Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2
Pokaż wyniki od 21 do 28 z 28
Like Tree3Likes

Wątek: Obliczanie składowych wiatru

  1. #21

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie


    Polecamy

    Jest jeszcze metoda 1/3 2/3 3/3. Chociaż ona bardziej nadaje się do liczenia podczas lotu, bo dokładność może być za mała jak na egzamin w ULC.
    Zasada działania:
    Jest kąt 90*. Dzielimy na 3 kąty po 30*. Jeśli pomiędzy kursem, a wiatrem jest:
    0-30* - czołowa 2/3, boczna 1/3 (jeśli wiatr 24kts, to czołowa 16 i boczna 8)
    30-60* - czołowa i boczna 2/3 (dla 24kts daje to po 16kts czołowej i 16kts bocznej)
    60-90* - czołowa 1/3 i boczna 2/3
    Pozostaje tylko określić, czy wiatr będzie z prawej/lewej, przodu/tyłu.

  2. #22

    Dołączył
    Jul 2014

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Liveed Zobacz posta
    PL060-0176 Odpowiedzi: 17kt, 23kt, 29kt, 34kt Czyli rozbieżność jest spora.

    Ciekawy przypadek mamy w pytaniu PL060-0187 Przed lądowaniem pilot uzyskał z TWR następującą informację o wietrze przy powierzchni Ziemi: 260 stopni/34kt. Jaka jest składowa poprzeczna wiatru do pasa 22?
    Tutaj również wychodzi niecałe 22kt (21.8552 kt), ale odpowiedzi to 17kt, 21kt, 23kt, 29kt z czego poprawne według ULC jest 23.

    Moze chodzic o maly szczegol. Pas 22 nie musi miec wcale dokladnie 220 st. Moze miec rownie dobrze np 217, albo 223 st. Moze trzeba policzyc sobie skladowe dla tych skrajnych wariantow i wybrac odpowiedz najlepiej lezaca w tych widelkach?

  3. #23
    Awatar thewho

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    WAW

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Liveed Zobacz posta
    PL060-0176 Odpowiedzi: 17kt, 23kt, 29kt, 34kt Czyli rozbieżność jest spora.

    Ciekawy przypadek mamy w pytaniu PL060-0187 Przed lądowaniem pilot uzyskał z TWR następującą informację o wietrze przy powierzchni Ziemi: 260 stopni/34kt. Jaka jest składowa poprzeczna wiatru do pasa 22?
    Tutaj również wychodzi niecałe 22kt (21.8552 kt), ale odpowiedzi to 17kt, 21kt, 23kt, 29kt z czego poprawne według ULC jest 23.

    Jak narysujesz sobie na kalkulatorze nawigacyjnym to mi na ARC-2 wyszlo dokladnie 23kt.
    Inna sprawa, ze odpowiedzi nie powinny byc tak blisko siebie bo to nie jest egzamin na aptekarza...
    N077GL, malgond and majk like this.

  4. #24

    Dołączył
    Jan 2009
    Mieszka w
    KPRB

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez thewho Zobacz posta
    ze odpowiedzi nie powinny byc tak blisko siebie bo to nie jest egzamin na aptekarza...
    Dokladnie, odpowiedzi powinny byc na tyle rozrzucone zeby lebski student nie mial trudnosci z poprawna odpowiedzia bez uciekania sie do kalkulatorow.

  5. #25

    Dołączył
    Aug 2014

    Domyślnie

    Cześć,
    1. Skoro mamy podany Metar : METAR EPGD 231900Z 19006KT 160V230 9999 BKN033 09/03 Q1000 =
    Podali skąd wieje wiatr 190 stopni, więc po co jest napisane 160V230 ? Wtedy według jakiego stopnia obliczać kąt znoszenia itd. ?

    2. 3300FT AMSL 16/19 180-220/30KT PS04
    Tutaj też. Według jakiego stopnia obliczyć kąt znoszenia itd. ? No i co oznacza "PS04"

    3. 180/20-25KT
    Według jakiej siły wiatru obliczyć kąt znoszenia itd. ?


    Pozdrawiam.







  6. #26
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie

    To oznacza, że kierunek lub siła wiatru są zmienne. Możesz sobie wyliczyć znoszenie dla średniej prędkości lub kierunku (ja tak robię) ale w rzeczywistości może być inne odchylenie. Ja w praktyce nie liczę kąta znoszenia tylko koryguję kurs w locie na podstawie obserwacji, bo te wyliczenia rzadko przydają się w praktyce.
    PS04 oznacza temperaturę +4 C.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

  7. #27

    Dołączył
    Mar 2009

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez TheGoog Zobacz posta
    2. 3300FT AMSL 16/19 180-220/30KT PS04
    Tutaj też. Według jakiego stopnia obliczyć kąt znoszenia itd. ? No i co oznacza "PS04"
    Każdy produkt IMGW jest szczegółowo opisany, co oznacza "PS04" można zobaczyć na AWIACJA - Produkty meteorologiczne dla lotnictwa General Aviation.

    Cytat Zamieszczone przez TheGoog Zobacz posta
    3. 180/20-25KT
    Według jakiej siły wiatru obliczyć kąt znoszenia itd. ?
    W praktyce jeżeli już liczyłem to dla niższych wartości wychodziło lepiej... I tak w locie korygujesz na bieżąco.

  8. #28

    Dołączył
    Nov 2015

    Domyślnie


    Polecamy

    Trochę odkopuję temat ale może komuś się przyda. Znalazłem taki fajny artykuł o liczeniu składowych:
    https://www.ivao.aero/training/docum...swind_calc.pdf

Strona 2 z 2 PierwszyPierwszy 1 2

Zakładki

Zakładki

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •