niej pilotować motolotnie, szybowce, ULM?
    Jak wygląda sytuacja z Czeskim Pilotnim prukazem? Właściwie czy prukaz jest nazwą licencji czy to odpowiednik polskiego wyrażenia "Licencja lotnicza", bo raz czytam, że prukaz pozwala latać na ULM, a innym razem, że na motolotniach. Nigdzie zaś nie słyszałem, o Czeskim PPL, czy jest tańsze? Jak bardzo? Czy uprawnienia są takie same jak w tym Polskim?
    Jak bardzo zmniejszają się koszty w przypadku szkolenia na własnym samolocie? Czy ośrodki podejmują się czegoś takiego? Ktoś z forumowiczów próbował?
    Czy w razie szkolenia na własnej maszynie, egzamin zdajemy również we własnym samolocie?
    Jak wygląda przekraczanie granicy przez posiadaczy PPL, prukazu, świadectwa kwalifikacji do prowadzenia ULM i motolotni? W Uni Europejskiej pewnie nie ma zbytnich problemów, ale co z odprawą celną itp w krajach nie należących do Uni?

    Przepraszam za laickie pytania, do tej porty interesowałem się lotnictwem od strony technicznej, ale myślę, że nadeszła pora na praktykę i prawo lotnicze

    p.s proszę nie odsyłajcie mnie do Google bo ja stamtąd wracam ;p pierwszych kilkanaście stron z Google to fora, na których odsyła się ludzi do Google, naprawdę nie potrafię znaleźć odpowiedzi na te pytania.

    Pozdrawiam, Mariusz

  2. #2
    Skyfighter
    Goście

    Domyślnie

    PPL uprawnia Cię do latania samolotami turystycznymi, m.in. Cessna 152. Żeby latać na szybowcach potrzebujesz oddzielnego papierka zwanego PLG.
    Na Iskrę to trzeba mieć raczej inne uprawnienia.
    Możesz się spotkać z PPL(A) i z PPL(H) co znaczy Pilot Private Licence(Aircraft/Helicopter). Samo PPL dzieli się właśnie na te dwa odłamy. Od razu mówię, że samego PPL nie da się zrobić

    Jeśli popełniłem gdzieś błąd to przepraszam.

  3. #3
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    samolotami turystycznymi,
    Ściślej rzecz biorąc - jednosilnikowe samoloty lądowe o napędzie tłokowym. Oczywiście licencje można rozszerzać wieloma różnymi uprawnieniami - ale to ograniczenie raczej jest nie do przeskoczenia - na jeta zapewne będziesz potrzebował CPL + odpowiedni type rating, ale mogę się mylić, gdyż jestem tu laikiem.
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 20-07-2011 o 00:00

  4. #4

    Dołączył
    Jul 2011

    Domyślnie

    Z tego co wiem, to tak:
    To co pisze Skyfighter jest prawdą jak najbardziej.

    Natomiast mam tu taką definicję w papierkach szkoleniowych, która mówi, że "posiadacz PPL(A) może wykonywać obowiązki dowódcy lub drugiego pilota każdego samolotu nie używanego odpłatnie z ograniczeniem do lotów dziennych VFR chyba, że pilot posiada odpowiednie uprawnienia do lotów nocnych VFR i do lotów IFR"

    W praktyce jest tak, że najpierw trzeba zrobić licencję PPL(A) i z chwilą, kiedy się ją posiądzie uprawnia ona do lotów dziennych VFR na tym typie samolotu, na którym się ją zrobiło. Następnie można do niej wpisywać rozmaite dodatkowe uprawnienia, czyli np. właśnie VFR noc, albo tzw. IR, czyli uprawnienie do lotów bez widoczności. Wypada przy tym dodać, że na to ostatnie uprawnienie potrzebne jest orzeczenie lekarskie 1-ej klasy, a do PPL(A) i "nocki" wystarcza klasa 2.

