Pokaż wyniki od 1 do 10 z 10
  1. #1

    Dołączył
    Jul 2012

    Domyślnie Licznik motogodzin a czas liczony?


    Polecamy

    Witam wszystkich
    Mam takie pytanie- może dziwne dla niektórych, ale nie dające mi spokoju. Wiem, że w różnych firmach/aeroklubach jest liczony różnie czas, za jaki się płaci- czasami jest to w motogodzinach, a czasami od startu do lądowania (co jest oczywiście bardziej korzystne). A czy ktoś się spotkał z praktyką, aby licznik motogodzin był mnożony przez np. 1,15? Ja zdecydowałem się na szkolenie praktyczne w pewnej firmie, zapłaciłem za całość z góry i...no, właśnie. Po moich wątpliwościach, dlaczego policzono mi więcej o 10 minut lotu (po trzeciej takiej sytuacji), stwierdzono, że jest liczone wg zasady : to co wskazuje licznik motogodzin x 1,15. I w ten sposób mam o prawie 7 godzin mniej do wylatania. Czy ktoś spotkał się z taką praktyką? Będę wdzięczny za wszelkie odpowiedzi. Pozdrawiam.

  2. #2

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Witam

    Ja placilem roznie, glownie chocks off do chocks on, ale jak bylem wspolwlascicielem Cessny to liczylismy za czas na silniku, ktorego "godzina" wychodzi niby wiecej niz normalne 60 minut, ale tylko podczas krotkich lotow, w czasie powiedzmy 2h lotu to juz moto-godzina wychodzi prawie 60 minut.

    Ciekawa szkole masz, ze tak liczy, jeszcze idzie zrozumiec start do ladowania + 10 minut na taxi.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  3. #3
    Awatar djozwiak

    Dołączył
    Oct 2010
    Mieszka w
    Rzeszów

    Domyślnie

    Zastanawiam się czy to co piszesz jest w ogóle legalne - w ramach szkolenia do licencji wymagana jest określona liczba godzin, a o ile dobrze pamiętam, to prawo lotnicze definiuje liczenie nalotu począwszy od rozpoczęcia, aż do zakończenia kołowania. Tak więc to w jaki sposób się rozliczasz to jedno, ale po zakończeniu szkolenia powinieneś mieć odpowiednią liczbę godzin nalotu chyba właśnie tak liczonego.

  4. #4

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Dokladnie, czas za ktory sie placi to jedno, a czas w logbooku to drugie. Jak osrodek robi problemy to trzeba sie bedzie skontaktowac z ULCem. Inna sprawa ze liczac tacho x 1.15 praktycznie dostaje sie czas pracy silnika (zwany inaczej hobbs), czyli zwykle to co nazywamy "flight time" w logbooku.

  5. #5

    Dołączył
    May 2010

    Domyślnie

    Ja latałem w dwóch ośrodkach. W jednym było liczone od startu do lądowania (kołowanie, rozgrzewanie itp nie były wliczane) i tak było wpisywane do książki przez całe szkolenie ppl. W drugim było liczone według motogodzin, ale bez żadnych poprawek czy mnożenia. Obie metody moim zdaniem są fair, na korzyść pilota. Mnożenie przez 1.15 to trochę przegięcie jak dla mnie, licznik inaczej się kręci na przelotach, różnych prędkościach itp.

    W praktyce pewnie optymalnie by było jak koledzy sugerowali powyżej, żeby płatność naliczać wg jednej z dwóch powyższych metod, a do logbooka wpisywać czas od odblokowania do zablokowania, natomiast w praktyce w obu ośrodkach jak o to pytałem, instruktorzy sugerowali zdecydowanie żeby wpisywać czas lotu/ motogodziny

  6. #6
    Awatar 3lite

    Dołączył
    Nov 2007
    Mieszka w
    EPBC

    Domyślnie

    Dla właściciela samolotu wcale nie jest takie korzystne liczenie ceny lotu z hobbsa (faktycznego czasu pracy silnika), bo piloci potem żałują czasu na rozgrzewanie silnika przed lotem (i chłodzeniem po locie) i wtedy szybciej zużywa się silnik.
    Pozdrawiam
    3LiTe

