Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni
Pokaż wyniki od 1 do 20 z 33
Like Tree9Likes

Wątek: Przestawialne śmigło

  1. #1

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie Przestawialne śmigło


    Polecamy

    Możecie zamieścic tutaj godne polecenia skryptu, filmiki itd. na temat przestawialnego skoku śmigła (zasada działania) ?

    Moja propozycja :

    https://www.youtube.com/watch?v=e-glNO6HG4c

    http://www.aopa.org/asf/publications/sa06.pdf

  2. #2
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Chodzi Ci o procedury w locie czy jak to jest skonstruowane?

  3. #3

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Witam

    Moze to cos pomoze:
    Gdzies od 3:50


    A tu masz jeszcze prezentacje jak to dziala:
    http://www.google.co.uk/url?sa=t&rct...,d.d2k&cad=rja
    Pozdrawiam
    Lukasz

  4. #4

    Dołączył
    Apr 2009

    Domyślnie

    Witam, dokładnie chodzi mi o szczegółowe procedury (zasady posługiwania się przestawialnym skokiem) oraz powierzchniowa budowa. Bardzo dziękuję za filmy

  5. #5

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Witam

    Szczegolowe procedury co do poslugiwania sie smiglem znajdziesz w POH dla danego typu.
    Oglolnie ustawiasz MAP, potem przestawiasz RPM (smiglo) a na koncu Mixture, to kolejnosc przy zmniejszaniu obrotow, od lewa do prawa, przy podnoszedniu obrotow robisz odwrotnie od prawa do lewa czyli MIX, RPM, MAP.
    Pozdrawiam
    Lukasz

  6. #6
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    Zacznijmy od tego, że wajcha od skoku śmigła zadaje obroty a nie jakiś tam kąt nastawienia łopat. Ustawiasz sobie wajchą np. 2100 obrotów...i jak dodasz trochę gazu to dalej masz 2100, jak ujmiesz trochę (nie znacznie) to też powinny się 2100 utrzymać. Obroty są utrzymywanie automatycznie poprzez zmianę kąta nastawienia łopat śmigła w zależności od aktualnej mocy silnika oraz prędkości lotu. Lecisz szybko - kąt nastawienia łopat zwiększa się sam bez ingerencji pilota aby zachować obroty....etc - łatwo wymyślić co się dzieje w innych przypadkach. A wszystko to robimy żeby poprawić sprawność śmigła w konkretnych warunkach lotu

    Jak masz zadane obroty i zmniejszasz moc to kąt nastawienia łopat się zmniejsza aż osiągnie minimalną wartość, wtedy przy dalszym ujmowaniu mocy obroty spadną.

    Do startu obroty ustawia się na maksymalne (dźwignia max do przodu). Po oderwaniu chowasz podwozie (o ile masz), ujmujesz mocy a później zmniejszasz obroty na takie do wznoszenia. Kolejność ma tutaj znaczenie - zawsze najpierw ujmuje się mocy a później zmniejsza obroty. W drugą stronę najpierw zwiększasz obroty a dopiero później dodajesz gazu. Gdy skończysz się wznosić to znowu zwykle zmniejsza się obroty na takie do przelotu. Podczas opadania ustawienie obrotów zależy od kilku kwestii. Generalnie jak lecisz sobie z normalnymi prędkościami to możesz sobie machać wajchą w dużym przednim zakresie i nic się nie stanie bo kąt nastawienia łopat i tak jest minimalny. Natomiast jeżeli lecisz z dużą prędkością to masz możliwość hamowania śmigłem - trzeba dać wtedy wysokie obroty (uwaga żeby nie przekroczyć maksymalnych) i wtedy generalnie opór śmigła jest większy. Moc mała w takim wypadku oczywiście. Przed lądowaniem koniecznie trzeba ustawić maksymalne obroty na wypadek odejścia na 2 krąg.

    To tyle w dość dużym uproszczeniu. Pamiętaj, że ustawienie obrotów jest ściśle powiązane z innymi parametrami lotu oraz parametrami silnika. Przykładowo wysokie obroty zwiększają wentylacje cylindrów dzięki czemu jest lepsze chłodzenie.

    Dla przykładu: W Mewie, Senecy i C172 na wznoszeniu trzeba dać 2500 obrotów a na przelocie ok. 2100. W Jakowlewie 12 na wznoszeniu utrzymuje się ok. 2050 obrotów a na przelocie około 1850.

    W samolotach turbośmigłowych sprawa wygląda inaczej ale ja już na ten temat się nie wypowiem.
    Kaczorra likes this.

  7. #7

    Dołączył
    Oct 2008

    Domyślnie

    Piotrek to bardzo fajnie opisał. Generalnie kłopot w zrozumieniu śmigła polega na tym, że po polsku zwykło się mówić o śmigle o przestawialnym skoku, a po angielsku o contant-speed propie, co moim zdaniem lepiej oddaje problem.

    Jedyna uwaga to do wartości dla różnych samolotów: powinno się stosować te, które są zawarte w POH/AFM (np. w tabeli Cruise Performance). Dla innych, np. C172RG, nie ma ścisłych zakresów i można sobie latać dowolnie na zielonym polu - od 2100 do 2500, a nawet do 2700, zwykle ok. 2300 RPMs.

  8. #8
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Na samolocie turbośmigłowym sprawa wygląda bardzo podobnie przynajmniej od strony pilotażu (zrozumienie budowy to już inna bajka )

    Po ustawieniu obrotów zespół różnej maści governorów będzie te zadane obroty utrzymywał w bardzo dużym zakresie ustawienia przepustnicy.

    Do startu dajemy dźwignie skoku śmigła maksymalnie do przodu. W trakcie rozbiegu w sprawnym samolocie obroty same będą utrzymywały się poniżej 1930 RPM (dla C90GTx) - mogą chwilowo je przekroczyć np. przy rozbiegu z hamulca lub przy gwałtownym dodaniu mocy, ale szybko zejdą poniżej.

    Po starcie, na wznoszeniu należy zredukować obroty do 1900 RPM (dla C90GTx, OIDP dla BE 200 to 1700 RPM) i tu praktycznie kończy się większe operowanie dźwignią, zostaje tylko aptekarska zabawa na przelocie czyli delikatne szturchnięcia dźwigni żeby pozostały na 1900 RPM.

    Przed lądowaniem, na prostej przestawiamy dźwignię na obroty maksymalne - pozwoli to na uzyskanie pełnej mocy rewersu oraz w przypadku odejścia na drugi krąg.

    W trakcie wyłączania silników należy ściągnąć dźwignie skoku śmigła do siebie, żeby śmigła stanęły w 'horągiwece'.
    PiotrekR likes this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  9. #9
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    A jak to jest z kwestią performance na turbinie? Miałem szkolenie do C208B i tam wprost powiedzieli, że przestawienie śmigieł nie wpływa na osiągi samolotu. Dla mnie trochę słabo to przemawia.

  10. #10
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Nie do końca nie ma wpływu... w końcu samolot ze shorągiewkowanym śmigłem osiągami grzeszyć nie będzie

    Faktem jest, że jednym z podstawowych parametrów pracy silnika i ustawienia mocy na samolocie turbośmigłowym jest torque (moment skręcenia wału). Jednakże z poniższego wzoru wynika, że na moc (a co za tym idzie na osiągi) mają wpływ także obroty.

    Wzór na moc silnika turbośmigłowego wygląda tak:

    SHP = TQ (torque) * RPM (obroty) * K (stała)

    dla silnika PT6A-135A:

    550 SHP = 1520 * 1900 RPM * 0,00019

    To jest dla silnika ze swobodną turbiną (free turbine). C208 też ma swobodną czy fixed shaft?
    PiotrekR likes this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  11. #11
    PiotrekR
    Goście

    Domyślnie

    W Caravanach jest PT6A-114A. Na teorii do cessny SET nikt nawet nie wspomniał słowem o czymś takim jak turbina swobodna ale za to w szkole mi powiedzieli przy okazji lekcji angielskiego :P

    Generalnie to ze względu na separator w tym silniku bieg powietrza jest odwrócony (od tyłu do przodu) więc raczej jak na moje to zastosowanie czegoś innego niż turbina swobodna nie miałoby sensu.

  12. #12
    Awatar S.W.A.T

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    2.0nm NE of OKE

    Domyślnie

    Najlepsza sprawnosc na Caravnie jest przy min. 1800RPM dlatego na trasie praktycznie nie odciaza sie smigla, mozna ciutke sciagnac aby był mniejszy halas w kabinie. Ot co.
    PiotrekR likes this.

  13. #13

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Macie gdzieś jakieś źródło mówiące co to jest ta turbina swobodna? W google jakoś nie mogę znaleźć żadnych dokładnych informacji na ten temat.

  14. #14
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    PT6 is FREE TURBINE that utilize 2 independent turbines:
    1 turbine drives compressor and gas generator section,
    1 turbine driving the reduction gearbox for the propeller
    Opis


    Są dwa rozdzielone wały, jeden kompresora drugi turbiny.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  15. #15

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Czyli są dwa wały i dwie turbiny?
    Ostatnio edytowane przez Craviec ; 31-03-2013 o 12:15

  16. #16
    Awatar DCTunlimited

    Dołączył
    Apr 2011
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Potwierdzam, dwie turbiny na dwóch oddzielnych wałach

    Termin "swobodna turbina" odnosi się do budowy sekcyjnej silnika turbinowego. Są w nim dwie sekcje turbin; jedna, zwana sekcją turbiny kompresora, która napędza kompresor silnika i akcesoria (generator, pompy oleju, paliwa...); i druga, składająca się z pojedynczej turbiny napędu (power turbine), która napędza sekcję napędu i śmigła. Sekcja turbiny napędu nie ma żadnego fizycznego połączenia z turbiną kompresora. Obie turbiny są zamontowane na oddzielnych wałach, kręcą się w przeciwnych kierunkach i są napędzane przez przelatujące przez łopatki gazy.
    (KAC 90 Pilot Training Manual)

    wolf and Craviec like this.
    Po drugiej stronie marzeń znajdują się wyrzeczenia.

  17. #17

    Dołączył
    Nov 2009
    Mieszka w
    Basingstoke, UK

    Domyślnie

    Witam

    I tak od pytania o wobbly prop, zasady poslugiwania sie i powierzchowna budowe doszlismy do budowy turbiny swobodnej i wzorow na moc silnika trbinowego itp.
    To sie nazywa kompleksowa odpowiedz na dobrze zadane pytanie.
    Oby wiecej takich pytan, a nie tych z typu "chce byc pilotem isc na pilotaz, ale niewiem czy sie dostane, wiec czy jest sens robic PPL'a"
    Pozdrawiam
    Lukasz

  18. #18
    Awatar kobuch

    Dołączył
    Dec 2010
    Mieszka w
    EGGP

    Domyślnie

    Cytat Zamieszczone przez Craviec Zobacz posta
    Czyli są dwa wały i dwie turbiny?
    Craviec, musisz koniecznie znaleźć materiały na ten temat bo jak będziesz zdawał AGK to spodziewaj się że kilka pytań z tego na pewno będzie

  19. #19

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie

    Kobuch, dzięki za wskazówkę - z takimi doskonałymi odpowiedziami jak ta DCTunlimited powyżej będę miał zdecydowanie ułatwione zadanie

  20. #20

    Dołączył
    Feb 2007
    Mieszka w
    Poznań

    Domyślnie


    Polecamy

    Jeszcze jedno pytanie co do nomenklatury angielskiej - czy variable pitch propeller i constant speed propeller to synonimy?

Strona 1 z 2 1 2 OstatniOstatni

Uprawnienia umieszczania postów

  • Nie możesz zakładać nowych tematów
  • Nie możesz pisać wiadomości
  • Nie możesz dodawać załączników
  • Nie możesz edytować swoich postów
  •