    Co do typów samolotów, to - o ile dobrze wiem - można w ramach PPL(A) zdobywać uprawnienia na samoloty jednosilnikowe tłokowe, niemniej do każdego typu samolotu trzeba zdobyć je oddzielnie, czyli np. jeśli masz uprawnienia jedynie na Cessnę 150, to nie możesz latać Cessną 172 i na odwrót. <br>

    Co do motolotni i ULMów, to nie jestem pewien. Ani na ULMy ani na motolotnie nie wymaga się licencji a tylko świadectw kwalifikacji (inaczej niż w przypadku szybowców). No ale to nie są jednak samoloty, więc stawiam na to, że nie.

    Za to na pewno można wpisać do PPL(A) uprawnienia dotyczące motoszybowców turystycznych.

    Uprawnienia dotyczące samolotów z załogą jednoosobową turboodrzutowych, turbośmigłowych oraz wodolotów można wpisywać dopiero do CPL(A), czyli licencji zawodowej.

    Niektóre uprawnienia dotyczące samolotów wpisywane do PPL(A) mogą być ograniczone do wykonywania lotów załogą wieloosobową, czyli być może jest tak, że na danym typie samolotu - dajmy na to - odrzutowego można być np. drugim pilotem ale nie dowódcą. Tego jednak nie jestem pewien.

    Co do przekraczania granicy, to nie ma wyraźnie napisane, że nie można na podstawie PPL(A) wykonywać lotów międzynarodowych, czy że jest ona ograniczona do lotów po kraju, chociaż logika podpowiada, że tam, gdzie nie możesz się dogadać, to i latać też nie powinieneś. Jest też coś takiego jak "angielskie procedury", ale o tym też niech dokładniej opowiedzą ci, którzy się znają.

    Egzamin zdaje się na typie samolotu na którym się szkoliłeś, choć niekoniecznie musi to być ten sam egzemplarz... Jeżeli jednak będziesz zdawał w miejscu w którym się szkoliłeś, to zapewne będziesz mógł zdawać na własnym. Urząd Lotnictwa Cywilnego przydziela egzaminatora, a Ty wskazujesz miejsce.

  5. #5
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Floater, niekoniecznie - mając podstawowe PPL możesz latać każdym samolotem z jednym silnikiem tłokowym. Na upartego to i możesz kupić sobie zdemilitaryzowanego MIGa pod warunkiem że będziesz miał wpis na samoloty typu "complex" i "high performance" - nie potrzeba do tego CPL.
    Możesz również latać wodnosamolotem pod warunkiem że odbędziesz dodatkowe szkolenie ( nie wiem czy da radę zrobić to w PL )
    Latać możesz po całej Europie pod warunkiem że znasz angielski - a i tutaj nie musisz być Szekspirem, bo ten tzw"Aviation English" to jest raptem kilkadziesiąt słów i standardowych zwrotów,

    pozdrawiam

  6. #6

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie

    Z tego co mi wiadmo to posiadacz licencji PPL (A) może latac samolotami jedno silnikowymi tłokowymi i nie przekraczajacymi masy 7500 KG (czyli Antonowem mozesz).
    Rrozmawialem z instruktorem - nie ma problemu w lataniu na calym swiece, ale tzeba w ULC'u zdac angielski na pozion ICAO level 4 (minimum), a bez tego mozesz tylko latac w Polsce
    Jak latasz na Cesnie 150, to nie znacza ze mozesz latac tylko na niej i szkolisz sie na inne typy samolotow (laszowanie), a z tego co czytalem ostatnio, chyba w Just Fly Magazine, to nie istnieje cos takiego jak laszowanie i jest to tylko wymysl areoklubow. W kazdym razie, na pewno trzeba polatac najpierw z instruktorem (wlascicielem samolotu ) aby oddal ci samolot pod dowodzenie.
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 20-07-2011 o 00:05

  7. #7

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    EPSW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Floater Zobacz posta
    Co do typów samolotów, to - o ile dobrze wiem - można w ramach PPL(A) zdobywać uprawnienia na samoloty jednosilnikowe tłokowe, niemniej do każdego typu samolotu trzeba zdobyć je oddzielnie, czyli np. jeśli masz uprawnienia jedynie na Cessnę 150, to nie możesz latać Cessną 172 i na odwrót. <br>
    Tutaj taka mała poprawka - zgodnie z prawem lotniczym (a konkretnie JAR FCL-1) laszowanie nie istnieje. "Loty zapoznawcze" wymagane są przy przesiadce np na samoloty ze zmiennym skokiem śmigła, chowanym podwoziem, turbodoładowaniem, ciśnieniową kabiną, a więc różniące się znacznie od pilotowanych dotychczas. Samo w sobie "laszowanie" to zdrowy rozsądek, bo nie wiem czy ktoś (czy to aeroklub czy osoba prywatna) pozwoli pilotować swój samolot pilotowi który nigdy nim nie leciał bez owego "laszowania".

    Przy okazji - wyczytałem w instrukcji że AN-2 musi pilotować dwuosobowa załoga. Czy to znaczy że aby polecieć An'em trzeba zrobić CPL i MCC? Dedykuje że tak, ale jak to wygląda w praktyce?

  8. #8

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Wrocław, Poland, EPWS

    Domyślnie

    5700kg masy startowej.
    Kwestia laszowania, przeszkolenie na typ - wymóg stawiany przez właściciela samolotu, jeżeli jesteś sam właścicielem samolotów w kilku typach/modelach to tylko jest to twoja sprawa.
    Ostatnio edytowane przez Staford ; 20-07-2011 o 00:06

  9. #9

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Method321 Zobacz posta
    Tutaj taka mała poprawka - zgodnie z prawem lotniczym (a konkretnie JAR FCL-1) laszowanie nie istnieje.......
    Przy okazji - wyczytałem w instrukcji że AN-2 musi pilotować dwuosobowa załoga. Czy to znaczy że aby polecieć An'em trzeba zrobić CPL i MCC?
    Dedykuje że tak, ale jak to wygląda w praktyce?
    JAR FCL-1 to nie prawo lotnicze, tylko przepisy licencjonowania personelu lotniczego i podlegają im jedynie kandydaci, uczniowie-piloci i piloci którzy poddali się szkoleniu lotniczemu. Pilot licencjonwany, nie wykonujący lotów szkolonych nie podlega JAR FCL - to tak tytułem sprostowania.

    An-2 to zwykły SEP(L) więc latac może nim każdy kto posiada PPL oraz to uprawnienie. CPL ani MCC nie są wymagane.

  10. #10
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Sam ppl nie upoważnia cię do jednosilnikowych bo moższ miec ppla z MEPLem..... mylicie sepla z meplem panowie,

  11. #11

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie

    no ale robiac PPL(A) raczej nie robisz go odrazu z MEPL tylko robisz samo SEPL a tak pzy okazji ile wazna jest licencja PPL(A) i uprawanienia sepl bo cos czytalem o jakims odnawianiu sepl ???? i jak to wyglada ?

  12. #12
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    a dlaczego nie? jkak masz rozmach to robisz na meplu chodzilo mi tu o porownanie ,że mylicie dwa pojęcia
    waznosc licencji 5 lat, sepla 2

  13. #13
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Panowie, mieszacie.
    Jedną rzeczą jest rodzaj licencji (PPL, CPL, ATPL), a czym innym uprawnienia do niej wpisane

    Licencja PPL, jak napisał Floater: "posiadacz PPL(A) może wykonywać obowiązki dowódcy lub drugiego pilota każdego samolotu nie używanego odpłatnie z ograniczeniem do lotów dziennych VFR chyba, że pilot posiada odpowiednie uprawnienia do lotów nocnych VFR i do lotów IFR".

    Jak widać w zapisach, dotyczy to tylko i wyłącznie rodzaju operacji (czyt. nieodpłatnie). Do wyboru masz również

    Czym innym są uprawnienia wpisane do licencji. 99% osób, które robi PPLkę robi ją łącznie z uprawnieniem SEP(L), które pozwala na pilotowanie jednosilnikowych tłokowych samolotów z podwoziem "kołowym" (Single Engine Piston, Landing gear) o MTOW do 5700kg z załogą jednoosobową. Zgodnie z przepisami taki pilot może więc latać na każdym samolocie w tej klasie, chyba że dana maszyna wymaga szczególnego przeszkolenia.

    Wymaganie laszowanie wewnątrz klasy jest stricte "wymysłem" Aeroklubowym i które w założeniu ma chronić interesy właściciela maszyny - skoro wylaszowałeś, to znaczy że znasz typ i teoretycznie powinieneś sobie dać z nim radę. W "cywilizowanym GA" zamienia się to na "Check-ride", gdzie przedstawiciel właściciela (np. instruktor w szkole) leci z tobą w pierwszy lot, żeby zobaczyć, co sobą reprezentujesz...

    Można też wpisać inne uprawnienia:
    - MEP (Multi-Engine) - uprawnienia do lotów na samolotach wielosilnikowych
    - IR (Instrumental Rating) - uprawnienia do lotów instrumentalnych (poza VMC)
    - HPA (High Performance Aircraft)
    - Do tego można robić oddzielne uprawnienia SEP i MEP na (S) - Seaplanes, czyli wodnosamoloty.

    Można zrobić PPLkę od razu na ME, od razu z IR itd. Wszystko zależy, jaki FTO ma program i ile masz kasy

    VFR noc nie jest uprawnieniem, tylko ograniczeniem i jako takie znosi się je przez szkolenie w FTO, nie wymaga ULCowskiego egzaminu.

    W tej chwili wymagane jest również zdanie egzaminu ICAO z angielskiego. Po otrzymaniu min. poziomu 4 można legalnie latać poza granicami naszego Dziwnolandu.

    Trochę więcej można poczytać tutaj: ULC - Przewidywane zmiany w obszarze licencjonowania
    Krasnall and speedbird like this.
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  14. #14

    Dołączył
    Mar 2011
    Mieszka w
    Wrocław, Poland, EPWS

    Domyślnie

    2.3 Wszystkie licencje Part-FCL (Załącznik 2 do nn. informacji), włącznie z licencją LAPL, będą wydawane na czas nieograniczony. Tym niemniej, korzystanie z przywilejów wynikających z ich posiadania, będzie możliwe pod warunkiem utrzymania ważności uprawnień wpisanych do licencji oraz ważności orzeczenia lotniczo-lekarskiego.
    trochę zmian....ku unifikacji. po lekturze dokumentu widzę że idzie to w dość dobrą stronę. zniknie problem typu "czy czeskie świadectwo na ULM..."

  15. #15

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie

    no dobra a jak masz SEPL i mina 2 lata to kto wznawia ci prawanienia osrodek szkolenia czy musisz isc do ULC i musi cie ktos zegzaminowac i jak sprawa wyglada po 5 latach z licencia ???

  16. #16
    Awatar konradeck

    Dołączył
    Aug 2008
    Mieszka w
    EPWA

    Domyślnie

    Odnowienie uprawnień = lot z egzaminatorem ULC.
    Jeśli chodzi o odnowienie SEP(L), to na pewno co 2 można zrobić "z nalotu" pod warunkiem wylatania w ciągu ostatniego roku min. 1 h z instruktorem. Tym niemniej musisz się z jakimś egzaminatorem ULC spotkać.
    Dla przykładu:
    Egzamin na licencję i uprawnienie SEP(L) - 2010
    2012 - SEP(L) wygasa - jeśli spełniasz wymogi (j.w) spotykasz się z egzaminatorem ULC, który po przejrzeniu logbooka wpisuje Ci przedłużenie
    2014 - wygasa po 2 latach - Jeśli poprzednio miałeś sprawdzenie "z nalotu", tm razem musisz zabrać gościa na kosztowną przejażdżkę.