  7. #7

    Dołączył
    May 2012

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez 3lite Zobacz posta
    Dla właściciela samolotu wcale nie jest takie korzystne liczenie ceny lotu z hobbsa (faktycznego czasu pracy silnika), bo piloci potem żałują czasu na rozgrzewanie silnika przed lotem (i chłodzeniem po locie) i wtedy szybciej zużywa się silnik.
    Posiadasz jakieś badania na poparcie tej tezy? W praktyce chodzi podejrzewam o to, że ośrodki kupują samoloty z dużą liczbą motogodzin. Kupując taki samolot, w którym zostało kilkaset godzin do generalnego remontu liczy się każdą minutę. Później taki samolot w zasadzie nadaje się na złomowanie, nie opłaca się remontować. Faktyczne zużycie silnika jest drugorzędne.

  8. #8
    Awatar Leonidas

    Dołączył
    Apr 2007
    Mieszka w
    Chorzów

    Domyślnie

    Też średnio prawda. Jeżeli nie umiesz planować finansów na remont i kupujesz graty z małą ilością h do remontu to może tak, ale bardziej opłaca się dbać cały czas o silnik, zrobić remont i znów na nim latać.

  9. #9
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Silnik można zajeździć nawet w bardzo krótkim czasie jak się o niego nie dba. Pomijam jakieś AI14, które są niezniszczalne.

  10. #10
    Awatar Buashy

    Dołączył
    Jul 2011
    Mieszka w
    Warszawa - EPBC

    Domyślnie


    Polecamy

    Ja się nie spotkałem z taką praktyką. Najczęściej rozliczam się za samolot po liczniku motogodzin, bo to jest dla wszystkich najprostsze (z mojego punktu widzenia) i nie ma problemu z ustaleniem czasu lotu jak polecę gdzieś z lądowaniem.
    Jeden z samolotów, którym latałem (C150) ma zainstalowany osobno zegar czasu lotu, który uruchamia się jak samolot osiągnie pewną prędkość znacznie wyższą od prędkości kołowania. Wówczas płacę za rzeczywisty czas lotu.

    Cytat Zamieszczone przez newton78 Zobacz posta
    Ja zdecydowałem się na szkolenie praktyczne w pewnej firmie, zapłaciłem za całość z góry i...no, właśnie. Po moich wątpliwościach, dlaczego policzono mi więcej o 10 minut lotu (po trzeciej takiej sytuacji), stwierdzono, że jest liczone wg zasady : to co wskazuje licznik motogodzin x 1,15.
    A co masz napisane w umowie z tą firmą ? Jeśli zapłaciłeś z góry bez przeczytania umowy, albo nawet bez umowy, to w sumie sam sobie jesteś winien.
    Nie dyskutuj z idiotą. Najpierw sprowadzi cię do swojego poziomu, a potem pokona doświadczeniem.

LinkBacks (?)

  1. 14-10-2014, 23:13
  2. 06-10-2014, 18:46
  3. 22-09-2014, 14:34
  4. 17-07-2014, 01:02
  5. 07-05-2014, 12:52
  6. 28-02-2014, 13:43
  7. 06-02-2014, 14:35
  8. 07-11-2013, 14:06
  9. 01-07-2013, 17:40
  10. 30-05-2013, 07:11
  11. 22-04-2013, 09:52
  12. 29-03-2013, 13:42
  13. 27-03-2013, 06:23
  14. 06-03-2013, 10:10
  15. 26-02-2013, 01:18
  16. 18-01-2013, 09:16
  17. 27-12-2012, 11:04
  18. 17-12-2012, 18:47
  19. 13-12-2012, 18:37
  20. 06-12-2012, 08:43
  21. 03-12-2012, 19:59
  22. 26-11-2012, 17:47
  23. 14-11-2012, 22:11
  24. 17-10-2012, 13:51
  25. 09-10-2012, 21:06
  26. 10-09-2012, 17:45

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •