Jest jeszcze metoda 1/3 2/3 3/3. Chociaż ona bardziej nadaje się do liczenia podczas lotu, bo dokładność może być za mała jak na egzamin w ULC.
Zasada działania:
Jest kąt 90*. Dzielimy na 3 kąty po 30*. Jeśli pomiędzy kursem, a wiatrem jest:
0-30* - czołowa 2/3, boczna 1/3 (jeśli wiatr 24kts, to czołowa 16 i boczna 8)
30-60* - czołowa i boczna 2/3 (dla 24kts daje to po 16kts czołowej i 16kts bocznej)
60-90* - czołowa 1/3 i boczna 2/3
Pozostaje tylko określić, czy wiatr będzie z prawej/lewej, przodu/tyłu.
Cześć,
1. Skoro mamy podany Metar : METAR EPGD 231900Z 19006KT 160V230 9999 BKN033 09/03 Q1000 =
Podali skąd wieje wiatr 190 stopni, więc po co jest napisane 160V230 ? Wtedy według jakiego stopnia obliczać kąt znoszenia itd. ?
2. 3300FT AMSL 16/19 180-220/30KT PS04
Tutaj też. Według jakiego stopnia obliczyć kąt znoszenia itd. ? No i co oznacza "PS04"
3. 180/20-25KT
Według jakiej siły wiatru obliczyć kąt znoszenia itd. ?
Pozdrawiam.
To oznacza, że kierunek lub siła wiatru są zmienne. Możesz sobie wyliczyć znoszenie dla średniej prędkości lub kierunku (ja tak robię) ale w rzeczywistości może być inne odchylenie. Ja w praktyce nie liczę kąta znoszenia tylko koryguję kurs w locie na podstawie obserwacji, bo te wyliczenia rzadko przydają się w praktyce.
PS04 oznacza temperaturę +4 C.
Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.
Każdy produkt IMGW jest szczegółowo opisany, co oznacza "PS04" można zobaczyć na AWIACJA - Produkty meteorologiczne dla lotnictwa General Aviation.
W praktyce jeżeli już liczyłem to dla niższych wartości wychodziło lepiej... I tak w locie korygujesz na bieżąco.
Trochę odkopuję temat ale może komuś się przyda. Znalazłem taki fajny artykuł o liczeniu składowych:
https://www.ivao.aero/training/docum...swind_calc.pdf
Zakładki