    Nie jestem pewien, ale chyba dodatkowe egzaminy z ULCowym egzaminatorem (CPL, i IR), o ile są zdane , z automatu przedłużają ważność SEP(L)a

    Do tego wszystkiego jest też ważność licencji jako dokumentu. JARowskie ważne są przez 5 lat, po tym terminie trzeba wystąpić o nowy kwitek. Nie słyszałem, żeby wiązało się to z jakimiś dodatkowymi sprawdzeniami, za wyjątkiem standardowego "Wrzuć money".
    Pozdrawiam
    Konradeck

    Nigdy nie pozwól, by samolot zabrał Cię w miejsce, którego Twój umysł nie odwiedził w ciągu ostatnich 5 minut.

  17. #17

    Dołączył
    Jan 2008
    Mieszka w
    EPWW FIR

    Domyślnie

    Na miesiąc przed wygaśnięciem uprawnienia można wykonać lot kontrolny z egzaminatorem zatwierdzonym przez ULC który przedłuży ci SEP(L) stosownym wpisem w licencji na kolejne 2 lata lub dokona tego samego bez lotu, na podstawie praktyki (illości wylatanych lotów).

    Po 5 latach licencję należy wymienić w ULC na nową, ważną na kolejne 5 lat.

  18. #18

    Dołączył
    Mar 2010

    Domyślnie

    dzieki za szybka odpowiedz

  19. #19
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Uprawnienie (każde) można przedłużyć 3 miesiące przed wygaśnięciem, ale ani dnia później.

    Od razu po zrobieniu PPL(A) i odebraniu licencji nie można zrobić IR (loty wg przyrządów) i MEP(L) (samoloty wielosilnikowe tłokowe lądowe), tylko trzeba spełnić wymagania JAR-FCL, np 50h lotu dowódczego po trasach i nocka przed szkoleniem IR.

    W Polsce można już zrobić licencję na wodnosamoloty.

    Egzaminy na inne uprawnienia nie przedłużają z automatu innych, tylko trzeba w trakcie lotu spełnić wymagania każdego z nich. Oczywiście część rzeczy może być wspólnych i oczywiście trzeba to zaznaczyć przed egzaminem. Inaczej jak egzaminator nie wpisze Wam przedłużenia do licencji, alni protokołu, to nici z przedłużenia. Np lot egzaminacyjne na IR nie tyle sprawdza umiejętność latania, co procedury.

    Jak się przedłuża uprawnienia, to nie trzeba iść do ULC, tylko do egzaminatora w swoim rejonie i tylko jeden protokół wysyła się do ULC.

    Żeby się szkolić na własnym samolocie:
    - trzeba mieć go w CAMO (firma zajmująca się zarządzaniem samolotami)
    - podpisać umowę z ośrodkiem i wpisać ośrodek do rejestru samolotu
    - ośrodek musi zgłosić samolot, że jest pod nim

    Egzamin można zdawać na dowolnym samolocie, aby był ten sam typ. Może być to Twój samolot.

    Jeżeli lecisz poza Unię, to trzeba (poza planem lotu) mieć zgody wymagane np. przez dany kraj (wizy i takie tam), a odprawia się na lotniskach gdzie jest służba celna. Czyli np startujesz z małego lotniska (powiedzmy trawy) lecisz na kontrolowane, odprawa i lecisz dalej.

    Part-FCL jeszcze nie obowiązują, więc to dopiero przyszłość i proszę na razie nie opierajcie się na nich.

    Loty nocne VFR można już robić przed wydaniem licencji PPL(A) i są wpisywane do licencji, ale nie jako uprawnienie i nie trzeba tego przedłużać.

  20. #20
    Awatar Seta7

    Dołączył
    Jul 2009
    Mieszka w
    Warszawa

    Domyślnie


    Polecamy

    Żeby nie zakładać nowego tematu, zapytam tutaj.
    W przypadku chęci wypożyczenia samolotu (z PPL w ręku) i zabrania kogoś ze sobą, domyślam się że mogą nas ograniczyć:
    - wymagania ubezpieczyciela samolotu
    - osobiste wymagania właściciela samolotu

    I pytanie, czy w JARach są jakieś dodatkowe warunki do spełnienia?

Strona 1 z 4 1 2 3 ... OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •